Tupakoinnin lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv 8+0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv 8+0

Vieras
Nyt loppui röökinveto...Olen ollut aikamoinen korsteeni ennen raskautta, tupakkaa on kulunut aski päivässä, tilanteesta riippuen joskus ylikin. Kun sain tietää olevani raskaana, vähensin reilusti ja siirsin päätöksen lopettamisesta aina jonnekin seuraavalle viikolle. Kunnon addikti siis..

Eilen kävin ostamassa Nicorette Microtabeja ja nyt aamulla kokeilin ensimmmäisen kerran. Vei kyllä röökinhimon pois, mutta se pahoinvointi ja heikotuksen tunne; oli pakko mennä oksentamaan. Ja en ole tämän raskauden aikana oksentanut vielä kertaakaan, eli johtui selvästi tuosta tabletista. En tiedä uskallanko uudestaan kokeilla noita tabletteja ja ilman mitään ""apuvälineitä"" tästä lopettamisesta tulee todella vaikeaa/epämiellyttävää. Itselläni on tuo psyykkinen riippuvuus tosi vahva ja kun siihen lisätään vielä jonkinlainen nikotiiniriippuvuus, on olo oikeasti tosi tukala jos ei saa tupakkaa :(

Mites te muut odottajat, jotka olette tupakoineet, miten olette pystyneet lopettamaan? Onko jotain hyviä vinkkejä?

P.S. En sitten kaipaa kommentteja siitä, olenko huono äiti, kun en heti kertalaakista ole pystynyt lopettamaan vaan ihan asiallisia vastauksia. Jokainen odottava äiti, jolla on tämä ongelma, kärsii omantunnontuskista. Niitä ei kai tarvitse enää lisätä ;)

Koeta kaikin tavoin! Hetken päästä kun tunnet vauvan liikeet ja olisit menossa tupakalle. Siitä tulee niin häijy olo, että suurin osa vimeistään silloin ei enää pysty tupakoimaan.

Olisiko tabletit liian vahvoja, nyt jos olet radikaalisti vähentänyt!! Yksi mikä autoi itseäni vähentämään oli nuo inhalaattorit! Eli kävin ""terveystupakalla"", kurkku tulee niistä karheaksi, mutta kun juo sen jälkeen jotain kuumaa (teetä) niin auttaa.

No itse olen niin tukevasti kyllä koukussa, varmasti se on yksi syy miksi en tietoisesti ole harkinnut raskaaksi tuloa vaikka ikääkin jo on. Mutta elämä järjestää yllätyksiä..

Mutta tsemppiä. Itse ratkesin kunnolla heti jo synnärillä. Eli heti synnytyksen jälkeen kävin vessassa ja sitten suoraan tupakalle. Iskä ja vaavi odotti huoneessa. Kyllä oli korni olo, mutta ei ainakaan silloin enää saastuttanut ketään muuta.

Suosittelen että yritä kaikin tavoin edelleen. Onnea tulevaan syksyyn..

nimimerkillä: epätoivoinen nikotinisti.

Heips...

Mulla sama onglema, eli ohjeita ja vinkkejä täälläkin kaivattaisiin. Mulla on raskaus ihan alkumetreillä ja juuri olen siitä saanut tietääkin (ehkä rv 5+2). Saman tien kun näin ne kaksi viivaa päätin vähentää tupakointia. Nyt olenkin pysynyt 3-6 tupakassa per päivä. Maksimi mulla on siis viisi :).

Ajattelin, että pikku hiljaa vielä tuosta vähennän yhteen tupakkaan ja sitten lopetan kokonaan samoihin aikoihin, kun kerron sukulaisille + ystäville raskaudesta. Mies yrittää myös lopettaa tukeakseen mua (ja tietysti itsensä takia), mutta toistaiseksi se polttaa ihan entiseen malliin. Vähentäminen mulla on ainakin toistaiseksi onnistunut kivuttomasti. Pelottaa vain, miltä tuntuu olla kokonaan ilman, mutta haluan sen ehdottomasti onnistuvan lapsen takia.

Tsemppiä kaikille samassa asiassa tuskaileville!!! Ainakin meillä on nyt hyvä motiivi lopettaa!!!

Mä oon polttanu n.10 röökiä päiväs. Arvelin pari viikkoa sitte että nyt on tärpänny ja niin olikin. Siitä kului viikko ja lopetin tupakoinnin. Paras päivä lopettaa on ennen viikonloppua/ vapaapäiviä. Polta viimeinen esim. perjantaina töissä. Sitten et enään kotona polta. Nyt sulla on viikonloppu aikaa sen asian kans painiskella kotona. Avuksi suosittelen nicotinell mint imeskelytabletteja. Niitä on 1mg ja 2mg vahvusia. Mulle riitti 1mg mut jos 20 röökiä päiväs niin varmaan 2mg. Imeskelin sitä aina ruokailun jälk., samoin kahvin jne.. Mulla oli kans se psyykkinen riippuvuus kova. Myönnän että kyyneleitä sen takia joutu päästämään, mutta kun on tarpeeksi lujana ja ei mene, niin joka hetki on eteenpäin. Nyt oon ollu 9pv polttamatta ja ihan mukavasti on lähteny sujumaan. Välillä tekee mieli, mutta silloin imeskelen hetken tablettia ja loput sylen pois. Ne vierotus oireet voi olla aika pahojaki aluksi..ei kannata kauheesti mitään sosiaalista elämää suunnitella, että ei suututa ketään. Ja miestä pyydätte tukemaan ja varotatte kiukun puuskista. Kyllä se onnistuu. Hämmästyin itsekki, että eihän tämä nyt loppujen lopuksi ollutkaan niin paha. Tsemppiä!

Niin ja kannattaa heti lopettaa kokonaan. Kerran kun sen kärsii, niin nopeemmin on ohi, eikä tarvi joka päivä miettiä sitä tupakkaa. Tajusin kuinka kiinni olin siinä. Mun elämähän suurinpiirtein pyöri röökin ympärillä. Hätä tuli jos ilman niitä lähti töihin/kouluun jne..

Lopetat vaan. Psyykkistä addiktiotahan ei pitäisi olla koska olet raskaana ja se estää sinua henkisesti polttamasta. Ainoastaan fyysinen mutta siihen auttaa se kun ei osta tupakkaa ja ei vie sitä huulille. Jos vie huulille niin ei sytytä. Ja jos sytyttää niin ei vedä henkosia. Jos vetää henkoset niin sitten heti nakkaa pois. Kun olet monta tuntia/päivää polttamatta ja satut ottamaan henkoset niin tajuat kuinka pahaa se on. Et varmasti halua enää tupakkaa. Ja jos otat niitä pilsuja joista tulee paha olo niin ei varmasti tee mieli tupakkaa.
Lopettaminen onnistuu kyllä. Itse poltin 8 vuotta ja lopetin saman tien ku raskauduin. Ja voin myöntää että Vappuna poltin puolikkaan ja Juhannuksena kokonaisen tupakan, mutta muuten en ole tupakkaan koskenu. ne ""pienet"" henkireiät mitä pitää (esim. 5 tupakkaa päivässä) voi myös minimoida kuten minä tein. Eli tupakka ""juhlapäivänä"" ja ei muuten ollenkaan. Se on itsestä kiinni mitkä rajoitteet itselle asettaa. Aloita esim. sillä että lupaat itsellesi tupakan/vko tai tupakan/kk ja lopulta sekin varmasti jää pois.
Kauheesti tsemppiä yritykseen. Itsestä se on vaan kiinni. Pystyt kyllä siihen. :)

Niin ja tupakointi aiheuttaa raskauden alkuvaiheessa kaksinkertaisen keskenmeno riskin. Ja tätähän ei kukaan toivo. Jo muutenkin riski on olemassa..Tämä motivoi!

Itsellä menossa nyt rv 8+1 ja kolme viikkoa ilman tupakkaa takana. Helppoa ei ole ollut, mutta sen kestää kun tietää minkä vuoksi on polttamatta. Lopetin ilman nikotiinituotteita, nikkikset menee nopeemmin ohi ilman niitä! Tupakan tuskaa helpotin alussa sillä että koko ajan oli suussa jotain: sisua, purkkaa, vettä, porkkanaa eli jotain tekemistä suulle. Mutta kato ettei ole kovin kaloripitoista ettei pääse kauheesti lihomaan. Toinen keino on että kun oikein alkaa ketuttamaan ja pakko saada tupakkaa niin lähde ulos, vaikka vaan vartin kävelylle. Niitä on itselläki tullu tehtyä montakin kertaa päivässä, mutta pikkuhiljaa se helpottaa. Ja laita itselle takaraja, minkä jälkeen et enää polta, se auttaa psyykkaamaan. Itse plussasin eräänä keskiviikkon ja päätin että sen viikon loppuun saan polttaa vaan sitten en enää. Viimeisenä päivänä revin loput röökit ja siivosin talon ja tuhosin kaikki tupakointivälineet (sytkärit, pesin tupakkatakin, tuhkis roskiin jne) ja sen jälkeen en ole enää polttanut. Tai no kerran kokeilin viime viikolla, mutta se oli suoraan sanottuna jo niin pahaa, etten voinut kolmia savuja enempää ottaa. Tsemppiä kauheesti!!!!

olen lopettanut jokaisesta kolmesta kun olen testin tehnyt.ajattelin vain niin että en halua omaa lastani saatuttaa kunn maailma on täynnä paskaa muutenkin.ja mietin että lapsi mahassa ei voi valita,että haluanko todella pilata lapseni elämän ennekuin se on edes syntynyt.purkkaa meni aika lailla ja jos kaverit meni ulos tupakalle,menin mukaan jotta totun siihen että voin olla seurana.ja loppujen lopuksi kun näin kuvia ja ihan eläviäkin tuhisijoita,ajattelin miten viattomia ne ovatkaan ja niille pitäisi turvata hyvä elämä jo raskausaikana. olen tosi kriittinen tästä asiasta,minullakin kun meni aski päivässä ennen raskauksia..eli tiedän mitä on kun sitä tekee mieli.mutta eikös jokainen äiti halua lapselleen parasta ja onhan se niin karu tosiasia että itsekäs äiti polttaa.. voi vaan kysyä että minkälainen äiti on sellainen joka ei pysty laittaan lasta omien tarpeidensa edelle edes raskausaikana,pystyykö koskaan...no,y´tsemppiä sinulle joka tapauksessa,toivottavasti onnistut!! morkkaat itseäsi ja soimaat jos tupakkaa vedät niin henkine puolesi alkaa sotia sinua itseäsi vastaan ja pystyt olee ilman...minäkin voisin todeta että on parempi lopettaa kerrasta ku pikkuhiljaa...vähentämällä tulee sorruttua... ja vastaava asian kanssa painijat,muistakaa se ett'ä jos olette raskausaikana ilman tupakkaa,älkää ihmeessä alkako polttaa kun lapsi syntyy,jos imetätte!tupakan maku on äidinmaidossa vielä kaksi tuntia polttamisen jälkeen...tupakoitsijoiden vauvat alkavat monesti hylkiä rintaa koska maito maistuu pahalle!ja nikotiini menee sitäkin kautta lapseen!jokainen voi kuvitella miltä maistuu lasi maitoa kun siinä on uitettu pari tupakan tumppia... ja kyllähän tuon tupakan haitat raskaudelle on niin suuret että pitäisi jo äidin pelätä sen verran oman lapsensa terveyden puolesta että lopettaisi...eipähän ole huono omatunto sitte joskus jos lapsi sairastaa tai on itkuinen,ei tarvitse miettiä onko omalla itsekkyydellään edesauttanu niitä asioita...ja jos joku vasta suunnittelee raskautta,se tupakka kannattais jättää pois jo nyt,ettei tarvis sitte rask.aikana enää painiskella asian kanssa.....

Lopetin 1v 2kk sitten. Syy ei ollut oma raskauteni, mutta läheisen ystävän vauvan selviytyminen suuresta leikkauksesta. Olin sitä ennen polttanut on-off viimeiset pari vuotta, ja sitä ennen vakituisesti n. 6-7v. Päätin että jos jotain niin hyvää tapahtuu että tuo pieni ihminen selviää, voin antaa vaihdossa jotain huonoa pois itsestäni.

En anna muuta vinkkiä kuin että kerrassa poikki. Älä salli itsellesi mitään ""takaportteja"" jolloin saat repsahtaa, koska silloin saatat repsahtaa. Mielestäni tupakoijan suhde tupakkaan on samanlainen kuin alkoholistin viinaan; kerran riippuvainen - aina riippuvainen. Itse en ainakaan vuosien varrella onnistunut lopettamaan, kun annoin itselleni luvan polttaa kun kuppia kippasin yms.

Et taatusti kadu jos lopetat, satisfaction guarantee!
Oman mottoni mukaisesti Se mikä ei tapa, sattuu ihan helvetisti! Zemppiä matkaan!

Heippa!
Mä lopetin ku sain tietää olevani raskaana. En heti kun näin testissä pari viivaa, vaan oliskohan ollu että poltin sen askin loppuun ja sitte hävitin kaikki röökiin viittaavat asiat.
Lopetin myös kahvin juonnin siks että sillon rupes aina tekee mieli tupakkaa. (ja loppujen lopuks kahvin haju oli tosi oksettava pari viikkoo siitä eteenpäin.)

Oon myös sitä mieltä että on helpompi lopettaa ku seinään, mutta oon myös kuullu monilta että jos oot jo raskaudessa pitkällä (eli 8vko EI oo mun mielestä hirveen pitkällä) niin se lapsiki on jo jotenki tottunu siihen nikotiiniin ja siks kannattaa lopettaa vähitellen, ettei se vauva stressaa. Mun mielestä hyvä oli et päätin et tän askin jälkeen se on loppu, (niin taisin kyllä pihdata niitä tupakoita vähän turhan pitkään) mutta tulipas vähennettyä nopeesti ja sitte kuitenki pystyin lopettaa siihen.

Vieläkin käyn kavereiden mukana ulkona kun ne polttaa ja siitä tavasta tuskin pääsen eroon, mutta toivon että röökin poltto loppu siihen.
Oon kerran lopettamisen jälkeen ""sortunu"" maistamaan tupakkaa ja se oli TOSI pahaa. Vieläkin ku muut polttaa niin se savun haju mua houkuttelee, vaikka tiedän etten pystyis yhtä henkosta enempää polttaa ku maistuu ihan ku tuhkakuppia nuolis.

Lisämotivaatiota sain siskolta joka kerto että sen tuttu jolla on kaks lasta lopetti röökin ekan lapsen kans ja lapsi terve ja tokan kans poltti läpi raskauden ja lapsi pahasti jälkeen jääny.. Siinä sitte saa äiti loppu elämänsä miettiä että olisko näin käyny jos hän ei olis polttanu?? (En siis väitä että olis polttamisesta kiinni, mutta sitähän varmasti pakostakin miettii.)

Tsemppiä sinne, kyllä sä pystyt siihen!!!!

t.itse polttanut ennen plussaa 9vuotta putkeen...

Kiitos tsemppaavista viesteistä!!!! Luulen, että radikaali vähentäminen ja sitten lopettaminen toimii kohdallani parhaiten. Olen asettanut takarajaksi rv12. Noh, näillä mennään!!!

loppu samantien ku tein testin. eikä tehny edes tiukkaa! ei minkäänlaisia vierotusoireita tai mitään. lopetin vaan, ja that's it. ehdin polttaa 5 vuotta.

nyt kun vauva on jo syntynyt, kaljan kanssa tulee poltettua (aargh, tiedän!!). se on auttamaton paha, mitä ei voi vastustaa! pakko päästä eroon. ""normaalisti"" ei haluta tupakkaa, edes sosiaaliset tilanteet, joissa yleensä poltti, ei aiheuta mitään, mut sillon ku on viihtellä, niin ratkeaa. kyllä vielä selätän senkin!

kuullostaa että oisin joku täys juoppo, mut siis kohtalaisen harvoin tulee otettua, heh!

Ihmettelen sitä, miksi Suomessa puhutaan aina tupakanpolton lopettamisesta raskautumisen jälkeen. Olen lukenut, että tupakointi pitäisi lopettaa jo n. vuoden ennen raskautumista, jotta myrkyt todella häviäisivät elimistöstä. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Mulla menossa rv 10+1.

Olin aina ajatellut, että jos ikinä jään raskaaksi, jää tupakka HETI! No, kymmenen vuoden aski päivässä-meininki vaikeutti asiaa ja poltin tuonne 7-viikolle asti pari kolme päivässä, kun en päässyt kokonaan eroon. Sitten kun olin käynyt ekan kerran ultrassa rv 7+3 jäi rööki kokonaan. Mitä nyt kaksi kertaa sen jälkeen ole tainnut mieheltä ottaa savut, mutta tuntuu pahalta kurkussa.

Mä en käyttänyt mitään apuvälineitä, mutta oli silti yllättävän helppoa. Enkä ole ottanut stressiä noista muutamasta ""´sortumisesta"", koska lääkäri oli sanonut siskolleni, että yksi tai kaksikin tupakkaa on niin vähän, ettei voi aiheuttaa mitään haittaa sikiölle. Mutta toki parempi ilman.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä