Tuleeko tuntemattomat tosiaan taputtelemaan vatsaa kun on raskaana?? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mävaaanh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen raskaana viikolla 25, ja kertaakaan ei ole tultu mahaa taputtelemaan, eikä liiemmin kyseltykään mitäään raskauteen liittyvää. Ja mulla on vielä iso vauvamaha ;) Että varmasti mahtuu kokemuksia kummastakin laidasta ja vielä siitä välistäkin.

"repesitkö?" Ihan oikeasti.. Voi ei..
Mä Inhoan yli kaiken sitä että tuntemattomat tulee lääppimään! Töissä joutuu joskus sellaiseen tilanteeseen ja silloinkin jo joudun tosiaan hillitsemään kiukkua ja sanon napakasti että älä koske.. Saatika sitten että tullaan utelemaan asioita.. Vielä niin pieni paikkakunta että tuntuu muiden asiat olevan kiinnostavampia kun omat..

Ei tullut kukaan tuntematon taputtelemaan mahaa kummankaan raskauden aikana onneksi. Eikä tututkaan oikeestaan, kunnioittavat sitä jokaisen omaa tilaa nääs. Mutta ei mua se olisi haitannut, jos joku hyvä ystävä tai oma äiti olisi tullut mahaa taputtamaan joskus ja jouluna, kunhan ei kokoaikaa olla kädet kiinni mahalla :D

Synnytyksen jälkeen on sitten udeltu kyllä maidon riittävyydestä ja tietty kysytty se perinteinen; menikö kaikki hyvin? Johon vastaan aina, että joo meni kyllä tosi hyvin. Koska en koe tarpeelliseksi selitellä hurjia verenvuotoja tai repeämiäni puolitutuille ;)

Tutut taputtelivat, mutta ei tuntemattomat. Minusta ihanaa jos joku uskaltaa koskettaa toista ihmistä. En mä siitä ole rikki mennyt, että joku hyvyyttään haluaa silittää vauvavatsaa.

Kyllä tuli. Hississä joku nainen katsoi oikeudekseen taputella mahaani.
Odotin toista lastani silloin.

Esikoista odottaessani joku nainen pysäytti minut kadulla ja kysyi saako koskea mahaani, olin niin hämmentynyt moisesta, etten osannut kieltäytyä. Vielä enemmän hämmennyin, kun nainen sitten polvistuikin eteeni ja asetti korvansa mahaani vasten. Hän kuunteli, mitä pienokaisella oli asiaa. :O Silloin jäin sanottomaksi.

Tutut taputtelivat, mutta ei tuntemattomat. Minusta ihanaa jos joku uskaltaa koskettaa toista ihmistä. En mä siitä ole rikki mennyt, että joku hyvyyttään haluaa silittää vauvavatsaa.

Rikkihän siitä mennään joo.
Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät pidä siitä, että se oma henkilökohtainen tila rikotaan tuntemattomien toimesta, tai edes puolituttujen, joten on kohteliasta kysyä lupaa ennenkuin koskee. Mitään kosketusta, mikä ei itsestä tunnu hyvältä, ei tarvitse sietää, vaikka toinen "vain hyvää hyvyyttään" tahtoo vähän lääppiä.

2 kertaa, toisella kerralla naapurin rouva nopeasti taputteli ja toisella kerralla sukulainen kysyi saako kokeilla. Niin ja työkaveri tais myös taputella sillon tällön.

En loukkaantunut tai vetänyt herneitä nokkaan, kaikesta sitä viitsitäänkin loukkaantua. Jos on niin herkkä kosketukselle että saa tuosta traumoja, niin varmaan kandee mennä nuppilääkärille.

Esikoista odottaessani joku nainen pysäytti minut kadulla ja kysyi saako koskea mahaani, olin niin hämmentynyt moisesta, etten osannut kieltäytyä. Vielä enemmän hämmennyin, kun nainen sitten polvistuikin eteeni ja asetti korvansa mahaani vasten. Hän kuunteli, mitä pienokaisella oli asiaa. :O Silloin jäin sanottomaksi.

Hyvä ku et pääse edes hississä karkuun tollasia.. Täälä ei tunneta sanaa "oma tila". Ja jos jotain kysytään niin se on ihan vaan sen takia että oisi kerrottavaa muille..

[QUOTE="vieras";28772733]2 kertaa, toisella kerralla naapurin rouva nopeasti taputteli ja toisella kerralla sukulainen kysyi saako kokeilla. Niin ja työkaveri tais myös taputella sillon tällön.

En loukkaantunut tai vetänyt herneitä nokkaan, kaikesta sitä viitsitäänkin loukkaantua. Jos on niin herkkä kosketukselle että saa tuosta traumoja, niin varmaan kandee mennä nuppilääkärille.[/QUOTE]

Ei mua tutut tai sukulaiset haittaa se on ihan ok. mutta tuntemattomat on asia erikseen..

[QUOTE="vieras";28772733]En loukkaantunut tai vetänyt herneitä nokkaan, kaikesta sitä viitsitäänkin loukkaantua. Jos on niin herkkä kosketukselle että saa tuosta traumoja, niin varmaan kandee mennä nuppilääkärille.[/QUOTE]

Huoh.
Kuka nyt mistään traumoista on puhunut?
Jaksan kyllä ihmetellä sitä, miten vääristävien lasien läpi näitä kirjoituksia täällä osataankin lukea :D

Olin töissä ravintolassa kun odotin kahta ekaa ja kylllä se oli ihan arkipäivää, et joku taputteli mahaa... siunasi lasta tai kertoi kumpi on tulossa vatsan ja lantion muodosta ja kertoi, että ompa suuri vauvavatsa kaksosiako odotat... tai et ompa pieni vauvavatsa onko kaikki ok jne. loputtomiin. Kaikista tympeintä oli kuunnella muka hauskoja vitsejä, et neitiä on purru välly käärme :kieh: joo joo ei naurata.
Ja olin töissä siistissä ruokaravintolassa :D

Rikkihän siitä mennään joo.
Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät pidä siitä, että se oma henkilökohtainen tila rikotaan tuntemattomien toimesta, tai edes puolituttujen, joten on kohteliasta kysyä lupaa ennenkuin koskee. Mitään kosketusta, mikä ei itsestä tunnu hyvältä, ei tarvitse sietää, vaikka toinen "vain hyvää hyvyyttään" tahtoo vähän lääppiä.

Eihän tuo tuntemattomista puhunutkaan.
Outoa loukkaantua ystävän koskettamisesta, suosittelen käymään puhumassa jossain jos ei normaalielämää kestä. Voinhan minäkin päättää loukkaantua jokaisesta kouluun liittyvästä kysymyksestä, mutta se onko se normaalia toimintaa, on toinen juttu.

Minusta jotenkin suloinen tuo mahan kuuntelija :D

Pari kertaa tuli tuntemattomat ihmiset taputtelemaan, mutta ei kai se niin kamalaa ole. Muutenkin koitan opetella pois tästä perisuomalaisesta hajuraosta ja kosketuksen kavahtamisesta, myönnän kyllä että vaikeaa se on :) imetyksestä on myös kyselty ja synnytyksestä. Se tuntuu olevan aihe josta on ok kysyä kenen vain.

[QUOTE="Janas";28772754]Eihän tuo tuntemattomista puhunutkaan.
Outoa loukkaantua ystävän koskettamisesta, suosittelen käymään puhumassa jossain jos ei normaalielämää kestä. Voinhan minäkin päättää loukkaantua jokaisesta kouluun liittyvästä kysymyksestä, mutta se onko se normaalia toimintaa, on toinen juttu.[/QUOTE]

Siis kenelle tuon osoitit? Ja kuka on loukkaantunut ystävän kosketuksesta?
En ole missään vaiheessa puhunut itsestäni, vaan todennut yleisesti, että ihmiset ovat erilaisia ja minusta on kohteliasta kysyä lupa. Oli sitten tuttu tai ei. Kaikki eivät pidä kosketuksista ja siinä kohtaa on viisainta pitää psykiatrinapinat sisällään ja hyväksyä se, että ei, sinä nyt et voi koskea toisen vatsaa. Elä sen kanssa :)

Pitänee tähän vielä lisätä, että kyllä pari ystävää on taputtanut mahaani aikoinaan ja herraparatkoon mieheni käpälöi sitä päivittäin. Että laskekaa luurinne ja säästäkää ne minulle varatut keskusteluajat ja lastensuojeluilmot (mitä täällä ollaan yleensä aina tekemässä) jollekin tarvitsevalle ;)

Alkuperäinen kirjoittaja mävaaanh;28772734:
Hyvä ku et pääse edes hississä karkuun tollasia.. Täälä ei tunneta sanaa "oma tila". Ja jos jotain kysytään niin se on ihan vaan sen takia että oisi kerrottavaa muille..

Suomalaisethan on kuuluisia "omasta tilastaan". Liekö missään niin isot hajuraot kuin meillä. Ja siis tarkoitatko että kaikki kyselevät vaikkapa kuulumisiasi vain juorutakseen ne eteenpäin? Nyt kyllä... taidat olla aika ahdistunut ihminen.

[QUOTE="Janas";28772754]Eihän tuo tuntemattomista puhunutkaan.
Outoa loukkaantua ystävän koskettamisesta, suosittelen käymään puhumassa jossain jos ei normaalielämää kestä. Voinhan minäkin päättää loukkaantua jokaisesta kouluun liittyvästä kysymyksestä, mutta se onko se normaalia toimintaa, on toinen juttu.[/QUOTE]

En ole missään vaiheessa kysynyt että tuleeko tutut/sukulaiset koskettelemaan (se nyt on ihan odotettavissa) vaan että tuleeko _TUNTEMATTOMAT_.

Pitääkö tänne laittaa tuntemattoman määritelmä että menee perille?

[QUOTE="mami";28772780]Suomalaisethan on kuuluisia "omasta tilastaan". Liekö missään niin isot hajuraot kuin meillä. Ja siis tarkoitatko että kaikki kyselevät vaikkapa kuulumisiasi vain juorutakseen ne eteenpäin? Nyt kyllä... taidat olla aika ahdistunut ihminen.[/QUOTE]

Jos täälä tullaan han tarkoituksella kuuntelemaan keskusteluja viereen (eikä sitä kuuntelua edes peitellä mitenkään) ja sitten siitä puhutaan heti täysin vääristettynä eteenpäin (ei tietenkään aivan kaikki tee sitä..)
Itse olen tämän kokenut monesti ja niin on moni muu.. Ja tätä tekevät vieläpä vanhemmat ihmiset jotka on mulle täysin tuntemattomia..

Siis kenelle tuon osoitit? Ja kuka on loukkaantunut ystävän kosketuksesta?
En ole missään vaiheessa puhunut itsestäni, vaan todennut yleisesti, että ihmiset ovat erilaisia ja minusta on kohteliasta kysyä lupa. Oli sitten tuttu tai ei. Kaikki eivät pidä kosketuksista ja siinä kohtaa on viisainta pitää psykiatrinapinat sisällään ja hyväksyä se, että ei, sinä nyt et voi koskea toisen vatsaa. Elä sen kanssa :)

Pitänee tähän vielä lisätä, että kyllä pari ystävää on taputtanut mahaani aikoinaan ja herraparatkoon mieheni käpälöi sitä päivittäin. Että laskekaa luurinne ja säästäkää ne minulle varatut keskusteluajat ja lastensuojeluilmot (mitä täällä ollaan yleensä aina tekemässä) jollekin tarvitsevalle ;)

Mä ihan odotan sitä että saan sen ison mahan ja että TUTUT ja SUKULAISET tulee siitä utelemaan ja näin pois päin.. :) TUNTEMATTOMAT ihmiset mua ahdistaa.. En vaan jostain syystä pidä siitä että tullaan lääppimään kysymättä lupaa (tai vaikka kysyttäisiinkin niin on ihan ihmisestä kiinni päästänkö lähellekkään) ..

:laugh: :laugh: ei ole totta! :D Mulla takana neljä raskautta ja jos jonkinlaista taputtelijaa on kohdalle sattunut... Mutta tuollaista ei koskaan! :D Ja tuttua ovat myös täysin tuntemattomien utelut vauvan nukkumisesta, syömisestä, synnytyksestä, sen kulusta ja kestosta, ja mun rintojen voinnista... Hohhoijaa. Raskaana oleva tai juuri synnyttänyt nainen on täysin vapaata riistaa kaikille vastaantulijoille.
Oma lukunsa on se, että kaikilla on oikeus jakaa omia neuvojaan ainoina oikeina tapoina tehdä asiat... Olen joutunut muutaman kerran melkein kiistaan siitäkin odotanko poikaa vai tyttöä, eikä mua ole uskottu, että täysin samanlaisesta vauvamahasta on tullut sekä poikia että tyttöjä. Ei kun, väärässähän mä olen. Kyllähän se täysin tuntematon mummo tietää paremmin millainen mun vauvamaha oli edellisessä raskaudessa..... :headwall: