Tunnustan! Yhdestä asiasta olen lapsettomille kateellinen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiruokaa vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä syötiin tänään PIITKÄSTÄ aikaa jauhelihasoossia ja on se vaan aina yhtä hyvää :D

Mutta itse asiaan, mie aloin itse kokeilemaan kaikkea uutta ja hienoa vasta lasten synnyttyä (mieheni innoittamana, on ollut a'la carte kokkina). Rohkeasti vaan netistä selaamaan tai ostamaan keittokirjaa - tai vaikkapa kurssille!

Mutta jos ap on enemmän kyse sinun kyvyttmyydestäsi kokkailla, kuten itse sanoit, niin ei teillä varmaan ole syöty gourmetia ennen lastakaan?

Meillä oli ennen lapsen syntymää tapana syödä perjantai- tai lauantai-iltana muutaman ruokalajin illallinen. Yleensä niin, että mies vei koiran ulos ja siivosi sinä aikana, kun minä kokkasin. Lapsen synnyttyä sama tapa on jatkunut sillä muutoksella, että minä kotiäitinä hoidan koiran ulkoilutukset ja siivoukset päivisin ja illalla minun kokatessani mies laittaa lapsen nukkumaan.

Eikä meillä ihan pelkkää jauhelihakastiketta nyt lapsenkaan aikana syödä. Paitsi miten sattuikaan, juuri tänään sitä on :)

Vinkkinä muuten, nuo salaattikastikkeet kannattaa laittaa kauniisiin pulloihin erikseen tarjolle, jos ei lapselle kelpaa. Eikä kaikkia raaka-aineitakaan tarvitse yhteen sotkea. Kaunis kattaus muuten tekee jauhelihasoosistakin gourmetaterian hetkessä.

Jos joskus tekee mieli syödä ruokaa, joka ei taaperolle todellakaan kelpaa, niin eiköhän se yhden aterian pysy hengissä leipääkin natustelemalla :)

No kyllä meillä arkena syödään aika perusruokia, itse tehtyjä aina. Mutta viikonloppuna on usein esim. häränsisäfilepihvejä lisukkeilla jne. ja usein on myös esim alkusalaatti tai keitto sekä jälkiruoka. Meillä koko perhe tai ainakin me vanhemmat molemmat laitamme ruokaa viikonloppuisin, se on koko perheen yhteinen juttu tehdä hyvää ja välillä hienoakin ruokaa. Yhdessä katamme pöydän ja sytytämme kynttilät ja nautimme koko perhe :)

Alkuperäinen kirjoittaja kotiruokaa vain:
... nimittäin ruuasta. :p

Haikeana kuuntelen lapsettomien ystäväpariskuntien gourmet-juttuja. Miten he vapaapäivinä kokkailevat ties mitä balsamico-vuohenjuusto-seesam-krutonki-hässäköitä, tuntikausia hauduttelevat patojaan ja nauttivat rauhassa laadukkaan viinin kanssa.

Meillä tehdään juuri tällaista ruokaa etenkin arkena: mikäs sen helpompaa kuin laittaa uuniin ruoka hautumaan :o
Ja tietysti viinin kanssa. Eikä vain vapaapäivinä ;)

Rauha kyllä on se mitä kaipaa. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jos ap on enemmän kyse sinun kyvyttmyydestäsi kokkailla, kuten itse sanoit, niin ei teillä varmaan ole syöty gourmetia ennen lastakaan?

Meillä oli ennen lapsen syntymää tapana syödä perjantai- tai lauantai-iltana muutaman ruokalajin illallinen. Yleensä niin, että mies vei koiran ulos ja siivosi sinä aikana, kun minä kokkasin. Lapsen synnyttyä sama tapa on jatkunut sillä muutoksella, että minä kotiäitinä hoidan koiran ulkoilutukset ja siivoukset päivisin ja illalla minun kokatessani mies laittaa lapsen nukkumaan.

Eikä meillä ihan pelkkää jauhelihakastiketta nyt lapsenkaan aikana syödä. Paitsi miten sattuikaan, juuri tänään sitä on :)

Vinkkinä muuten, nuo salaattikastikkeet kannattaa laittaa kauniisiin pulloihin erikseen tarjolle, jos ei lapselle kelpaa. Eikä kaikkia raaka-aineitakaan tarvitse yhteen sotkea. Kaunis kattaus muuten tekee jauhelihasoosistakin gourmetaterian hetkessä.

Jos joskus tekee mieli syödä ruokaa, joka ei taaperolle todellakaan kelpaa, niin eiköhän se yhden aterian pysy hengissä leipääkin natustelemalla :)

Totta, ei itse asiassa syöty kovin hienosti ennen lastakaan. Mutta olen vasta nyt hiljattain havahtunut huomaamaan, miten hienosti monet ystäväni syövät. Ihan kuin fiinistä ruuanlaitosta olisi yhtäkkiä tullut jotenkin muotia...? Niin kuin kakuista. :p

Ehkä minäkin alan vielä loihtia hienoja luomuksia, vaikka sitten siitä jauhelihasoosista. Kunhan vain tulisi yksikin viikonloppu, jolloin ei olisi miljoona rautaa tulessa, jompikumpi töissä, joku kipeänä ym ym... Huoh. Tänään lätkäisen vain laatikon uunista pöytään, viipaloin kurkkusiivuja ja pari tomaattia kippoon, ja se on siinä. Mut hei, eiks se gourmet ollutkin asenteesta kiinni, olihan? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Totta, ei itse asiassa syöty kovin hienosti ennen lastakaan. Mutta olen vasta nyt hiljattain havahtunut huomaamaan, miten hienosti monet ystäväni syövät. Ihan kuin fiinistä ruuanlaitosta olisi yhtäkkiä tullut jotenkin muotia...? Niin kuin kakuista. :p

Ehkä minäkin alan vielä loihtia hienoja luomuksia, vaikka sitten siitä jauhelihasoosista. Kunhan vain tulisi yksikin viikonloppu, jolloin ei olisi miljoona rautaa tulessa, jompikumpi töissä, joku kipeänä ym ym... Huoh. Tänään lätkäisen vain laatikon uunista pöytään, viipaloin kurkkusiivuja ja pari tomaattia kippoon, ja se on siinä. Mut hei, eiks se gourmet ollutkin asenteesta kiinni, olihan? ;)

Laita tänään vielä servetit nätisti lautasen vierelle, niin kyllä se siitä lähtee :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Me syödään nykyään enemmän "gurmeeta" kuin ennen lapsia.

Ja lapsille kelpaa kaikki sapuska.

Näin meilläkin. Ja "gurmee-sapuskakin" kelpaa lapsille hyvin, kun ovat siihen pienestä pitäen tottuneet. Kuten kelpaa makaroonilaatikot ja jauhelihakastikkeetkin.

Turhaan olet ap pahoillasi noista lapsettomien vinkumisista. Heidän kannattaisi hankkia elämä jostain muualta kuin lapsiperheiden keskustelupalstalta, jos ei mitään asiaa voi olla kääntämättä omaan lapsettomuuteen.

Kyllä kai toi kokkailuhomma on ihan ihmisestä kiinni, ei niinkään siitä onko jälkikasvua. Ymmärrän kyllä, että lasten kanssa ei oikein ehdi ja meillä lapsettomilla ei muuta olekaan kuin aikaa. Mutta olen itsekin saanut ruokakutsuja lapsiperheiltä ja hyvää on ollut ja viihtyisää lapsista huolimatta ja niiden takia... Itse en kokkaile mitään fiinimpää useastikaan. Ajan voi käyttää niin kuin haluaa, toiset shoppailee, lenkkeilee, kokkailee, chattailee, kursseilee...

pöh. taas täydelliset mammat eksyivät tähän. ap, suurin osa mammoista ei todellakaan kokkaile kurmeeta uupuneina vauvanhoidosta.
miksiköhän näihin aina eksyy ne superäidit ketkä jaksavat tehdä vaikka mitä, onko se jotain itsetunnon pönkittämistä? :o

voinpa vannoa, että jos jollain olisi ollut samanlainen vauva kun kuopukseni, siellä olisi syöty eineksiä. kun on 1v vanhat kaksoset ja erittäin vaativa vastasyntynyt ei energia tosiaan riitä. =)

kurmeen aika tulee sitten myöhemmin, ap. :D

Miks lasten kanssa ei voi tehdä samaa ruokaa kun ennenkin? 1-vuotiaasta eteenpäin lapsi syö kyllä ihan samaa -ja välillä erikoisempaakin kun vanhempansa, kun saa mahdollisuuden siihen. Meidän nyt 10v nuorimies on rakastanu hillosipuleita heti ensitapaamisesta asti ja katkarapuallergia on suunnaton suru, hänestä seisovapöytä laivalla/juhlissa on sitävarten, että sieltä maistellaan kaikkea, mitä kotona ei ikinä saa, eli perunat ja lihapullat jää pöytään, ravut ja hyydykkeet masitetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aina pitää pilata...:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Me syödään nykyään enemmän "gurmeeta" kuin ennen lapsia.

Ja lapsille kelpaa kaikki sapuska.

Näin meilläkin. Ja "gurmee-sapuskakin" kelpaa lapsille hyvin, kun ovat siihen pienestä pitäen tottuneet. Kuten kelpaa makaroonilaatikot ja jauhelihakastikkeetkin.

Turhaan olet ap pahoillasi noista lapsettomien vinkumisista. Heidän kannattaisi hankkia elämä jostain muualta kuin lapsiperheiden keskustelupalstalta, jos ei mitään asiaa voi olla kääntämättä omaan lapsettomuuteen.

Onko tämä lapsiperheiden keskustelupalsta? Soooriiiii!!! En tiennyt tällaisesta jaottelusta tässä MITÄS NYT?- osiossa

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Kyllä kai toi kokkailuhomma on ihan ihmisestä kiinni, ei niinkään siitä onko jälkikasvua. .

Nimenomaan näin. En ole kokkailija tyyppi, mutta ravintolassa lapset on aina syöny jotain muuta kun "nakit ja muusin" mitä saa kotonakin.

Alkuperäinen kirjoittaja trolli:
pöh. taas täydelliset mammat eksyivät tähän. ap, suurin osa mammoista ei todellakaan kokkaile kurmeeta uupuneina vauvanhoidosta.
miksiköhän näihin aina eksyy ne superäidit ketkä jaksavat tehdä vaikka mitä, onko se jotain itsetunnon pönkittämistä? :o

voinpa vannoa, että jos jollain olisi ollut samanlainen vauva kun kuopukseni, siellä olisi syöty eineksiä. kun on 1v vanhat kaksoset ja erittäin vaativa vastasyntynyt ei energia tosiaan riitä. =)

Jaha, mä ainakin kommentoin, että ap:n mainitsemat uunissa haudutettavat padathan ovat sitä helppoa ruokaa. Kumma ajatus, että makaronilaatikko olisi jotenkin helpompi...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Jaha, mä ainakin kommentoin, että ap:n mainitsemat uunissa haudutettavat padathan ovat sitä helppoa ruokaa. Kumma ajatus, että makaronilaatikko olisi jotenkin helpompi...

toiselle ovat, toiselle eivät. eikä ole kiinni ruoanlaittotaidosta. ja sekin riippuu mitä hauduttaa, tuskin ap tarkoitti mitään makaronilaatikkoa, vaan suuritöisempiä gourmetruokia..

Mitä, löytyikö sittenkin toinenkin äiti, joka ei vauvan kanssa ehdi ja jaksa loihtia luomuksia? :o :D Mä ehdin jo tulla siihen lopputulokseen, että olen suunnilleen ainoa olento maan päällä, jonka kaapista ei löydy mitään balsamicoja...

Palstailulle sen sijaan näytti löytyvän aikaa. :ashamed: Kohtahan toi mun gourmet-makaroniloota tulee jo uunista. Kynttilät ja servetit pöytään, voilá! Viini olisi kyllä jo liioittelua... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Että näin!:
Itse lapsettomuudesta useita vuosia kärsineenä voin kertoa että jokainen tahattomasti lapseton vaihtaisi ihan jokaisen vuohenjuusto-seesam-krutonki-hässäkkänsä ihan tavalliseen perus jauhelihakastikkeeseen ilman alkupaloja jos voisi saada lapsen.

Ei jumalauta:D:D Ja tää liittyi taas mihin ja miten. Palstavastauksen prototyyppi:D

toiselle ovat, toiselle eivät. eikä ole kiinni ruoanlaittotaidosta. ja sekin riippuu mitä hauduttaa, tuskin ap tarkoitti mitään makaronilaatikkoa, vaan suuritöisempiä gourmetruokia..
Siis ne padat, jotka ap:n mielestä on gourmee ruokaa on helpompia kun makronilaatikko, juuri siksi kun ne voi nakata uuniin ja antaa hautua. Makaronilaatikkokin on niin nopea, ettei ehdi ulos ja asioille silläaikaa kun se tulee. Mutta kun laittaa paistin ja juureksia aamulla uuniin on ruoka illalla valmis, vähän öljyä ja yrttejä juuresten päälle.

Niin... tarkoitin pitkään haudutettua pataa kalliista lihasta JA alkupaloja JA salaatteja JA uunivihanneksia JA jälkkärikohokkaita ym... siis sellaista pitkän kaavan mukaan kokkailua ja nautiskelua.

]

Mitä, löytyikö sittenkin toinenkin äiti, joka ei vauvan kanssa ehdi ja jaksa loihtia luomuksia? :o :D Mä ehdin jo tulla siihen lopputulokseen, että olen suunnilleen ainoa olento maan päällä, jonka kaapista ei löydy mitään balsamicoja...

Palstailulle sen sijaan näytti löytyvän aikaa. :ashamed: Kohtahan toi mun gourmet-makaroniloota tulee jo uunista. Kynttilät ja servetit pöytään, voilá! Viini olisi kyllä jo liioittelua... :laugh:

suurin osa palstamammoista ovat takuulla samanlaisia mutteivät kehtaa kertoa. :D olisihan se kamalaa, että täydellisen palstaäidin alta paljastuisikin oikea ihminen, joka ei aina jaksa. :saint:

Minä olen se viikonloppukokkailija. En koe olevani mikään superäiti, vaan nautin ruuanlaitosta. Joku toinen käyttää saman ajan sitten johonkin muuhun, telkkarin katsomiseen, lukemiseen, käsitöihin, ulkoiluun jne. Ja tosiaan harvemmin tulee tehtyä kuitenkaan ruokia, joiden tekeminen vie todella paljon aikaa, kyllä "gourmetillallisen" (ainakin minun mittapuullani) saa tosi nopeastikin aikaan.

olisihan se kamalaa, että täydellisen palstaäidin alta paljastuisikin oikea ihminen, joka ei aina jaksa. :saint:

Mä olen edelleen sitämieltä, ettei se ole kiini jaksamisesta vaan kiinnostuksesta. Sillä ajalla, jonka mä olen päivittäin ihan turhaan koneella tekis kyllä jo melkoisen aterian jokapäivä, jos se tuumaakaan muo kiinnostais.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
olisihan se kamalaa, että täydellisen palstaäidin alta paljastuisikin oikea ihminen, joka ei aina jaksa. :saint:

Mä olen edelleen sitämieltä, ettei se ole kiini jaksamisesta vaan kiinnostuksesta. Sillä ajalla, jonka mä olen päivittäin ihan turhaan koneella tekis kyllä jo melkoisen aterian jokapäivä, jos se tuumaakaan muo kiinnostais.

Mutta palstailun voin keskeyttää millä sekunnilla hyvänsä. Jos on ruuanlaitto kesken, keskeytykset pilaavat helposti koko homman.

Yhteistyössä