Tuli mieleen tuosta Ristiinassa kadonneesta (ja onneksi elossa löytyneestä!) pojasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
ajatukseni nyt aina liikkuu .. turha itteensä ottaa MUTTA :

poika katosi isovanhempien pihasta. minä en näitä isovanhempia tunne lainkaan, enkä heitä halua syyttää mutta mietin vaan, kuinka he ovat mahtaneet jaksaa pikkuisen vilpertin kanssa..

itse kun olen tässä kesän aikaan "tarkkaillut" loppuupalaneita isovanhempia naapurissani, joilla vähän väliä siellä lapsia hoidossa, viikonkin kerrallaan.. perheen mummo jo sanoi minulle kerran että ei meinais jaksaa.. lapset vaan tuo niitä lapsiaan sinne ja nyt vielä yks 2-vuotias lapsenlapsenlapsikin usein, monta pv kerrallaan kun äiti oli festareilla ja sit jossain merellä, en minä tiedä.

Aika väsähtäneitä ovat. Monesti pyytäny niit lapsia meidän pihaan leikkimään kun omatkin lapset on siel, saaa mummo ees ruuan laittaa rauhassa. Väsyy sitä toki äitikin välillä, mut ei mummoil oo enää samallalailla energiaa .. pitäs saada levätä. Nää ei ainakaan oo mitään "nuorekkaita" vanhuksia edes.. Pappakin kun on pihalla lasten kanssa niin ei tiiä näkeekö se ylipäätään mitään ja kun 2v lähtee juoksemaan niin ei perässä pysy. Luotettava vaan siihen et ääni kantaa ja lapsi tottelee tai sit pistettävä isommat lapset hakemaan pikkuinen.

Omassa suvussakin on tällainen "isovanhemmilla hoidettava", tässä tapauksessa isovanhemmat on melko virkeitä ja jaksavat, mutta sitten tulee taloudellinen puoli. Pienet eläkkeet ja jotain vanhoja velkoja maksavat, en tiedä, kädestä suuhun elävät. Sitten tulee pari kappaletta suurisyömäisiä lapsenlapsia, lainataan rahaa sukulaisilta että saa ruokittua heidät (!!! ) kun oma lapsi ei sitä rahaa anna kun on itsekin aina vähissä varoissa.

Tulevaisuus näyttää millainen mummo minusta tulee, tai MILLAISEEN MUOTTIIN MINUT YRITETÄÄN asettaa, mutta toivottavasti omat lapset ymmärtää että jos en jaksa niin en sitten jaksa.. eikä minua pidetä minään automaattisena kesäloman viihdyttäjänä.

Mitenkään moittimatta teitä, kuitenkin, miettikää joskus saako isovanhemmat sitä omaa aikaa, jaksaako ne oikeesti, onko se heille mielekästä? Totuushan on se, että omat lapset ne on jo kasvattaneet eikä vanhuus iällä enää samalla tavalla jaksa...

Ihan samaa mieltä. Vaikka meidän lapset ovat jo koululaisia, niin korkeintaan kaksi yötä ovat olleet perätysten mummulassa hoidossa, pienempänä vain yhden yön kerrallaan. Lisäksi toisten lasten hoitaminen on rankempaa kuin omien, kun heistä on minusta suurempi vastuu kuin omista lapsista. Ei kasvatusvastuu, vaan vastuu yleisesti, ettei mitään ikävää tapahtuisi. Eivätkä mummut ja papat enää jaksa kuten nuoremmat.

mä ainakin toivon, että mummut aikuisina ihmisinä osaavat pistää rajan ja sanoa ei. ja meillä sanovatkin. me emme tyrkytä lapsia heille hoitoon vaan hakevat kun itse haluavat ja jaksavat.

Meillä toiset isovanhemmat asuvat 1,5km päässä ja ovat eläkkeellä, joten heillä olisi varmasti aikaa hoitaa meidän lapsia. Mä en ole kuitenkaan halunnut hoidattaa heillä lapsukaisia, koska tiedän ettei äitini koskaan uskaltaisi valittaa ääneen jos ei jaksaisikaan juosta lasten perässä. Haluan kuitenkin että saavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa niin paljon kuin haluavat, joten lähden aina mukaan mummolaan. Mummo ja pappa saavat olla lasten kanssa ja osallistua hoitoon, mutta itse tietenkin otan päävastuun syöttämisistä, vaipanvaihdoista, päikkäreille nukuttamisista jne.

Tosi fiksua ja taas nähdään kuinka ne meidän nicopetterit on vastuullisia lapsenvahteja pikkusisaruksilleen.Lastensuojeluilmoituksen paikka ehdottomasti.Ihan saletisti heille ei mitään seuraa vaikka lapsi oli heitteillä.Siis vanhemmille.
Onneksi löytyi sillä taakka olis ollu toisille lapsille liian suuri kantaa jos tuo pieni olis hukkunut.

Ymmärtääkseni siellä oli vanhemmatkin paikalla silloin.

Mutta siis. Meillä lapsi on aika paljon kylässä äidilläni. Olen vannottanut äitiä sanomaan, jos on sellainen olo, ettei jaksa lasta tai meitä tai haluaa muuten olla itsekseen. Minusta vaan tuntuu, ettei hän sano, vaikka olisikin väsynyt.

Yritän sitten itse tarkkailla jaksamistaan, eikä kyläillä, jos vähääkään tuntuu, että on puhti pois. Meidän 2-vuotias on aikamoinen pakkaus ja mun äiti ei ole pyynnöistäni huolimatta osannut olla lapselle niin jämpti kuin pitäis. Vaikka lapsi kotona on kunnolla, niin mummoansa välillä koettelee, jos ovat kahdestaan.

En anna lasta hoitoon, jos mulla on vähänkään sellainen olo, ettei äitini jaksa olla täysillä lapsen kanssa. Pelottaa nimittäin, ettei kirjaimellisesti pysy perässä tai ajatus jotenkin herpaantuu ja ehtii sattua vahinko.

Äitini on terve kuusikymppinen, mutta ylipainoa on, eikä selvästikään jaksa enää samaan malliin kuin ennen. Eikä tarvitsekaan. Toivoisin vain, että hän voisi sanoa sen suoraan silloin kuin niin on. Olen sanonut, että kukaan meistä ei missään tapauksessa loukkaannu siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Ymmärtääkseni siellä oli vanhemmatkin paikalla silloin.

Mutta siis. Meillä lapsi on aika paljon kylässä äidilläni. Olen vannottanut äitiä sanomaan, jos on sellainen olo, ettei jaksa lasta tai meitä tai haluaa muuten olla itsekseen. Minusta vaan tuntuu, ettei hän sano, vaikka olisikin väsynyt.

Yritän sitten itse tarkkailla jaksamistaan, eikä kyläillä, jos vähääkään tuntuu, että on puhti pois. Meidän 2-vuotias on aikamoinen pakkaus ja mun äiti ei ole pyynnöistäni huolimatta osannut olla lapselle niin jämpti kuin pitäis. Vaikka lapsi kotona on kunnolla, niin mummoansa välillä koettelee, jos ovat kahdestaan.

En anna lasta hoitoon, jos mulla on vähänkään sellainen olo, ettei äitini jaksa olla täysillä lapsen kanssa. Pelottaa nimittäin, ettei kirjaimellisesti pysy perässä tai ajatus jotenkin herpaantuu ja ehtii sattua vahinko.

Äitini on terve kuusikymppinen, mutta ylipainoa on, eikä selvästikään jaksa enää samaan malliin kuin ennen. Eikä tarvitsekaan. Toivoisin vain, että hän voisi sanoa sen suoraan silloin kuin niin on. Olen sanonut, että kukaan meistä ei missään tapauksessa loukkaannu siitä.
Se pitää vielä lisätä tähän edelliseen kirjoitukseen, että lapsi on hyvin harvoin yökylässä mummolassa ja silloinkin aina vain yhden yön. Ja että äitini on itse toivonut, että saisi olla lapsen kanssa paljon.

No, kaikkien vanhemmat eivät ole vanhoja ihmisiä. Mun äitini ei ole juurikaan vanhempi kuin useimpien mun lasteni ikätovereiden äidit ovat vaikka äitini ei ollut teiniäiti enkä ole minäkään.

Jotkut isovanhemmat nimen omaan haluavat viettää aikaa lastenlapsiensa kanssa. Näin siksi, että pitävät lapsista, mutta omien lasten kanssa ei tullut vietettyä tarpeeksi vaikka koska nykyajan työ vaatii ihmiseltä niin paljon ja elämä nuorempana on rahan perässä juoksemista.

Eläkkeellä ollessa aikaa on aivan eri tavalla. Lastenlapsia voi rakastaa samalla tapaa kuin omia lapsia. Mies pehmenee vanhetessaan ja alkaa arvostaa enemmän sosiaalisia suhteita. Nainen nauttii lastenlapsiensa seurasta siksikin, koska kyseessä on laatuaika, eikä kaikki aika mene töihin ja kodinhoitoon.

mun lapsen mummo ei itse koskaan ota yhteyttä että voisiko tulla.. silti, kyllä 1 yö on riittänyt nämä 7v ja tulee riittämään jatkossakin. en ymmärrä yhtään enempää, itse en halua olla rakkaasta lapsesta kauempaa erossa..

Alkuperäinen kirjoittaja no:
mä ainakin toivon, että mummut aikuisina ihmisinä osaavat pistää rajan ja sanoa ei. ja meillä sanovatkin. me emme tyrkytä lapsia heille hoitoon vaan hakevat kun itse haluavat ja jaksavat.

Kaikki eivät vaan osaa sanoa "ei" omille lapsilleen, haluavat miellyttää ja pelkää (ehkä) että välit menee.. en minä tiedä. Mutta hyväuskoisuus ei tarkoita sitä, että saisi hyväkseen käyttää mielinmäärin lastenhoitajan ominaisuudessa.

Lisään vielä että ihanaa että useilla lapsilla on ne isovanhemmat, jotka ottaa lapsia luokseen ja niin edelleen. Sehän on rikkaus kaikille osapuolille :)
Jossain vaiheessa ne mummot ja papat kuitenkin vanhenee ja itse eivät välttämättä sitä ymmärrä (sairaus ehkä) eivätkä jaksa.. haluavat jaksaa mutta...
Ja siinä tapauksessa ainakin pienemmät lapset on ihan liikaa. Kyläillä voi silti, mutta itse äitinä/isänä ottaa se vastuu siitä lapsen vahtimisesta antaa mummon ja papan nauttia pikkuisten seurasta silti.

Ristiinan tapauksesta vielä se, että minä en tiedä millainen tapaus on ollut, ketä paikalla tai miksi mitäkin tapahtui, en ketään syytä sillä tällaista tapahtuu aina. Tapaus oli lähinnä aasinsiltana tähän mun ajatuksenkulkuun...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lapsi oli kyllä ihan omien vanhempiensa kanssa kyläilemässä mummolassa,että jos vaikka lopettaisit mummon syyllistämisen

Tarkoitukseni ei ollut syyllistää ketään.. tästä tapauksesta vaan aloin miettimään asiaa laajemmin. Oli äiti paikalla tai ei. Mielesätni yritin sitä kyllä tuossa selventää...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
lapsi oli kyllä ihan omien vanhempiensa kanssa kyläilemässä mummolassa,että jos vaikka lopettaisit mummon syyllistämisen

Tarkoitukseni ei ollut syyllistää ketään.. tästä tapauksesta vaan aloin miettimään asiaa laajemmin. Oli äiti paikalla tai ei. Mielesätni yritin sitä kyllä tuossa selventää...
Älä jaksa enää jauhaa...

Älä jaksa enää jauhaa...

Voi voi :)

Kaikki eivät vaan osaa sanoa "ei" omille lapsilleen, haluavat miellyttää ja pelkää (ehkä) että välit menee.. en minä tiedä. Mutta hyväuskoisuus ei tarkoita sitä, että saisi hyväkseen käyttää mielinmäärin lastenhoitajan ominaisuudessa.

Niin, mielyttäjä-ihmiset ovat just niitä jotka palaa ekana loppuun. Miksi on niin vaikea sanoa se ei?

Sellainenkin puoli on hyvä muistaa, että jos mummolla ja papalla on itsellään ollut paljon lapsia ja näillä edelleen on lapsia, niin vaikka jokainen lapsi olisi vain 1-2 kertaa kesässä isovanhempien hoidossa, niin saattaa olla että hoidettavia riittää melkein koko kesän ajaksi. Jokainen vanhempi ajattelee että "eihän meidän lapset olleet niillä hoidossa kuin 2 kertaa, miten siitä muka voi väsyä", mutta jos näitä lapsenlapsia on x10, niin ei ihme jos mummoilta ja papoilta on veto pois.

Ja jauhaminen tästä asiasta jatkuu.. jatkuu... ja jatkuu...

ihan huomionarvoinen näkökanta ap:llä. Ja aloitus käsittelee asiaa laajemmin. ei vaan kristiinan tapausta. Itseäni tämä asia on aina mietityttänyt, vanhat mummot ja nopeat lapset ja vielä se kun monet vanhat ihmiset ei sano vaikka väsyttäisi

Alkuperäinen kirjoittaja ei mei:

Niin, mielyttäjä-ihmiset ovat just niitä jotka palaa ekana loppuun. Miksi on niin vaikea sanoa se ei?

Se on varmaan sen sukupolven kasvatuksen tulosta, luulen että meissä tulevissa isovanhemmissa onkin enemmän sitä itsetuntemusta ja rohkeutta ajatella myös itseään. Nykyajan vanhukset on hyvin paljon sellaisia, jotka ei valita vaan "marttyyrimaisesti" vaan tekee..

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Sellainenkin puoli on hyvä muistaa, että jos mummolla ja papalla on itsellään ollut paljon lapsia ja näillä edelleen on lapsia, niin vaikka jokainen lapsi olisi vain 1-2 kertaa kesässä isovanhempien hoidossa, niin saattaa olla että hoidettavia riittää melkein koko kesän ajaksi. Jokainen vanhempi ajattelee että "eihän meidän lapset olleet niillä hoidossa kuin 2 kertaa, miten siitä muka voi väsyä", mutta jos näitä lapsenlapsia on x10, niin ei ihme jos mummoilta ja papoilta on veto pois.

Yhdellä tutulla on niin, että lapsenlapset pääsee "pareittain" mökille viikonlopuksi kerran kesässä. Lapsenlaisa on nyt jo 8 ja lisää tulossa.. hauska bähdä miten jakavat jatkossa :D tuohon menee isovanhempien kesäviikonloput mutta onneksi heillä on muuten vapaata kesällä

Alkuperäinen kirjoittaja ei mei:

Se on varmaan sen sukupolven kasvatuksen tulosta, luulen että meissä tulevissa isovanhemmissa onkin enemmän sitä itsetuntemusta ja rohkeutta ajatella myös itseään. Nykyajan vanhukset on hyvin paljon sellaisia, jotka ei valita vaan "marttyyrimaisesti" vaan tekee..

Ei pidä paikkaansa; Tunenn näitä mielyttäjä-mummeleita, kun taas näitä jotka tietää rajansa

Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa ihan samaa mieltä!! Itse olen kotona ja seuraan miten naapurilapset viettää lomaa ja harmikseni joudun toteamaan, että sääliksi käy. Joko ne on mummolassa tai sitten saavat viettää aikaa yksin kotona kun vanhemmat "rakentavat uraa" Ymmärrän tietenkin, että työpaikasta on pidettävä kiinni jos sellainen on, mutta vastuu lapsista pitää myös kantaa. Yksin kotona oleminen 8 tuntia päivässä ei todellakaan ole lasten kannalta järkevää. Kyseessä 8 ja 7 vuotiaita sisaruksia tyttö ja poika.

Olen sanonut, että meille toki saa tulla leikkimään ja viettämään aikaa. Eniten säälittää lasten ruokaileminen päivän aikana. Aluksi ytitin vanhemmille nätisti vihjasta, että voin lapsista pitää huolta mutta pientä korvausta vastaan ruuasta olisi paikallaan kun olen työtön kotiäiti.

Jos lapset ovat meillä tarjoan tietenkin juotavaa ja joskus jäätälöä, mutta ei muuta. Vanhemmat ovat asian ratkaisseet niin, että lapsilla on jääkaapissa valmiit mikroateriat mitä tyttö lämmittää.

Tyttö käy meillä päivittäin ja kertoi minulle, että pikkuveli viihtyy sisällä kastelee televisiota koko päivän

Yhteistyössä