Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esikoisemme ollessa vauva eräs ystväni syyllisti minua jatkuvasti siitä, kun en antanut vauvaa kenellekään koskaan hoitoon. Uhitteli aina sillä miten parisuhde kärsii, jos ei koskaan ole miehen kanssa kaksin ja että lapsemme ei ikinä opi olemaan hoidossa, jos sitä ei vauvasta asti jätä jonnekin hoitoon jne.
No en ole antanut yhtäkään neljästä lapsestani hoitoon alle 2vuotiaana ja kaikki ovat oppineet silti menemään joskus yökyläänkin. Ja siitä parisuhteesta... me olemme edelleen yhdessä, ystäväni ja hänen miehensä ovat eronneet ajat sitten.
Mulla sama, jotkut pitäneet hysteerisenä äitinä kun en oo antanu alle 1v hoitoon kuin pakottavasta syystä maksimissaan 3 tunniksi.Eli olin lähes sen 24/7 vauvani kanssa eikä se ahdistanut mua yhtään, nautin siitä. Ahdistanut olis se, jos olis pitäny olla vauvasta erossa! Esikoiseni oli ensimmäistä kertaa vieraalla hoidossa (=joku muu kuin isänsä tai mummi)3vuotiaana,kuopus ollut vähän aiemmin isoveljensä kanssa.Esikoinen on ollut kotihoidossa 5vuotiaaksi.5vuotiaana aloitti päiväkodin ja vaikka siihen asti oli kotona ja lähes 24/7 isän tai äidin hoidossa, niin poika on ollut päiväkodissa reipas, jää sinne mielellään, ei ikävöi, vasu-keskustelussa kerrottiin että on kaikilta tiedoiltaan ja taidoiltaan samalla tasolla kuin päiväkodissa 1vuotiaasta asti olleet ikätoverinsa ja että lapsesta näkee selvästi että hänellä on turvallinen kiintymyssuhde vanhempiinsa. Ja minulle kun joku kehtasi väittää että lapsi ei kehity kotihoidossa, että siihen tarvitaan päiväkotia.
Kun esikoinen oli vauva, avauduin anopilleni siitä, kuinka jotkut olettaa, että pitäisi antaa vauva hoitoon ja jopa yökylään parisuhteen edistämiseksi. Anoppini lohdutti ja sanoi että hän ei ainakaan edes ottaisi alle vuoden vanhaa lapsenlastaan yökylään, että hänen mielestään vauvan paikka on äidin tissillä eikä mummin pullolla.Se helpotti itseäni kovasti

.
Niin, ja olemme edelleen naimisissa ja parisuhteemme on hyvällä mallilla, vaikkei olla vauvaa yökylään laitettukaan ja vaikka lapsemme ovat tosi harvoin hoidossa missään enempää kuin 3 tuntia (päiväkotia lukuunottamatta).Ystäväni, joka työnsi 3 lastaan mummolaan jopa viikoksi kerrallaan, on eronnut. parisuhdetta voi hoitaa lyhyemmälläkin ajalla, itse jätämme lapset 2-3 tunniksi hoitoon voidaksemme olla kahdestaan. Samoin hyödynnämme illan, kun lapset jo nukkuvat ja saamme olla kaksin.