Tuli joltain vieraalta facebook lootaan viestiä, että kuka oot ja miks tykkäät mun kuvista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29183357]Sulla menee pointti nyt kovaa ohi. Tarkoitan että kun monesti sanotaan julkisuudenhenkilöistä, että oma vikansa että ovat menneet julkisuuteen. Ja sillä periaatteella saa kuulemma sitten olla julkista riistaa, lehdissä saa olla halventavia juttuja, keskustelupalstoilla saa haukkua jne, koska onhan hän mennyt omasta tahdostaan julkisuuteen.

Samoin näissä vastauksissa tulee sellainen tunne, että "oma vikansa kun on laittanut kuvansa julkiseksi", eli kuka tahansa voi tulla kommentoimaan vaikka rumastikin kuvia, koska ne ovat vapaata riistaa. Itse en puhu pelkästään tykkäämisistä, vaan ihmisten omahyväisistä asenteista, että muiden omaisuutta voi kohdella miten sattuu (kuva lapsesta), koska se on EHKÄ VAHINGOSSA laitettu julkiseksi facebookissa. Eikö silti voida kunnioittaa toisia edes hiukan? Näköjään tämän ajan asenne on, että ihan sama, jos on julkinen kuva, niin omapa vikansa jne. Minun mielestäni idioottimainen ja vittumainen asenne.

Ja outo asenne sekin, että miksi jonkun tuntemattoman lapsi ja koira kiinnostaa? Minua ei ainakaan kiinnostaisi pätkän vertaa, enkä menisi edes vahingossa tykkäämään, jos en kerran tunne.[/QUOTE]

Olisi ihan eri asia, jos kommentoisi rumasti toisen kuvaa, tutun tai tuntemattoman. Se olisi tietysti epäkohteliasta. Mutta kun kyse ei ollut ollenkaan tästä, vaan nimenomaan siitä tykkäyksestä, jonka ap oli tehnyt vieläpä vahingossa. Asetukset kuntoon, niin ei pääse tuntemattomat tykkäilemään, kun se on joillekin näköjään maailmanloppu.

Ehkä se tuntematon lapsi ja koira ei sinänsä kiinnosta, mutta kuva on ollut hauska tai hyvä, joten en vieläkään käsitä mitä pahaa siinä tykkäyksessä on?? Onko suomalaiset tosiaan näin jäyhää kansaa, on näköjään.

Ok. Tulin juuri sellaiseen lopputulokseen, että heivataan uskonnon ja ruotsin tunnit hiiteen peruskoulusta ja laitetaan niiden tilalle some-opetusta. Myös taideaineet ja liikunta voitaisiin puolittaa että saataisiin some-tunneille lisää tilaa. Tai jatketaan peruskoulua yhdellä vuodella jonka jälkeen lapsukaiset saavat some-ajokortin jota käyttämällä he pääsevät netin sivustolle joihin pystyy kommentoimaan/tykkäämään/tekemään muutoksia.

[QUOTE="vieras";29183357]Ja outo asenne sekin, että miksi jonkun tuntemattoman lapsi ja koira kiinnostaa? Minua ei ainakaan kiinnostaisi pätkän vertaa, enkä menisi edes vahingossa tykkäämään, jos en kerran tunne.[/QUOTE]

Ei olekaan kyse juuri siitä tietystä lapsesta ja koirasta vaan valokuvasta yleensä, siitä kokonaisuudesta. Kuva voi olla kuvana hieno, kaunis, sykähdyttävä jne vaikkei kohteita tunnistakaan.

Se että sinä haet faselta jotain tiettyä sosiaalista kontaktia, on sinun tapasi käyttää fasea. Se ei ole ainut oikea tapa, vaan tapoja on lukuisia. Monet kuvauksen harrastajat ja jotkut ammattilaiset esim jakavat kuviaan siellä. Jotkut jakavat hauskoja otoksia muuten vaan, jotkut haluavat jakaa onneaan ja iloaan jne jne. Ja nämä kaikki tarkoitettukin julkiseen jakoon ja komentoitavaksi ja tykättäväksi.

Kukaan ei lue toisen ihmisen ajatuksia. Et voi siis tietää sitä että kuva onkin vahingossa julkinen. Kyllä siitä nyt vaan on pidettävä itse huoli, niinkuin niin monesta muustakin asiasta tässä elämässä.

[QUOTE="vieras";29183357]Sulla menee pointti nyt kovaa ohi. Tarkoitan että kun monesti sanotaan julkisuudenhenkilöistä, että oma vikansa että ovat menneet julkisuuteen. Ja sillä periaatteella saa kuulemma sitten olla julkista riistaa, lehdissä saa olla halventavia juttuja, keskustelupalstoilla saa haukkua jne, koska onhan hän mennyt omasta tahdostaan julkisuuteen.

Samoin näissä vastauksissa tulee sellainen tunne, että "oma vikansa kun on laittanut kuvansa julkiseksi", eli kuka tahansa voi tulla kommentoimaan vaikka rumastikin kuvia, koska ne ovat vapaata riistaa. Itse en puhu pelkästään tykkäämisistä, vaan ihmisten omahyväisistä asenteista, että muiden omaisuutta voi kohdella miten sattuu (kuva lapsesta), koska se on EHKÄ VAHINGOSSA laitettu julkiseksi facebookissa. Eikö silti voida kunnioittaa toisia edes hiukan? Näköjään tämän ajan asenne on, että ihan sama, jos on julkinen kuva, niin omapa vikansa jne. Minun mielestäni idioottimainen ja vittumainen asenne.

Ja outo asenne sekin, että miksi jonkun tuntemattoman lapsi ja koira kiinnostaa? Minua ei ainakaan kiinnostaisi pätkän vertaa, enkä menisi edes vahingossa tykkäämään, jos en kerran tunne.[/QUOTE]

Sinulle voi tulla järkytyksenä, mutta moni ihminen on saattanut katsella sinua ja lastasi/lapsiasi uteliaana, ihan hyvää tarkoittaen. Moni muistaa sinut jostain myös, ja jokaisella on sinusta joku mielipide. Miten kestät tämän?

Facebookissa ollaan vapaaehtoisesti, ja internet on jotain sellaista johon me emme oikein voi yksilöinä vaikuttaa muuten kuin omalla käytöksellä. Jos laitat kuvan nettiin, se on siellä aina. Mikään yksityisyysasetus ei takaa sitä, etteikö joku voi nähdä kuvaasi, kopioda sitä ja levittää eteenpäin. Tämä ei tietenkään ole oikein eikä yleisesti hyväksyttyä. Kuten ei ole okein eikä yleisesti hyväksyttyä (ainakaan minun tuntemien ihmisten keskuudessa) arvostella pahasti, haukkua ja herjata ketään - julkisuuden henkilöä tai yksityistä henkilöä.

Sinulle menee nämä jotenkin sekaisin nyt. Kukaan ei arvostele, jos tykkää jonkun kuvasta tai jos kommentoi sitä nätisti tai edes neutraalisti. Jos joku sanoo pahasti, se ei ole yleisesti hyväksyttyä. Sinä taas et halua edes, että sinun kuvastasi tykkää kukaan muu kuin sinä - silloin on SINUN vastuullasi laittaa asetukset niin että se ei ole mahdollista. Facebookissa saa tykätä ja jopa lähettää tuntemattomille ihmisille viestejä jos ihminen on tämän sallinut. Jos omat asetukset on vastoin omia periaatteita, on aivan turha suuttua sille toiselle osapuolelle, joka ei tiennyt mielipiteestäsi mitään.

[QUOTE="vieras";29183381]Ootko koskaan huomannut, että tykkääminen voi olla muutakin?
Esim fb:ssä monet pelaa sosiaalisia pelejä; tykkääminen tai tykkäämättä jättäminen voi myös olla sanatonta kiusaamista, monia ihmisiä jätetään esim ulos porukoista, eikä heidän kuviaan tykätä, ja suosittujen ihmisten kuvia tykätään. Eli ei se välttämättä ole pelkästään hyvä juttu. Jos et itse ole huomannut tällaista kiusaamista, et kuitenkaan voi väittää ettei sellaista tapahtuisi?[/QUOTE]

Tuota taitaa esiintyä teinitytöillä, ainakin lukemani mukaan. Mutta tuntemattoman henkilön tekemä tykkäys tuskin voi olla mitenkään tämän tykätyn kiusaamista? Tietysti jos kuva on halventava niin silloin voidaan kiusata kuvan kohdetta.

Olisi ihan eri asia, jos kommentoisi rumasti toisen kuvaa, tutun tai tuntemattoman. Se olisi tietysti epäkohteliasta. Mutta kun kyse ei ollut ollenkaan tästä, vaan nimenomaan siitä tykkäyksestä, jonka ap oli tehnyt vieläpä vahingossa. Asetukset kuntoon, niin ei pääse tuntemattomat tykkäilemään, kun se on joillekin näköjään maailmanloppu.

Ehkä se tuntematon lapsi ja koira ei sinänsä kiinnosta, mutta kuva on ollut hauska tai hyvä, joten en vieläkään käsitä mitä pahaa siinä tykkäyksessä on?? Onko suomalaiset tosiaan näin jäyhää kansaa, on näköjään.

Ei ap:kaan kovin fiksu ole, että nillittää ja valittaa sitten täällä, kun joku on reagoinut vähän hassusti... Itsehän teki mogan tykkäämällä vahingossa kuvaa, miksei ole sanonut valittajalle että kyseessä oli vahinko, ja siinä se.

Onhan suomalaiset tunnetusti jäyhää kansaa, ja sitäpaitsi jos tykkäät tuntemattoman ihmisen lapsen kuvasta, niin jaat sitä sillä tykkäämällä koko ajan eteenpäin, esim omille frendeillesi jne. Onhan se vähän ajattelematonta...
Mutta en nyt jaksa enempää, ei kukaan näköjään ymmärrä pointtiani.
Mä olen mielummin sen lapsen äidin puolella, jos se vaikka on vähän vajaa, eikä osaa laittaa asetuksia kohdalleen. Kuin sen joka holtittomasti tykkäilee tuntemattomien kuvia lapsistaan, ja sitten vielä tulee tänne palstalle nillittämään kuinka väärin heitä on kohdeltu? Whaaaat?

[QUOTE="vieras";29183381]Ootko koskaan huomannut, että tykkääminen voi olla muutakin?
Esim fb:ssä monet pelaa sosiaalisia pelejä; tykkääminen tai tykkäämättä jättäminen voi myös olla sanatonta kiusaamista, monia ihmisiä jätetään esim ulos porukoista, eikä heidän kuviaan tykätä, ja suosittujen ihmisten kuvia tykätään. Eli ei se välttämättä ole pelkästään hyvä juttu. Jos et itse ole huomannut tällaista kiusaamista, et kuitenkaan voi väittää ettei sellaista tapahtuisi?[/QUOTE]

Mutta nyt ei ole kyse porukan ulkopuolelle jättämisestä muuten kuin siten, että jotkut eivät osaa itse laittaa asetuksiaan oikein. Normaalijärjellä varustetut ihmiset eivät kiusaa, jos jättävät tykkäämättä.

• Tykkää
Reactions: tasamaan tallaaja
Sinulle voi tulla järkytyksenä, mutta moni ihminen on saattanut katsella sinua ja lastasi/lapsiasi uteliaana, ihan hyvää tarkoittaen. Moni muistaa sinut jostain myös, ja jokaisella on sinusta joku mielipide. Miten kestät tämän?

Facebookissa ollaan vapaaehtoisesti, ja internet on jotain sellaista johon me emme oikein voi yksilöinä vaikuttaa muuten kuin omalla käytöksellä. Jos laitat kuvan nettiin, se on siellä aina. Mikään yksityisyysasetus ei takaa sitä, etteikö joku voi nähdä kuvaasi, kopioda sitä ja levittää eteenpäin. Tämä ei tietenkään ole oikein eikä yleisesti hyväksyttyä. Kuten ei ole okein eikä yleisesti hyväksyttyä (ainakaan minun tuntemien ihmisten keskuudessa) arvostella pahasti, haukkua ja herjata ketään - julkisuuden henkilöä tai yksityistä henkilöä.

Sinulle menee nämä jotenkin sekaisin nyt. Kukaan ei arvostele, jos tykkää jonkun kuvasta tai jos kommentoi sitä nätisti tai edes neutraalisti. Jos joku sanoo pahasti, se ei ole yleisesti hyväksyttyä. Sinä taas et halua edes, että sinun kuvastasi tykkää kukaan muu kuin sinä - silloin on SINUN vastuullasi laittaa asetukset niin että se ei ole mahdollista. Facebookissa saa tykätä ja jopa lähettää tuntemattomille ihmisille viestejä jos ihminen on tämän sallinut. Jos omat asetukset on vastoin omia periaatteita, on aivan turha suuttua sille toiselle osapuolelle, joka ei tiennyt mielipiteestäsi mitään.

Ei, ei ja ei. Pointtini on että miksi tykkäisit jonkun tuntemattoman kuvasta jossa on lapsi ja koira? Tuskin se visuaalisesti niin kaunis on?
Mutta jokainen tyylillään.
Minä en mene tykkäämään tuntemattomien kuvista joissa esiintyy omia lapsia, oli heillä mitkä tahansa asetukset päällä. Ei vaan kiinnosta. Eri asia jos kyseessä esim maisemakuva, jossa ei ole mitään henkilökohtaista. Mutta tehkää te muut miten haluatte.

[QUOTE="vieras";29183463]Ei, ei ja ei. Pointtini on että miksi tykkäisit jonkun tuntemattoman kuvasta jossa on lapsi ja koira? Tuskin se visuaalisesti niin kaunis on?
Mutta jokainen tyylillään.
Minä en mene tykkäämään tuntemattomien kuvista joissa esiintyy omia lapsia, oli heillä mitkä tahansa asetukset päällä. Ei vaan kiinnosta. Eri asia jos kyseessä esim maisemakuva, jossa ei ole mitään henkilökohtaista. Mutta tehkää te muut miten haluatte.[/QUOTE]

Ensinnäkin kai siksi ihmiset sitä tekee, että se on mahdollista.
Ja mistä kukaan muu kuin se ihminen itse tietää, mikä siinä kuvassa viehätti?
Facebookissa olen nähnyt upeita kuvia, ammattilaisten ja amatöörien ottamia ja tykännyt niistä - ehkä kerran joku kuva on ollut kaverin kaveri. Harrastaja-valokuvaaja tuskin alkaa mököttää tuntemattomien tykkäämisistä.

Minulle on aikuisena ihmisenä tullut käsitys, että Facebook on yhteydenpitoväline ja tapa viettää aikaa, oli se sitten minuutti viikossa tai monta tuntia päivässä. Sen kulttuurin kuuluu tykkäykset, vaikka ne oikeaan elämään mietittynä vaikuttavat oudoilta. Mutta se onkin netti, missä tykätään. Kiusaajia, valittajia ja jotenkin muuten minua häiritseviä ihmisiä en pidä kaverilistoillani. Asetukset tarkistan silloin tällöin, ja mitään en ota kuolemanvakavasti, ja aina muistan, mistä on kyse (eli olen netissä, joku muukin voi lukea kommenttini kuin kaverini, olen vastuussa siitä mitä sanon ja millaisia kuvia julkaisen jne.)

En tiennyt, että tämä asia on teille joillekin noin monimutkainen ja hankala.

Ensinnäkin kai siksi ihmiset sitä tekee, että se on mahdollista.
Ja mistä kukaan muu kuin se ihminen itse tietää, mikä siinä kuvassa viehätti?
Facebookissa olen nähnyt upeita kuvia, ammattilaisten ja amatöörien ottamia ja tykännyt niistä - ehkä kerran joku kuva on ollut kaverin kaveri. Harrastaja-valokuvaaja tuskin alkaa mököttää tuntemattomien tykkäämisistä.

Minulle on aikuisena ihmisenä tullut käsitys, että Facebook on yhteydenpitoväline ja tapa viettää aikaa, oli se sitten minuutti viikossa tai monta tuntia päivässä. Sen kulttuurin kuuluu tykkäykset, vaikka ne oikeaan elämään mietittynä vaikuttavat oudoilta. Mutta se onkin netti, missä tykätään. Kiusaajia, valittajia ja jotenkin muuten minua häiritseviä ihmisiä en pidä kaverilistoillani. Asetukset tarkistan silloin tällöin, ja mitään en ota kuolemanvakavasti, ja aina muistan, mistä on kyse (eli olen netissä, joku muukin voi lukea kommenttini kuin kaverini, olen vastuussa siitä mitä sanon ja millaisia kuvia julkaisen jne.)

En tiennyt, että tämä asia on teille joillekin noin monimutkainen ja hankala.

Turhaan minulle piruilet, että asia on "teille joillekin noin monimutkainen ja hankala".
Ei ole hankala minulle ollenkaan. Itse en julkaise kuvia omista lapsistani, ja osaan kyllä lukea asetukset läpi. Kerroin vain oman mielipiteeni, että en mene tykkäilemään tuntemattomien lasten kuvista. Se on vain minun mielipiteeni. Relaa!

[QUOTE="vieras";29183463]Minä en mene tykkäämään tuntemattomien kuvista joissa esiintyy omia lapsia, oli heillä mitkä tahansa asetukset päällä. [/QUOTE]

Entä jos kuvaaja on tuttu, mutta kohde ei ja kuva sinusta hieno konaisuus?

Entä jos kuvaaja on tuttu, mutta kohde ei ja kuva sinusta hieno konaisuus?

Jos kyse aikuisesta, niin aivan sama. Mutta tuntemattomien lasten kuvia en tykkäile huvikseen. Ensinnäkin; mielestäni on oikein suojella omia lapsiani netin vaaroista, enkä julkaise heidän kuviaan. Samaa periaatetta voi käyttää myös kun kyseessä on muiden lapset. Miksi turhaan lisäisin kuvien näkyvyyttä kun kyseessä on viaton lapsi, joka ei ehkä tulevaisuudessa haluaisi että kuva on julkisesti jossain facebookissa? Kyllä mielestäni me aikuiset voimme vähän käyttää järkeä siellä facebookissa.
Tämän ketjun ap;lta se järki on täysin hukassa, kun mennään tykkäilemään kuvista eikä edes katsota että kenen kuva se on. Mutta näin se kai menee. Huomaan kyllä että olen aika eri mieltä kuin monet muut. Mun mielestä jokainen voisi mennä hieman itseensä ja miettiä, haluaisiko että oman lapsen kuvaa tykättäisi ja levitettäisi hervottomasti eteenpäin, jos se olisi esim sattumalta joutunut faceen julkiseksi kuvaksi? Kaikki eivät edes kysy lupaa julkaista lapsen kuvaa, ja yhtäkkiä kuva on missä tahansa. Eikö teidän mielestänne tässä ole mitään väärää?

Ja vielä: Kai te muutkin tajuatte että se tykkääminen ei ole vaan tykkäämistä, vaan se levittää kuvaa aina eteenpäin. Eli asiat ei NETISSÄ aina ole niin yksiselitteisiä. Että tykkäänpä nyt tosta niin söpöstä kuvasta, ai kukas pikkuherra se siinä on, enpä tunnekaan, no tykätään kuiteski ku on niin nätti naama ja kiva valaistus ja kaikkee.

[QUOTE="vieras";29183537]Jos kyse aikuisesta, niin aivan sama. Mutta tuntemattomien lasten kuvia en tykkäile huvikseen. Ensinnäkin; mielestäni on oikein suojella omia lapsiani netin vaaroista, enkä julkaise heidän kuviaan. Samaa periaatetta voi käyttää myös kun kyseessä on muiden lapset. Miksi turhaan lisäisin kuvien näkyvyyttä kun kyseessä on viaton lapsi, joka ei ehkä tulevaisuudessa haluaisi että kuva on julkisesti jossain facebookissa? Kyllä mielestäni me aikuiset voimme vähän käyttää järkeä siellä facebookissa.
Tämän ketjun ap;lta se järki on täysin hukassa, kun mennään tykkäilemään kuvista eikä edes katsota että kenen kuva se on. Mutta näin se kai menee. Huomaan kyllä että olen aika eri mieltä kuin monet muut. Mun mielestä jokainen voisi mennä hieman itseensä ja miettiä, haluaisiko että oman lapsen kuvaa tykättäisi ja levitettäisi hervottomasti eteenpäin, jos se olisi esim sattumalta joutunut faceen julkiseksi kuvaksi? Kaikki eivät edes kysy lupaa julkaista lapsen kuvaa, ja yhtäkkiä kuva on missä tahansa. Eikö teidän mielestänne tässä ole mitään väärää?[/QUOTE]

Niinkuin sanottu ne ketkä eivät halua lastensa omien kuvien levittyvät, eivät niitä laita faseen tai laittavat niin, ettei niitä pääse näkemään muut kuin valitut henkilöt. Samoin ihminen joka haluaa suojata lastaan, ei anna ammattikuvaajan tai harrastekuvaajan kuvata lastaan.

Minusta on väärää se, että aikuiset ihmiset touhuaa itse ajattelemattomasti ja odottaa sekä vaatii muiden ajattelemaan hänen puolestaan.

Edelleen siis jos jakaa kuvan, pitää huolen ettei sitä näe muutkuin ne keiden haluaakin sen näkevän. Ei ole vaikeeta. Jos vahinko sattuu, ei syytä muita, vaan heti rajaus ja sit voi laittaa pyyntöä tykkäjilleen etteivät levitä kuvaa... Se nyt vaan kuuluu aikuisuuteen korjata ite omat sotkut.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Niinkuin sanottu ne ketkä eivät halua lastensa omien kuvien levittyvät, eivät niitä laita faseen tai laittavat niin, ettei niitä pääse näkemään muut kuin valitut henkilöt. Samoin ihminen joka haluaa suojata lastaan, ei anna ammattikuvaajan tai harrastekuvaajan kuvata lastaan.

Minusta on väärää se, että aikuiset ihmiset touhuaa itse ajattelemattomasti ja odottaa sekä vaatii muiden ajattelemaan hänen puolestaan.

Edelleen siis jos jakaa kuvan, pitää huolen ettei sitä näe muutkuin ne keiden haluaakin sen näkevän. Ei ole vaikeeta. Jos vahinko sattuu, ei syytä muita, vaan heti rajaus ja sit voi laittaa pyyntöä tykkäjilleen etteivät levitä kuvaa... Se nyt vaan kuuluu aikuisuuteen korjata ite omat sotkut.

Ja muilla aikuisilla ei ole mitään velvollisuutta yrittää suojella muiden lapsia tällaiselta?
Taas näkee miten itsekkäitä ihmiset on. Ajatellaan vaan omaa napaa, ja niitä omia asetuksia, ei mitään muuta.

Mitä täällä tapahtuu? :D

Okei, minun pointtini tänne kirjoittamisessa oli se, että laittakaa asetukset sillai, jotta niitä ei näe kuka vaan tai varsinkaan pysty kommentoida tai tykätä. jos siis asiasta tulee vainoharhaiseksi.

sitten, en tykännyt "tahallani" tämän kyseisen ihmisen kuvasta, vaan hätäpäissäni luulin, että se on kaverini kuva, kuka oli tykännyt tästä kyseisstä kuvasta. Moni ymmärsikin tämän pointtini tässä ketjussa, kiitos.

En edes tiennyt, että olen tykännyt jostain ei kaverini kuvasta ennen kun laittoi mulle viestiä. olin että mitä että, kävin katsomassa hänen sivujaan ja näin vahinko tykkäykseni. Poistin tämän tykkäyksen ja laitoin tälle pahoittelu viestin, jossa kerroin mokani ja pyysin laittamaan asetukset toisin.

[QUOTE="vieras";29183691]Ja muilla aikuisilla ei ole mitään velvollisuutta yrittää suojella muiden lapsia tällaiselta?
Taas näkee miten itsekkäitä ihmiset on. Ajatellaan vaan omaa napaa, ja niitä omia asetuksia, ei mitään muuta.[/QUOTE]

No mene sitten kieltämään valokuvaamojen valokuvaseinät, kiellä kaikki uutiskuvat joissa on lapsia, kiellä lehtiä julkaisemasta lasten kuvia. Rakenna muureja päiväkotien ja kotien ympärille että kukaan ei vaan tule ja ota KUVAA sinun lapsestasi tai muista lapsista ja levitä eteenpäin.

Oikeasti, tämä menee todella monimutkaisesti jos sinun ajatustapaa alkaa noudattaa.

On jo olemassa tekijänoikeuslait, on jo olemassa rangaistukset pedofiliasta ja on jo olemassa Facebookissakin säännöt ja asetukset. Jos laittaa ITSE nettiin kuvan, on vastuussa sen jakamisesta sen verran kuin sivuston säännöissä sanotaan.

[QUOTE="vieras";29183691]Ja muilla aikuisilla ei ole mitään velvollisuutta yrittää suojella muiden lapsia tällaiselta?
Taas näkee miten itsekkäitä ihmiset on. Ajatellaan vaan omaa napaa, ja niitä omia asetuksia, ei mitään muuta.[/QUOTE]

Siis täh? Jos joku haluaa jaella lastensa kuvaa, niin mun kuuluisi se jotenkin estää, niinkö? Tai antavat lapsensa kuvattavaks ammattilais/harrastelija käyttöön, niin mun kuuluisi se jotenkin estää.

Kuule, kyllä tässä tapauksessa nyt sinä olet se itsekäs, kun oletat, että koko maailma ympärillä pyörii sun ehdoilla ja sun säännöillä.

Se että sinä et halua lastesi kuvia nettiin, on ok, mutta todellakaan et voi vaatia samaa kaikilta muilta ihmisiltä. Et vaikka miten haluaisit suojella lapsia pahalta maailmalta.

Joten luet mun jutut uudestaan ajatuksella. Mun pointti oli nimenomaan siinä, että on olemassa ihmisiä jotka laittavat tietoisesti lastensakin kuvia julkiseen jakoon, jolloin minun tykätessä se näkyy minun kavereilla ja näin ollen leviää. tämä on siis ihan ok osalle vanhemmista. Se on heidän valinta ja heidän ratkaisu. Lisäksi on vanhempia, jotka ovat antaneet luvan ammattikuvaajan/harrastekuvaajan kuvata lapsiaan. Tietäen, että kuvat voivat tulla nettiin ja näyttelyihin, siis ihan julkiseen jakoon. tämäkin on heidän valinta.

Esim minun tuttvapiirissä on harrastekuvaajia ja media-ammattilaisia jotka jakavat paljon kuvia joiden henkilöt eivät ole minulle tuttuja. Kun tottuu tähän ettei tunne kaikkia kuvissa reagoi vaan hienoon kuvaa, tunnelmaan jne. välillä käy silloin niin, että tulee tykättyä jonkun kaverinkaverin kuvasta joka tullut minun seinälle kaverin tykkäyksen kautta. Ja minun nyt pitäisi sitten tietää, että juuri tämä äiti on vahingossa unohtanut laittaa estot?

Toki minä teen kaiken voitavani, jos minulle tulee tieto, että tämä kuva halutaan julkisesta jakelusta pois, varainkin jos kuvassa lapsia tai muuta arkaluontoista.

Mutta en rupee muiden puolesta päättämään mitkä kuvat on soveliaita faseen ja mitkä ei.

Yhteistyössä