Tuore imettäjä kaipaa apua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Poika 8 päivää vanha ja maito nousi hyvin jo 3 päivänä synnytyksestä.. Tissit oli maidon noustessa tosi kipeät ja pinkeät mutta tiheään imettäminen auttoi siihen.

Eilen sitten toinen rinta tuntui ihan hakatulta ja oli tosi kipeä, iltapäivällä alkoi vilustamaan ja yöllä oli varmaan pientä lämpöilyä. Imetin sitten yöllä vain tätä kipeää rintaa tyhjemmäksi ja se hieman auttoi. Nyt tässä kipeässä rinnassa muutama tietty kohta mitkä on ihan sairaan kipeät, ettei pysty edes koskemaan..

pelkään että siellä on jotain tukoksia tms. ja kohta on rintatulehdus päällä. Mikä tähän auttaisi?

kokeilepa lämpöhoitoa. Haudo sitä kipeää rintaa lämmitetyllä jyväpussilla tms. tai suihkuttele oikein lämpimällä vedellä ja koita samalla hieroa varovasti niitä muhkuroita sillä tavalla "nänniä kohti". Ja imetä ahkerasti.

Tosiaan tuo lämpö ja varovainen hieronta auttavat. Mullakin tuli maitoa paljon enemmän kuin vauva jaksoi syödä, joten pakko oli tirskutella rintoja tyhjemmäksi välillä. Ja tuli tosiaan noita kovia "pahkoja", joihin maito oli pakkaantunut. Varo vilustuttamasta rintojasi!

Rintatulehdus. Tärkeintä imettää. Voit samanaikaisesti hieroa rintaa että tulehtunut kohta varmasti tyhjenee joka kerralla. Vaihda vauvan asentoja. Vauvan tyhjentää rinnan parhaiten alahuulen/leuan puolelta. Lepäile, pidä rinta lämpimänä, kaalinlehdet auttavat kipuun. Jos menee todella pahaksi, hae tarveyskeskuksesta antibiootit.

Mulla oli samaa.. maidon pakkautuessa. Kävin lämpimässä suihkussa, hieroin ja lypsin varovasti. Sit peiton alle vaan ihokontaktiin vauvan kanssa ja antaa vauvan imeä kipeää rintaa mahd. paljon.

Minulla auttoi muhkuroiden hierominen, eikä edes niin kovin varovasti. :P Ne muhkurat ovat TODELLA kipeät, mutta siitä huolimatta "runnoin" niitä niin että tuli jopa mustelmat. Imetyksen aikana hierominen auttaa, myös tosi lämpimässä suihkussa, tai juuri hautoa lämpimällä.

Pikainen vastaus, joten pahoittelut mahdollisista kirjoitusvirheistä. :)

Ja imetä normaalista poikkeavassa asennossa, vaikka siten, että sängyssä imetät kyljelläsi siten, että vauvan jalat ovat pääsi suuntaan. Se auttaa tyhnentämään eri kohtia voimakkaammin.

Mullakin oli. Haudoin lämpimällä, imetin mahollisimman tyhjäksi ja ohjeen mukaan niin että vauvan alaleuka oli tukoksen puolella ja hieroin varovasti. Se teetti hieman mietintää että miten asettaa vauva silleen että söis tukoksen suhteen oikein, mut onnistui. Lopputuloksena vauva oli mun kainalossa pää etupuolella ja jalat mun seläntakana. Hyvän nojatuolin ansiosta onnistu.

Itseasiassa viileä on parempi koska se laskee kudosturvotusta ja tukkeutunut tiehyt pääsee pinteestä. Eli kylmäpussia ensin ja ennen imetystä pikainen lämmitys vaikka hiustenkuivaajalla. Buranaa kannattaa myös ottaa ja imettää tiheästi. Jos oireet ei ala helpottaa vuorokaudessa tai nousee korkea kuume niin sitten lääkäriin.

Kuulostaa, kuin olisi rintatulehdus. Minullakin oli niin, mutta vaihtelemalla imetysasentoa ja samalla hieroen rintaa se meni itsestään ohi. Kannattaa kuitenkin hieroa niin kevyesti kuin pystyy, koska liian kova hierominen saattaa rikkoa maitotiehyitä ja maitoa sitten vuotaa ympäröiviin kudoksiin, joka sekin tuntuu kivuliaalta.

ja lääkäriin saa myös mennä jos ei kotikonstein helpota. Antibiotit määrää. Minä nukuin kuumavesipullo kainalossa ja pumppasin ja imetin ja hieroin. Käsin lypsäminen oli kaikkein tehokkainta jos ei lapsella ollut juuri nälkä.

Yhteistyössä