Tuli sitten aamulla lähtö päivystykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turpomaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turpomaha

Vieras
Mulla on jo jonkun aikaa ollut ongelmia vatsan kanssa. Usein syönnin jälkeen vatsa turvonnut palloksi ja erinäisiä kipuja ylä- ja alavatsassa. Vatsa on mielestäni toiminut suhteellisen normaalisti eikä ummetusta ole ollut.

Eilen illalla sitten alkoi järkyttävä kipu ylävatsalla ja vatsa turposi ihan rintojen alta asti (eli näytin suurin piirtein siltä, että olisin lähtenyt minä hetkenä tahansa synnyttämään). Vaikka suoli toimi normisti, ei kipu eikä turvotus siitä helpottanut.
No, sama jatkui aamulla, joten läksin päivystykseen. Sain pari lääkettä, joista pitäis jonkun sortin helpotus tulla ja ajan omalle lääkärille, joka kirjoittaa lähetteen tähystykseen.

Onko kellään ollut sappikiviä ? Niiden oireethan usein on ylävatsalla. Taidan pyytää, että oma lääkäri kirjoittaa lähetteen myös ultraan, siellä kai ainakin sappikivien pitäisi näkyä.

Tuota tähystystä pelkään hysteerisesti :/

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vois kuulostaa myös laktoosilta. Siis laktoosi-intorelanssilta.

No, mulla on laktoosi-intoleranssi, mutta nämä kivut on ihan erilaisia eikä maha ole sekaisin.
Ei pieretä eikä kierrä, kipu on paikallaan olevaa ja tuossa ylävatsalla.
Niin, ja siihen liittyy myös pahoinvointia ja närästystä.

Kuulin just vastaavan jutun ja ne olivat sappikiviä. Sappirakko (vai mikä lie) oli niin pullistunut, että se painoi maksaa joka oli se, joka vatsan päälle pömpötti. Sai viikoksi ennen leikkauta erityisruokavalion jotta sappirakko ei poksahtaisi ennen leikkausta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No, mulla on laktoosi-intoleranssi, mutta nämä kivut on ihan erilaisia eikä maha ole sekaisin.

voi olla pelkkää närästystäkin..

kuulostaa aivan sappikivikohtaukselta ja se sattuu niin jotta tuntuu et henki lähtee :/
yleensä ekana ultrataan ja lisäks tehdään myöskin vatsan tähystys, se ei satu mutta tuntuu himskatin ilkeeltä :$ samalla nippastaan näyte, jolla tutkitaan mahdollista helikobakteeria

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulla on refluksitauti, ja siihen lääkitys, toisinaan tulee kramppeja mahaan...

Miulla ollu sappikiviä, on tähystetty suun kautta ja myös ultrattu ja sen jälkeen leikattu... Sen toisenpään tähynkin olen kokenut (pari kk sitten ) ja omasta kokemuksesta voin sanoa ettei ollut ollenkaan paha juttu, se tyhjennyslitkun juominen vaan teki tiukkaa...

Multa leikattiin aikalailla päivälleen vuosi sitten sappikivet.
Oli ollu jokunen kerta kipukohtaus oikealla ylävatsassa. Ekaks epäilivät umpparia, mutta kipu oli liian ylhäällä. Suosittelivat ultrausta, mutta terveisiä korvesta, radiologi (tms.) saapuu paikalle ehkä joka viides vko... Yks yö sitten olin niiiin kipeä että! Väsytti niin että olin tajunnan menettää, mutta kipu piti "pirteänä". Aamuyöllä kolmelta hoipuin pihan yli hakemaan saunapuita. kun paleli niin pirusti. Mies tuli aamulla yövuorosta ja löysi minut lauteilta naama harmaana. Soitti samantien ambulanssin ja sit tätä äitikkää vietiin. Sain ihkuihanaa kipulääkettä ja ultrassa löyty potrat sappikivikolmoset!

Leikkausta odottelin sitten päiväkausia. Aina tuli joku hätätapaus joka meni, ihan oikeutetusti tietysti, ohi. Pari kertaa olin saanut esilääkityksen ja odottelin saliin lähtöä, kun tultiin sanomaan että taas siirtyy! Siitä kurjaa kun kotona odotteli maitoa kaipaava vauva ja minä lypsin sairaalassa maitoa viemäriin!

Sinne reissulle ne vaivat kuitenkin jäivät. Minulla kipu tuntui ylävatsassa ja kyljessä. Kuulin jostain vertauksen että kipu tuntuu samalta kuin panta puristaisi kyljen ympäri, mahasta selkään. Mulla ei ollut kipua kummempia oireita, paitsi siellä osastolla odotellessa kun tulehdusarvot kohosivat ja kuumetta pukkasi. Sanoivat että jos leikkaus olisi siirtynyt vielä vrk:n ei minua olisi voinut leikata sillä kertaa.
Inhat arvet on jäljellä, mutta "panta" on pois!

Mars ajoissa ultraan, se kurjuus vaan pahenee!

Helpottaako ne sappikivivaivat niin, että välillä on ihan hyviä päiviä vai onko se ihan päivittäistä se kipu ?
Mä en saanut lääkäriä huomiselle ja tiistaiaamuna lähdetään loppuviikoksi Ruotsiin. Hirvittää vaan, jos jokainen lomapäivä on tällaista tuskaa.

Yhteistyössä