Tupakoinnin lopettaminen apuja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiSAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MiSAA

Vieras
Olen polttanut kohta 9 vuotta ja haluaisin lopettaa, enemmän kuin mitään. Olen kerran lopettanut n. vuosi sitten ja olin 2kk polttamatta. siinä ajassa pääsin siihen pisteeseen etten enää ajatellut tupakkaa edes joka päivä kunnes olin idiootti ja menin yhden polttamaan "huvikseen" :( siitähän se taas lähti ja taas on vuosi poltettu..
millä ihmeen ilveellä saisin lopetettua. tuntuu että kun lopetan niin koko elämä seisahtuu joka kuulostaa sairaalta, varsinkin niille jotka eivät ole koskaan tuprutelleet.. tuntuu että päivistä tulee todella pitkiä, tekee mieli vaan nukkua ja jotenkin asiat tuntuu merkityksettömiltä. koko ajan takaraivossa tuntuu raivo ja raivoan lemmikeille ja miehelle vaikka hänkin yrittää lopettaa samaan aikaan. mulla on limaisuutta, yskää ja tuntuu että joskus keuhkot kipeät (eihän ne voi olla..) ja kurkku karhea. silti kerta toisensa jälkeen otan savukkeen ja menen pihalle polttelemaan.
mua ahdistaa se että olenko oikeasti näin kova pelle etten pysty tuota ällöttävää tapaa lopettamaan..
haluaisin niin syödä terveellisesti ja liikkua ja olla savuton mutta tuntuu että jokin suurempi voima pitää mua otteessaan tuon tupakan suhteen. kiroan sen päivän kun menin tyhmänä polttamisen aloittamaan..
sitten jos jollain ihmeen kaupalla pystyisin tämän lopettamaan ja saamaan hyvät fiilikset niin työpaikalla työkaverit polttaa ja haisee kun tulevat takaisin sisälle töihin ja työmatkan teen sellaisen ystävän kyydissä joka polttaa.. koettelee todella..

Lääkeinfosta:

Potilailla, jotka ovat käyttäneet CHAMPIXia, on ilmoitettu masennusta, itsetuhoisia ajatuksia, itsetuhoista käyttäytymistä ja itsemurhayrityksiä. Jos sinulla ilmenee CHAMPIX-hoidon aikana kiihtyneisyyttä, masentunutta mielialaa tai käyttäytymismuutoksia, jotka ovat sinun itsesi, perheesi tai lääkärin mielestä huolestuttavia, tai jos sinulla ilmenee itsetuhoisia ajatuksia tai itsetuhoista käyttäytymistä, lopeta hoito ja ota heti yhteys lääkäriin.

uskaltaako tuota pyytää lääkäriltä?

Tuota niin, ihan _kaikissa_ lääkkeissä on litania haittavaikutuksia.

Mulla ja monella mun tutulla on ainaki todella hyviä kokemuksia Champixista. Ja se lääkärihän sen loppupeleissä arvioi, sopisiko se juuri sinulle.

Mä poltin raskausaikoja lukuunottamatta yli 30 vuotta. Parin viikon päästä olen ollut vuoden ilman tupakkaa.

Ihan ekana pitää tietysti huolehtia siitä, ettei kotoa löydy yhtäkään tupakkavalmistetta. On turha säilyttää yhtäkään savuketta, jos on päättänyt, ettei sellaista pahaa päivää enää tule, että tupakan polttaisi. Mieti, mitkä on ne pahimmat hetket/tilanteet. Kahvi + tupakka? Voisitko korvata kahvin teellä? Tai ottaa kahvin kanssa jonkun hedelmän tms? Hermosavut? Onko sulla mahdollisuus lähteä ulos kävelylle tai tehdä jotain muuta vastaavaa silloin, kun käämit kärisee? Mulla on ollut ehkä haastavinta juuri tuo, että millä korvata hermosavut. Nykyisin lähden koiran kanssa lenkille, siivoan tai teen jotain, mikä vie sekä ajatukset että ennen kaikkea kädet tekemään jotain muuta. Joo, ja syön xylitolipurkkaa.

Baarithan on nykyisin aika helppoja paikkoja, kun pöydissä ei saa enää tupakoida. Vietä - jos mahdollista - aikaasi tupakoimattomien ihmisten seurassa.

Laita jokaisen ostamatta jääneen röökiaskin hinta lasipurkkiin ja pian näet, kuinka purkki täyttyy. Käytä säästyneet rahat itsesi hemmotteluun.

Mutta siis kartoita ensin ne tilanteet, jolloin on vaikeinta olla ilman tupakkaa. Vältä niitä tilanteita ja/tai koita keksiä jotain muuta aktiviteettiä (vaikka 10 minuuttia hurjaa vauhtia kuntopyörällä) niihin hetkiin.

Osta kunnollinen sähkörööki ja jos haluat sen jälkeen eroon vielä nikotiinistakin, niin vähennä nesteiden nikotiinipitoisuutta asteittain. Tätä ei kannata tehdä liian nopeasti. Mulla rauhottavat on hyvä hätävara pahimpaan himotukseen, jos ja kun nyt saan nikotiinipitoisuuden taas nollaan. En käytä niitä kumminkaan joka päivä. Vaikutus on kuitenkin sama kuin nikotiinilla, silloin kun olen pitoisuuden aikaisemmin saanut nollaan. Sähköröökin kanssa en polta ollenkaan. Kannattaa tilata tarvikkeet ja nesteet Englannista. Halvin ei todellakaan ole paras. Kannattaa satsata laatuun.

• Tykkää
Reactions: poika
Ehkä huono vitsi mutta kerron kuitenkin:

Palkkaa joku prätkäjengi hakkaamaan sut aina jos näkevät sut polttamassa tupakkaa. Provikkapalkka eli 500 egee/hakkaaminen. Muutaman sellaisen jälkeen et uskalla ees kattoa tupakkiaskia;) JA SILTI tuli halvemmaksi kuin vuoden tupakit! :D

Mä poltin vajaan 10 vuotta ja lopetin melkein seinään, söin kyllä pari päivää nikkispurkkaa ja imeskelytabletteja, mutta en halunnut siirtää riippuvuutta niihin joten lopetin ne. Ja psyykkausta oli takana jo useampi vuosi. Ja siis kohta vuosi savuttomuutta takana.

Vaikka se lopettaminen olisi ja onkin välillä miten perseestä, lopputulos palkitaan. Plussapuolia:
- iho kirkas
- silmätkin
- henki kulkee
- jaksaa PALJON enemmän
- järkikin juoksee
- ei ole niin jumissa paikat
- hampaat paljon paremmassa kunnossa
- rahaa säästyy ihan tolkuttomasti. Toppa per päivä-vauhtia säästö on viiden euron luokkaa.
- jne jne.

Tsemppiä!

Mä poltin 17 vuotta ja lopulta kyllästyin totaalisesti.
Nyt olen ollut polttamatta 1,5 vuotta. En ole lopettanut, olen tupakkalakossa.

Tässä vuosien aikana yritin monesti lopettaa, mutta ajatus lopettamisesta tuntui, no, liian lopulliselta. Nyt on helpompaa kun on vain "lakossa". Helpompi olla polttamatta. Kuulostaa varmaan kahjolta :D

Ja tarkoitus on olla polttamatta hamaan tappiin saakka.

[QUOTE="Sadie";29271352]Yksi sana: Champix[/QUOTE]

Ei vaan oma aito tahto. Itse onnistuin pääsemään röökistä irti kun niin oikeasti halusin ja päätin, ilman mitään koukuttavia korvikkeita.

Tarvitset vain lujaa tahdonvoimaa! Koita välttää mahdollisimman paljon tilanteita joissa muut tupakoivat ja joissa sinun tekee mieli tupakkaa. Itse lopetin sähkötupakan avulla ja loppuvaiheesta poltinkin pelkästään nikotiinittomia nesteitä. Lisäksi myös aina, kun kuljin tupakoivien ihmisen ohi, pidätin hengitystäni etten haista tupakan hajua. Kyllä sinä pystyt siihen, kunhan vain yrität ja tahdot kovasti! Tsemppiä! :)

Ei jaksaisi jankuttaa joka palstalla ja joka keskustelussa, mutta: sähkötupakka. Tilaat sen briteistä niin että se sisältää nikotiinia. Muutos on yhtä suuri kuin että olet pitänyt sinisiä sukkia ja vaihdat ne punaisiin. Sama tapa, sama tunne, ei vierotusoireita jne.

• Tykkää
Reactions: Sirionful ja rops

Yhteistyössä