Tunnetteko äitejä jotka hoidattavat isoäidillä lapsensa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen huolissani, koska siskoni on jättänyt aika paljon äitimme vastuulle lapsistaan huolehtimisen. Lapsia on kolme ja ovat kouluikäisiä, mutta erittäin vilkkaita. Nähneet myös aiemmin perheväkivaltaa, jonka uskon vieläkin vaikuttavan. Nyt sisko otti työn, jossa joutuu matkustelemaan, jopa viikon matkoja. Lapset ovat äitini hoidossa, joka muutenki myös joka arkipäivä on heitä vastassa koulusta tullessa ja auttaa myös viikonloppuisin. Äitini on n. 70 vuotias ja minusta tämä ei ole oikein häntä kohtaan. Onko asiallisia mielipiteitä/kokemuksia?

Se lienee heidän välisensä asia.

Enemmän ihmettelen, kuka täällä on taas keskellä yötä tehnyt tällaisenkin aloituksen. Ei sillä, että asia mulle kuuluisi, mutta jollakin palsta täyttää elämän jopa öisin.

Isoäiti on väsynyt, mutta ei jostain syystä kykene laittamaan rajoja. Kertoi pitäneensä yhden vapaapäivän viimeviikolla. On hoikkana ihmisenä laihtunut lisää. Haluaisin tietää, että onko täällä isovanhempia, jotka ovat ottaneet näin paljon vastuuta lapsenlapsistaan.

Minä olen eri mieltä muutaman kommentoijan kanssa. Täällä sanotaan, että ap ei sais puuttua asiaan, ja että olisi vain isovanhemman ja siskon välinen asia. Minusta se ei ole näin, sillä perheen kuuluisi olla tärkeä ja pidettäisiin yhtä. Isovanhempi ei aina oikein uskalla sanoa koska on sisaresi äiti, haluaa parasta ja haluaa jaksaa. Olettehan olleet siinä tilanteessa kun mummia kolottaa ja jomottaa ja vielä vaan konttaa lattialla lapsenlapsen perässä tajuamatta kuinka väsynyt on. Lopulta saadaan suvun voimin auttaa väsynyt mutta iloinen vanhus ylös kun tuli vähä leikittyä liikaa. Eli he haluaa haluaa ja haluaa. Auttavat mielellään eivätkä hoksaa kuinka väsyneitä ovat. Ei oikein kehtaa ja voi kieltäytyä kun oma lapsenlapsi.
Minun siskoni hoidattaa mummilla kolme lastaan. Itse töissä kokoajan. Mummi hoitaa ja passaa. Ei saanut sanottua ennenku sai minun tukeni asiassa. Sisko suuttui, mutta mummi kokee että oli jo liikaa. Ei itse sitä vaan jotenkin uskaltanut ottaa puheeksi.
Mietin, voisitko sinä auttaa ottamalla siskon lapset joskus? Tai te yhdessä isovanhemman kanssa?

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen läheinen äitini kanssa ja tottakai huolestun läheisteni tilanteesta. Juuri tuolta se vaikuttaa, mitä joku kirjoitti, että ei uskalla sanoa mitään. Siskoni siis muutti kauempaa samalle paikkakunnalle ja tämä muutos tuli kaikille vähän yllätyksenä. Hän olisi saanut myös työn läheltä, mutta valitsi sen missä matkustetaan ulkomaille. En vain oikein ymmärrä, että eikö hän todella tajua miten uupunut jo pitkän työuran tehnyt äitimme on. Sisko sanoo tarvitsevansa omaa aikaa ja tuo lapset hoitoon. Aion kyllä ottaa asian puheeksi pian. Tiedän, että lapset tuovat myös iloa, mutta en tiedä ketään mummoa, joka pystyisi olemaan apuna näin aktiivisesti.

Joillekin suunsoittajille tiedoksi, että ap saa olla huolissaan omasta äidistään ja hänen jaksamisestaan. Ei ole 70-vuotiaan tehtävä enää päivittäin hoitaa lapsia. Hän on jo omat lapset kasvattanut.

Joillekin suunsoittajille tiedoksi, että ap saa olla huolissaan omasta äidistään ja hänen jaksamisestaan. Ei ole 70-vuotiaan tehtävä enää päivittäin hoitaa lapsia. Hän on jo omat lapset kasvattanut.
Voi olla, että joskus kadun tätä, mutta itse nyt ainakin toivon, että oma jälkikasvu tekee lapset nuorena ja antaa minun hoitaa ja hemmotella ipanat umpipilalle :p

Ja joo, lähipiirissä on tapaus, jossa isovanhemmat hoitavat aika paljon lapsensa lapsia. Molemmat vanhemmat ovat matkatyössä ja suomessakin ollessa tekevät pitkää päivää, joten isovanhemmilla on monesti vastuu arjen sujumisesta. Ja heillä se näyttää toimivan hyvin. Isovanhemmat ovat jo eläkkeellä, joten lapset tuovat kivaa sisältöä elämään.
Mutta tokihan tuo on sen mummon/vaarin kunnosta kiinni. Jos on sairautta yms., niin ei varmasti jaksaisi päivittäin olla hoitamassa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen läheinen äitini kanssa ja tottakai huolestun läheisteni tilanteesta. Juuri tuolta se vaikuttaa, mitä joku kirjoitti, että ei uskalla sanoa mitään. Siskoni siis muutti kauempaa samalle paikkakunnalle ja tämä muutos tuli kaikille vähän yllätyksenä. Hän olisi saanut myös työn läheltä, mutta valitsi sen missä matkustetaan ulkomaille. En vain oikein ymmärrä, että eikö hän todella tajua miten uupunut jo pitkän työuran tehnyt äitimme on. Sisko sanoo tarvitsevansa omaa aikaa ja tuo lapset hoitoon. Aion kyllä ottaa asian puheeksi pian. Tiedän, että lapset tuovat myös iloa, mutta en tiedä ketään mummoa, joka pystyisi olemaan apuna näin aktiivisesti.
Toisaalta tuon ikäiseltä ihmiseltä voisi kyllä jo edellyttää sitä, että osaa puhua omasta puolestaan. Ehkä äitisi ei koe tilannetta niin vaikeaksi kuin kuvittelet. Voihan olla, että hän tykkää siitä, että on tarpeellinen ja on mielekästä tekemistä.

Yhteistyössä