Tuleeko teidän kaikki lapsenne perimään suunnillee saman määrän rahaa ja omaisuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
Jos lapsilla esim. eri isät ja vaikka esikoisen isä ihan peeaa ja sitten kuopuksen isä suht.varakas niin tekeekö silloin kuopuksen isä testamentin että esikoinenkin saa jotakin vaikka ei ole esikoisen isä?

Omat lapset juuri tuonkin takia samalle isälle, mutta kaveripiirissä muutama todella epäsuhta perintö odottamassa. Yhden lapsen isä on todella rikas, siis nyt puhutaan miljoonista ja kahden muun isä, jonka kanssa kaikki asuvat selviää juuri ja juuri normaaleista menoista. Vanhin lapsi sitten reissaa oikean isänsä kanssa joka lomat. Juuri oli Italiassa kuukauden kesällä.

Ei tule. Minun ja eksän lapsi tulee perimään minut ja isänsä. Mieheni lapsi tulee perimään mieheni ja äitinsä. Yhteiset lapsemme tulevat perimään minut ja mieheni. Me olemme siis testamentilla rajanneet ex liitoistamme syntyneille ainoastaan lakiosuuden. Ja yhteiset saavat minun ja mieheni yhdessä kerryttämän omaisuuden. Vanhin lapseni on isällensä ainoa lapsi ja isä on varakas joten tulee kuitenkin saamaan enemmän kuin muut. Miehen ex vaimon varallisuudesta ei ole tietoa mutta hänkin on äitinsä ainoa lapsi.

Jos lapsilla esim. eri isät ja vaikka esikoisen isä ihan peeaa ja sitten kuopuksen isä suht.varakas niin tekeekö silloin kuopuksen isä testamentin että esikoinenkin saa jotakin vaikka ei ole esikoisen isä?

Mua jäi ihmetyttämään, että miksi testamenttaisi perintöä muille kuin omille jölkeläisilleen?

Jos olisin eronnut ja olisin miljonääri. Ja jos mun lapsilla olisi isänsä puolelta toisia sisaruksia joiden äiti en ole. Ja varsinkin jos nämä sisarukset (miehen uuden puolison lapset) eivät edes koskaan kävisi meillä, en heitä kummemmin tuntisi niin en varmaankaan testamenttaisi heille mitään.

Toki asia olisi aivan eri, jos minulla olisi lämpimät välit näihin lapsiin. Ja haluaisin siksi heille jotain antaa.

Pitää muistaa, että rintaperilliselle kuuluu aina vähintäänkin lakiosa perinnöstä, eli ei ole lainkaan mukaan mahdollista jakaa perintöä tasan esim. 1 omalle ja 3 vieraalle lapselle. Lisäksi vieras perijä maksaa aina verot isoimman mukaan.

• Tykkää
Reactions: rops
No ei tietenkään peritä saman kaavan mukaan. Minulla on kaksi täyssisarusta ja kaksi puolikasta. Kyllä me täyssisarukset meidän oma isä peritään ja isommat puolikkaat sitten oman isänsä. Ja äidiltä jää korkeintaa ulosottovelat :D

Vaikka miten yrittäisit järjestellä, niin et silti voi taata, että kaikki lapset saavat perintöä yhtä paljon (vaikka kysymyksessä olisi tilanne, jossa kaikilla lapsilla on samat vanhemmat). Omassa lähipiirissäni on kaksi henkilöä, jotka ovat perineet lapsettoman sukulaisensa testamentilla ja se on kummassakin tapauksessa vaikuttanut erittäin suuresti tämän perineen henkilön elintasoon. Eikä siinä ole mielestäni mitään epäreilua.

[QUOTE="Eee";27287357]Vaikka miten yrittäisit järjestellä, niin et silti voi taata, että kaikki lapset saavat perintöä yhtä paljon (vaikka kysymyksessä olisi tilanne, jossa kaikilla lapsilla on samat vanhemmat). Omassa lähipiirissäni on kaksi henkilöä, jotka ovat perineet lapsettoman sukulaisensa testamentilla ja se on kummassakin tapauksessa vaikuttanut erittäin suuresti tämän perineen henkilön elintasoon. Eikä siinä ole mielestäni mitään epäreilua.[/QUOTE]

No kyllä voin taata, sillä myös sukuni ja mieheni suku ajattelee juuri noin, että kaikille yhtä paljon. Jos joku kaukainen lapseton setä antaa perinnön, se tulee sitten kaikille lapsilleni tasapuolisesti.

[QUOTE="Vieras";27287424]No kyllä voin taata, sillä myös sukuni ja mieheni suku ajattelee juuri noin, että kaikille yhtä paljon. Jos joku kaukainen lapseton setä antaa perinnön, se tulee sitten kaikille lapsilleni tasapuolisesti.[/QUOTE]

Voi kuule, myös muille kuin sukulaisille voi testamentata. Toinen noista tuntemistani perijöistä on perinyt henkilöltä, jolle ei ole mitään sukua.

Onhan se kaunis ajatus, että yrität järjestellä niin, että lapsesi olisivat täysin tasapuolisessa asemassa, mutta et voi kaikkiin maailman asioihin mitenkään puuttua.

[QUOTE="Eee";27287357]Vaikka miten yrittäisit järjestellä, niin et silti voi taata, että kaikki lapset saavat perintöä yhtä paljon (vaikka kysymyksessä olisi tilanne, jossa kaikilla lapsilla on samat vanhemmat). Omassa lähipiirissäni on kaksi henkilöä, jotka ovat perineet lapsettoman sukulaisensa testamentilla ja se on kummassakin tapauksessa vaikuttanut erittäin suuresti tämän perineen henkilön elintasoon. Eikä siinä ole mielestäni mitään epäreilua.[/QUOTE]

Näköjään tässä on kirjoitusvirhe: pitäisi olla "lapsettoman henkilön" eikä "lapsettoman sukulaisensa". :)

[QUOTE="Vieras";27287424]No kyllä voin taata, sillä myös sukuni ja mieheni suku ajattelee juuri noin, että kaikille yhtä paljon. Jos joku kaukainen lapseton setä antaa perinnön, se tulee sitten kaikille lapsilleni tasapuolisesti.[/QUOTE]

Näin meilläkin ajateltiin kunnes eräs sukulainen kuoli vanhuuteen ja iso perintö olikin testamentattu Läheiselleni. Voin vakuuttaa että tästä tiesi ehkä 1 tai 2 sukulaista etukäteen ja melkoisena pommina tuli. Elämä ja ajatukset voi muuttua iän myötä.

Uskoisin. Lapset on kuitenkin samalle isälle ja ollaan naimisissa. Tietenkin voisi teoreettisesti tulla joltain sukulaiselta testamentilla yllätysperintö vain toiselle lapselle. Varma ei siis voi olla. Lapsilla on kuitenkin mieheni puolelta lapsettomia sukulaisia eli mieheni isän veli ja sisar ovat lapsettomia. Samoin on mieheni äidin sisar.

[QUOTE="Eee";27287475]Voi kuule, myös muille kuin sukulaisille voi testamentata. Toinen noista tuntemistani perijöistä on perinyt henkilöltä, jolle ei ole mitään sukua.

Onhan se kaunis ajatus, että yrität järjestellä niin, että lapsesi olisivat täysin tasapuolisessa asemassa, mutta et voi kaikkiin maailman asioihin mitenkään puuttua.[/QUOTE]

Hyvinpä harvoin saa perintöjä joltain muulta kuin sukulaisilta, joten aika kaukaa haettu. Ja nuo on sitten taas sellaisia mihin itse ei voi vaikuttaa.

No jos vielä kolmas lapsi saataisiins, niin hän jäisi todennäköisesti vähemmälle. Nämä kaksi lastamme ovat perineet testamentin kautta yli 100000 kumpikin, eikä tiedossa ole muita mahdollisia perittäviä.

Eivät tule perimään yhtä paljon. Kaksi vanhinta perivät isovanhempansa, jotka ovat varakkaita. Perivät myös osin isänsä. Kolmas lapseni perii vain minut kahden muun lapseni kanssa, koska hänen isänsä on jo kuollut, varattomana. Neljäs lapseni tulee perimään osin minut ja osin biologisen isänsä. Viides lapseni perii osin minut. Hänen isänsä on afrikkalainen, asuinpaikka tuntematon, joten perintöä tuskin milloinkaan tulee.

Biologiset perivät minut ja isänsä, ottotytär perii äidistään viidenneksen ja isästään kolmanneksen.

Että tällä tavalla, ellei lisää lapsia tule:D

Pidättekö aina ihanteena sitä, että kaikki lapset saavat euromääräisesti saman määrän perintöä?

Reilua kai se olisi, mutta itse antaisin euroja sille joka niitä tarvitsee. Ja lapseni varmasti ymmärtäisivät tämän!

Viimeksi muokattu:
Meillä mun esikoinen ei peri niin paljoa, kuin muuta lapset, sillä eri isä. Ja esikoisen isä ei läheskään niin varakas, kuin muiden lasten isä. Tosin mieheni vanhemmat ovat myös esikoselleni tehneet rahaston. Pitävät häntä omana lapsenlapsenaan, sillä olin jo mieheni kanssa yhdessä, kun esikoiseni syntyi.

Yhteistyössä