tuosta sähkökatkosta tuli mieleen, että onko palstalla muita kuin minä joka on asunut vuosikausia taloudessa jossa ei ole sähköjä

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
nykyisin kun se näkyuy olevan jo niin iso juttu, että uutisissa sanotaan, jos jossain on sähköt poikki pari tuntia. itse olin kahdeksan vuotias kun meille tuli sähköt . siihen asti pyykit pestiin käsin, vesi lämmitettiin kattilalla hellalla tai muuripadassa saunassa, valona oli kynttilät ja öljylamput. talvella mentiin aikaisin nukkumaan, kun tuli pimeä. minusta tuntuu, että jo ennen seitsemää mentiin nukkumaan illalla

Olet todella etuoikeutetussa asemassa, koska sinulla on kokemusta pitkäaikaisesta sähköttömästi asumisesta. Nykyajan vässykät (joihin siis itsekin hyvinpitkälti kuulun) kuolevat nälkään jos sähköt menee pitkäaikaisesti, puhumattakaan valtavasta masennusaallosta, joka iskee kun ei pääse feisbookkiin tutkimaan muitten elämää...

Mun "ennätys" lienee 2 vrk ilman sähköä, siis muuten kuin mökkiolosuhteissa.

Sujuuhan se, on vaan hiton paljon helpompaa ja mukavampaa sähkön kera :)

Turkissa pari vrk ilman ilmastointia/tuulettimia +40 asteen helteessä oli perseestä, etenkin kun vettäkään ei tullut ilman sähköä.

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Olet todella etuoikeutetussa asemassa, koska sinulla on kokemusta pitkäaikaisesta sähköttömästi asumisesta. Nykyajan vässykät (joihin siis itsekin hyvinpitkälti kuulun) kuolevat nälkään jos sähköt menee pitkäaikaisesti, puhumattakaan valtavasta masennusaallosta, joka iskee kun ei pääse feisbookkiin tutkimaan muitten elämää...
no en usko että kukaan nälkään kuolee nykyisin, mutta esim. kerrostaloissa, rivitaloissa, eikä edes kaikissa omakotitaloissa ole mitään puuhellaa tai puu uunia, jolla lämmittää kotia ja laittaa ruokaa. ei paljon naurattais 20 asteen pakkasella

Mulla on tällänen kokeus lapsuudesta sillä elin 13 ekaa vuotta niin että ei tullut lämmintä vettä sisälle, kylmä vesi piti lämmittää liedellä jotta sai lämmintä vettä.
Saunassa oli iso vesipata joka lämmitettiin puulla.

Sähköt meillä oli.

Joo ei paljon naurattas, kun sisällä olis kans se 20 astetta pakkasta. Meillä ei ole omakotitalossa takkaa, ei puuhellaa ja öljypannukin tarttee sähköä toimiakseen. Kylmä olis ja ruokaa ei vois valmistaa kun kaasugrillillä ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Z:
Kesäkaudella olen puoli vuotta ilman sähköä mökillä. Mut eihän se ole sama kuin ilman sähköä talvellakin.

Missä päin aapee asusti ilman sähköä?
savossa, pienessä kylässä, jossa ei ollu muita kuin muutama ihminen, navetat eläimineen ja metsää ympärillä, jossa varmaan susia ja karhua :)

Uutisen tekee se, että niissä talouksissaei ole muuta energian- ja lämmönlähdettä kuin se sähkö. Eli sitten ollaan kokonaan ilman, mitä ap ei lapsuudessaan tainnut olla. Paha sinne sähköhellaan on tulta viritellä, että saa ruokaa tehtyä ja vettä lämmitetyä. Tai pattereiden kylmetessä alkaa notskia väsäämään siihen keskelle olohuonetta. Joten vähän eri asia.

Suomalaiset ovat mökkikansaa, joten eiköhän monelle se veden ja saunan lämmittäminen puilla ole tuttua puuhaa, kuten myös puuhellalla kokkaaminen. Takka nyt jokaisesta mökistä löytyy.

Meillä onneksi on muutama lämmitysuuni jäljellä ja leivinuunikin löytyy yhden oven takaa, menisi kyllä hetkinen ennen kuin oppisi lämmittämään niillä tarpeeksi nyt kun sähkö tasoittaa lämpövaihtelut. Eihän sähköttömyydessä todellinen ongelma olisikaan asuntojen lämmitys tai yksittäisen ihmisen ruoanlaitto, vaan yhteiskuntamme rakentuminen sähkön varaan,mikään ei liiku ilman sähköä.

No meillä ei oo huolen häivää, vaikka talvella sähköt olis viikonki pois.

Puilla lämmitetään, hellalla tai uunissa vois tehdä ruokaa ( teen muutenkin), sauna on puusauna ja takapihalla on oma kaivo. Lumestakin saa sulatettua vettä saunan padassa, mut sitä saa kyllä kantaa toisenkin saavillisen.

Mut palstalle ei pääsis pelkillä pattereilla tai partyliteilla. :|

Mä myönnän että me ollaan kusessa jos sähköt menee poikki, samalla menee poikki vesikin. Ollaas siis sitten ilman lämpöä ja vettä.

toki vettä saa kaupasta, onneksi. Ja myös sellata ruokaa mitä ei tartte lämmittää. Lämmön lähteen kanssa näin kerrostalossa tulisi ongelmia ennenpitkää, tänne kun ei oikein nuotiota voi pykätä keskelle olohuoneen lattiaa. Onneksi anoppila on siedettävän matkan päässä, samoin mun isäni koti ja kummallakin on myös puulämmitys olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja bvv:
Mulla on tällänen kokeus lapsuudesta sillä elin 13 ekaa vuotta niin että ei tullut lämmintä vettä sisälle, kylmä vesi piti lämmittää liedellä jotta sai lämmintä vettä.
Saunassa oli iso vesipata joka lämmitettiin puulla.

Sähköt meillä oli.

Juuri näin, me esim. asumme paritalossa, yhtiössämme on 8 asuntoa, joista vain yhdessä on takka. Takan lisääminen asuntoon olisi todella vaikeaa, pitäisi mennä ensinnäkin kerroksien läpi, ja toisaalta juuri siinä asunnossa, jossa takka on, on vettä tullut sitten piipun ulkopintaa pitkin sisälle.

Itse mieluusti ottaisin kyllä takan lisälämmitysvälineeksi ja tunnelman luojaksi, mutta ihan heti ei ole tulossa, on niin iso homma siis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uutisen tekee se, että niissä talouksissaei ole muuta energian- ja lämmönlähdettä kuin se sähkö. Eli sitten ollaan kokonaan ilman, mitä ap ei lapsuudessaan tainnut olla. Paha sinne sähköhellaan on tulta viritellä, että saa ruokaa tehtyä ja vettä lämmitetyä. Tai pattereiden kylmetessä alkaa notskia väsäämään siihen keskelle olohuonetta. Joten vähän eri asia.

Suomalaiset ovat mökkikansaa, joten eiköhän monelle se veden ja saunan lämmittäminen puilla ole tuttua puuhaa, kuten myös puuhellalla kokkaaminen. Takka nyt jokaisesta mökistä löytyy.

Takkaa ei muuten löydy jokaisesta mökistä, esim. vanhempieni mökissä on puuhella muttei takkaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Takkaa ei muuten löydy jokaisesta mökistä, esim. vanhempieni mökissä on puuhella muttei takkaa :D
ja kaikissa lomamökeissä ei muuten ole tuota takkaa, eikä edes sitä puuhellaa

Yhteistyössä