Tuliaiseni (ja lahjat) ei tunnu kelpaavan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -vieras-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

-vieras-

Vieras
En nyt sitten ymmärrä, että mitä tästä pitäisi ajatella.Vanhempani tuovat aina minulle käydessään jotain tuomisia; joskus itsetehtyä ja joskus kaupasta ostettua, ja laitan ne tuomiset aina tarjolle.

Kuitenkaan minun tuliaiseni eivät tunnu kelpaavan vanhemmilleni, jostain syystä. Ikinä ei mitään moitita, mutta jotenkin ne vaan häviävät. Pari vuotta sitten esimerkiksi vein jouluksi hyväksi tietämääni joulukahvia. Ja se paketti löytyi eilen lähestulkoon käyttämättömänä kaapin perältä. Viime jouluna vein suklaata (jota ei syöty), ja nyt juhannuksena vein suklaajäätelöä, josta takuulla tiedän kaikkien pitävän, mutta jostain syystä vaan sitä nyt ei vaan kelpaa tarjota kellekään, ja se paketti haudattiin suunnilleen pakastimen pohjalle.

Sitä nyt varmaan pitäisi viedä tuliaisia, kun minullekin aina tuodaan jotain, mutta minkäs teet, kun ne minun tuliaiseni eivät ilmeisestikään sitten kelpaa (oli ne sitten mitä tahansa)

Jos kyseessä olisi omat vanhempani, niin voisin kyllä sanoa ihan ääneen kun seuraavan kerran olisin menossa kyläilemään että nyt en sit tuo mitään tuliaisia tullessani. Ja jättäisin siitä eteenpäin tuliaiset tuomatta. Turhaa rahan haaskausta jos ei kelpuuteta. Säästyy sinulta myös pohdiskelun vaiva :) En veisi enää mitään lahjojakaan, korkeintaan kukkakimpun ja kortin. Tai yksittäisen leikkokukan.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
[QUOTE="Vieras";28640217]Oletko aikuinen? Jos olet, miksi et puhu asiasta?[/QUOTE]

Olen kyllä koittanut, mutta mitään selkää vastausta ei ole tullut. Jos kysyn, että mitä voisin tuoda, niin sanovat, että päätä itse. Ja jos ihmettelen, että eikö tuomani ollut hyvää, niin sitten vaan sanotaan jotain ympäripyöreää tyyliin, että ei vaan ole saatu aikaiseksi tarjoilla/syödä niitä tuomisia.

En tiedä vanhempiesi ikää, mutta jollain vanhemmilla ihmisillä on sellainen taipumus, ettei mitään lahjaksi annettua oteta käyttöön. Tavarat pysyy alkuperäisissä paketeissaan ja tässä sinun tapauksessasi jäätelö jää syömättä. Voi olla jokin pula-ajan jäänne. Tästä on joskus aiemminkin keskusteltu täällä, eli et ole yksin :)

Vie sellasta mikä syödään heti paikalla kun juotte kahvia, ei pakastimeen laitettavaa. Kun pyydetään kahville, viet silloin mennessäsi pöytään vaikkapa nyt hyvät leivokset ja pistät jokaiselle lautaselle ja syötte pois.

Meillä taas on sillä lailla, että jos vien äidille esim. kahvipaketin (oikein resitenttiä tai muuta hieman kalliimpaa ja hienompaa) niin se ei käytä sitä. Sitten se on vuoden siellä kaapissa ja kun käväsen kotona (kerran kahdessa kuukaudessa) niin lähtiessäni äiti vielä kipaisee keittiöön ja antaa mulle po. kahvipaketin ja muutaman itseleivotun pullan.

Vanhemmat kulkee ulkomailla ja ovat tottuneet syömään erikoisiakin ruokia. Joskus löydän paikallisesta kaupasta jotain erikoisempia raaka-aineita ja vien sitten vanhemmillekin niin eivät välttämättä käytä niitä...

Ei ymmärrä.

Mitä jos laittaisit itse tarjolle tuomasi ruuat?

Mun anopilla on kuulemma käyttämättöminä paketeissaan jopa jotain heidän häälahjojaan... Tuollaiset ruuat kyllä saattaa kyllä laittaa heti tarjolle, mutta muu tavara menee kaappiin, mielummin käyttää vanhaa, reikäistä ja rikkinäistä. Joskus saattaa laittaa saamiaan lahjoja eteenpäin lahjaksi (sinänsä ihan ok, jos ei kerran tarvii, mutta nekin lahjat ovat olleet sellaisia, että niillä olisi ihan hyvin voinut korvata jonkin rikkinäisen ja huonokuntoisen jutun) Johtunee vain köyhästä lapsuudesta ja piheydestä, kai niitä parempia säilytetään sitten "pahan päivän varalle". Ja sokeutumisesta omalle tavaramäärälle ja nykytilanteelle, koska kuka tahansa ulkopuolinen pitää varmasti älyttömänä sitä että joku käyttää verkkopaidaksi reikiintynyttä, 30 vuotta vanhaa yömekkoa vuodesta toiseen, samalla kun kaapit tursuaa uusia ja käyttämättömiä.

Jos jotain aluaa viedä, niin voisi tietysti viedä vaikka kukkia tai jotain puutarhaan istutettavaa (jos heillä sellainen on) tmv. mitä ei voi haudata kaapin pohjalle. Mua ei haittaa jos mun antaman lahjan esimerkiksi antaa eteenpäin, mutta tuntuu älyttömältä kerryttää jo ennestään täynnä tursuilevia tavaravarastoja.

Mulla jos tulee kylään vieraita niin on minulla jotain tarjolla heille. En kyllä tykkäsi jos vieras toisi vielä lisäksi jotain syötävää. Ei kukaan jaksa kahta pullaa sydä ihan vaan kohteliaisuudesta ja todellakin tarjoisin vieraalle mielummin sen itse tekemäni. Häntä vartenhan olen nähnyt vaivaa.

Mutta voin sanoa kokemuksesta, että tuo on aika yleistä käyttäytymistä, enkä tajua mistä se johtuu. Onko ajatus ettei "lahjaksi" saatu juttu ole tarkoitettu käytettäväksi.

Kokiele seuraavan kerran, että kun menet kylään ja viet vaikka suklaajätelöä, niin sanot sen antaessasi, että syödään tämä nyt kahvin kanssa / jälkiruuaksi. Niin mekin tehtiin yhdessä kyläpaikassa, kun edelliskerralla viemämme herkku meni pakastimeen eikä mitään muutakaan tarjottu.

Jos suklaajäätelöä ei silti tarjota, niin kannattaa heti oikeaan aikaan sanoa, että missäs se jäätelö on. (Näin mun anoppikin aikoinaan teki, kun en laittanut hänen tuomiaan kaupan keksejä pöytään, kun mielestäni pöydässä oli jo seitsemän sortin herkut.) Jos se ei siltikään ilmesty pöytään, niin sitten kannattaa jättää herkkujen ostot.

Olen kyllä koittanut, mutta mitään selkää vastausta ei ole tullut. Jos kysyn, että mitä voisin tuoda, niin sanovat, että päätä itse. Ja jos ihmettelen, että eikö tuomani ollut hyvää, niin sitten vaan sanotaan jotain ympäripyöreää tyyliin, että ei vaan ole saatu aikaiseksi tarjoilla/syödä niitä tuomisia.

kummalliset vanhemmat, "päätä itse". Kuka nyt lapsiltaan kerjää tuliaisia...

Joko vanhempasi ovat röyhkeitä ja olettavat sinun olevan heille velkaa, kun ovat elättäneet sinua, ja odottavat parempia tuliaisia, (tämä voi olla mahdollista, kun eivät kysyttäessä sano,että oma lapsi on riittävä tuliainen) tai sitten

kyseessä jmonen mainitsema tapa, että tuliaisia ei käytetä vaan säästetään.

Päätä itse. Pitävätkö sinun vanhempasi sinua rikkana ja odottavat sinulta rahaa tai jotain?

[QUOTE="vieras";28640438]Kokiele seuraavan kerran, että kun menet kylään ja viet vaikka suklaajätelöä, niin sanot sen antaessasi, että syödään tämä nyt kahvin kanssa / jälkiruuaksi. Niin mekin tehtiin yhdessä kyläpaikassa, kun edelliskerralla viemämme herkku meni pakastimeen eikä mitään muutakaan tarjottu.

Jos suklaajäätelöä ei silti tarjota, niin kannattaa heti oikeaan aikaan sanoa, että missäs se jäätelö on. (Näin mun anoppikin aikoinaan teki, kun en laittanut hänen tuomiaan kaupan keksejä pöytään, kun mielestäni pöydässä oli jo seitsemän sortin herkut.) Jos se ei siltikään ilmesty pöytään, niin sitten kannattaa jättää herkkujen ostot.[/QUOTE]

No tämäkin on vähän kummallista, tarkoitatko että jos viet sampanjapullon tuliaisiksi, sinulla on oikeus vaatia että saat kiskaista sen mahaasi kylässä ollessasi (talon väen kanssa tietysti)?

Mulla on vanhempieni kanssa sen verran läheiset välit, ettei koskaan kyläillä toistemme luona, vaan näemme joka päivä useita kertoja mennen tullen.

Mä varmaan vastaavassa tilanteessa laittaisin itse tarjottavat esille - en siis edes ojentaisi niitä äidilleni/emännälle/isännälle, vaan nostaisin kassista pöytään kahvitteluvaiheessa. Siis jos ne olisi tarkoitettu heti nautittaviksi tarjoomuksiksi itselleni ja muille. Jos ne olisi aiottu isäntäväelle tuliaisiksi, en puuttuisi heidän päätöksiinsä nauttia tai säästää kyseiset tuomiset.

Yksi keino olisi tietysti sanoa asiasta, ja jos sanominen ei toimi ja tuliaisten syömättömyys itseä vaivaa, niin ei vaan seuraavalla kerralla vie mitään.

[QUOTE="huoh";28640441]No tämäkin on vähän kummallista, tarkoitatko että jos viet sampanjapullon tuliaisiksi, sinulla on oikeus vaatia että saat kiskaista sen mahaasi kylässä ollessasi (talon väen kanssa tietysti)?[/QUOTE]
Alkoholi on vähän eri juttu, koska se ei sovi kaikille eikä alkoholin käyttö muutenkaan ole kaikkien arvojen mukaista. Mutta normaaleista syömisistä voi esittää toiveensa etenkin, jos niin läheisitä ihmisista kuin omista vanhemmista on kyse. Vieraammassa kyläpaikassa tuskin esittäisin toiveita, mutta sielläkin toivoisin saavani suuni auki tilanteen niin vaatiessa.

Anoppini oli eläessään samanlainen. Päättelin, että hän koki ruokatuliaiset arvosteluna hänen vieraanvaraisuuttaan kohtaan. Kuvio siis meni ihan niin kuin ap:lla, että jookivakun tuot ruokaa ja sitten ei kelpaakaan. Muistan yhden pääsiäisen, jolloin valmistin mukaan kunnon rasvaista pashaa ja appiukko murisi, ettei meidän kodissa ryssän ruokia syödä. Köh köh, olen juuriltani karjalainen.....

Joten lopetin viemästä enää muuta kuin kukkia. Ne anopin oli pakko laittaa pöydälle ja hoitaa niitä.

[QUOTE="huoh";28640441]No tämäkin on vähän kummallista, tarkoitatko että jos viet sampanjapullon tuliaisiksi, sinulla on oikeus vaatia että saat kiskaista sen mahaasi kylässä ollessasi (talon väen kanssa tietysti)?[/QUOTE]
Vielä tuosta sampanjasta. Jos kyseessä olisi juomingit, niin olisi epäkohteliasta pistää tuliaisiksi tuotu pullo piiloon. Jos aiemmin olisi käynyt niin, että juominkeihin viety tuliaispullo katoaisi kaappeihin, niin kyllä seuraavalla kerralla sanoisin, että haluaisin juoda sitä tuomaamme juomaa. Tai varmuuden vuoksi tekisin niin, että kaivaisin sen kassista vasta, kun olisi aika avata pullo.

Mun isovanhemmilla on sellainen tapa, että jos siellä heillä ollessa valmistan jotain, niin eivät kumpikaan syä. Ennemmin syövät sitten vaikka voileipää, kun minun tekemää ruokaa. He ovat siis kumpikin jo päälle 85-vuotiaita, eli ruonlaitto siellä on apu (jos en tee ruokaa, mummo tekee vaikkei pysty kunnolla seisomaankaan juuri nyt). Samanlainen tapa on omalla äidilläni eli heidän lapsellaan.

Tiedän, että kummatkin heistä taas loukkaantuvat hyvin paljon, jos itse jättäisin siellä heillä ollessa jotain syömättä, tai jos en tuliaisiansa söisi. Olen itse hyvä kokki ja hyvä leipoja, eli ongelma ei ole siinä että tarjoamiseni olisivat pahoja :) Annan pitää oikkunsa :)

[QUOTE="vieras";28640576]Liekö alueellisia eroja tapakulttuurissa, mutta mun mielestä tuliaisten vieminen nimenomaan on kohteliasta, ja yleensä se on just jotain syötävää, kahvipaketti tai kukka. Mun mielestä niitä ei ole pakko laittaa esille.[/QUOTE]
Näin on. Ainakin karjalaisilla on tämä tapa. On kohteliasta viedä tuliaisia etenkin jos on harvemmin käyty kyläpaikka. Mun mielestä tuliaiset kuuluu laittaa esille, jos se on suinkin mahdollista. Mikäli kyläilijä haluaa toisin, niin hänen on mainittava siitä tuliaisia antaessaan.

Wikipediasta:

Karjalaiset ovat tunnettuja vieraanvaraisuudesta. Pöydässä riitti syötävää satunnaiselle kulkijalle niin kuin talonväellekin. Karjalaistalossa ruokaa ja juomaa tarjottiin useaan otteeseen, vieraan täytyy huomata itse minkä verran voi ottaa vieraanvaraisuutta vastaan. Karjalaiset eivät kyläilleet ilman tuomisia.

Jos ei kelpaa niin miksi aina viet? Tai vie jotain sellaista mikä ei säily. Kimppu k-kaupan tulppaaneja ja voit olla varma että on kuihtuneet parissa päivässä pois. :D

[QUOTE="vieras";28640641]Wikipediasta:

Karjalaiset ovat tunnettuja vieraanvaraisuudesta. Pöydässä riitti syötävää satunnaiselle kulkijalle niin kuin talonväellekin. Karjalaistalossa ruokaa ja juomaa tarjottiin useaan otteeseen, vieraan täytyy huomata itse minkä verran voi ottaa vieraanvaraisuutta vastaan. Karjalaiset eivät kyläilleet ilman tuomisia.[/QUOTE]

Olen karjalainen ja siksi mulla pöydät aina notkuukin vieraille ja siksi pahastun jos mulle tuodaan jotain mikä pitää laittaa heti tarjolle, kerta olen jo tehnyt tarjoilut. Kukat ja kahvi on hyvä "tuliainen". Itse vien kylään menessä jomman kumman tai sitten viiniä.

Olen karjalainen ja siksi mulla pöydät aina notkuukin vieraille ja siksi pahastun jos mulle tuodaan jotain mikä pitää laittaa heti tarjolle, kerta olen jo tehnyt tarjoilut. Kukat ja kahvi on hyvä "tuliainen". Itse vien kylään menessä jomman kumman tai sitten viiniä.
Mielenkiintoista. Mun vanhemmat ovat savolaisia ja aina meillä tarjottiin ruuat vieraille eikä odotettu, että vieraat olisivat tuoneet tuliaisia. Kotonani tuliaisia olisi saatettu pitää jopa hiukan loukkaavina eli aika sama kuin teillä. Mieheni on karjalaista sukujuurta ja häneltä olen oppinut tuliaisten tärkeyden. Mieheni tuntee itsensä vaivautuneeksi, jos nauttii vieraspaikan antimista ilman vastalahjaa eli tuliaisia. Jos mieheni vierailee kavereitensa luona, niin hän menee usein kaupan kautta ja huolehtii, että isäntäväkikin saa syödäkseen.

Yhteistyössä