Tuntuuko teistä muista kun juttelette lapsettomien..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ystävienne kanssa siivouksesta ja kotitöistä, etteivät he ymmärrä yhtään kuinka paljon lisäsotkua/-työtä pieni lapsi tai lapset tekee?

Useasti ainakin itselläni kun tulee puhuttua lapsettomien kavereiden kanssa, huomaan että kaverilleni se "ettei ole jaksanut oikein siivota" saattaa tarkoittaa sitä ettei hän ole imuroinut,luutunnut,tiskannut tai pessyt pyykkiä VIIKKOON tai pariin.
Kun taas itselleni se "ettei ole jaksanut oikein siivota" tarkoittaa sitä että en ole vaikkapa päivään tiskannut tai imuroinut/pessyt pyykkiä pariin päivään.
Tuntuu ettei ystäväni ymmärrä sitä että jos meillä on vähän sekaista, se tarkoittaa sitä että koti on tod.näk ollut vielä eilen ihan järjestyksessä mutta sotkua tulee paljon helpommin ja nopeammin lapsiperheessä.
Tuntuu niin turhalta kun tämä ystävä sitten ohjeistaa että että olisi hyvä tehdä kaikki samantien eikä lykätä, koska jos ihan oikeasti tekisin KAIKKI kotityöt juuri silloin kun olisi tarvetta, en muuta ehtisi tehdäkkään!

no eihän lapseton voi ymmärtää. en itekää ymmärtäny. tai ihminen jolla ei oo lemmikejä ei voi ymmärtää sitä imuroimisen määrää mitä monen lemmikin perheessä on harrastettava :)

Jaa, en oo tuollaista näkökulmaa ikinä ajatellu. En tiedä ymmärtävätkö lapsettomat kaverimme tuollaista asiaa mutta en tiiä sitäkään tarviiko heidän ees ymmärtää.

Lisäksi meillä ei kyllä oo sotkuista juuri koskaan lapsista huolimatta.

Ei meille ainakaan mitään sotkua tule, vaikken pariin päivään pyykkiä pesisikään..? Iso pesukone pyöräyttää viikon pyykit kerralla puhtaaksi, eli välillä kyllä jää pyykinpesu yli viikoksi. Eikä sitä tiskikonettakaan joka päivä tarvitse pyöräyttää, riippuu vähän, kuinka paljon olemme olleet kotona. Ja silloinkin siellä tuntuvat vievän tilaa minun kahvikuppini, koska minulla on paha tapa ottaa aina uusi kuppi, jos edellinen on jo kuivunut, mutta lasten mukit huuhtaisen käytön jälkeen ja saavat käyttää koko päivän samaa. :D Eli ei ole tuttu tunne, usein ne lapsettomat kaverit tuntuvat ennalta olettavan, että meillä on joku kauhea kaaos aina kotona ihan vaan sen takia, että on lapsia.

Ja mä en ymmärrä tuota sun ajatusmaailmaa. Ekaksikin: miksi lapsettoman pitäisi ymmärrä lapsiperheen elämää? Jos ystävälläsi on esim. koira ja sinulla ei, et ehkä sinäkään ymmärrä mitään siitä koirasta, sen hoidosta, sen koulutuksesta ja sen kanssa olemisesta.

Toiseksi: en ymmärrä, miksi tästä lapsiperheen jatkuvasta pyykkäyksestä, luuttumisesta ja imuroinnista ja tiskikoneen täyttämisestä tehdään joku jokapäiväinen monituntinen sessio. Ei mun ystävä ainakaan (2 lasta ja koira) tällaista projektia vedä joka päivä - tai ei ainakaan sitä mainosta ja kuuluttele. Kolmanneksi: mitäs jos kertoisit tälle (hölmölle lapsettomalle) kaverillesi, mikä kaaos teillä sitten on aina kotona. Vaikka pyydät käymään ja tuhoa katsomaan kun et ole siivonnut päivään.

(Toisaalta en ymmärrä, miten kämpän voi säädä päivässä tai kahdessa kauheeseen kuntoon..)

Mä jouduin siivoamaan ennen lasta mun mielestä enemmän, kun oli koira. Imurointi joka toinen päivä, lattian pesu 2xviikossa, ruoka- ja vesikuppien tiskausta, lakanoiden vaihtoa, jne.

Vettä en joisi edes huuhdellusta maitolasista, joten meillä ei lastenkaan tarvitse käyttää aina samaa kuppia. Viiden aterian astiat täyttävät pesukoneen kerran päivässä ja jotain jää käsin tiskattavaksikin. Jätettä tulee joka päivä poisvietäväksi asti. Pyykkiä pestään vähintään 8 kg päivässä (minun 1- ja 3-vuotiaani saavat tutkia maailmaa, vaikka vähän tahroja tulisikin). Vähintään eteinen ja keittiö on imuroitava päivittäin (rattaat/kengät tuovat kiviä/hiekkaa ja lapset eivät saa vielä koko haarukallista/lusikallista suuhunsa sotkematta). Lapset leikivät lähes koko hereilläoloaikansa, joten kyllä heidän täytyy siivota lelujansa pois useamman kerran päivässä. Täällä ei voisi kävellä, jos jäisi päiväkään väliin siivousta.

No minä jo mietin olenko aivan outo, aika sama meininki meillä.

Jep. Lähinnä sitä itsekseni huokaan että joo-o, nyt muistan taas miksi en ole sitä ja tätä ja tuota taas aikaseksi, sitä vaan menee niin paljon aikaa ja energiaa perheen pyörittämiseen.

Tekee ihan hyvää havahtua tähän välillä niin omatunto puhdistuu, ei sitä kaikkea voi ehtiä :)
(kun ei ne lapsettomatkaan ehdi sen enempää)

Pyykkiä pestään vähintään 8 kg päivässä (minun 1- ja 3-vuotiaani saavat tutkia maailmaa, vaikka vähän tahroja tulisikin).

Miten pyykkiä VOI tulla 8 kg päivässä?? o__o Meillä sellaisiin lukemiin päästään vain jos on mahatautia... Ja siis aika paljon nuo meidänkin rymyävät ja sotkevat, mutta en minä kotivaatteita jokaisen ruokatahran tai kuolaläiskän takia vaihda, yleensä menevät koko päivän samoilla vaatteilla, jos ollaan kotona. Ja ulkovaatteet nyt ovat onneksi sellaiset, että kestävät rymyämistä.

[QUOTE="Elsa";28036786]Ja mä en ymmärrä tuota sun ajatusmaailmaa. Ekaksikin: miksi lapsettoman pitäisi ymmärrä lapsiperheen elämää? Jos ystävälläsi on esim. koira ja sinulla ei, et ehkä sinäkään ymmärrä mitään siitä koirasta, sen hoidosta, sen koulutuksesta ja sen kanssa olemisesta.

Toiseksi: en ymmärrä, miksi tästä lapsiperheen jatkuvasta pyykkäyksestä, luuttumisesta ja imuroinnista ja tiskikoneen täyttämisestä tehdään joku jokapäiväinen monituntinen sessio. Ei mun ystävä ainakaan (2 lasta ja koira) tällaista projektia vedä joka päivä - tai ei ainakaan sitä mainosta ja kuuluttele. Kolmanneksi: mitäs jos kertoisit tälle (hölmölle lapsettomalle) kaverillesi, mikä kaaos teillä sitten on aina kotona. Vaikka pyydät käymään ja tuhoa katsomaan kun et ole siivonnut päivään.

(Toisaalta en ymmärrä, miten kämpän voi säädä päivässä tai kahdessa kauheeseen kuntoon..)[/QUOTE]

Ei toki tarvitsekaan! :)
Sehän on ihan luonnollista, kunhan olen tehnyt tämmöisen huomion.
Ehkäpä ystäväsi on sitten jotenkin hyvä organisoimaan ja järjestämään jne. koska meillä todellakin menee jokapäivä vähintään 2 tuntia siivoukseen että siisteystaso säilyy ja silloinkaan ei koskaan ole _kaikki_ tehtynä mitä pitäisi olla.
Olen kyllä kateellinen tuosta ystäväsi taidosta.

Ja minun ystäväni toki tämän tietää, kun on meillä käynyt jos siivous on jäänyt välistä esim. 2 päiväksi ja onkin naureskellut etteikö meillä ole hetkeen siivottu.
Silloin kyllä saattaa ärsyttää ja turhauttaa eikä auta selittää että kyllä meillä 2 päivää sitten imuroitiin,tiskattiin,pyykättiin jne. ettei kuulosta ihan urpolta.
Jo yhdessä päivässä tiskivuori on niin suuri ettei mahdu tiskialtaisiin vaan nousee jo pöydille eli oikeastaan pitäisi tiskata 2 krt/pvä mitä ei kyllä tule tehtyä, kun ei tiskikonetta ole..
Imuroida tulee päivittäin koska hiekkaa kertyy eteiseen, kissa levittää kissanhiekkojaan ja karvojaan ja murusia tulee aina keittiön lattioille.
Pyykkiä täytyy hurautella väh. 2 koneellista jokapäivä.
Pölyt pitää pyyhkiä ainakin 4 päivän välein.
Tämän lisäksi tulee järjestellä ja siivota lapsen huone päivittäin.
Vessan lavuaari täytyy myös pestä päivittäin ja vessan peili pyyhkiä.

Jaa, en oo tuollaista näkökulmaa ikinä ajatellu. En tiedä ymmärtävätkö lapsettomat kaverimme tuollaista asiaa mutta en tiiä sitäkään tarviiko heidän ees ymmärtää.

Lisäksi meillä ei kyllä oo sotkuista juuri koskaan lapsista huolimatta.

Ehkäpä me olemme sitten vain henkisesti jotenkin poikkeuksellisen väsyneitä tai vajavaisia kun emme jaksa työn,opiskelujen ja perhe-elämän pyörteissä pitää kotia tip-top-kunnossa. :)
Ei kertakaikkiaan riitä voimia ja aikaa.
Lisäksi tiedostan että olen huono organisoimaan hommia niin ettei pyykki-/tiskivuoria koskaan pääsisi syntymäänkään.
Tai kaappeja täynnä sekalaista tavaraa..

ei meillä mikään kovin radikaali muutos kyllä olisi, vaikka oltaisi viikko imuroimatta tai pesemättä pyykkiä. En ole ikinä ymmärtänyt, mistä jotkut lapsiperheet oikein reivät sen järjettömän pyykkikasan ja sotkun. Ei meillä vaan sellaista muodostu, vaikka jokapäivä puhtaat vaatteet vaihdetaan ja lapset leikkivät sisällä aika villistikin.

Harvemmin tulee lapsettomien kavereiden kanssa siivouksista juteltua, joten en tiedä mitä ymmärtävät eikä sen niin väliäkään.

Kuten jo tämä ketju osoittaa niin ei sitä lapsiperheellisetkään aina ymmärrä minkä verran siivoamista toisilla on ja tuntuu välillä että siinä vaiheessa kun niitä lapsia löytyy on entistä vaikeampi ymmärtää miksi toisella on asiat erilailla. "Ei meillä vaan ikinä ole noin vaikka meilläkin on kolme lasta..."

Ehkä lapsettoman on helpompikin vaan hyväksyä että lasten kanssa tuota työtä voi olla hirveästi, kun ei tarvi verrata sitä omaan elämään.

tässäkin ketjussa huomaa, että ihmisillä on myös tosi erilainen käsitys siitä missä kunnossa kodin pitää olla. Jollekin riittää se, että tavaroita ei ole lattiat täynnä ja tasot on suht tyhjät eikä näkyvää likaa pahemmin, mutta toisilla täytyy jokaisen nurkan kiiltää jatkuvasti ja pyykkikorin olla aina tyhjillään.

Silloin kyllä saattaa ärsyttää ja turhauttaa eikä auta selittää että kyllä meillä 2 päivää sitten imuroitiin,tiskattiin,pyykättiin jne. ettei kuulosta ihan urpolta.
Jo yhdessä päivässä tiskivuori on niin suuri ettei mahdu tiskialtaisiin vaan nousee jo pöydille eli oikeastaan pitäisi tiskata 2 krt/pvä mitä ei kyllä tule tehtyä, kun ei tiskikonetta ole..
Imuroida tulee päivittäin koska hiekkaa kertyy eteiseen, kissa levittää kissanhiekkojaan ja karvojaan ja murusia tulee aina keittiön lattioille.
Pyykkiä täytyy hurautella väh. 2 koneellista jokapäivä.
Pölyt pitää pyyhkiä ainakin 4 päivän välein.
Tämän lisäksi tulee järjestellä ja siivota lapsen huone päivittäin.
Vessan lavuaari täytyy myös pestä päivittäin ja vessan peili pyyhkiä.

Onkohan sulla vähän liian korkeat standardit siisteydelle, tai sitten jotain on pielessä.

* Tiskaaminen on ainoa minkä ymmärrän. Sitäkin helpottaa, jos ei käytä "turhaan" astioita eli esim. leipä ei tarvitse omaa lautastaan, laseja voi käyttää koko päivän samaa jne. Ruoanlaitto astiat pesee hetkessä kun se tekee heti käytön jälkeen, esim. paistinpannun kun huljauttaa vielä lämpinänä harjalla ja pesuaineella niin se on 10 sekunnissa puhdas.

* Imurointi joka päivä kuulostaa täysin järjettömältä. Hommaa eteiseen kunnollinen kuramatto ja myös kissanvessan edustalle. Ulko- sekä kissanhiekka pysähtyvät näihin. Mulla on kaksi kissaa ja hyvin riittää imuroida viikon välein. Keittiöön voit hommata rikkaharjan, jolla pyyhkäiset isommat murut kerran päivässä. Varmasti voit venyttää imurointivälin viikkoon tai ylikin näillä toimenpiteillä, eikä näytä yhtään sen epäsiistimmältä!

* Pölyjen pyyhkimisenkin tarve vähenee, kun et koko ajan imurilla sekoita huoneilmaa.

* Järkeä vaatteiden käyttöön myös. Kaksi koneellista pyykkiä on ihan hitosti, jos teillä ei ole tyyliin 6 lasta. Joka tahran jälkeen ei tartte vaatetta pyykkiin laittaa, ja ainakin aikuiset käyttävät (pl. alusvaatteet ja urheilukamppeet) samoja pari päivää.

* Ei mitään syytä pestä lavuaaria JOKA PÄIVÄ! Pyyhkäise näkyvät roskat ja pölyt viemäriin käsien pesun yhteydessä (ts. et anna paskan kertyä vaan huuhdot kun sen näet) niin tarkempi kuuraus kerran viikossa riittää. Ja mitä sille peilille oikein tapahtuu että sekin pitäisi joka päivä pestä :o???

[QUOTE="vieras";28036872] Ja siis aika paljon nuo meidänkin rymyävät ja sotkevat, mutta en minä kotivaatteita jokaisen ruokatahran tai kuolaläiskän takia vaihda, yleensä menevät koko päivän samoilla vaatteilla, jos ollaan kotona.[/QUOTE]

Minä vaihdan lapselle pienestäkin tahrasta vaatteen, koska se häiritsee mua. En itsekään kulje likaisissa vaatteissa. Edes kotona. Ja kotonakin vaatteita saatetaan vaihtaa useita kertoja päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Teet sen väärin;28037094:
Onkohan sulla vähän liian korkeat standardit siisteydelle, tai sitten jotain on pielessä.

* Tiskaaminen on ainoa minkä ymmärrän. Sitäkin helpottaa, jos ei käytä "turhaan" astioita eli esim. leipä ei tarvitse omaa lautastaan, laseja voi käyttää koko päivän samaa jne. Ruoanlaitto astiat pesee hetkessä kun se tekee heti käytön jälkeen, esim. paistinpannun kun huljauttaa vielä lämpinänä harjalla ja pesuaineella niin se on 10 sekunnissa puhdas.

* Imurointi joka päivä kuulostaa täysin järjettömältä. Hommaa eteiseen kunnollinen kuramatto ja myös kissanvessan edustalle. Ulko- sekä kissanhiekka pysähtyvät näihin. Mulla on kaksi kissaa ja hyvin riittää imuroida viikon välein. Keittiöön voit hommata rikkaharjan, jolla pyyhkäiset isommat murut kerran päivässä. Varmasti voit venyttää imurointivälin viikkoon tai ylikin näillä toimenpiteillä, eikä näytä yhtään sen epäsiistimmältä!

* Pölyjen pyyhkimisenkin tarve vähenee, kun et koko ajan imurilla sekoita huoneilmaa.

* Järkeä vaatteiden käyttöön myös. Kaksi koneellista pyykkiä on ihan hitosti, jos teillä ei ole tyyliin 6 lasta. Joka tahran jälkeen ei tartte vaatetta pyykkiin laittaa, ja ainakin aikuiset käyttävät (pl. alusvaatteet ja urheilukamppeet) samoja pari päivää.

* Ei mitään syytä pestä lavuaaria JOKA PÄIVÄ! Pyyhkäise näkyvät roskat ja pölyt viemäriin käsien pesun yhteydessä (ts. et anna paskan kertyä vaan huuhdot kun sen näet) niin tarkempi kuuraus kerran viikossa riittää. Ja mitä sille peilille oikein tapahtuu että sekin pitäisi joka päivä pestä :o???

Kiitos tästä, selkiytti kyllä vähän tätä omaakin ahdistuneisuutta kun tuntuu että jokapäivä vaan siivotaan eikä koskaan silti ole täydellisen siistiä kuten useimmilla..

Urheilukamppeita pestään päivittäin, samoin pyyhkeitä tulee pesuun paljon,lapsien vaatteet,miehen vaatteet,minun vaatteeni ja tämän lisäksi aina on kierroksessa lakanoita/pyyhkeitä joita ei jakseta pestä heti käytön jälkeen.
Jokin siinä organisoinnissa mättää, tiedän sen itsekin, koska kyse ei ole siitä ettemme tekisi mitään.
Silti niitä vuoria vain syntyy..
Ehkäpä se on juuri siinä että jos tulee pari päivää ettei pyykkiä pestä, sitä ehtii kertyä paljon ja koska kuivaustilaa rajallisesti ja konekin vain 6kg kone, sitä jää kertymään korin pohjalle kun uudet pyykit tulevat päälle ja kierre on valmis.
Ja siitä peilistä, siihen tulee rasvatahroja kun peilikaapin ovi aukaistaan! :D

Meillä kolme lasta ja todellakin jo päivässä tää kämppä menee siihen kuntoon, että näyttää, kun ei olis viikkoon siivottu. Keittiöön kertyy päivässä kauhee määrä murusia, lasten lelut ja vaatteet on ympäri asuntoa vessoja myöten. Ja tiskikone tosiaan täytyy pyöräyttää yksi tai kaksi kertaa päivässä. Pyykkiäkin olisi hyvä saada pestyksi ainakin se yksi koneellinen ja silittää. Meillä lapset on kotihoidossa, joten luulen, että sotkun määrä on suurempi silloin, kun ollaan kotona. Sitten, kun käydään töissä ja päivähoidossa, ei sotkua ehdi kertyä niin paljon.

Taitaa olla aikalailla perheestä ja tilanteesta kiinni, ymmärtääkö joku jonkun toisen sotkun ja siivouksen määrää.

No jos minulle lapsettomana puhui kotitöistä, niin ymmärsin ne täysin eri tavalla kuin nyt perheellisenä.
lapsettomana kun asuimme miehen kanssa kaksin, niin sehän oli ihan sama kumpi tekee ne kun niitä oli niin vähän eikä niihin mennyt aikaa nimeksikään.

Sen takia kun tiedän miten itse olisin lapsettomana ajatellut asioista, niin en yleensä puhu lapsettomille kotitöistä koska eivät he voi ymmärtää työn määrää. ja eivät kaikki lapsiperheetkään käytä saman verran, monilla on kuivausrummut (meillä ei), jotkut käyttävät enemmän eineksiä, leipovat vähemmän, vähemmän romua ja paremmat säilytstilat... joillain taas enemmän lapsia kuin meillä jne.

Jos kotityöt tulevat puheeksi yritän selittää lyhyesti mutta asennoidun alun alkaen niin että en hermostu enkä suutu jos puhekaveri ei ymmärrä.

Lapseton lähisukulainen soittelee minulle usein

Kiitos tästä, selkiytti kyllä vähän tätä omaakin ahdistuneisuutta kun tuntuu että jokapäivä vaan siivotaan eikä koskaan silti ole täydellisen siistiä kuten useimmilla..

Urheilukamppeita pestään päivittäin, samoin pyyhkeitä tulee pesuun paljon,lapsien vaatteet,miehen vaatteet,minun vaatteeni ja tämän lisäksi aina on kierroksessa lakanoita/pyyhkeitä joita ei jakseta pestä heti käytön jälkeen.
Jokin siinä organisoinnissa mättää, tiedän sen itsekin, koska kyse ei ole siitä ettemme tekisi mitään.
Silti niitä vuoria vain syntyy..
Ehkäpä se on juuri siinä että jos tulee pari päivää ettei pyykkiä pestä, sitä ehtii kertyä paljon ja koska kuivaustilaa rajallisesti ja konekin vain 6kg kone, sitä jää kertymään korin pohjalle kun uudet pyykit tulevat päälle ja kierre on valmis.
Ja siitä peilistä, siihen tulee rasvatahroja kun peilikaapin ovi aukaistaan! :D

Ehkä et vain arvioi / huomaa muiden sotkuja niinkuin ehkä omat? Väitän, että vaikka todellakin imuroin vain noin kerran viikossa niin kukaan vieras ei huomaisi eroa sen välillä onko imuroinnista 1 vai 5 päivää. Samoin sinä saatat "huomata" tai ainakin tuntea että teillä pitää imuroida, vaikka vieras olisi eri mieltä - ja voit arvioida kylässä että siellä imuroidaan yhtä ahkerasti, vaikka todellisuudessa he imuroisivatkin kerran viikossa.

Vinkkini on, että keskity niihin sotkuihin jotka OIKEASTI huomaat. Esim. ne tiskit. Olisiko mahdollista hommata pyykinkuivauskone? Se vähentäisi kuivaustilan tarvetta. Pyyhkeet jos peset aamulla ja ripustat ilmavasti omalle paikalleen, on ne illalla käyttökunnossa eivätkä vieneet yhtään varsinaista kuivaustilaa. Lakanat voi kuivattaa parvekkeella jne.

Kannattaa myös miettiä, vaihdatko vaatteita/pyyhkeitä/lakanoita liian usein vain tavan vuoksi. Normikäytössä kylpypyyhe kyllä kelpaa ainakin 1-2 viikkoa ja tosiaan vaatteet useamman päivän. Monet päällysvaattet pidempäänkin kun tuulettaa niitä vaikka yön yli. Näin pääset pyykinkin kanssa järkevämpään rutiiniin.

Ps: jos puhdistat kasvot kasvovedellä, niin pyyhkäise sillä pumpulilapulla (sillä puolella joka ei koskenut kasvoihin) aina peilin rasvajäljet pois. Toimii, eikä koko peiliä tarvitse hinkata niin usein. Samalla taktiikalla pyyhkäisee myös hanan tai vaikka vessanpöntön nupin kerran - pari päivässä ja paikat pysyy puhtaan näköisinä vähällä vaivalla :).

Jaa...
Meillä ei ole sotkuista vaikka on lapsi. Lapsi kun osaa siivota omat jälkensä vaikka onkin vasta 3½v. Välillä saa levittää lelut mutta kun leikki loppuu kerätään lelut takaisin paikoilleen. Arkena ei useinkaan niitä leluja edes levitellä. Seurustellaan muuten, vaikka kirjan kanssa ja TV:kin on sellainen väline mistä ei synny sotkua.
Niin ja meillä lapsella on ilmeinen tarkkaavaisuushäiriö ja siltikin osaa korjata jälkensä kun pitää jöötä :)

Yhteistyössä