Tuleekohan karenssi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Milloin työvoimatoimisto on työpaikkoja tarjonnut? Jos ei siis ole työvoimatoimistoon hakenut töihin :D Eikö sieltä saa vain kehotuksia hakea työpaikkoja? Ap on siis kieltäytynyt hakemasta jotain paikkaa, kun on niin vaikeaa kulkea? Tuskinpa ap tulisi valituksi kyseiseen paikkaan tuolla hänen asenteellaan, nykyisin lähes paikkaan kuin paikkaan riittää halukkaampiakin hakijoita.

Milloin työvoimatoimisto on työpaikkoja tarjonnut? Jos ei siis ole työvoimatoimistoon hakenut töihin :D Eikö sieltä saa vain kehotuksia hakea työpaikkoja? Ap on siis kieltäytynyt hakemasta jotain paikkaa, kun on niin vaikeaa kulkea? Tuskinpa ap tulisi valituksi kyseiseen paikkaan tuolla hänen asenteellaan, nykyisin lähes paikkaan kuin paikkaan riittää halukkaampiakin hakijoita.
Joo mutta voi myös kysyä, ettö tekeekö TE- toimisto tossa järkevää työtä?
Lähettämällä yhteen paikkaan sata kehotusta varmasti löytyy muutama jotka syystä tai toisesta eivät haekaan. Jolloin saadaan lätkäistyä taas muutama karenssi.
Firma taas saa riesäkseen käsiteltäväksi sata hakemusta joiden joukossa on paljonkin niitä joille esim. juuri se kulkeminen on hankalaa. Tahtooko firma palkata sellaisen? Ei, koska kyseinen henkilö ei tule olemaan paikassa kauaa ja käyttää kaiken aikansa etsiessään sopivampaa työtä.

Firma varmasti saa sopivamman tekijän palkattua. Joten miksi pakottaa epäsopivia edes hakemaan? Se ei ole firman etu, työttömälle siitä ei ole mitään hyötyä joten kenelle on?

Firma varmasti saa sopivamman tekijän palkattua. Joten miksi pakottaa epäsopivia edes hakemaan? Se ei ole firman etu, työttömälle siitä ei ole mitään hyötyä joten kenelle on?

Toimiva yhteiskunta joka muodostuu niistä työssäkäyvistä kansalaisista hyötyy. Niinkuin jo aiemmin tässä keskustelussa totesin, työttömyyskorvaus ei ole kansalaispalkka. Meille kaikille on hyötyä siitä, että yhteisiä verovaroja käytetään vain niiden työttömyyskorvauksiin, jotka oikeasti pyrkivät työllistymään asettelematta henkilökohtaisia mukavuusehtoja työnteolle.

Toimiva yhteiskunta joka muodostuu niistä työssäkäyvistä kansalaisista hyötyy. Niinkuin jo aiemmin tässä keskustelussa totesin, työttömyyskorvaus ei ole kansalaispalkka. Meille kaikille on hyötyä siitä, että yhteisiä verovaroja käytetään vain niiden työttömyyskorvauksiin, jotka oikeasti pyrkivät työllistymään asettelematta henkilökohtaisia mukavuusehtoja työnteolle.

Koska yhteisiä verovarojamme käytetään myös TE-toimiston pyörittämiseen, niiin siltä pitäisi edellyttää hommansa hoitamista kunnolla eli etsia ne ihmiset ja työpaikat, jotka sopivat yhteen. Aloittajan tapauksessa ei tarpeet selvästikään kohtaa.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Koska yhteisiä verovarojamme käytetään myös TE-toimiston pyörittämiseen, niiin siltä pitäisi edellyttää hommansa hoitamista kunnolla eli etsia ne ihmiset ja työpaikat, jotka sopivat yhteen. Aloittajan tapauksessa ei tarpeet selvästikään kohtaa.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että työvoimatoimiston pitäisi käyttää työaikaa sen selvittämiseen, millaiset liikenneyhteydet sopisivat henkilölle x, jos hän saisi paikan, jonka hakemista hänelle ehdotetaan. Tämä siis jo ennen kuin paikkaa tarjottaisiin. :confused:

Tällä menettelyllä työvoimavirastoihin toki aukeaisi uusia työpaikkoja. Pitäisi tietenkin selvittää etukäteen myös työnhakijan lasten hoitopaikat, hänen sairautensa ja allergiansa, osaako korjata polkupyörän puhejenneen takarenkaan jne...

Oletko oikeasti sitä mieltä, että työvoimatoimiston pitäisi käyttää työaikaa sen selvittämiseen, millaiset liikenneyhteydet sopisivat henkilölle x, jos hän saisi paikan, jonka hakemista hänelle ehdotetaan. Tämä siis jo ennen kuin paikkaa tarjottaisiin. :confused:

Tällä menettelyllä työvoimavirastoihin toki aukeaisi uusia työpaikkoja. Pitäisi tietenkin selvittää etukäteen myös työnhakijan lasten hoitopaikat, hänen sairautensa ja allergiansa, osaako korjata polkupyörän puhejenneen takarenkaan jne...

No ei nyt tietenkään. En ole tuo, jolle vastasit, mutta kommentoin silti. Työkkäri voi ihan hyvin ehdottaa työpaikkoja ihmisille. Mutta jos sitten käy ilmi, että työ ei sovikaan, ei siitä pitäisi lätkiä automaattisia karensseja, vaan esim. ap:n tapauksessa todeta että muuten kiva, mutta kulkuyhteydet puuttuvat. Sehän ei ole ap:n vika. Eri asia, jos olisi jokin tekosyy tai ei vaan huvittaisi hakea sitä paikkaa.

Itse olin aikoinani jonkin aikaa työtön ja sain työkkäristä ihan kummallisia työtarjouksia. Minulla ei ollut ajokorttia, silti tarjottiin töitä, joissa ajokortti oli ehdoton välttämättömyys. Joskus vaadittiin koulutusta, jota minulla ei ollut (olin siis valmistunut ihan toiselta alalta). Kaiken huippu oli, että kun olin itse saanut hankittua osa-aikaisen määräaikaisen työn, tuli sen jälkeen joku osoitus palkattomaan harjoitteluun. Työkkäri alkoi vaatia, että lopetan palkallisen työni ja menen siihen harjoitteluun. Ongelma oli vaan se, että olin jo allekirjoittanut työsopimuksen! Lopulta työkkäsi sitten "jousti", mutta kuulemma "vain tämän kerran", että "jatkossa ei sitten tuollainen työ ole hyväksyttävä syy kieltäytyä harjoittelusta". Tässä siis pointti oli se, että olin jo lupautunut työhön, ja minun olisi siis pitänyt rikkoa työsopimukseni voidakseni mennä muualle ilmaistyöhön! Ja vähällä oli ettei tullut karenssia siitä hyvästä, että olin itse hommannut itselleni töitä :D

No ei nyt tietenkään. En ole tuo, jolle vastasit, mutta kommentoin silti. Työkkäri voi ihan hyvin ehdottaa työpaikkoja ihmisille. Mutta jos sitten käy ilmi, että työ ei sovikaan, ei siitä pitäisi lätkiä automaattisia karensseja, vaan esim. ap:n tapauksessa todeta että muuten kiva, mutta kulkuyhteydet puuttuvat. Sehän ei ole ap:n vika. Eri asia, jos olisi jokin tekosyy tai ei vaan huvittaisi hakea sitä paikkaa.

Itse olin aikoinani jonkin aikaa työtön ja sain työkkäristä ihan kummallisia työtarjouksia. Minulla ei ollut ajokorttia, silti tarjottiin töitä, joissa ajokortti oli ehdoton välttämättömyys. Joskus vaadittiin koulutusta, jota minulla ei ollut (olin siis valmistunut ihan toiselta alalta). Kaiken huippu oli, että kun olin itse saanut hankittua osa-aikaisen määräaikaisen työn, tuli sen jälkeen joku osoitus palkattomaan harjoitteluun. Työkkäri alkoi vaatia, että lopetan palkallisen työni ja menen siihen harjoitteluun. Ongelma oli vaan se, että olin jo allekirjoittanut työsopimuksen! Lopulta työkkäsi sitten "jousti", mutta kuulemma "vain tämän kerran", että "jatkossa ei sitten tuollainen työ ole hyväksyttävä syy kieltäytyä harjoittelusta". Tässä siis pointti oli se, että olin jo lupautunut työhön, ja minun olisi siis pitänyt rikkoa työsopimukseni voidakseni mennä muualle ilmaistyöhön! Ja vähällä oli ettei tullut karenssia siitä hyvästä, että olin itse hommannut itselleni töitä :D

Ap käsittääkseni päätti kieltäytyä jo hakuvaiheessa tuohon kulkemisen vaikeuteen perustuen. Asia olisi toisin, jos hän olisi hakenut ja sen jälkeen paikan saatuaan yrittänyt turhaan järjestää kulkemista. Silloin yritystä olisi ollut eikä karenssia tarvittaisi. Häntä ei siis todellisuudessa huvittanut.

Oman tarinasi sählinki johtui luultavasti sinusta. Ilmoititko heti osapäivätyön saatuasi siitä työvoimatoimistoon? Vai oliko tarkoitus nauttia sekä korvauksista että osa-aikatyön palkasta?

Aina vika löytyy jostain muualta kuin henkilön asenteesta....

Mummonikin on elänyt koko elämän autotta, kaukana palveluista. Mutta nykynuorille 20km on mahdoton matka...

Milläs te-toimisto vou puuttua tekosyihin. Muulla kuin karenssilla?

Ei ketään voi velvoittaa ajamaan 40km päivässä, haloo pahvit jotka tuota edes ehdottavat. Ei se ole aina edes mahdollista. Te jotka tuota edes ehdotatte ette selvästikkään ole koskaan ajaneet pyörällä säällä kuin säällä pitkiä matkoja kaksi kertaa päivässä kuukaudesta toiseen.
Se, että pyöräily on vaapaaehtoista liikkumista jonka voi tarpeen vaatiessa vaihtaa dösään jos aamulla on pienikin tunne ettei jaksa polkea. On ihan eri asia kuin se, että kyseessä on pakonsanelema kulkumuoto ja vaihtoehtoja ei ole.
Olen ajanut ja hyvin toimi. Nopeasti siitä tulee tapa, niin ettei edes halua vaihtaa autoon/bussiin. Ja esim pääkaupunkiseudulla aikaa ei kulu juurikaan enempää kuin julkisilla, yleensä jopa vähemmän jos ruuhkaisia osuuksia pitää ylittää.

Mutta ei tietenkään kaikille sovi. Sen sijaa se skootteri mielestäni oli ihan hyvä idea joltakulta.

Ap käsittääkseni päätti kieltäytyä jo hakuvaiheessa tuohon kulkemisen vaikeuteen perustuen. Asia olisi toisin, jos hän olisi hakenut ja sen jälkeen paikan saatuaan yrittänyt turhaan järjestää kulkemista. Silloin yritystä olisi ollut eikä karenssia tarvittaisi. Häntä ei siis todellisuudessa huvittanut.

Oman tarinasi sählinki johtui luultavasti sinusta. Ilmoititko heti osapäivätyön saatuasi siitä työvoimatoimistoon? Vai oliko tarkoitus nauttia sekä korvauksista että osa-aikatyön palkasta?

Kyllä oli tarkoitus nauttia sekä osatyön palkasta että korvauksista. Tein koko työttömyysajan mm. freelance-keikkatöitä ja homma toimi niin, että ilmoitin siinä Kelan lapussa työpäivät ja tunnit, mutta ei niistä tarvinnut työkkäriin mitenkään etukäteen raportoida. Eli en ollut tuoss avaiheessa vielä ilmoittanut työtäni työkkäriin. ja työnhakunihan ei koskaan katkennut, kun tein noita töitä. Sain soviteltua päivärahaa. Sähläykseni ei siis johtunut minusta, koska tein ihan sillä lailla, miten oli työkkärin kanssa sovittu ja sen mukaan, millaiset ohjeet olin sieltä saanut töideni ilmoittamiseen. Käytäntö oli se, että kerroin niistä töistäni aina silloin, kun kävin siellä niillä normiajoilla. Ehkäpä heidänkään intressi ei olisi ollut se, että olisin jatkuvasti soitellut. Minulla oli kuitenkin töitä melkein joka kuukausi, ja heidän tietoihinsa oli kirjattu, että teen osa-aikaisesti keikkatöitä epäsäännöllisin välein.

Ja on se nyt aika kummallista, että työkkärin näkökulmasta PALKATON HARJOITTELU olisi ensisijainen palkallisiin töihin nähden.

Mitä ap:hen tulee, niin kaipa hän tiesi, ettei kulkuyhteyttä ole. Olisihan hän toki voinut tehdä niinkuin itse ensimmäisessä viestissäni ehdotin - ilmoittaa olevansa kiinnostunut ja sanonut selvittelevänsä kulkuyhteyksiä. Mutta melkoista hiustenhalkomista silti, että jos kulkuyhteyksiä ei yksinkertaisesti ole, niin hakijan täytyisi tajuta kääntää jotkut olemattomat kivet sellaisia "muka" etsiäkseen, ennen kuin työkkärikin uskoo, että junat ja bussit eivät tosiaan kulje.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Niinpä.

Mä hain tuossa keväällä jokaiseen paikkaan mitä työkkäri tyrkytti. Joukossa myös niitä paikkoja jonne kulkeminen autottomana olisi ollut hankalaa tai täysin mahdotonta (täällä maalla ei joka paikkaan julkisilla vaan pääse, tai sitten aikataulut ei mee lainkaan yksiin työaikojen kanssa, tarkistettu on).
No mutta enpä kyllä yhteenkään haastattaluun päässyt, että sikäli helpotti ;)
Työpaikka löytyi puolentoista kk:n työttömyyden jälkeen omalta paikkakunnalta kun tein pienen soittelukierroksen..
Nyt mä nakkaan ipanan aamulla pyörän taa, poljen hoitopaikkaan 4km ja sieltä työpaikalle pari km. Ei paha enää lainkaan.
Tässä kun muutaman kk.n laittaa palkasta vähän sivuun, niin talveksi voi ostaa jonkun autonkotteron jo niin pääsee sillä kulkemaan.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Pitäisi tulla karenssi. Tässä työtön on työkkärin uhri. Miksi ei voi myös itse aktivoitua työnhakuun sopivalta etäisyydeltä?
Sitähän tarina ei kerro. Eikä sillä ole väliä vaikka olisi itse hakenut sataa työpaikkaa. Karenssi paukahtaa jos jostain syystä ei tee mitä työkkäri käskee.
Eräs sai karenssin kun saapui paikalle sovittuun tapaamiseen huomatakseen, että tapaaminen on peruttu koska henkilökunnalla on koulutuspäivä. Hän vain ei koskaan ollut saanut viestiä tapaamisen peruuntumisesta eikä muutetusta ajasta - jos olisi niin miksi hän olisi mennyt peruttuun tapaamiseen? Mutta koska kirje diaarin mukaan oli lähetetty hänen katsottiin sen saaneen.
Tekstiviesti ja sähköposti olisivat olleet käytettävissä. Ja kirjeen laatija itse pääsisi vähemmällä kun viestin jälkeen klikkaisi -lähetä, sen sijaan että laittaa sen postitukseen ja diaarioitavaksi.

Mitenkä tässä tapauksessa tapahtuisi, kuvittellaan tälläinen tilanne: Työkkäriltä tulee työhönosoitus johon pakko hakea, mutta homma ei ole ollenkaan mieleinen, pitkä työmatka ja silleen. Haet paikkaa ja pääset jopa haastatteluun, mutta vetäiset ennen haastattelua yhden kaljan tai menet rapulassa haisten vanhalle viinalle. Et saa paikkaa tästä syystä ja työkkäriin ilmoitetaan että olet juonut. Tuleeko karenssia vai mitä työkkäri tekee, koska voi olla kyseessä sairaus nimeltään alkoholismi... :sick:

Olen myös kuullut näistä. Eräs tuttuni oli mennyt te- toimiston koulutukseen, jossa käytännössä räittiin kattoon 8 tuntia päivässä. Tyyppi kyllästyi siihen, sai työpaikan ja ilmoitti työllistymisestään, niin siitä tuli kamalat rähinät ja uhkailtiin ties millä, kun hän meni ansiotyöhön.
Erikoista touhua.

Mitenkä tässä tapauksessa tapahtuisi, kuvittellaan tälläinen tilanne: Työkkäriltä tulee työhönosoitus johon pakko hakea, mutta homma ei ole ollenkaan mieleinen, pitkä työmatka ja silleen. Haet paikkaa ja pääset jopa haastatteluun, mutta vetäiset ennen haastattelua yhden kaljan tai menet rapulassa haisten vanhalle viinalle. Et saa paikkaa tästä syystä ja työkkäriin ilmoitetaan että olet juonut. Tuleeko karenssia vai mitä työkkäri tekee, koska voi olla kyseessä sairaus nimeltään alkoholismi... :sick:

Noin ei kannata siis tehdä, itse ainakin menen haastatteluun vaikka työ ei olisi mieleinen ja teen parhaani, koska jos se sana leviää niin joku toinen työnantaja saattaa kuulla siitä ja saatan sen vuoksi menettää unelmatyöpaikan.....

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Tuo ei välttämättä ole fiksua, sillä suomessa piirit on kuitenkin pienet. Ehkä parempi mennä sinne työhaastatteluun ja kertoa rehellisesti, että paikka kiinnostaa, mutta töihin kulkeminen on mahdotonta.

Olen ajanut ja hyvin toimi. Nopeasti siitä tulee tapa, niin ettei edes halua vaihtaa autoon/bussiin. Ja esim pääkaupunkiseudulla aikaa ei kulu juurikaan enempää kuin julkisilla, yleensä jopa vähemmän jos ruuhkaisia osuuksia pitää ylittää.

Mutta ei tietenkään kaikille sovi. Sen sijaa se skootteri mielestäni oli ihan hyvä idea joltakulta.

Pääkaupunkiseudulla pyöräily onkin ihan eri asia kuin haja-asutusalueilla. Kokemusta on molemmista. Arvaa vaan kuinka kauan kestää taluttaa pyörää paksussa sohjossa tai umpihangessa 20 km:n matka?

Itse en tunne yhtäkään ihmistä, joka kulkee tuon matkan PÄIVITTÄIN pyörällä.

Karenssi tulee ihan varmasti.
Työpaikan saamatta jääminen katsotaan itse aiheutetuksi.

Pääkaupunkiseudulla pyöräily onkin ihan eri asia kuin haja-asutusalueilla. Kokemusta on molemmista. Arvaa vaan kuinka kauan kestää taluttaa pyörää paksussa sohjossa tai umpihangessa 20 km:n matka?

Itse en tunne yhtäkään ihmistä, joka kulkee tuon matkan PÄIVITTÄIN pyörällä.
Totta. Ajattelin asiaa liian suppeasti. Tuo auraamattomuus todellakin hankaloittaa liiaksi maaseudun pyöräilyä talvisin joinain päivinä.

Toimiva yhteiskunta...
Googletahan "fazer yt neuvottelut"
ja sen jälkeen "fazer työvoimapoliittinen koulutus"

Jos fasu tarvitsee osaavia elintarviketyöläisiä niin palkkaamalla takaisin irtisanomiaan löytyisi osaavia ja kokeneita oikeisiin töihin.
Sen sijaan ovat TE- toimiston kustantamana järjestämässä työvoimapoliittista koulutusta, jossa 125 vaikeasti työllistyvää pitkäaikaistyötöntä saa TE- toimistosta pakkohakukirjeen koulutukseen. Joista jokunen ei varmastikaan hae - karenssi. Ja joku ehkä joutuu jättämään koulutuksen kesken - karenssi.
Lopputuloksena ehkä muutama joilla on elintarviketyöläisen koulutuksen osasuoritus.
Mutta kun fasu on viime vuodet ollut aikamoisessa yytee- kierteessä niin montako he ovat oikeasti palkkaamassa?

Joten oikeasti lopputuloksena on vain karensseja.
Ja ne edellisissä yyteissä irtisanotut kokemusta omaavat elintarviketyöläiset ovat yhä työttömiä.

Toi nyt vaan ei minusta ole toimivaa yhteiskuntaa eikä toimivaa työvoimapolitiikkaa.

Yhteistyössä