Tunnustus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Menneisyydestä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Menneisyydestä

Vieras
Hei,

Haluaisin kommentteja siitä, mitä te tekisitte minun sijastani tämän kaltaisessa tilanteessa.

Olen ollut avopuolisoni kanssa yhdessä n 5v ja meillä synkkaa erittäin hyvin, olemme sielunkumppaneita ja edelleen rakastuneita. Sinänsä mitään isoja riitoja ei ole ollut ja nekin olemme hoitaneet hyvin puhumalla. Kummatkin pystyvät puhumaan omista asioista, myös vaikeista.

Kuitenkin nyt olen tullut siihen tilanteeseen, että en oikein tiedä pitäisikö minun puhua aiheesta. Aikana ennen kuin seurustelimme, olin erittäin ujo ja minulla oli vaikeuksia tehdä vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen, joten jouduin käyttämään maksullisia naisia (reilut viisi kertaa), jotta olisin saanut sukupuoliviettini tyydytettyä. Oli minulla joitain yhden illan juttuja ja muutama seurustelun kaltainen, mutta avovaimoni on minulle ensimmäinen oikea parisuhde. En ole kovinkaan ylpeä saavutuksistani, mutta tekemättä ei saa tehdyksi ja luulen, että siihen aikaan, ne olivat lähes ainoita keinoja saada lähempää kontaktia vastakkaiselta sukupuolelta. Sen aikaisen käyttäytymisen olenkin antanut itselleni jossain määrissä anteeksi. Nykyisessä tilanteessa en todellakaan haluaisi edes ajatella maksullisissa naisissa käymistä, enkä myös tulevaisuudessa, jos parisuhde loppuisi.

Olen yrittänyt unohtaa ajan jolloin jouduin käyttämään ns. palveluita hyväkseni, ja onnistuinkin siinä yli 2v seurustelun ajan, mutta viimeisen puolen vuoden ajan tapahtumat ja asiat on palannut pätkittäin mieleeni ja saaneet minulle erittäin epämiellyttävän tunteen.

Yhdestä ja viimeisestä hairahduksesta olen kertonut tyttöystävälleni, koska tilanne sitä pakotti. Sen sijaan muut kerrat olen kertonut tyttöystävälleni yhden illan juttuina (eli vaan lisännyt edellisten kumppaneiden määrään). Tyttöystäväni antoi tämän kertomani hairahduksen minulle anteeksi, mutta totesi, että onneksi niitä ei ole enemmän. Pystyin kuitenkin sen kerran valehtelemaan, että ei niitä ole ollut kuin yksi.

Viimeisen puolen vuoden aikana asiat on palannut mieleen ja tuoneet esille sen puolen itsestäni, jonka olen halunnut unohtaa. Minulle onkin tullut tunne, että en enää jaksaisi olla epärehellinen, ja monesti on tullut tunne, että asiat pitäisi kertoa avovaimolle. Keväällä asia tuli ensimmäisen kerran voimakkaasti mieleen, mutta sain sen tukahdettua parissa päivässä. Kuitenkin nyt asia on vaivannut minua jo neljättä päivää ja asia pilkahtanut mieleen useasti päivässä, varsinkin jos olen ollut yksin eikä ole ollut muuta tekemistä.

Voisin asian muuten kertoa, mutta luulisin, että avovaimoni pitäisi minua täytenä luuserina ja huonona ihmisenä, koska olen käynyt maksullisissa useasti. Toisaalta eniten pelkään, että hänellä ei olisi enää samanlaista luottamusta minuun, ja luottamuksen puute aijaisi tämän suhteen tuhoon. Hän saa rauhassa pitää minua luuserina ja huonona ihmisenä noiden asioiden takia, koska sitähän minä olen (tai siis olin), mutta pelkään todella paljon, että meidän parisuhde menee mönkään, koska paljastan yhden kohdan menneisyydestäni (joka ei sinänsä hänelle kuulu).

Minua rasittaa todella paljon se, että pidän itseäni valehtelijana ja haluaisinkin kertoa asia avovaimolleni, mutta pelkään ottaa sitä riskiä, että menetän luottamukseni hänen silmissään ikuisiksi ajoiksi. Toisaalta minua rasittaa, se, että yritän psyykata itseäni unohtamaan kokoasian (siinä onnistumatta) ja toisaalta pohdin pitäisikö minun kertoa asiasta hänelle.

Nyt olenkin miettinyt pitäisikö minut kertoa avovaimolleni rehellisesti asian laita (kuten meidän perheessä on tapana), vai kylmästi yrittää unohtaa koko asia. Onko tunnustuksen tuoman helpotuksen aiheuttama tunne sen arvoista, että uskallan riskeerata luottamuksen. Vai yritänkö vielä kestää epärehellisyyden taakka harteillani? Sinänsä kuuluuko asia edes avovaimolleni ja onko oikein häntä kohtaan kertoa todellisuus minun menneisyydestä, eikä vain muunneltua totuutta?

Jatkuvasti olen koittanut jankuttaa itselleni, että riski elämäni rakkauden menettämisestä on liian suuri hinta epärehellisyyden ja syyllisyyden tuntojen tuomasta tuskasta, mutta tuntuu, että tämäkään ei auta. Toisaalta, en edes tiedä pitäisikö tästä edes tuntea syyllisyyden tuntoja?

Please antakaa minulle neuvoja ja vinkkejä mitä minun pitäisi tehdä.

Avoimuus kuuluu parisuhteeseen, mutta kaikkea menneisyydestä ei todellakaan tarvitse kertoa. Jokaisella meillä on ""luurankoja"" kaapissa, jotka saavat siellä pysyäkin. Tärkeintä olisi, että saisit selvitettyä menneet omassa mielessäsi ja elää tätä päivää. Tsemppiä!

olet pönttö!!!!!
mitä sun entiset panot kuuluu sun nykyiselle avokille??
onko se kertonut sulle kenenkansasa on pannut ennen sua???

eipä ole tullut pieneen mieleen keroa saatikka kysellä omassa elämässäni tällaista!!!

Jokaisen menneisyydestä löytyy asioita joista ei ole ylpeä ja joita ei välttämättä kumppanilleen halua kertoa. Eikä ole tarviskaan. Et ole kumppaniasi pettänyt etkä mielestäni häntä kohtaan väärin tehnyt joten hnelle ei asiaa tarvitse kertoa. Koko tunnustus halusi taitaa johtua siitä, että podet huonoa omaa tuntoa valehtelusta. (Mikä sinänsä on hyvä merkki ja kertoo luonteestasi pelkkää hyvää). Mutta koitapa kuvitella tilanne niin ettei tuo valehtelu liity asiaan. Haluaisitko silti kertoa asiasta ja olisiko siihen mitään tarvetta?
Jos omalla miehellä olisi taustalla sama mitä sinulla on niin en haluaisi kuulla. En ikinä pystyisi katsomaan miestäni samoin enkä kunnioittamaan (en edes yhden kerran jälkeen). Uskon nimittäin vahvasti ettei seksuaalisuus tai läheisyyden tarve ole niin hallitseva ettei sitä ilman voisi elää. Se ei ole sama kuin syöminen enkä todellakaan voisi hyväksyä mieheni ostaneen toisen ihmisen omiin tarpeisiinsa. Varsinkin kun maksullisen kanssa ei aidosti voi läheisyyden tarvetta edes täyttää. Todennäköisesti suhteeni kaatuisikin täydelliseen kunnioituksen puutteeseen tuollaisen tiedon jälkeen.

Joten itse kallistuisin sille kannalle ettei sinun tarvitse kertoa. Ja veikkaan ettet edes harkitsisi kertomista ellei sinulla olisi huono omatunto valehtelusta. Naisellasikin saattaa olla taustallaan vaikka mitä seikkailuja mutta kaikkea ei tarvitse kertoa. Mikä on menneisyyttä on menneisyyttä. Etkä sinä varmasti kaikkia muitakaan elämäsi pikkuasioita edes muista kertoa kumppanillesi.

Ei omaa menneisyyttään tarvitse välttämättä kertoa. Tietty jos toinen kyselee, niin silloin voi kertoa, mutta jos toista ei kiinnosta... Ehkä sun pitäis vaan itse hyväksyä oma menneisyytesi ja sitten unohtaa se.

Alä tunne mitään syyllisyyttä. Asiat ovat tapahtuneet ennen teidän yhteistä elämäänne ja ne vanhat asiat vaan on olemassa. Elän itse erittäin hyvässä parisuhteessa. Rakastamme toisiamme yli kaiken ja luotamme toisiimme täysin. Ikää meillä molemmilla on yli 40 v ja taknamme vanhat suhteet joista molemmilla lapsiakin (tosin jo aikuisia). Olen täysin tietoinen siitä, että miehni on ennen ollut maksullisten naisten kanssa, johtuen silloisesta elämäntilanteesta mutta, ei se minua häiritse niinkuin ei se muukaan menneisyys.
Miksi olla mustasukkainen sille mitä on ennen tapahtunut tai pahoillaan siitä mitä on itse tehnyt sillä jokaisella meistä on jonkinlaisia luurankoja kaapissa ja asioita joita olisi voinut jättää tekemättä.
Parasta katsoa vain eteenpäin ja elää nykyistä elämää niin, että molemmilla on hyvä olle. Rakkaus on ihanaa kun hyväksyy toisen ja itsensä sellaisena kuin on.
Mutta, kaikkea ei tarvitse kertoa ja siitä ei ole mitään haitta. Eikä toiselta saa myöskään udella liikaa vanhoja asioita ja kaivaa haavoja auki. Jokainen kertokoon sen mikä itsestä tuntuu tarpeelliselta.
Elämä on niin ihanaa ettei sitä turhanpäiväisillä asioilla kannata pilata, tulee niitä ihan oikeita huoliakin.
Jaksamista ystäväni.

Ei ole mitään syytä kertoa kaikkea menneisyydestään. Eräässä rakkaus-opuksessa tuotiin menneisyyteen liittyvät seikat erinomaisesti esille. Tämä pätee varsinkin silloin kun kyseessä on jo hieman maailmaa nähneiden ihmisten kohtaaminen ja toistensa löytyminen: kun rakastutaan toiseen ihmiseen, annetaan samalla kaikki siihen saakka tapahtuneet anteeksi. Tässä on posketon viisaus takana. Menneillä asioilla ei ole merkitystä kun rakastut ja rakastat toista ihmistä.
Joten paina asia taka-alalla ja jos mahdollista unohda se. Homma ei tee sinusta yhtään sen muita huonompaa ihmistä.

Olen sitä mieltä, että älä kerro. Joskus on parempi olla tietämättä ihan kaikkea - ja minusta ei voi edes vaatia, että edes puolisosta pitää ihan kaikki tietää.

Et ole tehnyt mitään rikollista etkä laitonta.

Luulen, että avokkisi ei ehkä ymmärtäisi, eli sotkisit vain tämän suhteen. Minä en taitaisi ymmärtää - en suhtaudu oikein hyvin noihin maksullisiin. Suorastaan luulen, että kertomasi rikkoisi sen. Joskus minusta on sallittua hieman pienet valkoiset valheet (sanoit niitä yhdenyönpanoiksi... no onhan ne sitäkin.... rahalla tosin, ei ilmaiseksi... mutta ei se nyt kovin suurta valehtelua ole).

Tärkeintä on, että olet nyt uskollinen ja olet ollut tälle kumppanillesi.

Unohda menneisyys, katso eteenpäin ja hoida tätä suhdetta.

Nyt kuule mies muut asiat mieleen! Älä vatvo turhia juttuja. Ei sulla ole mitään aiehtta syyllisyyteen. Avovaimoasi et ole mitenkään loukannut.

Yritäppä tosiaan nauttia tästä hetkestä ja suunnata ajatukset tulevaan, ei menneeseen.

Mun mies on kertonut mulle avoimesti käyneensä maksullisissa naisissa ennen tapaamistamme aina Venäjällä asti. On viettänyt tosi hurjaa poikamieselämää muutenkin. En mä mitenkään ole luottamusta häneen menettänyt, ollaan oltu naimisissa nyt 5 vuotta. Jossain sivulauseessa hän noista jutuista mainitsi enkä noteerannut noita sen kummemmin. Sinun naisestasi en tiedä, itse kyllä tiedät kannattaako kertoa.

Kuulostaa siltä, että haluaisit päästä tunnontuskistasi ja kertoa, ja ehkä eniten viestiä sitä, että kuinka suuren muutoksen tyttöystäväsi on sinussa saanut aikaan = olet nykyään ""parempi"" ihminen. Pelkäät kuitenkin tyttöystäväsi tuomiota sinusta ihmisenä. Hän ehkä pohtisi luotettavuuttasi, mutta enemmän vielä sitä, että mitä se kertoo hänestä, että hän sinut vielä ""huolii"". Onko hän sinisilmäinen? Arvostatko oikeasti naisia? Hänelle tulee epämukava olo, tähän asti hän on ehkä helposti pystynyt vain tuomitsemaan maksullisissa käyneet miehet, mutta nyt kun osuu lähelle, fiilikset on ristiriitaiset.

Mitä luulet, mitä mieltä hän on tällaisten asioiden kertomisesta parisuhteessa noin yleisesti? Sanoisiko hän jollekin miespuoliselle ystävälleen, että tämän on kerrottava tällainen totuus naiselleen? On nimittäin usein iso ero siinä, mitä suo ystävilleen versus mitä vaatii omassa elämässään, on paljon helpompaa olla ""suvaitsevainen"" toisille, omassa elämässä taas on todella tarkka ja kriittinen, että asiat on 'oikein', ja itselle ei suoda virheitä, 'ettei kukaan vaan pääse sanomaan'...

Tämä oli nyt ihan tajunnanvirtaa aiheesta, mutta lyhyenä vastauksena sanoisin, että älä kerro ainakaan ennen kuin olet itsellesi selvittänyt asian perin pohjin. Pisti nimittäin silmään tuo lopussa esittämäsi kysymys 'pitäisikö tässä edes tunnotuskia potea?'...

Jos oma mieheni kertoisi käyneensä huorissa, vaikkakin ennen minun tapaamistani, lemppaisin hänet heti. En hyväksy prostituutiota missaan muodossa. Miehet, jotka käyttävät huorien palveluksia ovat ihmisinä ala-arvoisia, enkä voisi elää sellaisen kanssa hetkeäkään.

Kumppanillasi on oikeus tietää, mikä olet miehiäsi ja tehdä päätös, haluaako hän enää jatkaa kanssasi. Toivottavasti hän jättää tuollaisen sian!

Mitä eroa on huoralla ja yhden yön panolla? No se, että huoralle maksetaan. Mutta yleensä jollain tavalla olet joutunut maksamaan myös näille yhden yön pokille (esim. tilaamalla drinkkejä, maksamalla taksin...). So what. Antaisit asian olla ja ajattelisit vain, että se tuli silloin tarpeeseen.

Joka ihmisryhmään kuuluvat käyvät huorissa, ei siinä ole mitään hävettävää tai likaista.

Neuvoni on, että älä kerro. Asia kuuluu menneisyyteen, aikaan ennen parisuhdettanne. Et ollut silloin niin hyvä ihmissuhteissa, mutta nyt olet kehittynyt niistä ajoista ja sinulla on hyvä parisuhde. Miksi vaarantaisit sen?

En ymmärrä miksi koet huonoa omaatuntoa ja tarvetta tunnustaa, kun et avopuolisoasi silloin tuntenutkaan. Vertauskuva: mies on köyhä, ja saa lottovoiton. Hänellä on varaa ostaa omakotitalo ja uusi auto, mutta koska hän on ennen ollut köyhä, päättää hän tyytyä entiseen elintasoon. Järkeä vai ei?

Jos et pysty karistamaan asiaa mielestäsi, käy mieluummin puhumassa muutaman kerran terapeutin kanssa. Vanhojen epäonnistumisten murehtimisen sijaan nauti nykyisestä elämästäsi!

>>>Miehet, jotka käyttävät huorien palveluksia ovat ihmisinä ala-arvoisia, enkä voisi elää sellaisen kanssa hetkeäkään.>>>
Hmm, mäkin noin ajattelin vielä 10 vuotta sitten. Mutta kun ajattelin itseni tilanteeseen, että ei olisi seksiä saatavilla muuten ja tarve olisi kova, menisin itsekin maksullisiin miehiin (olen siis nainen). Mulla on ollut aina erittäin vahva seksuaalivietti ja voin kuvitella miesten osalta, että mieluummin naista nai kuin omaa nyrkkiä.

Nuo yhden illan jutut mielestäni ovat samanlaista panemista kuin huorien kanssa. Parempi omatunto voi olla toisilla, jos on yhden illan panoja kuin jos olisi ollut maksullisissa. Sitäpaitsi nuo huorat tekevät tuota työtä rahasta eivätkä kaikki suinkaan ole siihen pakotettuja niin kuin nykyiset dokumentit usein asian esittävät.

Jaettu tuska on kaksinkertainen tuska! Eli haluatko saman pahan olon avovaimollesi kuin itselläsi nyt on? Jos haluat, kerrot vanhoista ""synneistäsi""hänelle, jos taas haluat säästää hänet turhalta tuskalta, pidät mölyt mahassasi ja unohdat myös itse asian.

Jokainen ihminen tekee ratkaisunsa sen hetkisen tarpeen ja viisauden mukaan. Eikä tehtyä saa tekemättömäksi, vaikka jälkeenpäin toteaisikin, että teki typerästi. Ainoa, miksi tekemisiään kannattaa surra ja miettiä on se, jos niillä on aiheuttanut pahaa niille tai sille ihmiselle, joka on ollut tekemisessä mukana tai sen kohteena.

Sinä et tuntenut nykyistä tyttöystävääsi silloin, joten et ole hänelle tilivelvollinen. Hänellä ole velvollisuutta eikä oikeutta tietää ennen häntä elämässäsi tapahtuneista asioista sen enempää kuin itse haluat kertoa.

Jätä siis tuska omaksesi äläkä sälytä sitä tai osaakaan siitä rakastamasi ihmisen harteille. Jos asia kuitenkin painaa sinun mieltäsi, hankkiudu psykiatrin/psykologin/papin tms. ammattilaisen juttusille ja kerro tapaus ja sen aiheuttamat tuntemukset heille. Papilta voit pyytää tunnustuksesi lopuksi vaikka synninpäästön, jos sinusta tuntuu, että sitä tarvitset. Ja sen jälkeen painat asian aktiivisesti unholaan! Sitä ei enää ole!

Nykyinen aviosuhteeni perustuu avoimuuteen. Mieheni on kertonut kaikki töppäyksensä minulle ja minä olen kertonut omat kauheat töppäykseni hänelle. Emme kuitenkaan ole jääneet noita murehtimaan sen enempää vaan olemme todenneet, että noin on päässyt käymään. Se on mennyttä.

Luotamme toisiimme täysin ja vielä niin paljon, että tuon oman raadollisen puolensa on uskaltanut tuoda esille. Ehkä tämä ei kaikilta pareilta onnistu? Jotenkin vaan on helppo olla yhdessä, kun tiedän, että mies tietää millainen urvelo olen ollut ja hän siitä huolimatta rakastaa minua yli kaiken. Aivan kuin minä häntä.

Mikä pakko on kaataa likasanko toisen niskaan ja pilata hyvä suhde? Oisko sinusta kiva, jos vaimosi kertoisi maksaneensa opiskeluaikoinaan vuokransa ""palveluina"" jonkun aikaa? Laita vaan se komeron ovi kiinni ja elä nykypäivää!

No en kyllä mäkään haluaisi kuulla että mun mies on käynyt maksullisissa. Joskus nuorena yksi poikaystävä mainosti käyneensä Brasiliassa huoratalossa, mun seksuaalinen kiinnostus kundia kohtaan kyllä laimeni siinä vaiheessa aika radikaalisti.

Siis mikä ihmeen tarve ihmisillä on tilittää tai saada tietää kaikki edelliset panot. Ei siinä ole mitään tolkkua vaikka kuinka avoimia oltaiskiin, typerää menneisyyteen tirkistelyä.

Eletään tätä suhdetta täysillä ja hyvin, entisistä on täysin turha hölötellä.

Siis nyt vaan ""annat anteeksi"" itsellesi, vaikkei siihen oikeasti ole tarvetta, aina on erilaisia elämäntilanteita ja homma menee sen mukaan suurista periaatteista huolimatta!

Kuten yksi aiempi sanoi, tiedon jakaminen tuottaa turhaa tuskaa tyttöystävälle. Älä siis tuota sitä. Pano kuin pano.

>>""Onko tunnustuksen tuoman helpotuksen aiheuttama tunne sen arvoista, että uskallan riskeerata luottamuksen.""

EI !

En usko, että hairahduksen kertominen parantaa mitenkään nykyistä suhdettasi !

Älä kerro, sehän oli aikaa ennen nykyistä suhdettasi. Kun olet valehdellut maksullisen naisen olevan yhden yön pano, niin olet aika totuudenmukaisesti kertonut asian. Vai harmittaako, ettet kertonut kaikista 5 kerrasta ? Muista, että 5 kertaa ei ole paljon.

Voisit vapauttaa itsesi syyllisyyden taakasta ja luottaa siihen, että sinun ei tarvitse kertoa asiaa, mitä ei kysytä !

Sovi itsesi kanssa, että jos naisesi suoraan joskus kysyy, oletko käyttänyt maksullisia naisia, sinun ei tarvitse valehdella asiasta. Silloin voit jo hyvin sanoa, että ne oli nuoruuden kokeiluja ja siitähän on jo aikaa... Ja koska rakastit naistasi niin paljon, et heti alussa uskaltanut kertoa asiaa, ettei hän pettyisi sinuun.

Jos naisesi ei sitä kysy, ei sinun tarvitse kertoakaan ! :)

Jäin tässä ihmettelemään sitä, että näissä monissa vastauksissa neuvottiin miestä, että missään nimessä huorissa käynneistä ei saa kertoa ""jottei pilaisi hyvää suhdetta"" tai ""tuottaisi tuskaa avovaimolle"". Samalla nämä vastanneet naiset vakuuttelivat, että itsekään eivät varmaan hyväksyisi sitä, jos kuulisivat oman miehensä käyneen huorissa.

Minä ainakin haluaisin tietää - ja mahdollisimman aikaisessa vaiheessa - jos mieheni tai mieskanditaattini olisi tehnyt jotain sellaista, jota en kertakaikkiaan voisi hyväksyä (esim. raiskannut tai tappanut jonkun ihmisen). Sillä jos lopputulos joka tapauksessa olisi se, että jättäisin mieheni, se olisi kivuttominta tehdä silloin, kun yhteistä tulevaisuutta ei olisi vielä rakennettu kovin pitkälle.

Ilmeisesti nämä vastanneet naiset uskoisivat, että tehty saadaan ikään kuin tekemättömäksi, jos siitä ei kerrota vaimolle. Silloinhan vaimon ei tarvitse ottaa kantaa asiaan tosipaikan edessä. Hänen ei tarvitse ryhtyä todenteolla miettimään, mitä on kertakaikkiaan mahdotonta hyväksyä, ja mikä puolestaan tavanomaiseen ihmiselämään kuuluvaa töpeksimistä, joka voidaan antaa anteeksi, jos tekijä sitä sydämestään katuu ja myöntää virheensä. Tällaisia asioita yhdessä pohtiessaan voisivat sekä vaimo että mies kasvaa ihmisinä henkisesti.

Onko vaimolle todellakin parempi olla kokematta tuskaa, mutta elää omassa pienessä valheellisessa illuusiossa: ""Huorissa käyvät miehet ovat kaikki vihonviimeisiä sikoja. Kukaan fiksu nainen ei seurustele sellaisen kanssa. Mutta minun miehenipä ei olekaan sellainen, joten ei huolta!"" Ehkäpä pitäisi muistaa kiinalainen (?) sananlasku: ""Totuus on kuin kirurgin veitsi, ensin se satuttaa ja sitten se parantaa.""

Lopuksi esittäisin vielä kysymyksen: Entäpä jos kyseessä olisi sellainen tilanne, jota tuossa aikaisemmassa vastauksessa joku jo kuvaili: Nainen on nuorena opiskelijatyttönä maksanut osan vuokrastaan (eikä pakosta vihonviimeisessä rahapulassa, vaan vaikkapa siksi, että tuhlasi mielummin rahansa muotivaatteisiin) jakamalla vuokraisännälle persettä, ja nyt aikuistuneena ja kypsyneenä katuu tyhmää käytöstään. Olisiko tällainen nainen teistä myöskin vihonviimeinen emakko, jota kenenkään kunnon miehen ei pitäisi koskaan huolia vaimokseen ja lastensa äidiksi?

Opettele tyttö-hyvä nyt edes perusasiat miesten kirjallisesta ilmaisusta, jos kerran haluat näitä satuja sepustaa. Kukaan mies, huom. EI KUKAAN kirjoita ""please"". Teet itsestäsi jo ihan naurettavan.