Tupakoinnin lopetus lääkkeiden avulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sirpaleina

Jäsen
23.04.2010
533
0
16
Olen kuullut, että jos tupakasta ei muuten meinaa päästä eroon niin kannattaisi kokeilla lääkärin määräämää lääkekuuria? Itekkin joskus lukenut tuosta, että se estää nikotiinin imeytymisen vereen, eikä polttaja saa enää nautintoa tupakasta. Toinen lääke oli muistaakseni joku purukumi (mitä nyt setänikin syö), että suurinpiirtein tupakan ajattelukin saa voimaan pahoin? Setäni ainakin yökkii, kun jauhaa tuota purukumia tai mitä lie...

Mä haluaisin kokeilla jotain tuollaista tehokasta keinoa, mutta onko nuo tosissaan niin tehokkaita? Ja hintaakin kuulemma lääkkeillä on, mutta paljon?? Korvaisikohan sossu tollasen lääkereseptin, jos maksaa satoja euroja?

Mä olen tosissaankin niin riippuvainen tuosta tupakasta, ettei tavalliset purukumit tai laastarit auta. Mä oon koko ajan niin rauhaton ja hermostuksissani, yritän saada jotain nautintoa tuosta nikotiinipurkasta, mutta paskat se mitään auta! Vihaan koko pirun tupakkia, mutta siitä on niin vaikea päästä eroon :(

T. 8vuotta yhteiseloa söypäpötkön kanssa

Ja nuo korvikkeet on tosi kalliita.Aloita vähentämällä,jos käyt tunnin välein niin harvenna puoleentoista ensin jne.Ei nuo korvikkeet tehoa,halu lopettaa lähtee omasta päästä,jos todella haluaa lopettaa se onnistuu.

Mä polttelin 12 vuotta säännöllisesti ja monen monta kertaa hain laastarit ja purukumit. Ei auttanut. Sitten lääkäri kirjoitti sen lääkekuurin. ajattelin sen olevan hyvä motivaattori kun maksoi 100 euroa eikä korvauksia mistään. Mutta toisin kävi. Poltin kuurista huolimatta ja lopulta kuuri jäi käyttämättä.
Parhain motivaattori oli pieni elämä masussa. Kun plussasin niin se oli kerrasta poikki. En koskenut tupakkaan koko raskausaikana enkä sen jälkeen. Olen nykyään sitä mieltä että ei sitä voi lopettaa jos ei itse halua. Jos ei ole hyvää syytä. ennen raskautta ei mulla ollut kuin oma terveys eikä se ollut niin tärkeä kuin sen pienen viattoman lapsen. mutta hyvä näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei maksa sossu:
Ja nuo korvikkeet on tosi kalliita.Aloita vähentämällä,jos käyt tunnin välein niin harvenna puoleentoista ensin jne.Ei nuo korvikkeet tehoa,halu lopettaa lähtee omasta päästä,jos todella haluaa lopettaa se onnistuu.

korvaushoito tehoaa. ensiksi se katkaisee tupakoinnin ja nikotiinimielihyvän välisen yhteyden. kun tämä on ok, voi alkaa miedontaa nikotiiniannoksia.
nikotiinintarpeen viivyttäminen (tupakka tai muuten) vahvistaa riippuvuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Mä polttelin 12 vuotta säännöllisesti ja monen monta kertaa hain laastarit ja purukumit. Ei auttanut. Sitten lääkäri kirjoitti sen lääkekuurin. ajattelin sen olevan hyvä motivaattori kun maksoi 100 euroa eikä korvauksia mistään. Mutta toisin kävi. Poltin kuurista huolimatta ja lopulta kuuri jäi käyttämättä.
Parhain motivaattori oli pieni elämä masussa. Kun plussasin niin se oli kerrasta poikki. En koskenut tupakkaan koko raskausaikana enkä sen jälkeen. Olen nykyään sitä mieltä että ei sitä voi lopettaa jos ei itse halua. Jos ei ole hyvää syytä. ennen raskautta ei mulla ollut kuin oma terveys eikä se ollut niin tärkeä kuin sen pienen viattoman lapsen. mutta hyvä näin.

Okei, eli vaikuttiko se kuuri milläänlailla suhun muuten? Minä plussaa toivoessa haluaisin lopettaa tupakoinnin. Yksi lapsi jo entuudestaan, mutta himot palasi takasin kun lapsi oli syntynyt ja lopetin imetyksen. Nyt mulla on yksinkertaisesti niin tylsää, että tupakkaa menee enemmän kuin koskaan. Kai mä jotenkin kulutan aikaani tuolla harrastuksella tai jotain...
Tosissani haluaisin lopettaa, mutta tekosyitä/pelkoja on moniakin siihen liittyen. Esimerkiksi ulkonäköpaineita, kun olen herkästi lihovaa sorttia, enkä haluaisi enää yhtään liikakiloja tähän kroppaan...

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=9895&i=GLAXOSMITHKLINE_ZYBAN

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=15165&d=16780&i=PFIZER_CHAMPIX_CHAMPIX+0,5+mg+ja+1+mg+kalvop%C3%A4%C3%A4llysteiset+tabletit

kaveri lopetti kuurin avulla ja alotti sitten uudestaan polttamisen... todeten että nyt kun hän tietää miten helppoa se on, ni voi lopettaa koska vaan uudella kuurilla :headwall:

yksi työkaveri oli nyt yrittänyt sitä champixia vissiin ja sano että tuli niin kamalat sivuvaikutukset ettei pystyny syömään niitä.

Alkuperäinen kirjoittaja lol:
8 vuotta tupakkaa = n. 14 500 euroa.

Lääke satasen?

+ tietysti tupakoinnin henkilökohtainen haitta. Noin 800 000 euroa.

(joku tutkija sai summaksi noin 100 000 euroa /poltettu vuosi)

Eli yhteensä noin 814 500 euroa.

En muista oliko se just se Champix, jota ei voi käyttää jos sairastaa masennusta tai on siihen taipumusta. Minä olen nyt ollut 4 viikkoa savuttomana, käytän Nicorette-kielenalustabletteja. Ja niitäkin menee reilusti vähemmän mitä ohjeessa sanotaan. Parikymmentä vuotta polttanut niin jospa nyt ei enää tekisi sitä virhettä, että alkaa tupakoida taas. Ei kyllä ole aikomustakaan, että sikäli.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
kaveri lopetti kuurin avulla ja alotti sitten uudestaan polttamisen... todeten että nyt kun hän tietää miten helppoa se on, ni voi lopettaa koska vaan uudella kuurilla :headwall:

Kiva idari sulla kaverina =)

No se lääke vaikutti alkuun ok. Se teki sen että tupakka maistui todella pahalle, tuli suuhun ihan karsee maku kun sitä lääkettä oli syönyt vaikka vaan päivän verran. Ja tuli paha olo kun veti tupakkaa. Mutta ei se mun motivaatio sitten silloin ollut tarpeeksi korkealla koska tupakka veti voiton ja lääkkeet jäi.
Silloin kyllä iski epätoivo kun mietin että enkö mä mitenkään saa itseäni pois tupakasta ja pitäis muksujakin maailmaan tehdä. Mutta sitten se vastaus tuli aivan automaattisesti kun plussasin että se oli siinä. Tupakka ei kuulu mun elämään enää ja silloin mä tein itselleni selväksi että kun lopetan niin en enää koskaan ala uudestaan. Ja onneksi sekin on pitänyt. Täytyy myöntää että nyt, varsinkin lämmin aurinkoinen ilta tuo "muistot" mieleen että ah, olis hienoa istua partsilla ja polttaa tupakka. Mutta siihen se jää, tiedän että voisin jäädä koukkuun edelleen niin helposti etten anna sitä pikkurilliä vietäväksi...
Mutta tsemppiä sulle, kyllä sen tupakan saa pois elämästä lääkkeillä tai ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
zyban ollut mulla hyvä lääke, ei varmaan tuu niin pahoja oireita kuin muissa, n.150,-

Toi oli se mikä mullakin oli. Mä mietin ja mietin nimeä, sekoitti toi zumba mun aivot ettei meinannut tulla nimi päähän. Mietin että joku zymbac se oli... thanks tästä.
Silloin kun itse hain sen, maksoi n. 110 e. Ja siitä tuli paha olo kun söi sitä ja poltti. Mutta sehän ei ollutkaan tarkoitus että polttaa ja syö lääkkeitä... :)

Mulla menee n.20-40e kuukaudessa tupakkaan, just noita muistoja mä pelkään... Että olisi hienoa nyt vetästä tupakka, kun vaikka esimerkiksi on käynyt jossain hienossa paikassa syömässä ihtensä ähkyyn ja kaikki asiat kukoistaa :D Että vielä se rööki kruunaisi kaiken :D

Alkuperäinen kirjoittaja sirpaleina:
Mulla menee n.20-40e kuukaudessa tupakkaan, just noita muistoja mä pelkään... Että olisi hienoa nyt vetästä tupakka, kun vaikka esimerkiksi on käynyt jossain hienossa paikassa syömässä ihtensä ähkyyn ja kaikki asiat kukoistaa :D Että vielä se rööki kruunaisi kaiken :D

Ennen, siis tupakan aikana, kaikki tapahtui sen tupakan tahtiin. Eli lähdin kauppaan, poltin tupakan, kun nousin autosta, poltin tupakan. Ennen kuin menin seuraavaan kauppaan, pistin tupakaksi. Ennen autoon istumista, poltin. Ja tota rataa.... varmaan ihan tuttua.
Alkuun oli sellainen olo, että jotain uupuu. Jotain piti tehdä... mutta nyt kun ei tarvi "tehdä mitään" ennen kuin ryhtyy työhön tms niin on hyvin vapauttavaa. Ehtii enemmän.
Onhan toki vieläkin itsellä niitä tunteita että olis kiva vetäistä tupakka, mutta sitten se menee ohi. Tajuaa että jää hyvä maku siitä ruoasta. Ja kanssaihmiset nauttivat kun kukaan ei tule viereen haisemaan tupakalta.
Nykyäänhän mä inhoan sitä hajua kun joku vetää röökin ja saman tien sen jälkeen istuu autoon. Se haju on kuvottava. Ja ennen mä tein juuri noin, tökerää käytöstä siis.
Mutta oikeasti, elämä on jotenkin mukavampaa ilman sitä tupakkaa, ei ole kiinni misssään. Ja lapsillekin se on kivempaa kun äiti ei haise pahalle.

sunflower20 , kuulostaa niin tutulle! :kieh: Mitään ei voi tehdä ENNEN KUIN on vetässyt sen tupakin :) Ennen siivousta, siivouksen jälkeen, ennen ruokaa, ruuan jälkeen, kahvin jälkeen jne. Tuo tosiaankin hidastaa touhua tosi paljon... Muistan kun joskus yritin lopettaa ja huomasin just tuon, että aikaa ei todellakaan uppoa asioihin niin paljoa kun ei tarvitse tupakalla ravata! Mutta sen olen luvannut itselleni ja miehelleni, että jos meillä joskus tärppää uudelleen, niin tumppaus siihen paikkaan ja polttaminen loppuu kuin seinään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Kiva idari sulla kaverina =)

joo... tai ei se varsinaisesti oo ees kaveri vaan tuttu... meillä on vähän näkemyseroja asiasta jos toisesta :D

mulla olisi myynnissä Nicotinell Nikotiinipurkkaa 2mg ja nikotiinilaastareita 7mg & 14mg edullisesti 1/4 osa apteekin hinnoista +toimituskulut, jollei asu PK-seudulla.
kysy sähköpostilla pakettitarjous Vepari84@outlook.com

Olen kuullut, että jos tupakasta ei muuten meinaa päästä eroon niin kannattaisi kokeilla lääkärin määräämää lääkekuuria? Itekkin joskus lukenut tuosta, että se estää nikotiinin imeytymisen vereen, eikä polttaja saa enää nautintoa tupakasta. Toinen lääke oli muistaakseni joku purukumi (mitä nyt setänikin syö), että suurinpiirtein tupakan ajattelukin saa voimaan pahoin? Setäni ainakin yökkii, kun jauhaa tuota purukumia tai mitä lie...

Mä haluaisin kokeilla jotain tuollaista tehokasta keinoa, mutta onko nuo tosissaan niin tehokkaita? Ja hintaakin kuulemma lääkkeillä on, mutta paljon?? Korvaisikohan sossu tollasen lääkereseptin, jos maksaa satoja euroja?

Mä olen tosissaankin niin riippuvainen tuosta tupakasta, ettei tavalliset purukumit tai laastarit auta. Mä oon koko ajan niin rauhaton ja hermostuksissani, yritän saada jotain nautintoa tuosta nikotiinipurkasta, mutta paskat se mitään auta! Vihaan koko pirun tupakkia, mutta siitä on niin vaikea päästä eroon :(

T. 8vuotta yhteiseloa söypäpötkön kanssa

Yhteistyössä