Tunnustan: Koen usein olevani keskivertoihmistä pikkasen "parempi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
En tietenkään kaikessa, mutta noin yleisesti koen että olen tavallista tallaajaa "parempi" monessa suhteessa. Sana "parempi" on lainausmerkeissä siksi, että se on arvolatautunut käsite ja jokainen voi määritellä paremmuuden omasta näkökulmastaan. Tässä tapauksessa "paremmalla" kuitenkin tarkoitan sekä fyysisiä että psyykkisiä ominaisuuksia, joita yhteiskunnassamme arvostetaan.

Onkohan minulla ylikorostunut itsetunto? Olenko narsisti?

Koen esimerkiksi olevani paljon rationaalisempi ja pohdiskelevampi kuin monet kanssasisareni. En ota mitään vastaan itsestäänselvyytenä, vaan haen tietoa ja kyseenalaistan. Tiedonjanoni on valtava. Jos jotain asiaa en tiedä, minun on pakko tarkistaa se ennen kuin saan mielenrauhan.

Mulla ehkä vähän samaa, mutta oon huomannut, että tää on ehkä vähenemään päin kun ikää tulee vähitellen lisää. Oon huomannut, että aika samanlainen taidan olla kuin muutkin tai siis että aika moni taitaa olla yhtä fiksu kuin minä jne.

No kyllähän se nyt on tosiasia et jotkut ihmiset on keskimäärää älykkäämpiä, keskimäärää kauniimpia, rikkaampia, empaattisempia, huumorintajuisempia, sulvasanaisempia jne...

Samoin.
Mulla ei ole kauhean laaja yleistieto, mutta olen huomannut, että on se kattavampi kuin joillakin toisilla. Tai sitten on vaan käynyt niin, että kiinnostuksen kohteet on niin erit, että muita ei kiinnosta tietää ero vaikkapa Ceylon-kanelin ja tavallisen kanelin kumariinipitoisuuseroista.

Kyllä mäkin koen usein olevani keskivertoa pikkasen parempi...mutta valitettavasti varmaankin yhtä usein koen olevani keskivertoa pikkasen huonompi :laugh:

Mulla esimerkiksi on mielestäni keskivertoa parempi matikkapää, mutta toisaalta mulla on tuo äidinkieli keskivertoa huonommin hallussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Koen esimerkiksi olevani paljon rationaalisempi ja pohdiskelevampi kuin monet kanssasisareni. En ota mitään vastaan itsestäänselvyytenä, vaan haen tietoa ja kyseenalaistan. Tiedonjanoni on valtava. Jos jotain asiaa en tiedä, minun on pakko tarkistaa se ennen kuin saan mielenrauhan.

Niin.
Jokainen tosiaan määrittelee sen paremmuuden omasta näkökulmastaan.

Kannattaa yrittää pitää mielessä, että kaikki ei joka tilanteessa pidä esimerkiksi sitä rationaalisuutta ja pohdiskelevuutta mitenkään parempana ominaisuutena, tai välttämättä edes hyvänä ominaisuutena.

Ihmisillä on erilaisia arvoja ja tapoja olla ja elää. Yleensä ottaen jokainen on jollain tasolla ja jossain asiassa parempi, ja aika monet kykenee löytämään sen tavan elää elämäänsä, johon ne omat ominaisuudet sopii.

Narsisitiset piirteet kuuluvat monella murrosiän pyörteisiin, ehkä olet vielä kehitysvaiheissa kuitenkin jäljessä? Ja tosiaan, sinulla merkittävät taidot eivät jollekin toiselle ole merkki älykkyydestä ollenkaan. Pohdiskelevuus ja asioiden tarkastaminen esimerkiksi. Kovassa maailmassa ei ole aikaa tarkastella ja pohdiskella, vaan oikea vastaus ja tieto on löydyttävä itseltä automaattisesti. Onko se sitten älykkyyttä, kukä näitä mitenkin määrittelee? Monen on helppo määritellä olevansa esim. parempi äiti kuin toisen, mutta totuus on kai aina näissä asioissa katsojasta kiinni :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Narsisitiset piirteet kuuluvat monella murrosiän pyörteisiin, ehkä olet vielä kehitysvaiheissa kuitenkin jäljessä? Ja tosiaan, sinulla merkittävät taidot eivät jollekin toiselle ole merkki älykkyydestä ollenkaan. Pohdiskelevuus ja asioiden tarkastaminen esimerkiksi. Kovassa maailmassa ei ole aikaa tarkastella ja pohdiskella, vaan oikea vastaus ja tieto on löydyttävä itseltä automaattisesti. Onko se sitten älykkyyttä, kukä näitä mitenkin määrittelee? Monen on helppo määritellä olevansa esim. parempi äiti kuin toisen, mutta totuus on kai aina näissä asioissa katsojasta kiinni :)

Mä oon kolmekymppinen esiteini :D

Itseasiassa olen tullut tähän päätelmääni vasta aikuisiällä, kun on tullut enemmän elämänkokemusta ja perspektiiviä asioihin. Ja kun on tavannut paljon erilaisia ihmisiä. Vielä lukiossa ja yliopistossakin perustutkintoa suorittaessani luulin, että kaikille on samalla kauhalla annettu.

Kirjoita lyhyt kuvaus itsestäsi. Vertaa sitä sitten tähän kuvaukseen: http://fi.niilopedia.org/wiki/Niilo_Paasivirta Jos vertailukuvaus kalpenee oman kuvauksesi rinnalla, sinulla voi olla lieviä narsistisia piirteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Kirjoita lyhyt kuvaus itsestäsi. Vertaa sitä sitten tähän kuvaukseen: http://fi.niilopedia.org/wiki/Niilo_Paasivirta Jos vertailukuvaus kalpenee oman kuvauksesi rinnalla, sinulla voi olla lieviä narsistisia piirteitä.

Kaikilla meillä on narsistisia piirteitä, mun mielestä niitä on hyväkin omata.
Narsismi onkin sitten asia erikseen...

Et varmaankaan. Uskoisin että monikin ihminen kokee noin.

Minua kiinnostaa mitkä arvot sinulle on tärkeitä? Arvostatko ulkomuotoa (hoikkuus, muodin mukainen pukeutuminen, uusimmat meikkituotteet) , vai voiko olla kaunis panostamatta ulkomuotoon kauaa tai paljon rahaa (hyvät elämäntavat, käytännöllinen vaatetus)? Arvostatko kestävää kehitystä, toimitko se mukaisesti? Onko sinusta tärkeää luoda hyvä ura, vai onko kivempaa viettää paljon laadukasta aikaa lasten kanssa? Autatko toisia ihmisiä pyyteettömästi? Harrastatko hyväntekeväisyyttä? Onko eläimet arvokkaita ja sielukkaita?

Ts. tarkoitat paremmilla psyykkisillä ja fyysisillä ominaisuuksilla?

Alkuperäinen kirjoittaja oo-nikki:
Et varmaankaan. Uskoisin että monikin ihminen kokee noin.

Minua kiinnostaa mitkä arvot sinulle on tärkeitä? Arvostatko ulkomuotoa (hoikkuus, muodin mukainen pukeutuminen, uusimmat meikkituotteet) , vai voiko olla kaunis panostamatta ulkomuotoon kauaa tai paljon rahaa (hyvät elämäntavat, käytännöllinen vaatetus)? Arvostatko kestävää kehitystä, toimitko se mukaisesti? Onko sinusta tärkeää luoda hyvä ura, vai onko kivempaa viettää paljon laadukasta aikaa lasten kanssa? Autatko toisia ihmisiä pyyteettömästi? Harrastatko hyväntekeväisyyttä? Onko eläimet arvokkaita ja sielukkaita?

Ts. tarkoitat paremmilla psyykkisillä ja fyysisillä ominaisuuksilla?

No vastailen nyt näihinkin vielä. Arvostan samoja asioita, kuin lähes kaikkia eli terveyttä, läheisiä ihmisiä ja kaikin puolin tasapainoista elämää. Ulkomuodostakin olen toki tarkka - harrastan paljon liikuntaa ja haluan, että kropastani myös näkee sen. Toisaalta, liikunta tuo minulle myös mielettömän hyvän olon henkisesti. Pukeudun muodin mukaisesti, mutta en ostele halppistrendikamaa koska ne päätyvät liian nopeasti kiertoon. Harkitsen aina tarkkaan, millaisen vaatteen ostan ja kuinka kauan sitä olen valmis käyttämään. Yleensä hinta korreloi tämän kanssa. Kun ostan 150 euron farkut, arvostan niitä enemmän (olenhan joutunut puurtamaan niiden eteen enemmän kuin halppisfarkkujen) ja pidän niitä kauemmin. Samoin kotiin ostan vain laatukamaa, joko uutena tai vanhana. Perustelen siis kalliita hankintojani kestävällä kehityksellä.

Koen, että ura ja vapaa-aika tulee olla tasapainossa. En ole valmis uhraamaan elämääni työpaikalle (kuten edellinen sukupolvi tuntuu tehneen), mutta saan kyllä tyydytystä mukavasta työstä jossa riittää tarpeeksi haasteita. Otan vastaan myös tehtäviä, joista hyvin suoriutuminen tuntuu aluksi vaatiivan pelottavan paljon. Onnistumisen kokemukset tulevat juuri tällaisista tilanteista. Olen kuitenkin parhaillani opettelemassa sanomaan myös "ei". Aina se ei ole helppoa.

Vapaa-ajalla keskityn tekemään sellaisia juttuja, joista todella saan nautintoa. Kuten sanottu, harrastan paljon liikuntaa. Myös näissä liikuntharrastuksissa huomaan haastavani itseäni: opettelen uusia vauhdikkaita lajeja, joissa pieni pelko vie eteenpäin :) Usein harrastan ystävien kanssa. Viihdyn kyllä myös erittäin hyvin yksin, joka on mielestäni ehdottoman tärkeää ihan kenellä tahansa.

Autan läheisiäni pyyteettömästi, mutta varsinaista hyväntekeväisyyttä en harrasta satunnaisia keräyksiä lukuunottamatta. Olen kyllä miettinyt, että olisi hienoa lähteä johonkin kehitysmaahan vapaaehtoistyöhön muutamaksi kuukaudeksi. Valitettavasti olen kuullut näistä järjestöistä aika paljon huonoja kokemuksia, joten en ole tehnyt asian eteen mitään.

Eläimiä ja luontoa rakastan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jaa. Musta taas tuntuu, että mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän tiedän etten mistään mitään lopulta tiedäkään.

Tavallaan näin omallakin kohdallani. Silti tulee usein tilanteita, jotka saavat minut hämmästelemään ihmisten touhuja. Mieleen tulevat Edna St. Vincent Millayn sanat:
"I love humanity but I hate people."

Yhteistyössä