tupakointi ja imetys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tanssi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minun täytyy myöntää, että tupakoin imetysaikana.Yritin koko odotusajan lopetaa, mutta täysin en onnistunut.Vähennettyä kuitenkin. Imetysaikana pyrin polttamaan imetystuokion jälkeen,eikä missään nimessä juuri ennen imetystä.Olen kuullut, että maito saattaisi maistua tupakalle..

Jostain luin että jenkkiläinen suositus on että voi imettää jos polttaa alle kymmenen tupakka päivässä ja just sillee imetyksen jälkeen. Imetyksen tuomat edut on kuulemma suuremmat kun tupakoinnista aiheutuvat haitat, mut mene ja tiedä...

Mutta se on kyllä totta että maito maistuu jos on käyny vähän ennen tupakalla ja se maku kyllä pysyy vähän kauemminkin maidossa, tämä kokeiltu lypsämällä, ja sen verran vaikutti että tupakointi loppui siihen ennen syöttöjä ja paljolti muutenkin

Jos tupakoi, ei imetyksestä ole hyötyä, sillä tupakoinnin haitat ovat silloin suuremmat kuin imetyksen hyödyt. Synnärillä oli kaverilleni sanottu että ainaki kolme tuntia pitää olla polttamatta ennen kuin imettää. Lopeta siis. Raskausaikana tupakointi pitäisi tehdä laittomaksi. Lopetin itse hati, kun plussasin. Eikä ollu edes vaikeaa, vaikka poltin noin 40 tupakkaa päivässä.

Kohdussa vauva saa nikotiinin verenkiertosi kautta, imettäessä maitoon imeytyneenä. Kohdussa nikotiiniin riippuvaiseksi jäänyt vauva ei edes välttämättä huoli kunnolla muuta kuin nikotiinilla höystettyä rintamaitoa..tämä tuli huomattua synnyttäneiden vuodeosastolla. eli makua enemmän olisin huolissani niistä myrkyistä jotka siinä sivussa tulee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2005 klo 07:44 haisu kirjoitti:
Jos tupakoi, ei imetyksestä ole hyötyä, sillä tupakoinnin haitat ovat silloin suuremmat kuin imetyksen hyödyt. Synnärillä oli kaverilleni sanottu että ainaki kolme tuntia pitää olla polttamatta ennen kuin imettää. Lopeta siis. Raskausaikana tupakointi pitäisi tehdä laittomaksi. Lopetin itse hati, kun plussasin. Eikä ollu edes vaikeaa, vaikka poltin noin 40 tupakkaa päivässä.
kysyppäs uudestaan tota vaikka neuvolasta.Ikävä kyllä asia on niin että imetyksen edut ovat suuremmat tupakoitaessakin!!!!!

Pidin itse tiukasti kiinni siitä etten polttanu raskauden aikana, enkä imetyksen aikanakaan. Yksi kaveri sitä vastoin röyhytteli oikein kunnolla raskauden ajan ja keskonenhan sieltä sitte tuli ja koliikki myös. Imettämisestä ei tullu mitää, vauva varmaan vaistos "pahan" maidon...

Poltin ekan syntymän jälkeen, siis imettäessä, kerran viikossa saunan jälkeen. Se oli niin harvoin että lopulta tupakit kuivu ja maistu ihan hirveelle. Siihen loppu sekin tupruttelu. "Oikeesti" lopetin kun plussasin, heti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2005 klo 15:49 Nurse Betty kirjoitti:
Pidin itse tiukasti kiinni siitä etten polttanu raskauden aikana, enkä imetyksen aikanakaan. Yksi kaveri sitä vastoin röyhytteli oikein kunnolla raskauden ajan ja keskonenhan sieltä sitte tuli ja koliikki myös. Imettämisestä ei tullu mitää, vauva varmaan vaistos "pahan" maidon...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2005 klo 15:49 Nurse Betty kirjoitti:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2005 klo 14:55 mammi-83 kirjoitti:
\
kysyppäs uudestaan tota vaikka neuvolasta.Ikävä kyllä asia on niin että imetyksen edut ovat suuremmat tupakoitaessakin!!!!!
Kysyppäs itte.

Itseasiassa homma on kuitenkin iin, että tupakointi raskausaikana on ehdottomasti haitallisempaa kuin imetysaikana. Raskauden aikana nikotiini menee myös lapsen verenkiertoon ja aiheuttaa lapselle hetkellisen hapenpuutteen. Imetysaikana nikotiini ei imeydy lapsella verenkiertoon, vaikka niin voisi luulla. Haittana tupakoinnista imetysaikana on mahdolliset vatsanväänteet lapsella ja tosiaan tuo mainittu paha maku maidossa. Ottakaa ihmiset selvää, ennenkuin kommentoitte.

Mikäli vauva altistuu tupakkasavulle, niin allergiariski ja kätkytkuolemariski kasvavat. Lisäksi masuvauvalle riskinä on lonkkaviat ja sääriluun kiertymät. Koliikki on varmasti yleistä. Luin kerran jotain ammattilehtistä, josta näistä mainittiin. Kerroin mihelleni, jolla on lonkkavikaa ja sääriluun kiertymää. Lisäksi mieheni oli tosi allerginen vauva. Anoppini vetelikin röökiä läpi raskauden ja poltti tupakkaa sisällä lasten ollessa pieniä. Että kivakivakiva!!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.03.2005 klo 13:43 Haisu harmaantuu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2005 klo 14:55 mammi-83 kirjoitti:
\
Kysyppäs itte.
Eipä tartte enää kysellä =) ,mutta sinun kannattaa ennenkun alat kertomaan omia juttujasi totuutena.Tupakointi ei ole terveellistä eikä hyväksi kenellekkään varsiinkaan raskaana-olevalle tai imettävälle mutta imetyksen edut ovat suuremmat silti kuin haitat!!!!

\|O \|O oikein suututtaa kun näkee jonkun tulevan äidin vetämässä röökiä vatsa pystyssä, eikö sitä tulevaa lasta arvosta sen vertaa että pysyisi edes odotusajan sauhuttelematta

entisenä tupakoitsijana olen oikein ylpeä itsestäni tehtyäni lopettamispäätöksen kun raskaustesti näytti plussaa. en ole edes viihteellä ollessani ratkennut uudelleen. (tosin viihteellä olen käynyt ehkä 2 kertaa)

Voi #&%£$!* \|O
Eikö aikuisilla ihmisillä ole sen verran järkeä päässä, että älyäis, että tupakanpoltto sekä raskaana että imetysaikana on vastuutonta ja iljettävää. Sikiö/vauva ei todellakaan voi itse vaikuttaa päätökseen olla saamatta nikotiinia hauraaseen elimistöönsä. Päätös on ÄIDIN. Ottakaa järki käteen!!!
Ite lopetin polttamisen siltä seisomalta, kun sain tietää raskaudesta. Kuuden vuoden tupruttelun lopetus ei tuntunu missään, kun käsissä oli oman lapsen hyvinvointi.

minä lopetin raskaudesta tietäessäni tupakoinnin..nyt kun tyttö 5kk ja osaimetän poltan 2 tupakkaa vrk..ajoitan ne niin et ei pariin tuntiin tupakan jälkeen ole imetystä..huono omatunto on mut mieluummin näin kun pinna kireällä ilman näitä kahta tupakkaa..(aamu+ilta)noh me ei kaikki olla täydellisiä äitejä.. :attn:

Yhteistyössä