Tulipa paha mieli..lapsen puheesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kaverini lukee kasvatustieteitä. Tänään oltiin tytön kanssa käymässä (tyttö 1v4kk) ja yhtäkkiä mun kaveri sanoi: Siis eikö tota kiinnosta ees yrittää sanoa mitään, mä olen nyt vähän tarkkaillut sen fonetiikkaa kun meillä oli koulussa siitä juttua.
Olin ihan :o :o
Tiedän et tyttö puhuu vähän, sanoo vain äiti, öhö (isi) ei ja anna, eikä näitäkään kovin usein. Muuten kuitenki mielestäni kehittyny ihan normaalisti, ja ymmärtää kyllä hyvin, neuvolassa sanottu että se ymmärrys tärkeintä tässä vaiheessa.
Eikö kellään muulla ole puhe tullut myöhään?

No nuo kirjanoppineethan ne tietää käytännöstä aina kaikista vähiten jos ei ole sitä kokemusta oikeasta elämästä. Vaikka niiden juuri pitäisi tietää että kaikki ei mene aina saman kaavan mukaan.

Voi haloo. Meidän tyttö on nyt kolme. On alkanut nyt vasta puhua enemmän. samoiten pojalla oli hidasta. Normaaleja ovat.

Ja vähän tyhmä se sun kaveris ku käyttää sun lasta jonain koekaniinina. Kasvatustieteiden sijaan sen kannattas opiskella tunneälyä, jos sellaista jossain opetetaan. :saint:

Meidän poika on kohta 1v 7kk ja sanoo tasan kolme sanaa. Ja nekin vähän niin ja näin.
Ei sano edes äiti.

Jokainen on yksilö ja sinunkin lapsesi voi alkaa jonain kirkkaana päivänä höpöttämään niin ettei loppua näy =)

Mun 2 v poika ei vielä puhu, satunnaisesti sanoo sanoja. Ja on normaali. Kahta kieltä ymmärtää hienosti.
Nuo jotain alaa opiskelevat on mielestään aina suuria asiantuntijoita :D.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaverini lukee kasvatustieteitä. Tänään oltiin tytön kanssa käymässä (tyttö 1v4kk) ja yhtäkkiä mun kaveri sanoi: Siis eikö tota kiinnosta ees yrittää sanoa mitään, mä olen nyt vähän tarkkaillut sen fonetiikkaa kun meillä oli koulussa siitä juttua.
Olin ihan :o :o
Tiedän et tyttö puhuu vähän, sanoo vain äiti, öhö (isi) ei ja anna, eikä näitäkään kovin usein. Muuten kuitenki mielestäni kehittyny ihan normaalisti, ja ymmärtää kyllä hyvin, neuvolassa sanottu että se ymmärrys tärkeintä tässä vaiheessa.
Eikö kellään muulla ole puhe tullut myöhään?

no se oli oppinu uuden hienon sanan ja piti päästä sillä kehuskeleen, ni ei sit muuta keksiny ku että, kas sun lapsonen ei oo puhunu juuri mitään täällä! eli oo vaan huoleti!

Lapsesi on vasta 1v4kk eli ei mitään hätää ja kerran ymmärtää asioita. Tiedän muutamien tuttujen lapsia, jotka ovat alkaneet puhua vasta yli 2-vuotiaana ja puhe on tullutkin sitten kerta heitolla lauseiksi. Eli älä kaverisi puheista lannistu! :hug:

Meillä ei poika tossa iässä puhunut kyllä vielä yhtikäs mitään! Nyt (1v8kk) on vasta ihan lähiviikkojen sisällä alkanut tulla sanoja,eikä nekään kovin selkeitä. Oppu=loppu,että=vettä,tiitti=kiitti,äitä,ikkä,anna ym..

Poikani puhui vain muutamia sanoja tuon ikäisenä ja oli muutenkin hiljainen. Vasta noin 2 vuotiaana hän rupesi puhumaan enemmän.
Sano kaverillesi että "lapset ovat erilaisia, eikö sitä siinä kirjassasi sanota!?"

Kiitos. Itekään en ole aiemmin stressannut yhtään koska uskon että esim. neuvolassa puuttuisivat jos jotain häikkää olisi.
Nyt vain alko itekin miettimään että onko jotain vialla kun sai tollasta kommenttia.

No eipä tuo miusta outoa oo, et noin vähän puhuu...meil tuli aikas vähän sanoja tuos vaihees siis vaikka oli monta sanaa mitä sanoi, ni sanoi niitä tosi harvoin... nyt ikää 1v10,5kk ja puhuu ku papupata..vasta 2-3kk sitten rupes juttua tulemaan ja tarhassakin joka päivä osoitteli uusia asioita, joita tarhan naiset sit nimes ja joka päivä oppi jotain uusia sanoja...kyllä se uule vielä kerkiää puhumaan =) Jos sil ei vaan oo mitään tärkeää sanottavaa ;) Miehen isoveli ei sanonut sanaakaan alle 2 vuotiaana ja neuvolassa olivat kummastelleet ym. ym. mut sit yks päivä oli vaan kysässä äidiltään, et paljon kello? oli siinä vanhemmat ja isovanhemmat ollu suut auki, ku ei ennen sit ollu sanaakaan tullu... eikä oo muuten vieläkään kovin puhelias mies :D

mun toinen tyttö alko puhuu vasta 3v kunnolla siihen asti oli vaan "äiti,ohö öhö"

mun veljen poika oli kaks ekaa vuotta sanomatta mitään ja sitten yhtenä päivänä sano pitkän lauseen ärrinneen ja ässineen...

lapset ovat yksilöitä eikä mitään muottiin leivottuja pipari ukkoja,noi tollaset opiskelevat tyypit ampuu aina yli ja luulee tietävänsä kaiken parhaiten....

Meilä aikanaan 2v nauvolassa sanottiin, että ellei 2½ vuotiaana sano kahta sanaa peräkkäin pitää harkita puheterapeuttia. Tyttö oli 2v4kk, kun rupesi juttua tulemaan eikä loppua näy (neiti nyt 7v). Eli ihan rauhassa voit olla ja antaa sen puheen kehittyä lapsen omaan tahtiin.

Aika tavallista mun mielestä on ettei alle 1,5v nyt niin kauheasti puhu. Just joitain yksittäisiä sanoja. Jotkut puhuu enemmän, jotkut vähemmän. 2v tienoilla alkaa useat sit pistelemään sanoja jonoon. Jotkut myöhemminkin. Lapsettoamn ihmisen puhetta tais olla tuo. Ei arvaa vielä kuinka vakavasti äidit ottaa kun puhe on omasta lapsesta.

Meillä alko kuopus puhua vasta lähemmäs 2 v. Ymmärsi kyllä hyvin, ja se riitti neuvolantädille. Ja on isosisaruksiakin, että luulin että olis oppinut aikasessa, mutta oli aina niin kiire juosta, kiipeillä ja leikkiä, ettei ehtinyt jutteleen. Äkkiä se sit alko sujumaan kun oppi liikuttaa suutaan =)

Yhteistyössä