tuntuu pahalta, kun...

Elämänlähde

Aktiivinen jäsen
28.01.2007
4 689
0
36
esikoisen yksi hyvä kaveri sanoi, ettei tule meille kylään silloin kun kuopus on paikalla. eli tää kaveri on meillä silloin kun mä olen kuopuksen kaa ulkona tms. ja heti kun tullaan sisälle tää kaveri lähtee pois. syy, ei tykkää meiän kuopuksesta.

no mun muutama kaveri on sanonut aikaa samaa, haluuvat mua tavata mutta ilman kuopusta.

tuntuu pahalta kun en mä voi mitään kuopuksen kehityshäiriöille, ja toi esikoinen on jo muutenkin joutunut luopuu niin paljosta.

miten tälläsen vois ratkaista? mitä mä teen???? :'(

Minkälainen kehityshäiriö lapsellasi on?
Koti on koti ja sinä määräät. Toki on vaikeaa, jos toisen lapsen ystävyyssuhteet häiriintyy :/ vaikea tilanne, suvaitsevuutta, kun on vaikea opettaa, jos se ei luonnostaan tule. Mutta sinun kavereitasi ihmettelen :O. Isot ihmiset, pitäisi ymmärtää ja tukea.

joo saa kysyä, aisti-ja sensomotorinen kehityshäiriö, keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö, päälle päin ei näy että ois ongelmallinen, saa aikamoisia raivareita ja kiukkukohtauksia, saattaa käydä raivossaan kenen päälle vain, onneks nyt vähän helpottunut.
en tiiä johtuisko siitä että tää esikoisen kaveri on niin rauhallinen ja kiltti ja hiljainen, että säikkyiskö tollasta villiä kova-äänistä lasta??

kehtaanko puhua tän kaverin äidin kanssa asiasta?? miten tän homman vois ratkaista? :'(

Mä varmaan koittaisin antaa esikoiselle ja hänen kaverilleen sitä keskinäistä rauhaa, eli pitää kuopuksen pois heidän joukostaan, jos vaikka näin esikoisen kaveri kuitenki vois viihtyä vaikka kuopuskin olisi kotona.

Aikuisilta tollanen käytös on tökeröä toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
joo saa kysyä, aisti-ja sensomotorinen kehityshäiriö, keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriö, päälle päin ei näy että ois ongelmallinen, saa aikamoisia raivareita ja kiukkukohtauksia, saattaa käydä raivossaan kenen päälle vain, onneks nyt vähän helpottunut.
en tiiä johtuisko siitä että tää esikoisen kaveri on niin rauhallinen ja kiltti ja hiljainen, että säikkyiskö tollasta villiä kova-äänistä lasta??

kehtaanko puhua tän kaverin äidin kanssa asiasta?? miten tän homman vois ratkaista? :'(

Voit kokeilla jutella. Annatko esikoisen olla kaverinsa kanssa kahden eri huoneessa rauhassa vai tunkeeko pienempi sinne mukaan? Jos pienempi on joskus käynyt sen kaverin kimppuun kunnolla, eikä halua sitä kokea uudestaan.

Tämä ajatus mullekin tuli mieleen. Onko esikoisen kaveri perheensä ainoa lapsi?

Jos tunnet tän kaverin äidin, voisi olla hyvä ajatus jutella ensin hänen kanssaan. Ja sitten vaikka kaikki yhdessä tän kaverin kanssa. Tarkoitan juttelulla sitä, että selitetään hänelle tilanne, miksi kaverin sisarus käyttäytyy välillä eri lailla kuin muut ja yritetään löytää ratkaisu, joka olisi kaikille vähiten huono.

Mä ymmärrän senkin, että kaverisi välillä haluavat nähdä sinut ilman kuopusta, keskittyä aikuisten juttuihin. Mutta jos tilanne on siis se, että kuopuksesi ei IKINÄ saa olla läsnä sinun ja kavereidesi tavatessa, niin sitä en ihan ymmärrä aikuisilta.

no menee aina mukaan, meillä niin pien asunto ja kun noit huoneitten ovia ei saa mitenkään lukkoon niin aina tunkee mukaan. kvaerukset on aika paljon ulkona illalla jolloin mä en enää ole kuopuksen kaa siel. pitäis jotain keksii noihin oviin jotta sais esikko rauhaa, niil on muutenkin yhteinen huone. aika raastavaa tälläinen. ei mun mielestä ole käynyt tän kaverin päälle, huutaa ja mesoo vain aika lailla.

Mä olen kyllä sitä mieltä että ei ole hyväksi ketään pakottaa olemaan toisen kaveria ja pahimmassa tapauksessa esikoinen menettää kaverinsa kokonaan. Mun kaverilla on myöskin aika vilkas ja kovaääninen lapsi ja myöntää täytyy että se rasittaa ja kommunikointi kaverin kans on aika hankalaa kun lapsi on paikalla. En kyllä todellakaan kaverille sanois mitään, mutta mukavampi on tavata jos lapsi ei ole paikalla.

Loukkaako tää tilanne nyt vaan sua vai kuopusta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tämä ajatus mullekin tuli mieleen. Onko esikoisen kaveri perheensä ainoa lapsi?

Jos tunnet tän kaverin äidin, voisi olla hyvä ajatus jutella ensin hänen kanssaan. Ja sitten vaikka kaikki yhdessä tän kaverin kanssa. Tarkoitan juttelulla sitä, että selitetään hänelle tilanne, miksi kaverin sisarus käyttäytyy välillä eri lailla kuin muut ja yritetään löytää ratkaisu, joka olisi kaikille vähiten huono.

Mä ymmärrän senkin, että kaverisi välillä haluavat nähdä sinut ilman kuopusta, keskittyä aikuisten juttuihin. Mutta jos tilanne on siis se, että kuopuksesi ei IKINÄ saa olla läsnä sinun ja kavereidesi tavatessa, niin sitä en ihan ymmärrä aikuisilta.

ei ole perheen ainokainen, ja noi kaverit jotka ei hyväksy tota meiän kuopusta niin eivät enää juuri yhteyttä piäkkään, kun en paljoa pysty heitä tapaa ilman kuopusta. no, en voi muita syyttää kuin itseäni, kavereilla on oikeus valita haluvatko nähä vai ei!! :(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mä olen kyllä sitä mieltä että ei ole hyväksi ketään pakottaa olemaan toisen kaveria ja pahimmassa tapauksessa esikoinen menettää kaverinsa kokonaan. Mun kaverilla on myöskin aika vilkas ja kovaääninen lapsi ja myöntää täytyy että se rasittaa ja kommunikointi kaverin kans on aika hankalaa kun lapsi on paikalla. En kyllä todellakaan kaverille sanois mitään, mutta mukavampi on tavata jos lapsi ei ole paikalla.

Loukkaako tää tilanne nyt vaan sua vai kuopusta?

mua enemmän kun ei toi 4v ymmärrä näit asioita... :(

Et ole maininnut esikoisen ja tämän kaverin ikää, oletan jo kouluikäisiä olevan. Selität sen esikoisen kaverille mitä vikaa teidän kuopuksessa on, se jo auttaa vähän. Sitten yrität pitää kuopuksen muissa hommissa, vaikka se isompien seura kiinnostaisi varmasti paljon enemmän, että isommat saavat keskinäistä aikaa leikkeihinsä, ei niihin muutenkaan yleensä noita pienempiä haluta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et ole maininnut esikoisen ja tämän kaverin ikää, oletan jo kouluikäisiä olevan. Selität sen esikoisen kaverille mitä vikaa teidän kuopuksessa on, se jo auttaa vähän. Sitten yrität pitää kuopuksen muissa hommissa, vaikka se isompien seura kiinnostaisi varmasti paljon enemmän, että isommat saavat keskinäistä aikaa leikkeihinsä, ei niihin muutenkaan yleensä noita pienempiä haluta.

joo meiän esikko on ekaluokkalainen ja toi kaveri pari vuotta vanhempi!! olen yrittänytkin selittää, mutta ei auta kuin yrittää saada kuopus tekee jotain muuta...
no kait tääkin tästä, kaikki järjestyy kuitenkin aikanaan...
mä olen jo niin tottunut tälläseen, siks ei juuri tavata uusia ihmisiä ja ollaan vain niiden kanssa jotka ymmärtää... piiri pieni pyörii kotiympyröissä :(

Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
törkeitä ne sun kaverit! Vielä lapselta voi ymmärtää tuollaista käytöstä (jos vaikka tosiaan pelkää kovaäänistä kuopustanne), mutta aikuiset ihmiset. Hävetköön |O

Kavereilta tuollasta käytöstä en ymmärrä. Ei ne siinä tapauksessa mitään kavereitakaan ole. Olet varmaan selittäny heille, mikä on vikana?

Kyllä 4v jo jotain ymmärtää. Hänelle voi nätisti yrittää selittää asioita. Samoin esikon kavereille voisi kertoa, miksi kuopus käyttäytyy erilailla.
Saattaa olla niin, että jos ihminen on tietämätön asioista, voi loukata sillä tietämättömyydellään.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
törkeitä ne sun kaverit! Vielä lapselta voi ymmärtää tuollaista käytöstä (jos vaikka tosiaan pelkää kovaäänistä kuopustanne), mutta aikuiset ihmiset. Hävetköön |O

Kavereilta tuollasta käytöstä en ymmärrä. Ei ne siinä tapauksessa mitään kavereitakaan ole. Olet varmaan selittäny heille, mikä on vikana?

Kyllä 4v jo jotain ymmärtää. Hänelle voi nätisti yrittää selittää asioita. Samoin esikon kavereille voisi kertoa, miksi kuopus käyttäytyy erilailla.
Saattaa olla niin, että jos ihminen on tietämätön asioista, voi loukata sillä tietämättömyydellään.

joo tietävät noi diagnoosit, no en enää hirveesti heihin yhteyksiä piäkkään... olen yrittänyt selittää 4v lle mutta ei aina muista et isot haluis olla rauhassa.
kun tykkää kuitenkin omasta isoveljestään ihan hirveesti ja ikävöi aina kun isoveikka on koulussa. :hug:

Kuulostaa aika moukkamaiselta tuo aikuisten toiminta. Ei varmaan tarvitse kauheasti miettiä kumman valitsee, oman lapsensa vai "kaverit"...

Mitä tuohon lapseen tulee, niin se on varmaan pelästynyt ja ahdistunut raivareista varsinkin jos raivarit ovat jotain sellaista johon se ei ole tottunut. Auttaiskohan jos juttelisitte asiasta vanhempien kesken ja selittäisitte esikoisen kaverille että ei kuopus pahaa tarkoita.

Yhteistyössä