Tuli mieleen tosta toisesta ketjusta. Pk ruokailu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Voi voi voi... Nyt mä vasta tajusin että miten "erikoisesti" meillä varmaan kotona syödään... Ääh... Mitähän tosta päiväkotiruoasta nyt sitten seuraa.. Lääkäriltä ei varmaan saa todistusta jonka avulla sais lapsille ruokaa ilman natriumglutamaattia :saint:
Muutenkin tuntuu jo ärsyttävältä että pitäs mennä nyt varmaan johonkin laktoosivamman todistus testeihin ja allergiatesteihin että sais mustaa valkosella herkkyydestä tomaatille..

Jotenkin se lause että "sitten kun teillä on todistukset lasten allergioista niin keittiö osaa tehdä heille omat ruuat". En mä oo edes tullut ajatelleeksi että nää nyt niin erikoisia tapauksia on.... Tuntuu että toi laktoosivammakin on joka toisella, jostain syystä kuvittelin että päiväkodissa olisi automaattisesti vähälaktoosista ruokaa ym. Eikä tomaattiherkkyyskään ole mikään vakava, mutta kasvot saattaa helottaa ja joskus vaikuttaa niin että vatsa on vähän löysällä.. Kotona on niin helppo välttää antamasta sitä tuoretta tomaattia vaan..

Kuhan ajattelen nyt ääneen.. On se kumma miten paljon on juttuja joita ei tule ajatelleeksi vaikka kuinka minäkin yritin selventää koko päiväkotijutun päässäni niin ettei tulisi mitään yllättävää. Ja sitten mut yllättääkin tällanen kaikista yksinkertaisin juttu.. Lasten ravitsemus.

On se pakko myöntää että toisaalta paljon helpompaa kun lapset syö kotona, kun itse tietää mitä niille syöttää. Nyt mulla on sitten kauheen epäilevä olo tuon päiväkotiruuan suhteen... Mut eiköhän tää tästä.. :D

Niin,valitettavasti noinkin yksinkertaiset jutut pitää tehdä vaikeimman kautta päiväkodeissa ja kouluissa. Itse olen päiväkodissa ollut töissä 8 vuotta ja välillä tuntuu pahalta pyytää useaan kertaan todistuksia ruoka-aineallergioista koska muuten ei keskuskeittiö lähetä pk:n keittiölle oikeita aineita. Näin byrokraattista se on :(

erityisruokavalion saaminen on hankalaa, osittain ihan sen takia että jos siitä ei vaadittaisi todistuksia, niitä erikoisruokavalioita olisi vaatimassa hirveä määrä perheitä "meidän nicopetteri ei tykkää kypsennetystä paprikasta"- syyn perusteella ja sanovat sitten sen ruokavalion saadakseen että lapsi on allerginen : /
tulee aivan järkyttävän kalliiksi tehtailla joka lapselle sopiva ruokavalio joten ei niitä ilman kunnon syitä ruveta tekemään.

Erikoisruokavaliot on usein 50-70% kalliimpia kuin ns. normiruoka. Siksi ne todistukset ettei tulisi ruokailut liian kalliiksi. Vaikka se tomaatti oliskin vaan 3 pv / viikossa siinä ruoassa niin ne laskuttaa koko viikon erityisruokavaliosta ...

Meille erityisruokavalion saamiseksi on riittänyt ihan vaan se, että mä sanon niin.

Neuvolan täti on myös kirjoittanut terveystodistukseen maininnan erikoisruokavaliosta, mutta itse ruokavalio on ollut käytössä jo ennen ensimmäistäkään tällaista lappua.

Minä taas olen tyytyväinen, kun lapset saavat päiväkodissa monipuolista ja ravitsevaa ruokaa. Itse en jaksa aina olla ruokaa tekemässä, vaan käytän eineksiä raskaan työpäivän jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;23352452:
erityisruokavalion saaminen on hankalaa, osittain ihan sen takia että jos siitä ei vaadittaisi todistuksia, niitä erikoisruokavalioita olisi vaatimassa hirveä määrä perheitä "meidän nicopetteri ei tykkää kypsennetystä paprikasta"- syyn perusteella ja sanovat sitten sen ruokavalion saadakseen että lapsi on allerginen : /
tulee aivan järkyttävän kalliiksi tehtailla joka lapselle sopiva ruokavalio joten ei niitä ilman kunnon syitä ruveta tekemään.

Nii, ymmärrän siis kyllä tämän systeemin. Enkä sinäänsä halua ruikuttaa... Eniten varmaan ahdistaa ja ärsyttää etten osannut ajatellakaan koko juttua, enkä osannut ennakoida...

Olisin voinut hoitaa todistukset ja muut jo aikoja sitten jos tajunnut ajatella asiaa yhtään.

Ja mukavaa on kyllä että tuolla päiväkodissa esimerkiksi antavat hyla-maitoa lapsille juomaksi vaikka todistuksia ei vielä olekaan.

semmoista mietin, kun mun tyttö (2v) jätti maidon juomisen siirtyessään tuttipullosta nokkamukiin.kai ne nyt pk:ssa suostuu antamaan vettä juomaksi, eikä pakota maitoa juomaan, ''niin kuin muut''...menee siis päiväkotiin vasta vuoden päästä...syö kyllä jogurttia, juustoa, murojen kanssa maitoa, saa myös kalkkitabletteja.

[QUOTE="mama";23353943]semmoista mietin, kun mun tyttö (2v) jätti maidon juomisen siirtyessään tuttipullosta nokkamukiin.kai ne nyt pk:ssa suostuu antamaan vettä juomaksi, eikä pakota maitoa juomaan, ''niin kuin muut''...menee siis päiväkotiin vasta vuoden päästä...syö kyllä jogurttia, juustoa, murojen kanssa maitoa, saa myös kalkkitabletteja.[/QUOTE]

Maitoa ei lapsen tarvitse juoda, siihen riittää kun ilmoitat että vesi on ruokajuoma. Tästä ei tule kenellekään lisäkustannuksia tahi vaivaa ;)

Meidän 3-v ei myöskään juo ikinä maitoa. Ihan on riittänyt siitä maininta pk-henkilökunnalle, että eivät ala pakottamaan. Toki toivon että pojalle vaikka alkaisi maito maistumaan kun muutkin juovat :)

Vähän hulluahan tuo todistusten kalastelu välillä on.

Meillä tyttö saa selvästi oireita maidosta (maha menee kuralle). Päiväkodissa ei voitu antaa laktoositonta ruokavaliota ilman neuvolan todistusta. Neuvolalääkäri määräsi tytön kalliiseen dna-tutkimukseen, joka oli negatiivinen. Mutta koska minä äitinä olen huomannut maidon selvästi tekevän oireita, niin lääkäri kirjoitti todistuksen kahdeksi vuodeksi (tuo dna tutkimus kun lääkärin mukaan tutkii vain yhtä tunnettua laktoosi-intoleranssin aiheuttajaa, mutta laktoosi-intoleranssia aiheuttaa muutkin syyt).

Eli loppujen lopuksi minun sanani perusteella tyttö saa päiväkodista laktoosittoman ruokavalion. Välissä vain tarvitsi käyttää lääkärin kallista aikaa kahdesti sekä teettää kallis erikoislaboratoria koe. Mitä järkeä???????

Yhteistyössä