Tuli tuosta yhestä toisesta ketjusta mieleen, etteikö neuvolassa enää kysy saako opiskelija olla paikalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä

Vieras
Multa on aina aiemmissa neuvoloissa kysytty saako olla opiskelija mukana, eipä mulla mitään sitä vastaan oo ollut. Mutta ihmettelin nykyisessä äitiysneuvolassani kun oma nykyinen th ei kysynyt saako opiskelija olla paikalla vaan sanoi että tässä on se ja se opiskelija sieltä. Ei siinä mitään, mutta musta ois kohteliasta kysyä.

varmaan vähän riippuu, multa on aina kysytty, kerran jopa kysy etukäteen kun aikaa varattiin että on opiskelija silloin käykö.... ja se on aina kysytty jos joitan verikokeita tai muuta että saako opiskelija ottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
varmaan vähän riippuu, multa on aina kysytty, kerran jopa kysy etukäteen kun aikaa varattiin että on opiskelija silloin käykö.... ja se on aina kysytty jos joitan verikokeita tai muuta että saako opiskelija ottaa...

Multa otettiin vielä verikokeet. Sanoi että opiskelija ottaa ja jätti opsikelijan yksin mun kanssa huoneeseen kun itse meni jonnekkin. Itse kauhusta kankeena.

mulla ei äitiysneuvolassa oo koskaa ollu opiskelijaa mut muksun neuvolassa on ollu. Hirmu mukavia kaikki on ollu.

Tosta verikokeesta.. En antais opiskelijan ottaa.. viimeks sain lähetteen suoraan labraan kun ei terkka viittiny ees kokeilla, kun ei musta saa otettua.

Alkuperäinen kirjoittaja ä:

Multa otettiin vielä verikokeet. Sanoi että opiskelija ottaa ja jätti opsikelijan yksin mun kanssa huoneeseen kun itse meni jonnekkin. Itse kauhusta kankeena.

Voi ei. Olis kyllä ollut fiksua kysyä.
Itseltäni kysyttiin raskausaikana, saako opiskelija tehdä gynekologisen tutkimuksen. Pahaa arvaamatta vastasin että juu... Ja ai jai jai ai ai ai! Se oli melkein kivuliaampi toimenpide kuin synnytys (melkein ;) ) ja kesti niiiii-in pitkään ja lopuksi kuitenkin vielä toisen piti tarkistaa menikö oikein kun opiskelija oli epävarma kohdunkaulan pituudesta. Aiemmin olen suhtautunut myöteisesti opiskelijoiden tekemiin tutkimuksiin, mutta tuon jälkeen olen päättänyt miettiä kaksi kertaa ennen kuin vastaan että "juu".

no :/ aika törkeetä ettei verikokeesta kysyny ja vielä ite poistu paikalta...

Edellisellä paikkakunnalla jossa koulutettiin terkkareita niitä opiskelijoita oli aina paikalla ja usein ei juuri edes oikeaa terkkaa nähnyt, vaan opiskelija hoito kaikki mittaukset. No jos sattu hyvä opisekelija niin ok, mut huonolla tuurilla vauvan mittauksessaki saatto olla lieviä heittoja :whistle: että ei kyllä kyselty ei :laugh:

miksi kauhusta kankeena? opiskelijat tekevät työnsä usein paremmin kuin vakihenkilökunta aivätkä laiminlyö esim. aseptista toimintaa kuten useat kauan työtänsä tehneet...
heillä myös viimeisen tieto miten tulee toimia.

vai luulitko että olet ensimmäinen ketä opiskelija pisti? ensimmäinen on ollut joku opiskelijan oma luokkakaveri.

pistäminenkin perusjuttu mikä opetellaan heti ekana lukukautena kouluissa.

Kysyminen on kohteliasta, mutta jos siitä kieltäytyisi, niin eihän ne opiskelijat mitään käytännössä opi, jos eivät saa paikalla olla ja tutkiakin. Tietysti ohjaajan läsnäollessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
Mulla oli yhden kerran opiskelija itekseen, ei siis tätiä ollenkaan, ja niin tuskin ainakaan sais olla...

Jos on loppuvaiheen opiskellija viimeisessä syventävässä harjoittelussa niin siihen kuuluu itsenäisen vastaanoton pitäminen. Ihmisillähän ne harjoittelee :D

Multa ei ole kysytty sopiiko olla paikalla. Itse asiassa viime käynnillä opiskelija hoiti koko käynnin ja mun tutkimisenkin eikä siitä haittaa ollut. Terv.hoitaja seurasi vierestä kuitenkin. Synnytys kai sitten vähän eri asia..siitäkin olen ensikertalaisena vähän sitä mieltä että voisi siellä opiskelija olla paikalla mutta mulle tulisi turvallisempi olo jos ammattiin jo valmistunut kätilö tekisi mahdolliset toimenpiteet..

kyllä olen viimeisenä vuonna ennen kätilöksi valmistumista ollut yksin vastaanottamassa raskaana olevia. Eikä sitä keltään kysytty. Täti teki paperitöitä eri huoneessa.

Yhteistyössä