Tuntematon ahdistelija - mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kaikki alkoi siitä kun satuin istumaan useamman kerran tätä miestä vastapäätä bussissa, ilmeisesti kuvitteli että kyttään häntä, kerran ärjyi mulle ja näytti nyrkkiä näin osoitti mieltään että mun tulisi pysyä kaukana hänestä. Välillä on ollut pidempiäkin aikoja kun en ole nähnyt häntä, asuu kuitenkin ilmeisesti samalla alueella mun kanssa ja itse pyrkii ottamaan kontaktia minuun katsomalla pitkään että meneekö tuossa taas se sama nainen. Tämä ahdistelu ei ole ollut seksuaalista, vaan vihamielistä, kerran hän tuijotti vihaisesti minua koko bussimatkan ajan! Nyt viimeaikoina hän on ollut juomassa kaupan vieressä kaljaa jossa teen ruokaostokset, en haluaisi tuntea näin mutta oon alkanut miettimään tän miehen takia että uskallanko mennä enää tuohon kauppaan, mitä reittiä menen sinne... eikä mielestäni näin pitäisi joutua tuntemaan, vaan jokaisella on vapaus liikkua! Mietin myös että mihin tämä voi pahimmillaan johtaa jos mies vaikkapa alkoholipsykoosissa ja harhainen... murhaa minut?

Kyseessä roteva vanha mies, olen aivan varma etten tunne häntä ja en kyttää ketään, olen pienikokoinen nuori nainen joten siinäkin mielessä tämä ahdistelu on todella törkeää!

Niin poliisille voi ilmottaa vasta sitten kun hän esimerkiks puukottaa mua...

Mitä tuollasten päässä liikkuu? en ole varmasti tehnyt hänelle ikinä mitään pahaa, pelkkä mun läsnäolo näyttää aiheuttavan ahdistusta.

Entä jos itse tuossa ahdistuksessasi luot tietämättäsi provokatiivista käytöstä ko.mieheen, joka puolestaan kokee sen ahdistavaksi. Yritäpä ottaa etäisyyttä omista ajatuksistasi suhteessa mieheen, olet kuin miestä ei olisikaan. Voihan olla, että jännittyneenä katsot miestä usein - huomaamatta ts.itse et sitä juurikaan tiedosta tekeväsi - ja tämä puolestaan luo miehessä omat tulkintansa.

Poliisille nyt on turha asiasta ottaa yhteyksiä, koska ei ole mitään pohjaa millekään. Jopa hänenkaltaisensa saa liikkua vapaasta ihan missä vaan kuten sinäkin. Nyt olette vain sattumalta törmänneet samoissa ympäristössä - välttämättä edes mies ei ole asiaan eikä sinuun kiinnittänyt mitään huomiota. Luultavasti "tuijottelee" muitakin aivan samalla tavalla.

Jos asia ahdistaa sinua jo niin ettet voi ulkona liikkua ilman, että ajattelet törmäätkö ko.mieheen, niin kehottaisin hakemaan ahdistukseesi keskusteluapua. Taustalla voi olla muutakin mieltä painamassa (esim.stressi) mutta se vain nyt kulminoituu tuohon mieheen.

Eli ootte sitä mieltä että mun kannattaa jatkaa normaalisti elämääni ja mennä vapaasti ja olla silleen kun en huomais sitä ukkoa? oon yrittänyt olla noin tähän asti, mutta ei oo tepsinyt... Eikä mun tarvitse pelätä häntä vaikka hän ois alkoholipsykoosissa ja käyttäytynyt mua kohtaan aiemmin uhkaavasti?

Jos nyt yrittäisit vain sietää että meitä ihmisiä on erilaisia. Jopa niitä mainitsemiasi huonosti käyttäytyviä. Älä kiinnitä liiaksi huomiota mitä muut ihmiset tekevät tai jättävät tekemättä, tuijottaako joku ja jos tuijottaa niin millä tavalla, vaan hengitä syvään ja mieti mitä ostat kaupasta syötäväksi. Keskity omaan elämääsi.

Toivottavasti ei tarvii koskaan mediasta lukea sellasta otsikkoa että " Nuorta naista puukotettiin keskellä päivää Helsingissä - tekijä tuntematon " . Tekijä on 60-vuotias mies joka ei tuntenut parikymppistä naista entuudestaan, kuulusteluissa käy selville teon motiiviksi miehen harhaisuus.

Hyi, en halua että tuommonen harvinaisuus on mun kohtalo!

Kyllä tuo gubbe vaikuttaa jotenkin harhaiselta. Eihän sitä tiedä mikä avohoitopotilas sekin on.o_O

Hyvä puoli tässä nyt on se, että mies kokee että sinä uhkaat häntä, ja haluaa että pysyt kaukana. Tilanne on paljon parempi kuin tilanne, jossa hän lähestyisi sinua uhkaavasti ja hyökkäävästi. Nyt voit väistämällä melko pitkälle välttää konflikteja.

Sinulla on syytäkin olla varuillasi, koska meistähän ei kukaan voi tietää, millaisena hän sinut harhoissaan näkee. Väistä viimeiseen asti katsekontakia ja muuta kontaktia. Jos hän jotain kysyy, älä vastaa vaan poistu tilanteesta nopeasti ja rauhallisesti paikkaan, jossa on muita ihmisiä. Kontaktiyritykseen vastaaminen johtaa vain uusiin ongelmiin ja tilanne voi eskaloitua nopeasti.

Voit aivan hyvin soittaa poliisille ja kertoa miehen käytöksestä. Mies on poliisin vanha tuttu, väistämättä tuolla käytöksellä, ja poliisi ja sosiaalipuoli voivat tehdä paljonkin jo ennen kuin psykoottinen ihminen on varsinaisesti tehnyt rikoksen.

eikö voisi vaihtaa toiseen bussiin ja mennä sillä.Eikös siellä helsingissä aja useampi bussi samaan kohteeseen.
Luulisi myös että niitä kauppojakin on siellä joka toisella kulmalla,niin että kauppaakin sitten voisi vaihtaa.

Joo, olen kirjoittanut joskus tästä miehestä aiemminkin kun hän on ahdistellut minua.

Tässä mun lähialueella on vaan S-market ja Prisma, haluan käydä s-marketissa koska sieltä mielestäni saa parhainta ruokaa.

Katsekontaktia oon välttänyt ja mennyt muutenkin ohi kuin en huomais koko ihmistä, silti hän ahdistuu selvästi minusta ja sillon kun bussissa ärjyi nii ei hävennyt vaikka oli muita ihmisiä ympärillä, joten luulen että hän uskaltaisi käydä kimppuuni muidenkin silmien edessä. Tuosta miehestä tulee vahvasti pahat vibat, eihän sitä tiedä jos hän on jo aikasemmin istunut vankilassa taposta/murhasta tai on naisvihaaja. Yäk!

Ja jos ihminen on harhainen tai psykoosissa niin ei kai hän sillon myöskään välitä käydessään toisen ihmisen kimppuun jos on muita ihmisiä ympärillä, eikä välitä siitäkään että tulisi vankilatuomio... :(

no jos ei bussin/kaupan vaihto onnistu niin voisit hommata itsellesi sitten jonkun itsepuolustus "aseen"lakkapurkki,kovaa ääntä pitävä sireeni purkki,tai joku muu vastaava jonka avulla pääset pakoon jos tulee sellainen tilanne.

Yhteistyössä