Tuosta kateudesta tuli mieleen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huuhkajatar

Aktiivinen jäsen
08.10.2005
12 193
0
36
Kokkola
Oletteko huomanneet omassa kaveripiirissänne kilpavarustelua?

Minä olen huomannut, ja valitettavasti tuo pinnallisuus pilaa ystävyyden. Tarkoitan pilaamisella sitä, ettei enää osata jutella syvällisiä ja mukavia, vaan kaikki jutut ovat tyyliä "olemme ostaneet" "aiomme ostaa". Niillä jutuilla ei ystävyyttä voi pitää yllä, haluaisin mieluummin kuulla mitä kaverille todella kuuluu. Voisin kuunnella ilot ja surut, parannella maailmaa kanssaan.....

Minä en ole heille kade kaikesta ostamastaan, mutta olen surullinen siitä että hyvä ystävyys jää materian jalkoihin. :( Jos en saa muuta irti kaverista kuin uusia hankintoja ja niiden hintoja niin vetäydyn omiin oloihini. Parempi olla yksin yksin, kuin yksin kaksin.

Miehelläni on hieman tuota kilpavarustelijan vikaa, mutta minä toimin tehokkaana jarruna.

No yks mun kaveri aina vaan selittää sen tietokoneesta ja kännystä ja kamerasta. Mä en jaksais aina kuunnella sitä samaa...

Ja yks sukulainen selostaa, mitä ovat ostaneet ja matkustelleet ym ja paljonko MAKSOI joku juttu. Ääh, kypsää... :( :kieh:

Mulla oli ystävä, jolle kaikki tavarat ja raha oli äärimmäisen tärkeitä. Hän seurasi muotia, meikkasi, laittoi itseään koko ajan ja puhui vaan, mitä aikoo ostaa tai paljonko jokin maksaa. Sit kaiken huipuksi hän alkoi väittämään, että olen hänelle kade...! Meillä meni välit poikki pääasiassa sen kaverin pinnallisuuden takia... :whistle:

Tässä meidän lähiössä materialistisuus on aika pinnalla. Aina pistetän paremmaksi kuin naapurissa, esim vaatteet, lasten lelut ja jopa autot! No, jokainen tyylillään mutta itse en tuohon alkaisi!

Siksipä etsimme tonttia kaupungin reunamilta! =)

Serkun mies (vähän yli 20-vuotias) on aina selittämässä, miten paljon mikäkin tavara on maksanut. Se on rasittavaa. Varsinkin, kun mies ei itse edes hommaa tavaroitaan, vaan isänsä hankkii niistä suurimman osan. Sopii siinä sitten kehua, että kengät maksoivat 250 euroa. Huoh. Minulle on ihan sama, mitä ihmiset tavaroistaan maksavat. Paitsi silloin olen hiukka kade, jos joku on löytänyt jotain huippu hyvää ja kivaa halvalla, pihi kun olen B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 16:17 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 16:04 Töllin Ruusa kirjoitti:
Eeeh, ei, tai en ole varma.
Mulla menee toisesta korvasta heti ulos toisten ostokset ja omissani ei ole kehumista.

Mutta jos toinen ei muusta osaa puhua enää, miten kauan jaksat kuunnella sitä?

Mä luulen, että olen lähtenyt jo aikoja sitten kuuntelemasta. :whistle: ;)

Ei, en mä oikeasti viitsi edes tavat niin tylsiä ihmisiä. :\|

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 16:19 Töllin Ruusa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 16:17 Huuhkajatar kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 16:04 Töllin Ruusa kirjoitti:
Eeeh, ei, tai en ole varma.
Mulla menee toisesta korvasta heti ulos toisten ostokset ja omissani ei ole kehumista.

Mutta jos toinen ei muusta osaa puhua enää, miten kauan jaksat kuunnella sitä?

Mä luulen, että olen lähtenyt jo aikoja sitten kuuntelemasta. :whistle: ;)

Ei, en mä oikeasti viitsi edes tavat niin tylsiä ihmisiä. :\|

Tuota juuri tarkoitin!

Miehen siskon piti laittaa paremmaksi kun me ostettiin uusi televisio rikki menneen tilalle niin piti heti kohta ostaa vähän isompi telkka kuin meillä.Ja muutenkin pitää olla viimesen päälle vaikka ei olis varaakaan ja sitte "itketään" kun ollaan niin tiukoilla elämisen kanssa mut "mersusta" ei voi luopua ennen vaikka nälkää näkevät.

Mun kaveri osti sukset lapselle piti ostaaa 200euron suksipaketti, ku peltoset on niin HUONOT! Meijän tytöllä on peltoset
Ei kuulemma oo huononpaa imuria, ku Elram meillä on Elram. Kaikki vaatteet jne. pitää ostaa merkkiliikkeestä mistää halpa-hallista ei osteta extremeä.

Mulla on kanssa yksi tuttu joka aina puhuu, kun teillä on niin pieni piha ja vähän kaappeja ja pieni keittiö jne, jne.. En jaksa yhtään kyseisen ihmisen kanssa olla enään puheissa. Varsinkin kun itse olen ihan tyytyväinen pihaani sun muihin tavaroihini. \|O

Pari tuttavapariskuntaa on sellaisia, joilla on aina kaikki parempaa ja hienompaa kuin kellään muulla. Eivätkä tunnu koskaan kehuvan muiden juttuja - siis jos he esim. hankkisivat uuden sohvan, niin kyllä mä (ja moni muukin varmaan) kommentoisin, että onpa kiva tms. Mutta heillä on eka kommentti yleensä "mutta meilläpä onkin..." Ehkä juuri tuosta syystä ovat nimenomaan tuttavia, ystävät on mulla erikseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 18:41 Homo heidelbergensis kirjoitti:
Pari tuttavapariskuntaa on sellaisia, joilla on aina kaikki parempaa ja hienompaa kuin kellään muulla. Eivätkä tunnu koskaan kehuvan muiden juttuja - siis jos he esim. hankkisivat uuden sohvan, niin kyllä mä (ja moni muukin varmaan) kommentoisin, että onpa kiva tms. Mutta heillä on eka kommentti yleensä "mutta meilläpä onkin..." Ehkä juuri tuosta syystä ovat nimenomaan tuttavia, ystävät on mulla erikseen.

Mulla on yksi kaveri, joka on ihan samanlainen. Alussa kun meidän kuopuksella oli Reimatecin toppapuku, niin tän kaverin mielestä Reimatec oli niiiiiiiin surkea haalari kuin olla ja voi, ja kohta heilläkin oli Reimatec kaikkine asusteineen ;)

Meillä on samantapaiset autot, heillä pari vuotta uudempi kuin meillä, niin se on kuulemma niiiiiiiin paljon parempi kuin meillä, että voi hellanduudelis ;)

Ja muutenkin keskustelut kulkee sitä rataa, että jos kerron että on hankittu meille jotain, niin heille ollaan hankkimassa kohta sama tavara, mutta paljon hienompi ja kalliimpi. Usein en saa edes kerrottua omaa asiaani loppuun ennen kuin tämä nainen alkaa selittää miten heillä on niin paljon parempi se ja se...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 19:56 MendedHearts kirjoitti:
\

Mulla on yksi kaveri, joka on ihan samanlainen. Alussa kun meidän kuopuksella oli Reimatecin toppapuku, niin tän kaverin mielestä Reimatec oli niiiiiiiin surkea haalari kuin olla ja voi, ja kohta heilläkin oli Reimatec kaikkine asusteineen ;)

Meillä on samantapaiset autot, heillä pari vuotta uudempi kuin meillä, niin se on kuulemma niiiiiiiin paljon parempi kuin meillä, että voi hellanduudelis ;)

Ja muutenkin keskustelut kulkee sitä rataa, että jos kerron että on hankittu meille jotain, niin heille ollaan hankkimassa kohta sama tavara, mutta paljon hienompi ja kalliimpi. Usein en saa edes kerrottua omaa asiaani loppuun ennen kuin tämä nainen alkaa selittää miten heillä on niin paljon parempi se ja se...
Onko meillä samoja tuttuja, kun meilläkin löytyy yksi samanlainen tuttava. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että toisesta korvasta menee samantien ulos nuo kehumiset. Eipä paljon edes mainosteta mitään hankintojamme hänelle. Eikä tarvitsekaan, kun hän huomaa pienetkin hankinnat kodissamme.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 20:01 äitiliini -65 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 19:56 MendedHearts kirjoitti:
\

Onko meillä samoja tuttuja, kun meilläkin löytyy yksi samanlainen tuttava. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että toisesta korvasta menee samantien ulos nuo kehumiset. Eipä paljon edes mainosteta mitään hankintojamme hänelle. Eikä tarvitsekaan, kun hän huomaa pienetkin hankinnat kodissamme.

Kenties. Mun ja tämän toisen äidin lapset ovat kavereita keskenään, ja annan äidin lätistä suut ja silmät täyteen heidän täydellisistä ja kalliista tavaroistaan ja meidän huonommista, mua ei hetkauta juurikaan. Itse teen ostopäätökseni ihan muilla perusteilla kuin mahdollisimman korkeaa hintaa metsästäen, mutta jos joku haluaa kuluttaa rahaa mahdollisimman paljon niin siitä vaan.
Välillä sieppaa kuunnella ainaista jauhantaa tavaroista ja heidän paremmuudestaan.

En tunne ketään tuollaisia tai ole huomannut ainakaan.

Meillä on vanha televisio, vanha tietokone, johon mies aina ostaa muistia tai jotain, vanhat halvat stereolaitteet. Meillä ei ole pelikonsolia vaikka mies haluaisi.

Määräänkö minä liikaa meillä ostoksista? Tosin meillä ei olisi omaa kotia, jos kaikkea uutta laitettaisiin.

Minulle tulee paha olo jo pelkästä ajatksesta, että mihin se kaikki vanha tavara menee. Ja tämän päivän lehdessä luki, että se menee kiinaan teollisuusmaista, jossa sitten ihmiset kuolevat syöpiin, lapset varsinkin. Näissä laitteissa on sitten ilmeisesti jotain myrkyllistä.

no tää ei nyt mitenkään liity kateuteen, mutta meidänkin kaveripiirissä yksi perhe on nyt selvästi noussut vähän tai paljonkin :D muiden yläpuolelle.. me kun ollaan tämmöinen tavisperhe, niin en jotenkin osaa ajatella vuittonin laukkuja, hanna sarenin kenkiä ja kodin sisustuksessa korvelan mattoja, lokki-valaisia, aaltoa ja muuta... ja kun vielä hyvin selvästi aina kertovat kaiken hinnan, tai ainakin antavat ymmärtää, että tosi kallista kaikki mitä ostavat... juuri tänään tästä toisen kaverin kanssa puhuttiin.. mä kanssa tykkään lastenvaatteista ja niiden ostelemisesta ja merkeistä voisin puhua vaikka aina, mutta muuten ostamiseni on äärimmäisen rajoittunutta :D ja tykkään paljon mieluummin puhua jostain muusta kuin rahasta ja mitä sillä saa.. :D

No mulla oli ystävä, jolla oli kova vauvakuume tai paremminkin vauvantarvikekuume. Sen jälkeen kun mun esikoinen syntyi, niin ei enää mistään muusta oikein keskusteltu ja lähinnä se oli sitä, että tää kaveri halusi kovasti puhua ja kertoa tietojaan, joita oli keräillyt lehdistä ja lastentarvikeliikkeistä oikein urakalla. Siinä oli tosi maaninen sävy ja hänellä siis EI ollut lasta, joten yltiöpäinen kiinnostus tuntui oudolta. Mä en itseasiassa oikein saanut edes sanoa mitään, vaan ystäväni piti saada olla se asiantuntija. Siihen väsähti aika nopeasti.

Juu, on mulla ollut sellainen ihminen kaverina, mutta mä ihan oikeasti kyllästyin, joten hyvin harvakseltaan vaihdetaan enää edes kuulumisia..
Ja kun, mua ei kiinnosta ollenkaan esim. autot, mulle pääasia että sillä pääsee paikasta toiseen.. :whistle: Eikä mua kiinnosta toisten lainat tai kk-tulot, tai vaatemerkit tms.

Johtuisikohan siitä, että en tunne tuollaisia, että vierastan oikein ihmisiä, joista näkee jo kaukaa, että elämän pääsisältö on kaikki ulkoinen?

En alkaisi juttelemaan, jos koko perheellä vaikka marketissa on juuri kaupasta haetut kalliit vaatteet ja kengät ja tavarat.

ostomanian tartuttamat ovat nuoria ja elämässä vasta alussa. Ei ole elämän arvot vielä kohdillaan, kun ei ole vastainkäymisiä kohdalle vielä osunut. Kun sitten esim lapsi tai muu omainen sairastuu tai menehtyy yllättäen, menee ne arvot varmasti uusiksi. Pinnallista on monen elämä, jo pikkulapsesta opitaan siihen kotona: uudet merkkivaatteet vauvasta asti, merkkilelut myös. Ja kaikki saadaan PYYTÄMÄTTÄ puhumattakaan ansaitsemisesta. Onneksi voin opettaa omille lapsilleni toisenlaista elämää, tulevat pärjäämään henkisesti paremmin kuin "ne toiset".
Tunnen itseni niin surulliseksi sellaisen ihmisen puolesta, joka koko keskustelun ajan jutustelee perheen hankinnoista. Eihän sellaisella tunnu olevan "elämää" kun kaikki pyörii vain tavaroiden ympärillä.

meiän kaveripiiristä ei kyllä onneksi montaa sellasta löydy, joiden pitäis päästä pätemään materialla. ne harvatkin on jotain miehen kavereita (miehiä), niin mun ei tartte niiden juttuja ees kuunnella vaan voin juoruilla niitten vaimojen kanssa.

meillä on ehkä enempi semmonen tapa, että naureskellaan ite vaikka tolle meiän 20 vuotta vanhalle autolle ja kertoillaan mihin tienposkeen se on viimeks levinny. ei siinä enää ketään huvita alkaa leveilemään millään tuliterillä kulkupeleillä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Mulla oli ystävä, jolle kaikki tavarat ja raha oli äärimmäisen tärkeitä. Hän seurasi muotia, meikkasi, laittoi itseään koko ajan ja puhui vaan, mitä aikoo ostaa tai paljonko jokin maksaa. Sit kaiken huipuksi hän alkoi väittämään, että olen hänelle kade...! Meillä meni välit poikki pääasiassa sen kaverin pinnallisuuden takia... :whistle:

Ihmettelen miten tuo meikkaaminen liittyy asiaan??? Siis pinnallistako sinusta?? Kyllä minusta jokainen itseään ja muita kunnioittava nainen ehostaa itseään edes vähän!!! Saa kai ihminen näyttää hyvältä ja olla tyylikäs - on itsellään kivempi olla ja muidenkin mukavampi katsella :).

Mulle nuo kilpavarustelijat on nimenomaan kavereita. Onneksi on muutama hyvä ystävä keitä kiinnostaa, mitä mulle oikeesti kuuluu ja mua kiinnostaa tietää myös mitä heille kuuluu.
Tunnustan että mittaan ystävyyttä nimenomaan sillä kuinka aroista asioista voidaan puhua ja kuinka hyvin voin johonkuhun luottaa. Luottamus on ystävyyden perusta. Aika äkkiä loppuu mielenkiinto ihmiseen jos puheenaiheet liittyvät kauppalaskun loppusummaan.

Yhteistyössä