Tulipa taas kiva mieli :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Ja mä taas tarkoitan sitä että miksi ongelmia pitäisi tehdä sinne missä niitä ei ole?
Åbolla ei tunnu olevan mitään ongelmia ja huomaan että se ärsyttää monia.

Mutta edelleenkään se, että åbolla tai monella muullakaan tässä ketjussa ei ole ongelmaa, ei tarkoita sitä, ettei sitä ongelmaa jollakin ole.

Eli tässä ketjussa saavat keskustella vain ne, joiden mielestä se, että joku perheestä syö eri ruokaa kuin muu perhe, on iso ongelma? Vai mitä tuo ajaa takaa?

Ap:lle asia on ongelma. Sitä ei kai kukaan ole kiistänyt?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Täh? Minä yritän esimerkkien avulla valottaa ajatuksiani. Anteeksi, jos ette ymmärrä esimerkkejäni ja vertauksiani. Tuolla edellisellä viestilläni yritin siis sanoa, että tämä aihe näyttää olevan joillekin ongelma ja se, että åbolle se ei ole ongelma, ei tarkoita sitä, ettei ongelmaa kenelläkään muulla voi olla. Miksi siis pitää selittää sitä omaa ongelmattomuuttaan ainoana totuutena?

Varmaan siksi että kun kerroin itse juovani colaa, niin alkoi kamala kysely siitä miten minä teen siinä ja tässä tilanteessa, eikö tosiaan ole niin tai näin tai mitä jos....

Sinä itse kysyit minulta, miksen voisi mussuttaa suklaata pitkin päivää lasten nähden ja sitä olen tässä yrittänyt selventää (ja moni muukin). Ja siitähän kolastahan se keskustelu lähti mielestäni sinne yleiselle tasolle ja laajennettuna muihin tilanteisiin?

Eli tässä ketjussa saavat keskustella vain ne, joiden mielestä se, että joku perheestä syö eri ruokaa kuin muu perhe, on iso ongelma? Vai mitä tuo ajaa takaa?

Ap:lle asia on ongelma. Sitä ei kai kukaan ole kiistänyt?
No miksi tässä sitten jankutetaan, miten hienoa on että sinulla ei ole asiasta ongelmaa. Ei kai tässä ollut siitä tarkoitus keskustella vaan siitä ongelmasta joka oikeasti jollakin on olemassa.

Ja mä taas tarkoitan sitä että miksi ongelmia pitäisi tehdä sinne missä niitä ei ole?

Mutta edelleenkään se, että åbolla tai monella muullakaan tässä ketjussa ei ole ongelmaa, ei tarkoita sitä, ettei sitä ongelmaa jollakin ole.

Mutta pointtihan onkin siinä että tässä yritetään selvittää että miksi asia on toisille ongelma ja tuntuu siltä että eivät edes halua yrittää ratkoa ongelmaa. Alkavat vaan mollata niitä joilla asiasta ei ongelmaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Miksi Åbon tarvitsisi murehtia asioista joista heillä ei ole ongelmia? Eikö riitä että ne joilla nämä asiat tuottavat ongelmia ratkaisevat ne sitten kohdallaan.

itse ainakin olen tyytyväinen niistä asioista mitkä meillä sujuvat ongelmitta, enkä rupea niitä enempää pyörittelemään vain siksi että joissain muissa perheissä ne saattavat olla vaikeita.

No kuka onkaan käskenyt murehtimaan asiasta, jossa heillä ei ole ongelmia? Luulisi siinä tapauksessa, ettei ole mitään sanottavaa, mutta kummasti sitä sanottavaa tuntuu olevan.

Eli se kenellä tässä on ongelma on ap, joka on loukkaantunut kun mies söi hänen tekemänsä ruuan sijasta makkaroita. Ja on kuittien perusteella joskus käynyt ulkona syömässä vaikka kotonakin olisi ollut ruokaa tarjolla.

Jotkut sitten ovat hänen aknssaan samalla linjalla ja loukkaantuisivat myös tuosta. Ja osa meistä taas ei näe tuossa mitään ongelmaa ja on perusteltu (koska sitä taidettiin kysyä/kyseenalaistaa) miksi näin.

Sellaisia nämä keskustelut vain tuppaavat olemaan. Vähän yksipuoliseksi jäisi jos tähän saisi vastata vain ne kenen mielestä mies on käytöstapoja omaamaton sika.

Mutta pointtihan onkin siinä että tässä yritetään selvittää että miksi asia on toisille ongelma ja tuntuu siltä että eivät edes halua yrittää ratkoa ongelmaa. Alkavat vaan mollata niitä joilla asiasta ei ongelmaa ole.
Missä minä tai kukaan muukaan on mollannut niitä, joilla ei ole ongelmaa asiasta. Koko ajan olen vain yrittänyt selventää, mistä se ongelma voi tulla, kun esim åbo ei sitä ymmärtänyt.

Sinä itse kysyit minulta, miksen voisi mussuttaa suklaata pitkin päivää lasten nähden ja sitä olen tässä yrittänyt selventää (ja moni muukin). Ja siitähän kolastahan se keskustelu lähti mielestäni sinne yleiselle tasolle ja laajennettuna muihin tilanteisiin?
Sinä kirjoitit että ei tässä ole kyse siitä etteikö aikuinen mies saisi syödä mitä haluaa (ja minusta kyse oli nimenomaan siitä ), otit esimerkiksi suklaansyönnin, ja siitä se sitte lähti, lapasesta :D

Minä siis en näe asiaa kovin laajalti, vaan aikuisen ihmisen oikeutena päättää siitä mitä syö (kun tulee töistä kotiin eikä ole koko perheen yhteinen ruoka-aika).

Huom: se kenellä on ongelma sen kanssa, että on ongelma sen kanssa, ettei ole ongelmaa, niin käsi heti ylös. Tai sitten, jos ei ole ongelmaa kyseisen asian kanssa, niin poistu heti tästä ketjusta!

Miksi Åbon tarvitsisi murehtia asioista joista heillä ei ole ongelmia? Eikö riitä että ne joilla nämä asiat tuottavat ongelmia ratkaisevat ne sitten kohdallaan.

itse ainakin olen tyytyväinen niistä asioista mitkä meillä sujuvat ongelmitta, enkä rupea niitä enempää pyörittelemään vain siksi että joissain muissa perheissä ne saattavat olla vaikeita.

No kuka onkaan käskenyt murehtimaan asiasta, jossa heillä ei ole ongelmia? Luulisi siinä tapauksessa, ettei ole mitään sanottavaa, mutta kummasti sitä sanottavaa tuntuu olevan.

Eli se kenellä tässä on ongelma on ap, joka on loukkaantunut kun mies söi hänen tekemänsä ruuan sijasta makkaroita. Ja on kuittien perusteella joskus käynyt ulkona syömässä vaikka kotonakin olisi ollut ruokaa tarjolla.

Jotkut sitten ovat hänen aknssaan samalla linjalla ja loukkaantuisivat myös tuosta. Ja osa meistä taas ei näe tuossa mitään ongelmaa ja on perusteltu (koska sitä taidettiin kysyä/kyseenalaistaa) miksi näin.

Sellaisia nämä keskustelut vain tuppaavat olemaan. Vähän yksipuoliseksi jäisi jos tähän saisi vastata vain ne kenen mielestä mies on käytöstapoja omaamaton sika.

Eikö se keskustelu jäisi myös yksipuoliseksi, jos ei myös sitä vastakkaista mielipidettä saisi kritisoida ja yrittää saada toistakin ymmärtämään omaa näkökantaansa?

Sinä kirjoitit että ei tässä ole kyse siitä etteikö aikuinen mies saisi syödä mitä haluaa (ja minusta kyse oli nimenomaan siitä ), otit esimerkiksi suklaansyönnin, ja siitä se sitte lähti, lapasesta :D

Minä siis en näe asiaa kovin laajalti, vaan aikuisen ihmisen oikeutena päättää siitä mitä syö (kun tulee töistä kotiin eikä ole koko perheen yhteinen ruoka-aika).

Ja edelleenkin olen sitä mieltä, etten voi mussuttaa suklaata koko päivää lasten nähden. Sinä et siis ymmärrä mikä siinä on ongelmana? No ehkä on sitten edes turha yrittää.

Jotkut sitten ovat hänen kanssaan samalla linjalla ja loukkaantuisivat myös tuosta. Ja osa meistä taas ei näe tuossa mitään ongelmaa ja on perusteltu (koska sitä taidettiin kysyä/kyseenalaistaa) miksi näin.

Eikö se keskustelu jäisi myös yksipuoliseksi, jos ei myös sitä vastakkaista mielipidettä saisi kritisoida ja yrittää saada toistakin ymmärtämään omaa näkökantaansa?

Ei aki sitä ole kielletty kritisoimasta tai kyseenalaistamasta, sitähän tämä keskustelu juuri onkin.

Ts. sinä voit vaikka ymmärtää ettei åbon perheessä ole tällaisista asioista ongelmaa ja samalla hän voi ymmärtää ette teille se kuitenkin on vaikeaa.

en jaksa lukea koko ketjua kun on varmaan sitä samaa vääntöä ku etusivulla mutta sen vaan sanon että kyllä muakin v*tuttais jos olis jatkuvaa. ihan sen menetetyn rahan takia. tän takia me me tehään lähes aina sitä mitä kelpaa kaikille. jos mies tekis maksaruokia ja tulisin kotiin niin ihan varmasti tarttuisin makkarapakettiin. mutta meillä ei tuu tommosia tilanteita vahingossa.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Näin väliin puuttuen... Eikö se isä tullut siis kotiin kl 14 ja muu perhe on syönyt kl 12. Tarviiko lapsille ylipäätänsä selittää mitään, mahtavatko he edes tuossa vaiheessa tulla kysymään miski isä syö eri ruokaa kuin he pari tuntia sitten?

No ei varmaan tuossa tapauksessa, mutta jos mies tekee näin toisen ja kolmannen ja neljännenkin kerran, silloin lapset voivat jotain kysyäkin. Siis kysehän on periaatteesta. Voihan sen turvavyönkin joskus jättää pois, jos lapset eivät vaikka huomaisikaan kysyä mitään.

Aika stressiä tulee jos täytyy jokainen asia tehdä lasten mukaan. Samalla varmaan lapsillekin täytyy aina hankkia samat tavarat ja antaa luvat samoihin juttuihin jne ettei tule kysymyksiä "miksi Saara sai mennä Jennan luo yöksi mutta mä jouduin jäämään kotiin?"

Ei kai aikuisten tarvitse olla ihan jokaisesta tekemisestään ja syömisestään noin vastuussa lapsilleen? meillä esimerkiksi esikoinen ei pidä juuri mistään makeasta, joten hänmtä ei voisi minun naposteluni tai limsanjuontini vähempää kiinnostaa. Kuopus taas on makean perään ja jos hän näkee aikuisilla limsaa ja tulee pyytämään niin tarjoan mehua sen sijaan. Jos ei kelpaa niin ei sitten. Ihan sama juttu jos vaikka itse illalla juon siiderin ja lapsi tulee pyytämään sitä. Tai jos joskus miehen tupakoidessa lapsikin olisi halunnut kokeilla.

No kyllä hyvät käytöstavat tarvii lapsille opettaa!!! Ja noi sun vertaukset on ihan eri laidasta kun ap:n aloitus... sun ei liity mitenkään käytöstapoihin!

Siis ap:n mies tulee kotiin kahdelta ja haluaa syödä makkaroita vaikka muu perhe on syönyt makaroonilaatikkoa.

Meidän perhe käy saunassa ja minä haluan juoda saunajuomana siiderin vaikka muut juovat mehua (paitsi esikoinen joka juo vettä).

En tiedä mitä sen ihmeellisempää tekemistä noilla on käytöstapojen kanssa tai miksi niistä ylipäätänsä tarvitsisi tehdä sen isompia ongelmia.

Se siinä on erona, että jos se äitee on rakkaudella tehnyt sitä ruokaa ja miehelle se ei kelpaakaan, syö mieluumin makkaroita. Juomat ei liity asiaan millään tavalla, ellet pane omaa siideriä, tee omia mehujas ja tislaa vesiäs :D

Ei aki sitä ole kielletty kritisoimasta tai kyseenalaistamasta, sitähän tämä keskustelu juuri onkin.

Ts. sinä voit vaikka ymmärtää ettei åbon perheessä ole tällaisista asioista ongelmaa ja samalla hän voi ymmärtää ette teille se kuitenkin on vaikeaa.

En ole missään kohdassa sanonut, että meidän perheessä olisi ongelma, mutta minä kuitenkin YMMÄRRÄN, että joillekin se voi olla ongelma. Toisin kuin eräät..

En ole missään kohdassa sanonut, että meidän perheessä olisi ongelma, mutta minä kuitenkin YMMÄRRÄN, että joillekin se voi olla ongelma. Toisin kuin eräät..

Minäkin YMMÄRRÄN että joillekin se voi olla ongelma, samalla kun totean että meille se ei sitä kuitenkaan ole koskaan ollut ja tuskin ihan heti onkaan, vaikka jotkut toisin väittikin.

Minulle olisi ongelma, jos pitäisi syödä miehen tekemää linssikeittoa vaikka mieleni tekee karjalanpiirakoita jääkaapista. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.

Juuri näin. Eihän tässä ole kyse siitä, ettei aikuinen mies saisi tehdä mitä haluaa. En minäkään voi esim mussuttaa lapsien edessä suklaata koko päivää.

Miksei...?
Ei meillä aikuiset aina samaa ruokaa syö kuin lapset, ja esim. colaa minä litkin aina ja kaikkialla mutten anna sitä lapsille kuin harvoin. Ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen.

Lapset oppivat parhaiten esimerkistä. Sun ovat vielä kovin pieniä, mutta odota kun tulevat kouluikään. Ei tuollasta vaan voi tehdä, että opettaa yhtä mutta tekee itse ihan toista. Just nyt ehkä näyttää toimivan, mutta sä kerrot joka päivä lapsilles miten aikuisena sitten saa mässätä ihan miten vaan eikä terveydellä ole mitään merkitystä... Ja ihan yhtä "myrkkyä" jokapäiväinen herkuttelu on sulle ku lapsille, joten miks sä saat mutta lapset ei?

Minäkin YMMÄRRÄN että joillekin se voi olla ongelma, samalla kun totean että meille se ei sitä kuitenkaan ole koskaan ollut ja tuskin ihan heti onkaan, vaikka jotkut toisin väittikin.

No ei se ymmärtämiseltä vaikuta, kun kysytään miksei voi syödä pitkin päivää suklaata lasten edessä tai kun sanotaan, että tottakai aikuinen mies saa itse päättää syömisistään.

Alkuperäinen kirjoittaja kielo:
Juuri näin. Eihän tässä ole kyse siitä, ettei aikuinen mies saisi tehdä mitä haluaa. En minäkään voi esim mussuttaa lapsien edessä suklaata koko päivää.

Miksei...?
Ei meillä aikuiset aina samaa ruokaa syö kuin lapset, ja esim. colaa minä litkin aina ja kaikkialla mutten anna sitä lapsille kuin harvoin. Ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen.

Lapset oppivat parhaiten esimerkistä. Sun ovat vielä kovin pieniä, mutta odota kun tulevat kouluikään. Ei tuollasta vaan voi tehdä, että opettaa yhtä mutta tekee itse ihan toista. Just nyt ehkä näyttää toimivan, mutta sä kerrot joka päivä lapsilles miten aikuisena sitten saa mässätä ihan miten vaan eikä terveydellä ole mitään merkitystä... Ja ihan yhtä "myrkkyä" jokapäiväinen herkuttelu on sulle ku lapsille, joten miks sä saat mutta lapset ei?

(tässä esimerkki siitä, miten sitä, että asia ei ole meille ongelma, ei tunnuta hyväksyvän)

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Se siinä on erona, että jos se äitee on rakkaudella tehnyt sitä ruokaa ja miehelle se ei kelpaakaan, syö mieluumin makkaroita. Juomat ei liity asiaan millään tavalla, ellet pane omaa siideriä, tee omia mehujas ja tislaa vesiäs :D

No, ehkei se rakkaus siinä kuitenkaan aina herätä mielihalua kyseistä ruokaa kohtaan. Täytyykö miehen sitten olla kokoajan varpaillaan että osaisi kulkea oikein juuri sen tien minkä vaimo on hänelle rakkaudella siloittanut.

Ja ihan oikeasti, en minä kyllä jokaipäiväiseen makaroonilaatikkoon niin hirveästi rakkautta tuhlaa että se noin herkkä paikka olisi. Sanotaan jos vaikka mies olisi iltavuorossa töissä ja olisin lasten nukahdettua valmistanut meille kahdenkeskeisen, romanttisen illallisen hienompine pihveineen ja kynttilöineen - siis ihan oiekatsi tunteella - ja mies siinä sitten kotiuduttuaan valitsisi mielummin sen makkarapaketin ja tv:n seuran niin silloin voisin jo loukkaantuakin.

Tuossa yllä käsiteltiin käytöstapoja (tai niiden puutetta) joita aikuinen opettaa lapselleen jos menee syömään muuta muin muu perhe ja tuo siiderivastaukseni oli vain yksi esimerkki tähän.

No ei se ymmärtämiseltä vaikuta, kun kysytään miksei voi syödä pitkin päivää suklaata lasten edessä tai kun sanotaan, että tottakai aikuinen mies saa itse päättää syömisistään.

Mun mielestä aikuinen ihminen SAA päättää itse syömisistään. Mulle se on itsestäänselvää että saa.

Se, miten järkevää on mussuttaa suklaata pitkin päivää lasten edessä, onkin jo toinen juttu. Vaan eipä se siihen mitenkään liity, että syö keittiössä makkaraa vaikka vaimo ja lapset söi tunteja aikaisemmin makaronilootaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kielo:

Miksei...?

(tässä esimerkki siitä, miten sitä, että asia ei ole meille ongelma, ei tunnuta hyväksyvän)

Ja hyvä esimerkki siitä, että eriävä mielipide asiasta koetaan hyökkäyksenä itseä kohtaan.

No, eiköhän nyt olla päästy kuitenkin siihen että me kaikki loppupelissä ymmärretään toisiamme? Tai siis sitä että samat asiat voivat yhdelle olla ongelmallisia ja toiselle ongelmattomia.

Keskustelu on vain siitä miksi se jollekin on ongelma ja miksi toiselle ei. Se että joku sanoo omassa perheessä toimittavan näin, ei välttämättä tarkoita että hänen mielestään kaikissa muissakin perheissä pitäisi toimia samoin.

Ja hyvä esimerkki siitä, että eriävä mielipide asiasta koetaan hyökkäyksenä itseä kohtaan.

En kokenut sitä hyökkäyksenä. Joskin tuollainen "odota vaan kun lapset kasvaa niin sitten näet, noin ei vaan voi tehdä " onkin aika huvittavaa, kun kukaan ei tiedä meidän tilannetta eikä kukaan osaa ennustaa...eli ei vaan suostuta hyväksymään sitä että meillä on näin eikä asia ole meille ongelma, vaan aletaan maalaamaan tulevaisuuteen kauhukuvia :D

Mun mielestä aikuinen ihminen SAA päättää itse syömisistään. Mulle se on itsestäänselvää että saa.

Se, miten järkevää on mussuttaa suklaata pitkin päivää lasten edessä, onkin jo toinen juttu. Vaan eipä se siihen mitenkään liity, että syö keittiössä makkaraa vaikka vaimo ja lapset söi tunteja aikaisemmin makaronilootaa.

Niin no joo, saa ja on järkevää. Tässä yhteydessä tarkoittaa mielestäni samaa. Ihan yhtä lailla aikuinen SAA antaa lapsille monta kertaa päivässä kolajuomaa, mutta onko se järkevää..

Niin no joo, saa ja on järkevää. Tässä yhteydessä tarkoittaa mielestäni samaa. Ihan yhtä lailla aikuinen SAA antaa lapsille monta kertaa päivässä kolajuomaa, mutta onko se järkevää..

Kuka on antanut tai antamassa....?

Yhteistyössä