Tuosta lapsen syömisestä... Mitä te tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maamikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maamikki

Vieras
Meillä poika 4v. joka on NIIIIIIN huono syömään oikeen mitään. Aina saa tapella sen ruuan kanssa.

No täällä olen nyt seurannut syömiskeskusteluja ja lähes kaikki on sitä mieltä, et lasta ei saa pakottaa syömään. Et jos ei maistu niin ei sit syö, seuraavan kerran ruokaa tarjolla sit seuraavalla ruualla.

Mutta kun... lapsi on aika hoikka ja jos en pakota sitä syömään osaa ruaasta, se syö ainoastaan muutaman palan lihaa/kalaa/kanaa ja jättää tyystin lisukkeet ja vihannekset syömättä. Sit se oottaisi seuraavaan ruokaan ja söisi taas ne samat lihapalat. Eli koskaan ei söisi vihanneksia, inhoaa niitä yli kaiken.

Tällä hetkellä minä laitan sille sopivan annoksen, johon sit lisään lautasen reunalle esim. yhden kurkkusiivun, palan keitettyä porkkanaa/parsaa/kukkakaalia tms. Ja en anna nousta pöydästä ennen kuin on syöty suurin osa ruuasta ja kaikki vihannekset (joita siis on korkeintaan yhteensä se teelusikallinen). Ja lähes joka kerta se syöminen on itkua ja kiukkuamista ja temppuilua ja narinaa et onko pakko syödä ja montako lusikkaa/haarukkaa vielä....blaa blaa...en siis jaksa kohta sitä.
Tosi kivaa tehdä ruokaa kun poika kiukkuaa joka helvetin kerta ja aina mie poltan päreet ja se menee huutamiseksi ja raivoamiseksi.

Niin, miten toimisitte?

Ei pakotusta. SanaSolia apteekista olen antanut pojalle, ulkoilua ja unta. Pikkuhiljaa on alkanut syödä. Meillä kanssa välillä syömätön lapsi ja kamalan laiha, ihan itkettää nuo käsivarret.

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
Ei pakotusta. SanaSolia apteekista olen antanut pojalle, ulkoilua ja unta. Pikkuhiljaa on alkanut syödä. Meillä kanssa välillä syömätön lapsi ja kamalan laiha, ihan itkettää nuo käsivarret.

Meillä ei tuo sanasol sovi kun tulee ripulille maha. Siellä sit lukikin ohjeissa et saattaa tehä joillekin mahan sekaisin.
Mut yritän muistaa antaa multivitan joka päivä, tosin välillä unohtaa.

Mut siis ootko oikeesti sitä mieltä et ei pidä pakottaa maistamaan, vaikkakin sit vaan se teelusikkallinen? Kun neuvolat ja kaikki koko ajan vouhottaa et pitää osata syödä kasviksia....huoh.

Ei voi muuta kuin olla kiitollinen pojista jotka syövät lähes mitä vaan ja hyvällä ruokahalulla.

Syökö teillä poika esim.mielellään muusia?Siihenhän saisi muussattua,siis keittää perunoiden kanssa vihanneksia ja tekee muussia?

En oikein osaa auttaa,mutta ihan varmasti on raivostuttavaa ja olet todennäköisesti huolesta turta kun lapsi ei syö.

Varmaan olet keksinytkin kaikenlaista vaihtelua ruokiin..onko joatin lempiruokaa edes?Onko hoidossa vai kotona?

Kunpa osaisin auttaa :hug:

Meillä on hoikka poika, ennen huono syömään, nykyisin hyvä kun liikuntaharrastus tuonut ruokahalua ja oppinut kestävyyttä ruokapöydässä istumiseen. Mutta kyllä 4 vuotiaana syötin joskus väkisin, ei olis muuten jaksanut mitään. Eli otin polvien väliin tukevasti, juttelin jotain kivaa ja siinä välissä komensin "suu auki, pure, niele". Ja poika söi =)

Kyllä meillä aina pitää kaikkea edes maistaa. Minusta tuo sinun tapasi ei kuulosta ollenkaan pahalle, kun kaikkea laitat tarjolle vain maistipalan. Toisena vaihtoehtona voisi kokeilla, että poika ottaisi itse ruuan lautaselle, siinäkin sääntönä, että kaikkea on maistettava,mutta hänellä olisi vapaus itse valita kattilasta sopiva pala.
Itse olen ollut lapsi, joka on pakotettu koulussa ja kotonakin syömään väkisin ja sitä en tekisi ikinä lapselle, mutta tuo maistattaminen on ihan ok.

SYömisestä tulee helposti valtataistelua koska lapsi huomaa että sillä jos millä saa huomiota ja taistelun aikaan.
Tarjoaa terveellistä ja vähän eikä yritäkään laittaa isoja(normaaleja) annoksia. Meillä on toi 2v just tollainen syö sen minkä syö pakottaakaan ei voi . Kunhan ei sitten herkuilla vatsaansa täytä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Rania:

Meillä ei tuo sanasol sovi kun tulee ripulille maha. Siellä sit lukikin ohjeissa et saattaa tehä joillekin mahan sekaisin.
Mut yritän muistaa antaa multivitan joka päivä, tosin välillä unohtaa.

Mut siis ootko oikeesti sitä mieltä et ei pidä pakottaa maistamaan, vaikkakin sit vaan se teelusikkallinen? Kun neuvolat ja kaikki koko ajan vouhottaa et pitää osata syödä kasviksia....huoh.

Päiväkodissa hoitajat antoivat palautetta, kun lapseni ei syö "uusia" ruokia -kerroin, että ei hän syö vanhojakaan. Hemppari mitattiin ja hyvä oli. Joten sanoin, että lapseni syö milloin syö ja näin menee hyvin.
Ei lapsellani ole inhokkiruokia, jos tässä sitä tarkoitettiin -ihan oikeasti sinne massuun ei mahdu sillä hetkellä mitään, kun hän kieltäytyy. Siksi en pakota. Jokainen ihminen on erilainen, ja syö eri määriä. Katson kyllä, että se mitä poika syö on ravitsevaa ja terveellistä. En lähde vouhotukseen mukaan...lapsihan voi pillastua jo siitä.

On meillä onneksi ruokia mitä syö mielellään, mut kun ei niitäkään aina voi olla. Ja pitäisi oppia syömäään kaikkea, tai edes lähes kaikkea.
Syö mielellään muussia ja siihen olenkin laittanu porkkanaa ja kaaleja. Kalakeittokin menee jotenkin tilsittynä ja siinä siis purjoa ja porkkanaa.
Kasvissosekeittoa syö kans mielellään ku pilkon siihen nakkeja sekaan.

Mut siis suurin osa ruuista on aina sitä naukumista et onko pakko syödä ja montako lusikkaa vielä. Se raivostuttaa. Et heti kun saa lautasen eteen niin alkaa kysellä montako vielä.

Niin, ja siis ei oo mistään ulkoilusta tms. kiinni, kesällä esim. oltiin pihahommissa (uuteen kotiimme piti kokonaan pihat laittaa) n. 12h päivässä ja ei sen kummemmin se ruoka maistunu.

Mut, ehkä se tästä. Samanlainen sihtikurkku on pikkusiskostaankin näemmä tulossa, blääh. Mut niin on ollut isänsäkin lapsena huono syöjä.
Ois vaan multa periny syöntilahjat niin ei ois pelkoo liika laihuudesta....

Yhteistyössä