Tuli mieleeni tuosta välipalaketjusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naapurin tiukkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Naapurin tiukkis

Vieras
Heh, tuli mieleeni parin vuoden takainen tilanne kun luin tuota koululaisten kaverit välipalalla ketjua. Ihan oikeastiko monet ovat valmiita ruokkimaan vaikka koko kylän??? Toki meilläkin välillä kavereita ruokitaan. Nämä tilanteet ovat lähinnä sellaisia, että kaverin äiti kysyy, että voiko x tulla meille koulun jälkeen kun hänellä menee ilta pitkään töissä.

Muutaman vuoden takainen tilanne on kyllä räikein mitä meille on tapahtunut ja välipala ketjun keskustelun tasosta päättelisin, että tässäkin tapauksessa pojan kaverin äiti oli joku palstaäiti, vastaus ainakin oli samaa luokkaa...

Eli poikani kaveri (kolmasluokkalaisia molemmat) oli tullut meille suoraan koulusta ja hänellä oli kiljuva nälkä. Meillä on ollut kielto että tämä poika ei saa tulla sisään kun aikuiset eivät ole kotona, koska ihan oikeasti menee jääkaapille ja syö sen kutakuinkin tyhjäksi. Meidän lapsen kielloista ei perustanut. No tällä kertaa lapsemme ei sitten päästänyt häntä sisälle ja heillä oli tullut jotain riitaakin aiheesta, jolloin meidän lapsi oli itse mennyt sisälle ja sanonut kaverilleen että sunkin varmaan tarvii lähteä. Toinen lapsi asuu vajaan 500 metrin päässä meistä eli ei ollut pitkä matka pyöräillä omallekaan jääkaapille.

Ennen tätä kinaa olivat korjailleet autotallissa polkupyöriä ja autotallin ovi ei ollut lukossa. Tämä vieras poika oli jänyt pihaan pyörimään ja löytänyt lasten leikkiritsan ja samantien muistanut autotallissa olevat 4 täyttä lonkerotölkkiä, joista saisi hyvän maalitaulun. Oli tyhjentänyt lonkerot maahan (ei kuulemma juonut) ja sen jälkeen alkanut ampua niitä ritsalla. Tässä vaiheessa meidän lapsi tuli takaisin ulos ja näki mitä "kaveri" oli tehnyt. Oli ensin sanonut, että noin ei saa tehdä ja kertoi, että soittaa äidilleen eli minulle. Tästä tämä "kaveri" suivaantui ja otti puhelimen meidän pojan kädestä ja heitti sen kivikkoon, jolloin tietysti tämä upouuden puhelimen näyttö meni tuhannen päreiksi. Tässä vaiheessa naapurin huonojalkainen mummo soitti minulle ja kertoi, että meidän pihassa on tappelu menossa ja sanoi seuranneensa tilannetta ritsa-ampumisista saakka (oli myös nähnyt kun tölkkejä tyhjennettiin ja kuinka puhelin heitettiin).

Minä olin jo lähtenyt töistä ja menossa pienempiä lapsia hakemaan kotiin, mutta päätinkin sitten ajaa ensin tätä tappelua katsomaan. Tämä luokkakaveri kielsi kaiken, ei ollut kuulemma heittänyt puhelinta eikä ampunut ritsalla eikä tyhjentänyt lonkerotölkkejä jne. No soitin tämän pojan äidille ja kerroin mitä on tapahtunut, jolloin tämä äiti alkoi huutamaan minulle puhelimessa kuinka oli meidän syy että näin kävi. Ensinnäkin hänen lapsensa on kuulemma arvaamaton nälkäisenä, joten meidän olisi hänet pitänyt ruokkia, toisekseen lonkerot olivat vapaasti saatavilla ja hänen lapsensa voi silloin tehdä niille ihan mitä vaan ja kolmanneksi puhelinta ei korvata, koska selvästi meidän poika oli heidän lastaan ärsyttänyt.

Vastasin hänelle kylmän rauhallisesti että mitään ei tarvi korvata, että minä hoidan kaiken. Pojat vaihtaa puhelimensa ja tällä lapsella ei ole enää asiaa meidän pihaan muuten kuin aikuisen valvonnassa. Näin myös tehtiin, luokkakaverilla oli samanlainen puhelin, vähän vaan kuluneempi ja naarmuisempi. Vaihdoin puhelimet päikseen ja näytin rajaviivan, jota hän ei saa ylittää jos minä ja mieheni ei olle kotona. Selitin (ihan nätisti) että meidän on pystyttävä luottamaan kaikkiin lapsiin, jotka meidän pihassa pyörii ja monien näyttöjen perusteella emme häneen pysty luottamaan (erinäisiä pikkujuttuja ennen tätä oli monia). Ja kerroin että luottamus tulee siitä, että sääntöjä noudatetaan ja ollaan reiluja toisille.

Tämän jälkeen pojan äiti soitteli minulle parin viikon ajan aina iltapäivisin, että saako heidän poika mennä meidän pihaan leikkimään. Aina vastasin, että ei saa ja että pojat voi yhdessä mennä viereiseen leikkipuistoon. Hän itki minulle puhelimessa, että kuinka pojalla ei ole kavereita koska ei pääse enää minnekään kylään (porttikieltoja muihin pihoihin oli tullut jo tätä ennen). Viidennen valituspuhelun jälkeen vastasin tylysti, että mitä jos tämän valitusajankin käyttäisit pojan kasvattamiseen ja sääntöjen neuvomiseen. Koska nyt hän selvästikin tekee mitä haluaa koska tietää äidin häntä aina puolustavan. Sen jälkeen ei puheluita tullut ja poikien päikseen vaihdetuista puhelimesta tämä äiti ei koskaan maininnut mitään.

Tänä päivänä tämä poika on muuten (ainakin toistaiseksi) sijoitettuna toiseen perheeseen.

Kuinka helppoa se onkaan täällä maalla, kyläilyt sovitaan etukäteen jolloin myös välipalaa varataan myös tätä vierailijaa varten. Ja yksi kerrallaan, ei missään nimessä useampaa kylään, ja mieluiten niin että sinne mennään vierailulle missä vanhemmat ovat kotona, ei lapsia päinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30177148:
i tehdäänpä päätös, että kaikkien lapset tulee koulusta suoraan kotiin. ja vasta sen jälkeen, kun on syöty ja tehty läksy lähdetään kavereille. vältytään monelta teolta ja monelta sanomiselta

Tällä ajatuksella minäkin, mutta jokin aikaraja on tähänkin näköjään sovittava lasten vanhempien kesken ilmeisesti. Osa lapsista tekee läksyt tosi nopeasti ja toisilla menee kauemmin. Omat muksut tätä hitaampaa sorttia ja sitten hirveä hätä, kun kaverit jo soittaa, että voisiko tulla. Yrittänyt puhua omille, että sanovat kavereille, että tavataan aikaisintaan tunnin kuluttua siitä, kun koulu loppunut, mutta ei taida viesti mennä perille.
Kehtaako soittaa asiasta ja sopia "aikasäännöstä" vanhempien kanssa? Haluaisin itse, ettei läksyt jää iltaan ja koulu ala mennä ihan retuperälle. Toki läksyt tarkistan itse vielä illalla, mutta olisi ne hyvä tehdä päivällä itsenäisesti ja huolella eikä hutaisten kiireessä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30177148:
i tehdäänpä päätös, että kaikkien lapset tulee koulusta suoraan kotiin. ja vasta sen jälkeen, kun on syöty ja tehty läksy lähdetään kavereille. vältytään monelta teolta ja monelta sanomiselta

Eikä tehdä! Meille saa tulla välipalalle ja tekemään läksyjä suoraan koulusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30177177:
Eikä tehdä! Meille saa tulla välipalalle ja tekemään läksyjä suoraan koulusta :)

Oikein hyvä että saa, mutta kannatata muistaa että kaikki eivät ajattele samoin. Minusta olisi ainakin tosi ikävää tietää että lapseni olisi jossain paikassa ei-toivottu vieras ruokapöydässä ja silti siellä menisi ja söisi.

Eli yrittäkää huomioida toisten erilaiset näkökulmat asiaan. Tykkään että lapsella on kavereita mutta minusta ei ole tarpeen "ostaa" kavereita sillä että lapset syövät meillä herkkuja.

Sama koskee myös ilta-aikoja eli jos oma lapsesi saa valvoa myöhään, ei silti välttämättä kylässä voi olla illalla enää klo 20 jälkeen. Toisissa perheissä saattaa olla aikainen aamuherätys ja he haluavat hoitaa iltatoimet vain oman perheen kesken.

On minusta aika törkeää alkaa sanomaan että pitäisi sossusta hakea ruoka-apua jos ei halua naapurin lapsia syöttää.

Olen samaa mieltä. Ap hoiti mielestäni asian oikein hyvin! Mä en voi sietää tuhmia lapsia joten mä en välttämättä olisi osannut olla noin asiallinen ja fiksu.

Peesi. Voi olla että minä olisin karjahdellut tuossa tilanteessa yhdelle jos toiselle.
Tällaisten tilanteiden vuoksi, olemme sopineet, että meille saa tulla kavereita silloin kuin me aikuiset olemme kotona. Meillä ei todellakaan naapurin tenavat kaivele itse ruokia kaapista.

Muutaman vuoden takainen, oisko meidän tyttö ollut kolmosella (nyt jo yläasteella), kun luokan vanhempainillassa sovittiinyhetisesti, että koulun jälkeen kaikki(sen luokan ) lapset kotiin, läksyt ja välipala ja olikohan ihan aikaraja sovittu, että tunti koulun loppumisen jälkeen sai mennä kavereille. Toimi ainakin syksyn ajan loistavasti! Kukaan ei pääsy vedättämään vanhempia kun kaikilla sama sääntö!

Muutaman vuoden takainen, oisko meidän tyttö ollut kolmosella (nyt jo yläasteella), kun luokan vanhempainillassa sovittiinyhetisesti, että koulun jälkeen kaikki(sen luokan ) lapset kotiin, läksyt ja välipala ja olikohan ihan aikaraja sovittu, että tunti koulun loppumisen jälkeen sai mennä kavereille. Toimi ainakin syksyn ajan loistavasti! Kukaan ei pääsy vedättämään vanhempia kun kaikilla sama sääntö!

Meillä oli sama sääntö ykkösluokkalaisten kanssa ja ei toiminut yhden perheen kohdin :(
Aina tunki väkisin tuo lapsi kylään, kirjaimellisesti laitoin ulos.
Muistutin äitiä mitä vanhempain illassa oli sovittu vaan hän nauroi että pitäkää te ketkä haluatte siitä kiinni mutta hän ei lastaan narussa kävelytä, juu ja sen huomasi :(

Tosi inhottavaksi tilanne äityikin kun kyseinen lapsi sitten oppi 1km matkan keksimään tutkimaan vaikka mitä ojanpienilä ja saamaan muutkin luokkalaiset siihen mukaan ja kah se tunti menikin nyt voin tulla teille oli tuon lapsen kommentti.
(kyseinen lapsi osasi kouluun tullessa kellon)

Tosin lemppasin silloinkin tuon kullinnupun pihalle sanoen että meillä tunti alkaa vasta siitä kun XXXX on tullut kotiin ja me kyllä syömme vain oman perheen kesken kuin teemme läksyt.

Kyseisen kullinnuppusen mutsin mielestä olin töykeä kun en antanut hänen kullinnupulleen ruokaa ja mitä pahaa olisi ollut yhdessä läksyjä tehdessä, niin, kyllä huomasi todellakin vapaan kasvatuksen ja sen kannustuksen mihin tuota pentua kannustettiin ja neuvottiin kotona, tiedä vaikka se ojanpenkkojenkin tonkimis ohje olisi sieltä tullut.

Olen itse täysin samaa mieltä, että koulun jälkeen lapset ensin kotiin ja läksyjä tekemään ja vasta sitten kaveiden kanssa ja kaikkien muiden lasten kanssa tämä toimikin paitsi tämän yhden. Poikkeuksia tietenkin on tehty puolin ja toisin, mutta näistä poikkeusksista on yleensä vanhemmat sopineet keskenään.

Tämän pojan kanssa suurin ongelma oli se, että meidän talo oli hänen koulumatkansa varrella ja meiltä heille kotiin oli vielä liki 500 metriä, joten jäi usein meille notkumaan, jos tulivat meidän pojan kanssa yhtä aikaa.

Pojilla meni leikit ihan hyvin, jos joku aikuinen oli lähietäisyydellä, mutta keskenään yleensä saivat jostain riidan aikaiseksi. Tässä tapauksessa voin kyllä vakuuttaa, että olin kyllä aika raivona, mutta koska tiesin huutamisen täysin turhaksi, niin siihen en lähtenyt (myöskin se naapurin mummo oli edelleen siinä vieressä, joten kirosanojakaan en päästellyt). Toisaalta myös säälin ko poikaa, kaikki hänellä ei voi olla kunnossa.

No toivottavasti nyt uudessa perheessä saisi elämänsä kuntoon ja toivottavasti myös vanhemmat oppisivat jotain, jotta saisivat lapsensa vielä takaisin. Sijaisperheeseen poika sijoitettiin varastelun, koulussa lintsaamisen ja väkivaltaisen käytöksen vuoksi.

Meillä oli sama sääntö ykkösluokkalaisten kanssa ja ei toiminut yhden perheen kohdin :(
Aina tunki väkisin tuo lapsi kylään, kirjaimellisesti laitoin ulos.
Muistutin äitiä mitä vanhempain illassa oli sovittu vaan hän nauroi että pitäkää te ketkä haluatte siitä kiinni mutta hän ei lastaan narussa kävelytä, juu ja sen huomasi :(

Tosi inhottavaksi tilanne äityikin kun kyseinen lapsi sitten oppi 1km matkan keksimään tutkimaan vaikka mitä ojanpienilä ja saamaan muutkin luokkalaiset siihen mukaan ja kah se tunti menikin nyt voin tulla teille oli tuon lapsen kommentti.
(kyseinen lapsi osasi kouluun tullessa kellon)

Tosin lemppasin silloinkin tuon kullinnupun pihalle sanoen että meillä tunti alkaa vasta siitä kun XXXX on tullut kotiin ja me kyllä syömme vain oman perheen kesken kuin teemme läksyt.

Kyseisen kullinnuppusen mutsin mielestä olin töykeä kun en antanut hänen kullinnupulleen ruokaa ja mitä pahaa olisi ollut yhdessä läksyjä tehdessä, niin, kyllä huomasi todellakin vapaan kasvatuksen ja sen kannustuksen mihin tuota pentua kannustettiin ja neuvottiin kotona, tiedä vaikka se ojanpenkkojenkin tonkimis ohje olisi sieltä tullut.

Voi lapsi parkaa minkälaisen äidin on saanut. Toisenlaisissa olosuhteissa olisi varmasti ihan kiva tyttö :/

Njäää, väärin meni. Yritä uudestaan! Meidän esikoinen menee eskariin vasta ensiviikolla.

En koskaan sanonut, että lapseni olisi täydellinen, fiksu ja asiallinen. Tällä yhdellä kerralla kyllä sattui olemaan johtuen varmaankin siitä, että oli melkoisen paniikissa niistä neljästä lonkerosta ja pelkäsi että hän saa niistä syyt niskoilleen (hänelle oli sanottu, että niihin ei missään nimessä saa koskea kun ei satunnaisesti autotallissa oleviin muihin juomiinkaan). Puhelimen särkemisestä menikin sitten jo ihan pois tolaltaan, koska se oli ihan uusi. Naapurin mummon ansiota varmaan oli, ettei käynyt tämän toisen pojan päälle...

Mutta olen kyllä 100% varma, että oma lapseni ei mene kavereillansa jääkaapille tai sitten käy tyhjentelemässä mitään tölkkejä joten siinä suhteessa on kyllä hyvin kasvatettu poika.

Yhteistyössä