Tuntuu että kaikki muut ostaa "aikuisillekin" joululahjoja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, mäkin pohdin, että miksi aikuisten lahjoista puhutaan krääsänä?!
Mulla on melkein 40 ihmistä, keille ostan lahjoja, enkä kyllä millään miellä mitään krääsäksi.
Tiedän, mistä pitävät, osaan myös kysyä mitä saattaisivat tarvita.
Tänä vuonna oon ostellut mm toivottuja kirjoja ja musiikkia, astioita ja muita kodintarvikkeita.
Niille, jotka ei kerro toiveitaan, ostan jotain kulutushyödykettä. Esim tietokoneella näprääjällä cd-romppuja tms. Tai sitten ihan saippuaa ja sukkia, kahvia ja suklaata tms kulutustavaraa

mun ja miehen vanhemmille ostetaan ja toisillemme jotai sellaista, mitä ostettas kotiin muutenkin.
Kummilapsille (jotka vielä alle 18 v.) ja sisarusten lapsille yhdet lahjat. Omille niin paljon, kun ehdin ennen joulua ja lapsettomalle siskolle vielä 1 lahja. siinä mun lahjottavat.

Mulla on melkein 40 ihmistä, keille ostan lahjoja, enkä kyllä millään miellä mitään krääsäksi.
Tänä vuonna oon ostellut mm toivottuja kirjoja ja musiikkia, astioita ja muita kodintarvikkeita.
Niille, jotka ei kerro toiveitaan, ostan jotain kulutushyödykettä. Esim tietokoneella näprääjällä cd-romppuja tms. Tai sitten ihan saippuaa ja sukkia, kahvia ja suklaata tms kulutustavaraa

No jos suuri osa noista 40 ihmisestä on semmoisia, joita näkee suunnilleen sen kerran vuodessa jouluna eikä hirveästi muuten tule pidettyä yhteyttä ainakaan kovin henkilökohtaisella tasolla, eli oikeastaan ei tiedä mitään heidän tämänhetkisistä kiinnostuksenkohteistaan tai tarpeistaan, on tosi vaikeaa ostaa mitään oikeasti tarpeellista tai haluttua. Etenkin kun yhteen lahjaan ei ole rahaa käyttää kauhean montaa euroa, ettei lahjabudjetti lähde ihan käsistä. Esim. kirja tai levy on jo aika kallis lahja ellei satu huippuhyvää tuuria, että alekorista löytyy sopiva, jos nyt mietitään näin pienituloisen näkökulmasta asiaa. Noin "hienoja" lahjoja mulla ainakin on varaa ostaa vaan kaikista lähimmille, kuten kumppanille ja ehkä omille vanhemmille. Muille rahat riittäisi suunnilleen johonkin aneemiseen halpiskynttilään tai markettisuklaarasiaan, joita suurin osa ihmisistä taas pitää aika krääsänä. Minkään pelkän yhden sukkaparin antaminenkin on aika köyhää, siihen olisi "pakko" laittaa jotain kivaa lisäksi, mut kaikki epäkrääsä maksaa taas liikaa jos on paljon lahjottavia. Vaikea yhtälö.

Tosin ihan samallalailla krääsää useimmat lasten lahjatkin ovat. Lapsille vaan on paljon helpompi kuin aikuisille ostaa heitä ilahduttavia lahjoja halvalla (ja vanhemmat kiittää, kun ne hajoaa käsiin sen kolmen leikin jälkeen...).

Sit kun vielä tykkäisin ajatella ekologisesti, niin tuntuu vielä pahemmalta ostaa ns. turhaa tavaraa vaan siksi, ettei kukaan loukkaannu.

meillä ostetaan aikuisillekkin, toki kysellään niitä toiveita samalla taalla kuin lastenkin lahjoissa.
yleensä jotain sellaista mitä haluaa mutta ei raaski itse ostaa.. ostetaan yhdessä (3-4 sisarusta), eli voidaan ostaa kalliimpiakin juttuja

[QUOTE="vieras";22603777]No jos suuri osa noista 40 ihmisestä on semmoisia, joita näkee suunnilleen sen kerran vuodessa jouluna eikä hirveästi muuten tule pidettyä yhteyttä ainakaan kovin henkilökohtaisella tasolla, eli oikeastaan ei tiedä mitään heidän tämänhetkisistä kiinnostuksenkohteistaan tai tarpeistaan, on tosi vaikeaa ostaa mitään oikeasti tarpeellista tai haluttua. Etenkin kun yhteen lahjaan ei ole rahaa käyttää kauhean montaa euroa, ettei lahjabudjetti lähde ihan käsistä. Esim. kirja tai levy on jo aika kallis lahja ellei satu huippuhyvää tuuria, että alekorista löytyy sopiva, jos nyt mietitään näin pienituloisen näkökulmasta asiaa. Noin "hienoja" lahjoja mulla ainakin on varaa ostaa vaan kaikista lähimmille, kuten kumppanille ja ehkä omille vanhemmille. Muille rahat riittäisi suunnilleen johonkin aneemiseen halpiskynttilään tai markettisuklaarasiaan, joita suurin osa ihmisistä taas pitää aika krääsänä. Minkään pelkän yhden sukkaparin antaminenkin on aika köyhää, siihen olisi "pakko" laittaa jotain kivaa lisäksi, mut kaikki epäkrääsä maksaa taas liikaa jos on paljon lahjottavia. Vaikea yhtälö.

Tosin ihan samallalailla krääsää useimmat lasten lahjatkin ovat. Lapsille vaan on paljon helpompi kuin aikuisille ostaa heitä ilahduttavia lahjoja halvalla (ja vanhemmat kiittää, kun ne hajoaa käsiin sen kolmen leikin jälkeen...).

Sit kun vielä tykkäisin ajatella ekologisesti, niin tuntuu vielä pahemmalta ostaa ns. turhaa tavaraa vaan siksi, ettei kukaan loukkaannu.[/QUOTE]

No lasten lelut voi tosiaan olla sitä krääsää. Muoviautoja jotka hajoaa heti jne.
Mutta mistä päättelet, etten ole lahjansaajien kanssa tekemisissä kuin harvoin?
Mulla ei ole tarpeen ostaa kellekään puolitutulle mitään. Paitsi lasten kerhotädeille, mutta se lienee eri asia.

Ja katsos, heti kun yksi joulu loppuu, minulla on tieto, että toinen on tulossa. Ostelen siis lahjoja ympäri vuoden, aina kun alennuksista jotain kivaa löydän. Nytkin on esim Pentikiltä ja Arabialta vaikka mitä ihanaa, jotka olen ostanut -70% alennuksella. Ja kaikki lelut on myös ostettu vähintään -50% alennuksella.

Me ostetaan suvun lapsille, lasten serkuille siis lähinnä, ja lasten parhaille kavereille ja perheystäville paketit. Monta kymmentä pakettia annetaan jouluna huolimatta siitä, että omien sisarusteni kanssa lahjoja ei vaihdetakaan (paitsi lapsille). :) Tästä huolimatta joku joulu ollaan joku pieni joulumuistaminen (herkkuja tms.) sujautettu lahjakassiin myös aikuisille.

Niin kannattaahan ne alennus- korit hyödyntää ympäri vuoden. Mut siis meillä on tosiaan sovittu ihan sen vuoksi et tuntui et kaikkien on "pakko" ostaa jotain toisille ja se siis tuntui aiheuttavan kaikille turhaa pään vaivaa.Sit kun ei mitään tähellistä keksineet, niin sit se oli aina jotain turhaa roinaa..Kun eivät voineet kysyä mitä haluaa, kun sehän pilaa yllätyksen ;) Ja sit tosiaan kyllästyttiin ainaisiin sanoihin joululahjoihin, kuten sukat, hanskat ja patakaput/kinttaat..Mulla olikin sitten muovipussillinen patalappuja koossa:kieh: tultiin miehen ja suvun kanssa siihen tulokseen et jokainen voi ostaa itselleen/perheelleen jotain tarpeellista arvokkaampaa niilläkin rahoilla. Joten me ostamme vain lapsille ja aikuisille tosiaan enintään suklaataa.. Ja mikäs sen parempi kun tää järjestely tuntui sopivan kaikille =)

Viimeksi muokattu:
meillä oli pitkään niin että lahjoja ei ostettu ollenkaan kun kenellään ei ollut lapsia. mutta sitten kun minä sain lapsen niin jotenkin sitä ruvettiin ostamaan lahjoja. nyt veljellänikin lapsia. ja veljeni puoliso ostaa hirveästi lahjoja kaikille eikä ymmärrä että aikuisille voisi olla ostamatta.
mieheni perheellä kanssa tapana ostaa kaikille lahjoja

on aina ennen ostettu. Tänä vuonna sovittiin suvun kesken, että ei osteta. Kamala stressi esim isälle ostaminen. Kyseessä kuitenkin kuusikymppinen mies, jolla on varaa ostaa itsekin mitä tarttee. Miehelle ostan.

Tottakai ostetaan aikuisillekin, minä ainakin pettyisin jouluna jos en yhtään lahjaa saisi, sen verran lapsenmieltä minussa on :)
Toisekseen joulu on hyvä aika muistaa muista, ei joulu ole pelkästään lastenjuhla vaan kaikkien juhla.

Meillä kysellään etukäteen lahjatoiveita, joten turhaa tavaraa ei kaappeihin oikeastaan tule. Nytkin tiedän saavani joululahjaksi ainakin saappaat, joita minulla ei ole joita olen toivonut.

Itse hankin lahjat ainakin sisaruksilleni, vanhemmilleni, tädilleni ja lapsien kummeille tai siis toisen lapsen kummeille vielä tänä vuonna, kun nuoremman ristiäiset ovat vasta ensi vuoden puolella. Lisäksi sitten lahjat muutamalle ystävälle.

Yhteistyössä