Tulehdus? Raskaus? Mihin nämä oireet viittaavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hannaskainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hannaskainen"

Vieras
Hei!

Minulla on ollut tiistaina hieman veristä vuotoa emättimestä ja maanantaista asti edelleen jatkuen erittäin runsasta valkovuotoa. Keskiviikkona ilmaantui kipu oikealle alavatsaan, mutta ilmeisesti se ei kuitenkaan ole tarpeeksi alhaalla ollakseen umpilisäkkeen tulehdus?

Kipua on pääsääntöisesti kävellessä, mutta pidempien kävelymatkojen jälkeen kipu tuntuu jonkin aikaa myös paikoillaan ollessa. Kipua on siis edelleen ja eilen se alkoi levitä myös muualle alavatsaan kuukautiskipujen omaisesti, vaikka kuukautisten pitäisi alkaa vasta reilun kahden viikon päästä.

Kipu säteilee ajoittain myös selkään vastaavalle kohdalle kuin vatsakipu ja välillä selkäkipu on jopa voimakaampaa kuin vatsakipu. Keskiviikkona oli myös julmetun kovaa särkyä vasemmassa olkapäässä/hartiassa, josta kipu säteili erittäin ikävästi koko käteen, eikä särkylääke auttanut. Torstai aamuna kipu oli poissa.

Minulla on Yasmin e-pillerit sekä niiden tehoa heikentävät trileptal epilepsialääkkeet. Pillereitä olen käyttänyt reilusti yli kaksi vuotta, eikä parin ensimmäisen kuukauden jälkeen ole esiintynyt minkään laisia ongelmia kuukautisten kanssa, tai no jotain kipuja ja muuta sellaista kuukautisten alussa, mutta tarkoitan, ettei ole ollut mitään välivuotoja tai mitään vastaavaa mitä nyt on.

En ole aivan perillä siitä millä tavalla trileptalit heikentävät e-pillereiden tehoa, joten jos jollakulla on kokemuksia tai tietoa niin olisi kiva kuulla.

Yasmineita ei siis ole määrätty minulle raskauden ehkäisy mielessä vaan vähentämään runsaita kuukautisia, missä on onnistuttu.

Unohdin ainakin yhden e-pillerin edellisestä liuskasta, joka loppui 2.8.2012 ja menkat alkoivat maanantaina 6.8. ja loppuivat kaiketi siinä perjantaina. Lauantaina olin yhdynnässä, ja käytössä oli kondoomi mutta se lähti loppua kohden vahingossa pois, enkä heti älynnyt sitä. En ole ihan varma lähtikö se ihan kokonaan, mutta ainakin tuntui siltä, että se oli jotenkin todella huonosti.

En ole varma mikä päivä oli kun unohdin ottaa e-pillerin, saattoi olla siinä keskiviikkona tai torstaina juuri ennen pilleritauon alkamista, mutta en ole yhtään varma.

Kun minulle alkoi tulla omituisia oireita tiistaina, epäilin heti jotakin sukupuolitautia, mutta monet luotettavat ammattilaiset ovat sanoneet, ettei mikään sukupuolitauti idä näin nopeasti. Voihan tietenkin olla, että minulla on ihan vaan joku elimistöni omien bakteerejen aiheuttama tulehdus, joka aiheuttaa tällaisia vaivoja. Se voisi olla hyvinkin uskottavaa, mutta koska ystäväni yrittää koko ajan tolkuttaa minulle, että raskauden mahdollisuus on olemassa, niin aloin sitten miettiä asiaa ja päädyin tänne kyselemään, kun en muutakaan keksinyt.

Eli ovulaationi siis luultavasti pitäisi normaalisti olla vasta tulossa tai olla nyt tai jotakin, jos tulee lainkaan e-pillereiden ansiosta, mutta voiko silti olla mahdollista että unohtuneen pillerin sekä trileptalien takia ovulaatio olisi tapahtunut joskus kuukautisten aikaan tai heti niiden jälkeen? Ja olisiko munasolu ehtinyt kypsyä riittävästi niin että raskaus olisi mahdollinen?

Tämä kyseinen ystävä on itse ollut raskaana ja kuvailemani vatsakivut sekä muut "oireet" mitkä nyt voivat johtua muistakin asioista tai olla ihan normaaleja, kuten rankka väsymys ja moninkertaistunut ruokahalu sekä jatkuva pissalla käynti, kuulostavat kuulema hyvin raskausmaiselta.

Epäilen kuitenkin vahvasti, sillä miten oireet voisivat tulla näin nopeasti? Minullahan kuitenkin oli oireita jo heti keskiviikkona, ja jos munasolu olisi päässyt kiinnittymään kohtuun, se olisi luultavasti tapahtunut tiistaina, jolloin oli hieman veristä vuotoa. Vuotoa oli siis ihan vaan joku pari teelusikallista, jonka huomasin aluspöksyistä.

Olen mittaillut välillä ruumiiinlämpöäni, siltä varalta että kuumeen nousu antaisi viitteitä tulehduksesta, mutta varsinaista kuumetta ei ole ollut. Ruumiinlämpö on kuitenkin selvästi koholla normaalilämpööni verrattuna, joka on ollut yleensä vain 35.80-36.03 tai jotakin sellaista. Kun nyt se on pysytellyt keskiviikosta saakka reilusti yli 36.6 ja tänään se oli melkein 37. tiistaina mitattiin korvakuumemittarilla, joka näyttää korkeampia lämpöjä kuin kainolomittari, että olisi 37.6... Minulla ei ole mitään flunssaa, vaikka nenä onkin vähän tukkoinen ja suuta kuivaa samalla lailla kuin yleensä edellisenä iltana ennen kurkkukipua, mutta mitään kurkkukipua tai muuta sellaista ei kuulu eikä näy.

Kysyn siis tiedän mielipiteitänne asiaan. Voiko e-pillerin unohdus ja trileptalit vaikuttaa kiertoon niin radikaalisti että ovulaatio tapahtuisi heti menkkojen jälkeen esim perjantaina, ja voiko mitenkään olla mahdollista että vaikka olenkin jatkanut tauon jälkeen pillereiden syömistä aivan normaalisti, että olisin raskaana?

Niin ja jos on jotain kokemusta vaikka sisäsynnyttimien tulehduksesta, niin antakaa ihmeessä analyysinne niidenkin osalta

terveisin Hanna

Kuulostaa ihan kohdunulkoiselta raskaudelta, kipin kapin lekuriin, ennenkuin alkaa tapahtumaan kauheuksia! Itellä ollu ja nimenomaan samoilla jutuilla alkoi oireilemaan.. Leikkaukseen päädyin ja nyt ollaan toista tuubaa köyhempi..En halua pelotella, mutta suosittelen, että menet pian sinne lääkäriin.

Niin kiitos tosiaan vastauksista ja lääköriinhän tässä oltaisiin heti vaan menossa, sitten kun minut sinne päästetään! Nykyään kun on niin vaikeaa päästä lääkäriin tai edes varaamaan sitä lääkärinaikaa. Olen jo pitkään boikotoinut ensineuvoa, kun monesti olen joutunut jonottamaan tunnin esim nieluviljelytuloksia kysyessä, ja sitten sanotaankin että ei ne vielä ole tullut, soita huomenna uudestaan!! Niin perjantaina kuitenkin sorruin soittamaan ensineuvoon ja se päivystäjä kysyi voisiko olla mahdollista että olisin raskaana, ja aloin selittää kiertoani enkä päässyt vielä e-pilleri asiaan lainkaan kun hän kirjoitti papereihini "ei raskaana" ajattelin sitten että no en sitten ole raskaana. Päivystäjä epäili jotakin tulehdusta, mutta koska vain akuutit asiat kuuluvat päivystykseen, eikä viikonloppuna voi varata terveyskeskuslääkäriaikaa ensineuvosta, hän pyysi odottamaan maanantaiaamuun, kunnes soittaisin uudelleen mikäli oireet jatkuvat ja minulle varattaisiin lääkäriaika. Huomenna siis soitan, ja toivon mukaan saan ajan ylipäätään ja mielellään mahd. pian.

Otan sinulle tuttujuttu osaa tästä kohdun ulkoisesta raskaudesta :(

Mistä se muuten johtuu, että raskaus menee kohdun ulkopuolelle, en ole koskaan ymmärtänyt sitä?

Niin ensineuvossa sanoivat että jos oireet ja kivut pahenevat niin etten enää pysty olemaan kotona niin sitten voin soittaa uudestaan ja mennä päivystykseen, mutta eivät nämä kivut mitään tappavia ole, ainoastaan omituisia ja huolta herättäviä.

Terv. Hanna

Yhteistyössä