Tunnetko tosi myöhään kävelemään lähtenyttä lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
outoa, että joidenkin mielestä "todella myöhään kävelemään lähtenyt" voi olla 1,5v. mun mielestä ihan normaali-ikä lähteä kävelemään. yhden tutun lapsi ei edes kontannut 1,5v vanhana, mutta reilu parivuotiaana liikkui siinä missä muutkin ikäisensä, eikä mitään vikaa lapsella ole.

Ihana lukea, että muutkin on lähteneet myöhään kävelemään. Meiän poika on 1v. eikä edes seiso ilman tukea vielä. Ei käsistä tuettaessakaan oikein suostu ottamaan askelia, kamalasti saa houkutella, kun yrittää vaan notkistaa jalkoja ja päästä lattialle. Ryömii kyllä kovaa vauhtia. Ei konttaa. Tammikuun lopulla on fysioterapiakontrolli (poika syntyi keskosena) niin kattovat tuota kehitystä. Tähän mennessä on kehittynyt normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
outoa, että joidenkin mielestä "todella myöhään kävelemään lähtenyt" voi olla 1,5v. mun mielestä ihan normaali-ikä lähteä kävelemään. yhden tutun lapsi ei edes kontannut 1,5v vanhana, mutta reilu parivuotiaana liikkui siinä missä muutkin ikäisensä, eikä mitään vikaa lapsella ole.

No ei munkaan mielestä ole "todella myöhään". Aika myöhään se on, eikä ainakaan aikaisin. Mutta joku oli siihen ikään mennessä tutkituttanut lapsensa ja fysioterapiaa ym.
siis mun lapsi lähti 1½ v kävelemään ja mun mielestä täysin normaalia. vaikka alkoi puhuakin myöhään. Mikä kiire?

Alkuperäinen kirjoittaja fff:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
miehen veljen poika oli 1v9 kk kun alkoi kävellä. Nyt 5 vuotias kömpelö ja käy puheterapiassa, puhuminen todella huonoa.

Onko saanut mitään diagnoosia vai vain viivästymää?

Vanhemmat edelleen sitä mieltä että lapsessa ei mitään vikaa.
Mut ei osaa ajaa pyörällä, pelkää keinumista.... mm

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Alkuperäinen kirjoittaja fff:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
miehen veljen poika oli 1v9 kk kun alkoi kävellä. Nyt 5 vuotias kömpelö ja käy puheterapiassa, puhuminen todella huonoa.

Onko saanut mitään diagnoosia vai vain viivästymää?

Vanhemmat edelleen sitä mieltä että lapsessa ei mitään vikaa.
Mut ei osaa ajaa pyörällä, pelkää keinumista.... mm

mut ei sitten ole virallista diagnoosia? Jos poika on vaan arka....

Meillä tyttö lähti kävelemään 1 v ja 4 kuukauden ikäisenä. Rauhallinen tapaus muutenkin ollut, ensin kattelee ja sitten vasta tekee. Ei oltu huolissaan eikä tullut mieleenkään mitkään fysioterapiat :o Ei pitäis tuijotella liikaa toisiin, jokainen lapsi on yksilö. Tietenkin asia erikseen, jos todetaan jotain muuta epänormaalia kehityksessä.
Tällä hetkellä tyttö harrastaa taitoluistelua, eikä ole juuri koskaan pepullaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

No ei munkaan mielestä ole "todella myöhään". Aika myöhään se on, eikä ainakaan aikaisin. Mutta joku oli siihen ikään mennessä tutkituttanut lapsensa ja fysioterapiaa ym.
siis mun lapsi lähti 1½ v kävelemään ja mun mielestä täysin normaalia. vaikka alkoi puhuakin myöhään. Mikä kiire?

Joo, ei mullakaan niin hätä siitä tytöstä ollu vaikka ei liikkunut (siis ei kontannut eikä ryöminyt) mut sairaalassa niillä oli hätä ... totta kai se sit tarttu vähän minuunkin ja otin sen tarjotun fysioterapian vastaan.

olin 1v6kk kun kävelemään lähdin. Äiti aina kertoo, että olin niin fiksu lapsi, että keksin kiusallani oman liikkumistavan, kun tiesin kaikkien kävelemistä odottavan... Ei oo mitään erikoisempia vammoja havaittu.

Meillä tyttö lähti 1v7kk kävelemään,on aivan normi lapsi.
Nyt kyllä jo juoksee ja kovaa,halusi vaan ottaa rauhallisemmin eikä hötkyillyt kävelemään lähtemisen kanssa.
Kaksi kertaa käytiin fysioterapiassa,ihan vain kuuntelemassa miten tukea lasta kävelemään lähdössä =)

meitin mamma sano että ollaan kaikki opittu kuivaksi kun ollaan opittu kävelemään eli noin 1½ vuotiaana. en ymmärrä miks muksun pitää kävellä 9kk niinkuin eräs tuttava perheen poika... kyl tuo 1½ ikä on ihan sopiva. ehkä jo jotain järkee päässä ja enemmän taitoa kaatua.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
meitin mamma sano että ollaan kaikki opittu kuivaksi kun ollaan opittu kävelemään eli noin 1½ vuotiaana. en ymmärrä miks muksun pitää kävellä 9kk niinkuin eräs tuttava perheen poika... kyl tuo 1½ ikä on ihan sopiva. ehkä jo jotain järkee päässä ja enemmän taitoa kaatua.

no mun lapset kävelleet 8kk ja 10kk iässä ja ei se mitenkään holtitonta menoa ollut. t: itse myöhään kävelemään lähtenyt

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Ihana lukea, että muutkin on lähteneet myöhään kävelemään. Meiän poika on 1v. eikä edes seiso ilman tukea vielä. Ei käsistä tuettaessakaan oikein suostu ottamaan askelia, kamalasti saa houkutella, kun yrittää vaan notkistaa jalkoja ja päästä lattialle. Ryömii kyllä kovaa vauhtia. Ei konttaa.

Näin meilläkin oli, yksivuotiaana ei keskimmäinen varannut ollenkaan jaloilleen. Ryömi kyllä "kroolaamalla", eli keinui puolelta toiselle ja kauhoi käsillä vauhtia ja työnsi itseään vuorojaloin. Istui selkä suorana ilman tukea muttei noussut itse istumaan, ja lastenneurologi kehottikin olemaan istuttamatta ettei opi peppukiitämään (oppi tosin siitä muutaman päivän päästä itse nousemaan istumaan, joten eipä häntä voinut estääkään istumasta).

Tyttö lähti lopulta kävelemään 1v8kk, sitä ennen harrasti polvikävelyä muutaman kuukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no mun lapset kävelleet 8kk ja 10kk iässä ja ei se mitenkään holtitonta menoa ollut. t: itse myöhään kävelemään lähtenyt

tuossa perheessä aika vain meni sen lapsen vahtimiseen kun ei osannut ollenkaan kaatua vaan tuli suorana alas. oli se kyllä villin näköistä. eikä muksu itse olisi tod näk vielä kävellytkään mutta vanhemmat määrätietoisesti nosti ylös ja kävelytti.

mut kaikki ovat erilaisia.

Meillä tuo 16 kk ottaa muutaman askeleen "tukien" etusormeeni. Eli tekniikka kai jo olisi, mutta uskallusta ja intoa kävellä vielä uupuu.

Isot pojat lähtivät kävelemään 9-12- kuukautisina.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Ihana lukea, että muutkin on lähteneet myöhään kävelemään. Meiän poika on 1v. eikä edes seiso ilman tukea vielä. Ei käsistä tuettaessakaan oikein suostu ottamaan askelia, kamalasti saa houkutella, kun yrittää vaan notkistaa jalkoja ja päästä lattialle. Ryömii kyllä kovaa vauhtia. Ei konttaa.

Näin meilläkin oli, yksivuotiaana ei keskimmäinen varannut ollenkaan jaloilleen. Ryömi kyllä "kroolaamalla", eli keinui puolelta toiselle ja kauhoi käsillä vauhtia ja työnsi itseään vuorojaloin. Istui selkä suorana ilman tukea muttei noussut itse istumaan, ja lastenneurologi kehottikin olemaan istuttamatta ettei opi peppukiitämään (oppi tosin siitä muutaman päivän päästä itse nousemaan istumaan, joten eipä häntä voinut estääkään istumasta).

Tyttö lähti lopulta kävelemään 1v8kk, sitä ennen harrasti polvikävelyä muutaman kuukauden.

Miksi se peppukiitäminen oli lastenneurologin mielestä huono asia, ettei sitä kannattaisi oppia?

No meidän kuopus ei kyllä kysyny lupaa saako lähteä 9.5kk:n ikäsenä kävelemään. Eikä mekään oltu kävelemään oppimiselle asetettu mitään aikarajaa. Eiköhän jokainen lapsi lähe sillon kun on siihen valmis? Meillä pojat oli 13kk kun lähtivät ja tää nuorin 9.5kk. Ei sen holtittomampaa ollu meno tällä tytöllä, päinvastoin, on HUOMATTAVASTI rauhallisempi vaikka otti jalat alleen aikasin.

ööm. kaverini tyttö alkoi kävellä ensi askeleita 1v ja 7 kk ikäisenä. nyt heillä on poika, vähän alle vuoden joka ei vasta kuin ryömi. ei siis yhtään yritystä pystyasentoon.

terveitä lapsia molemmat =)

Yhteistyössä