tuota niin, mies kertoo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wasted
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No huh! Kieltämättä kun tuon ekan kommenttini lukee, siitä voi saada helposti tuon kuvan. En kuitenkaan tarkoittanut, että syy olisi miehessäni tai että "minä nyt vaan olen tällainen, enkä sille mitään voi". Itse asiassa oma ajatteluni on lähinnä täysin päinvastainen, mutta ilmaisin asian ilmeisen huonosti. Tiedän todellakin, että vastuu omasta käytöksestäni on vain ja ainoastaan minulla, eikä siitä tule muita syyttää. Yritin vain antaa yhden näkökulman siihen, mitä tällaisen naisen päässä saattaa pyöriä.

Enkä tarkoita tuolla kalliolla sitä, että pitäisi hyökätä vastaan. Vaikka opinkin paremmin hallitsemaan omaa kieltäni, en kuitenkaan ole siinä täydelliseksi oppinut, joten välillä se valitusvaihe menee päälle. Tällöin riitti mieheltäni pari napakkaa sanaa tyyliin "nyt menee yli".

No huh! Kieltämättä kun tuon ekan kommenttini lukee, siitä voi saada helposti tuon kuvan.

Että viaton kuva oli väärä, mutta asiani oikein, ja asia vastaa kuvaa itsestäsikin, mutta sanasi kuvasivat sitä huonosti? Niin kyllä arvelin voivan hyvin olla, joskin odotin reaktiona pientä kimmahdusta, mutta maltillinen suhtautumisesi oli oikein positiivinen yllätys.

Itse asiassa oma ajatteluni on lähinnä täysin päinvastainen, mutta ilmaisin asian ilmeisen huonosti.

Olet tiedostavasti itseohjautuva. Erinomaisen hyvä asia!

Yritin vain antaa yhden näkökulman siihen, mitä tällaisen naisen päässä saattaa pyöriä.

Jos ei ole toimivaa käsitystä siitä missä omat ja toisen rajat kulkevat tai mikä on oikein ja mikä väärin, ollaan pian pahoissa korjaamattomissa ongelmissa. Ajattelen että ap:n tapaus on oikeasti sellainen, päinvastoin kuin asianlaita Sinulla.

Tällöin riitti mieheltäni pari napakkaa sanaa tyyliin "nyt menee yli".

Jos 'rajavartijan' huomautus riittää, on vaikeudet voitettavissa. Sen asian kanssa voi elää.

Viimeksi muokattu:
Niih, mukava huomata että viestiketju kiinnostaa ja monet ottavat kantaa ihan ajatuksen kanssa. Kiitokset siitä kaikille.

Jotenkin epävarma olo, väsyttää, päivä oli raskas. Säätiedotuksen mukaan päivän paistoi aurinko. Ikkunasta näkyi kuitenkin pelkkää räntäsadetta. Vaimo oli ystävättären luona lapsien kanssa illan, sain vapaata, olo oli ihan mukava. Vietin aikaa harrastuksen parissa. Kuitenkin kotiinpaluun myötä alkoi taas saarnat. Sulla oli nyt niin ja niin monta tuntia ja eilenkin oli vapaata, mun jumpat kestää vaan sen ja sen verran. Mikä täällä haisee, sinäkö. Ootko tehnyt sitä, sitä, sitä tai sitä. Hieman rähinää lapsille ja meni saunaan. Syötiin lasten kanssa iltapala ja jouduin muutaman suolaisen poskelta samalla pyyhkäisemään.

Niille jotka arvostelevat miehen hempeyttä tai tyyneyttä ja tappelemattomuutta. Nuorilla naisilla on näköjään yllättävän monesti asenne, jossa annetaan ymmärtää että olen vallaton, villi, minua pitää ohjastaa. Valitettavan useasti tälläiset ajatukset johtavat liittoon jossa väkivalta on läsnä. Omassa nuoruudessani jolloin elämä oli hurjaa, käytin joskus nyrkkiä, en koskaan naiseen, mutta rautaluisen miehenkin leuka hajoaa jos siihen tarpeeksi täräyttää. Tuolloin päätin että koskaan en riitaa turhasta rakenna, asiat selviää puhumalla. Olen siis mitä olen. Luen, kirjoitan, tukka ei valitettavasti kategoriaan sovi ja ammattikin on sellainen missä ei paljon naisia tapaa olla. Ulkoinen olemukseni tuskin vastaa syntynyttä mielikuvaa ja hyvä niin.

Joku vihjaili että narsismia. Nuot kohdat testin kohdat täsmää liian hyvin omaan elämääni. Mutta vaikea uskoa että tästä olisi kuitenkaan kyse, jokin sotii vastaan. Käsittääkseni olen kerran elämässäni ollut tekemisissä todellisen narsistin kanssa. Tämä miespuolinen työtoveri oli häikäilemätön, itseään täynnä, täysin kykenemätön pyytämään anteeksi, täydellisen oikeassa aina ja joka asiassa. Uskomattoman ylenkatseinen ja täysin järkkymättä. Vaimo pyytää anteeksi, joskus. On joskus hellä ja hyväntuulinen. On joskus sitä mieltä että aviomies on huippukaveri. Mutta jokatapauksessa minä olen ollut vuosikaudet masennuslääkityksellä, tulevaisuudesta en uskalla ajatella yhtään mitään, toivon että selviän huomisesta.

Tartun helposti myös pulloon, jokunen lonkero illalla tuo sen raukeuden ja vie synkkyyden. Saa itämään ajatuksen että ehkä huominen on parempi. Typerää valhetta ja teeskenteyä.

Jos kerran olet todella sitä mieltä, että puhumalla asiat selviää, niin mikä ihme siinä on ettet käytä tuota tekniikkaa vaimoosi? Jos et pysty ääneen kertomaan miten asiat koet, niin kirjoita kirje. Ei asiat parane sillä, että ne lakaistaan maton alle ja ollaan kuin ei oltaiskaan. Sun pitää sanoa vaimollesi suoraan, että hänen käytöksensä on mielestäsi kohtuutonta.

Joku tuolla ehdotti perheellenne ajankäytön kalenteria. Miten olisi, jos todella ottaisitte sen käyttöön. Siihen merkitsette viikko kerrallaan mitä kukin on tehnyt yhteisen hyvän ja perheen eteen päivän aikana ja mitä aikaa on käyttänyt itseensä. Ei tarvittais edes kovin isoja juttuja. Tarpeeksi iso kalenteri ja kynä. Siihen vaan sitten raapustelemaan. Sunnuntai-iltana kävisitte yhdessä läpi kalenterin ja sen mitä olette tehneet ja mitä on jäänyt tekemättä.

Joku vihjaili että narsismia.
Sanansaattajaa ei ole vielä ammuttu. Lisää sanoja…
Lentokone teki pakkolaskun Saharaan ja kapteeni lähetti miehistön tutkimaan ympäristöä, löytyisikö mitään syötäväksi kelpaavaa. Palattuaan he kysyivät: Kummatko haluat kuulla ensin, hyvät vai huonot uutiset? Kapteeni: "Huonot ensin niin hyvistä voi jäädä parempi mieli". Perämies: "Syötäväksi ei ole muuta kuin kamelinkakkaa". Kapteeni: "Entäs ne hyvät uutiset?". Perämies: "Sitä on paljon".

Nuo testin kohdat täsmää liian hyvin omaan elämääni.
Minkä testin?
* Luonnehäiriöillä on monia eri ilmentymiä ja voimakkuusasteita. Erityisesti narsistisen persoonallisuushäiriöisyyden suurin ongelma on se, ettei sitä oikeastaan voida edes tunnistaa. Ihminen on useimmiten ulospäin suuntautunut ja hyvin työkykyinen, erinomainen esiintyjä ja loistava sanankäyttäjä. Hän ajattelee kirkkaasti ja kykenee argumentoimaan asiansa vakuuttavasti. Siten diagnoosia narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ei voi tehdä kuuntelemalla potilasta itseään. Diagnosointi on tehtävä hänen lähiympäristöstään, kuulemalla niitä ihmisiä, joita hän on kohdellut häikäilemättömästi.*

Mutta vaikea uskoa että tästä olisi kuitenkaan kyse, jokin sotii vastaan.
On oikein ettet usko, enkä yritä saada Sinua uskomaan, hyvä että harkitset kaiken itse. Kysymys siitä onko puolisolla sydäntä vai ei, on liian raaka päätettäväksi nopeasti. Tarjoan vain kylmää tietoa näkemykseni mukaan. Yritän saada Sinut pelastamaan itsesi, jos aikanaan arvioit tarpeelliseksi.

Se mikä sotii vastaan lienee juuri tämä sydänasia. Ajatus erosta on sitä vastenmielisempi mitä vähemmän tunnet hänellä olevan sydäntä, eikä Sinulla ole sydäntä jättää häntä. Tämä syvästi inhimillinen reaktio voi johtua huolenpitohalusta. Siitä että kokee toisen sydämen olevan pahasti vahingoittunut, eikä millään jättäisi häntä oman onnensa nojaan. Pitää häntä helposti haavoittuvana, tuntee enteilevää myötäpelkoa ja empaattinen tilannetaju estää. Kieltää mahdollisuuden, koska sisimmässään ei voi sallia itsensä toimivan niin sydämettömästi. Omantunnontuskia tuottava julma idea, pois se kertakaikkiaan.

Näin olen sen päätellyt. Hellämielisyys ei vastaa kuitenkaan narsistin todellisuutta, koska hän menestyy yl. hyvin elämässään juuri sydämettömyytensä ansiosta.

Saa itämään ajatuksen että ehkä huominen on parempi.
Kirjoitan, välillä tunnen itseni kahden pahan riivaamaksi. Epäilen motiivejani, henkistä pahoinpitelyä, itsesensuuria, harkintaani, epäröin, jonkun huomisen vuoksi?

A New World In The Morning

Everybody talks about a new world in the morning. A new world in the morning so they say.

I met a man who had a dream he had since he was twenty. I met that man when he was eighty-one. He said too many people just stand and wait up til the mornin', Don't they know tomorrow never comes.

And he would feel a new tomorrow coming on. And when he'd smile his eyes would twinkle up in thought.

Everybody talks about a new world in the morning. New world in the morning never comes.

And I can feel a new tomorrow coming on. New world in the morning takes so long.
(lyhennelmä)

Typerää valhetta ja teeskenteyä.
Monilla pareilla on kumpaankin suuntaan enemmän tai vähemmän filmausta. Huonoina aikoina saatetaan tietääkin tai tietää että toinenkin tietää, muttei välitetä.

Vaimo pyytää anteeksi, joskus. On joskus hellä ja hyväntuulinen. On joskus sitä mieltä että aviomies on huippukaveri.
* Hän pystyy kyllä esittämään myötätuntoista ja hämääkin siten monet. Hän voi pyytää anteeksi, mutta ei juuri koskaan mitään konkreettista väärää tekoa tai lausumaa. Anteeksipyyntökin on vallankäytön väline.
Mielistelyillä ja palkinnoilla hyvitelty ei kuitenkaan näe häiriintyneessä mitään vikaa, ei edes sen jälkeen, kun on itse joutunut kiusatuksi. Kiltit ja joustavat jopa ylläpitävät sairasta ilmapiiriä.*
* http://www.superliitto.fi/?cat=94&magid=29#177

Kun yrittää saada selville onko hän narsisti, tutkimalla hänen käyttäytymistään, mitä merkitystä sillä tiedolla on? Eipä mitään. Eikö ole tyhjänpäiväistä tietää voiko häntä sanoa narsistiksi vai ei ja viitsiikö edes sanoa jos voi?

Määritelmähän on vain luettelo ongelmakäyttäytymisestä. Se on silti tosi hyvä mittari.
Vertaus: Paljonko saat myrkkyjä ruoasta, paljonko myrkkyä parisuhteessa, paljonko pahonivointia. Jos saanti on yli suosituksen, seuraa myrkytysoireita ja terveyden menetystä.

Se on tutkimisen aikana tärkeä ja kätevä työkalu, oman myrkkyaltistuksensa tarkasteluun.

Olen siis mitä olen.
Wasted: riutunut, autioitunut, hylätty, viljelemätön, tuhlattu, jätetty, hävitetty, hukkaan mennyt.

» Vie viski vain yksinäisyyden ja mieleni herkistää. » (Kiviset kadut - Goodbye Yellow Brick Road)

Minusta on selvää että annoksesi heikentää terveydentilaasi ja alentaa työkykyäsi.

Viimeksi muokattu: