Tuli mieleen milloin valmis äidiksi ketjusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva äitikö?

Vieras
että olemme mieheni kanssa naimisissa,tasapainoisessa,vakaassa suhteessa. Haluaisimme vaikka heti lapsia ja juuri tänä aamuna puhuimme että oltaisiin molemmat niin onnellisia ja iloisia jos vaikka tulisin vaikka heti raskaaksi. Meillä on ammatit ja olemme työelämässä, omistamme asunnon. Olemme 25-26 vuotiaita.
Olemme olleet monta vuotta yhdessä.

Olen muutamalle nuoremmille ja vanhemmillekkin henkilöille kertonut kuinka haluaisimme jo lapsen ja että on vauvakuumetta ja kertonut kuinka olisi ihanaa saada lapsi.
Kovin paljon on ihmisiä jotka ovat sanoneet tyyliin että nautitte nyt vain kahdestaan olosta ja onhan teillä aikaa, kannattaa olla nuorena työelämässä ennen lapsia, olette nuoria, ei kannata hätäillä...

Olen toki typerä siinä mielessä että mietin liikaa muitten mielipiteitä ja sanomisia mutta jotenkin tuntuu vähän siltä ihan kuin heidän mielestään en olisi valmis äidiksi...muutama hyvä ystäväni on oikeasti ollut kannustava ja sanonut tyyliin että mikä ettei, tosin heillä on itsellä jo lapsia...

Uskoisin olevamme hyvät vastuulliset vanhemmat, turvallinen koti ja taloudellinenkin tilanne on vakaa...elämäntilanne kaikkinensa olisi niin otollinen vauvalle. En halua enää lähellä 30 ikävuotta ensimmäistä lasta...

Luuletko että sitten 30+vuotiaana kelpaat ikäsi puolesta ihan kaikille? ;)
Et tule koskaan kelpaamaan, koska aina on joku mussutamassa mielipiteitä milloin lapset pitäisi tehdä. :D

Kuule siitä vaan jos itsestänne siltä tuntuu, miksi ihmeessä epäröitte toisten takia?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27314958]No minusta 25-26v ei enää ole mikään hirveän nuori äiti vaan ihan sellainen "normi ikäinen ".[/QUOTE]

No näin minustakin. Mutta tuo on teillä vielä aikaa tyyli tuntuu vauvakuumettaan hehkuttavalle jotenkin niin pahalta..

ehkä odotamme nyt hetken aikaa, ehkä ei vain ole vielä se ihan oikea aika kun tämmösiä miettii...ja tosiaan tuo on kyllä totta, aina löytyy jurputtajia. Ei kyllä aiota kertoa kellekkän enää vauva-aikeista näitten kokemusten jälkeen...

[QUOTE="aape";27314974]No näin minustakin. Mutta tuo on teillä vielä aikaa tyyli tuntuu vauvakuumettaan hehkuttavalle jotenkin niin pahalta..

ehkä odotamme nyt hetken aikaa, ehkä ei vain ole vielä se ihan oikea aika kun tämmösiä miettii...ja tosiaan tuo on kyllä totta, aina löytyy jurputtajia. Ei kyllä aiota kertoa kellekkän enää vauva-aikeista näitten kokemusten jälkeen...[/QUOTE]

Kannattaa vain kuunnella omaa sydäntään. ;) Mutta on toki viisasta pohtia asioita etukäteen. Neuvoisin että mietit asiaa vaikka vuoden vielä jos tuntuu hyvältä. Voit tehdä plussa-listoja lapsen syntymästä ja lapsuusajasta, eli mitä kaikkea haluaisit tehdä lapsesi kanssa. Miksi rakastat vauvoja? Miltä tuntuisi hoitaa pientä vauvaa, jolle olet tärkein ihminen? Sitten kun olet varma että haluat todellakin äidiksi niin hyvä :) Miehesikin vaikuttaa valmiilta.

Itse vaan olen halunnut äidiksi teini-iästä saakka, rupesin kunnolla haaveilemaan vauvasta 16 vuotiiana ja katselin kateellisena ja hieman katkerana aina kun tuli äiti vauvan kanssa vastaan kadulla. Nyt sain 21-vuotiaana ihanan tyttövauvan, mieheni ei ollut täysin valmis, mutta olen antanut hänelle aikaa oppia nauttimaan isyydestä, ja nyt hän todella rakastaa tyttöämme ja leikkii paljon hänen kanssaan, myös hoito (ruokinta yms.) sujuu jo paljon luottavaisemmin. Olen todella onnellinen etten kuunnellut muita (että nuorena ei ole järkevää hankkia lasta), sillä pelkäsin että jos odotan 30-vuotiaaksi voin jäädä lapsettomaksi, se on niin yleistä nykyään.

Eli onnea vaan matkaan, ja rakkaushan se on tärkeintä parisuhteessa ja lapsen kasvattamisessa! Vaatii pitkää pinnaa. Toooodella pitkää :D Mutta lapsikin kasvattaa aikuista. Tuntuipas hyvältä purkaa sydäntä... Olen sitä mieltä että lapset kannattaa tehdä heti kun tuntuu että on voimavaroja, ja pelottomasti :) Mutta lapsen etu tulee aina ensin, se on joskus vaikeaa muistaa kun nyky-yhteiskunnassa ollaan niin itsekeskeisiä. Onneksi lapsi opettaa, ja paras oppi ja palkinto on lapsen onnellinen hymy ja sädehtivät silmät!

Itse aloin haluamaan tosissani lasta vasta 28-vuotiaana, ja silloinkin epävarmasti. Kun lapsi syntyi, ihmettelin miksen tehnyt yhtä jo aiemmin (no, syitähän oli.. opiskelut kesken, ei vakityöpaikkaa tai muutakaan... joten ihan jrkevää etten ihan silloin vielä tähän ryhtynyt). . Niin ihanaa se lapsen saaminen on :) Eikä sen hoitaminenkaan mitään ydinfysiikkaa, ihan hyvin se jo 25-vuotiaalta sujuu. Oon tavannut vauvakerhossa tosi fiksun ja lastaan hyvin hoitavan 19-vuotiaankin äidin.
Jos koette että aika on oikea, tehkää ihmeessä! Mutta myöhemminkin toki ehtii, mutta eihän se ole mikään syy lykätä asiaa. Eniten kannattaa ehkä miettiä miten jaksaa miestä tulevat vuodet, parisuhde todellakin muuttuu helposti alkuun lähinnä työtoveruudeksi. Hyväksi sellaiseksi kylläkin. :)