tupakointi raskausaikana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nuunuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei tilanteeni sentäs niin kurja ole, mutta neuvolantäti ei asiasta ole saarnannut ja sanonut, että etköhän itse tiedä.

Sen verran vielä kommentoin mitenkään puolustelematta, mutta mun mielestä huumeita ja tupakkaa ei voi verrata toisiinsa ja niiden aiheuttamia ongelmia. Kuinka moni lapsi joudutaan vierottamaan "tupakasta" syntymän jälkeen? Entäs huumeäitin lapset? jotka huutavat ja vaativat korvaushoidon alkutaipaleelle, kun vieroitusoireet ovat niin kovat? Valitettavasti olen tämän nähnyt ja se on sydäntä raastaavaa katsottavaa:(
Ketään en lähde tuomitsemaan näissä asioissa, koska jokaisella on oma päätäntävalta asioissaan. Tosin nythän on tulossa laki, päihdeäitien pakkohoidosta raskausaikana. Siinä kohti jos tupakka katsotaan aiheuttavan sikiölle niin paljon haittoja, niin pitäähän sekin laittaa sitten pakkohoito kriteereihin.

Ei tilanteeni sentäs niin kurja ole, mutta neuvolantäti ei asiasta ole saarnannut ja sanonut, että etköhän itse tiedä.

Sen verran vielä kommentoin mitenkään puolustelematta, mutta mun mielestä huumeita ja tupakkaa ei voi verrata toisiinsa ja niiden aiheuttamia ongelmia. Kuinka moni lapsi joudutaan vierottamaan "tupakasta" syntymän jälkeen? Entäs huumeäitin lapset? jotka huutavat ja vaativat korvaushoidon alkutaipaleelle, kun vieroitusoireet ovat niin kovat? Valitettavasti olen tämän nähnyt ja se on sydäntä raastaavaa katsottavaa:(
Ketään en lähde tuomitsemaan näissä asioissa, koska jokaisella on oma päätäntävalta asioissaan. Tosin nythän on tulossa laki, päihdeäitien pakkohoidosta raskausaikana. Siinä kohti jos tupakka katsotaan aiheuttavan sikiölle niin paljon haittoja, niin pitäähän sekin laittaa sitten pakkohoito kriteereihin.

Voi juma, et voi olla noin tietämätön asioista. Kyllä ne lapset joiden äidit sauhuttavat koko raskauden ja imetyksen, jolloin lapsi saa maidon kautta myrkyt, niin sen imetyksen lopettamisen jälkeen sille lapsille tulee vieroitusoireita...että nyt ihan realiteetit käsiin ja ne nikotiinilasit pois silmiltä.

Siis ihan oikeesti... sehän on tutkittu että heroiiniin ja tupakkaan syntyy yhtä paha riippuvuus. Eli ihan saman sä teet lapsilles kuin huumeäiti lapsilleen, paitsi että niiden huumeäitien lapsille voidaan edes antaa lievitystä vieroitustuskiinsa, nikotiinia lapselle ei voi antaa 'hoidoksi'. Ja vieroitusoireet ei todellakaan ole se asia minkä perusteella arvioidaan onko tupakka vai huumeet haitallisempia vaan ne muut seuraukset mitä syntyy jo mahassa mutta voivat näkyä vuosia myöhemmin. Ja muuten, ton sun vastauksen perusteella huumeitten lopettaminen olisi vaikeampaa (eli pahemmat viekkarit) kuin tupakan, miten sitten moni on onnistunut lopettamaan huumeet mutta sinä et edes tupakointia?

Mä en voi sille mitään jos joku haluaa polttaa raskausaikana mutta sanoisi sitten ihan reilusti että ei välitä lapsestaan sen vertaa ettei voinut tupakointia lopettaa eikä selittelisi paskaa.

Siis ihan oikeesti... sehän on tutkittu että heroiiniin ja tupakkaan syntyy yhtä paha riippuvuus. Eli ihan saman sä teet lapsilles kuin huumeäiti lapsilleen, paitsi että niiden huumeäitien lapsille voidaan edes antaa lievitystä vieroitustuskiinsa, nikotiinia lapselle ei voi antaa 'hoidoksi'. Ja vieroitusoireet ei todellakaan ole se asia minkä perusteella arvioidaan onko tupakka vai huumeet haitallisempia vaan ne muut seuraukset mitä syntyy jo mahassa mutta voivat näkyä vuosia myöhemmin. Ja muuten, ton sun vastauksen perusteella huumeitten lopettaminen olisi vaikeampaa (eli pahemmat viekkarit) kuin tupakan, miten sitten moni on onnistunut lopettamaan huumeet mutta sinä et edes tupakointia?

Mä en voi sille mitään jos joku haluaa polttaa raskausaikana mutta sanoisi sitten ihan reilusti että ei välitä lapsestaan sen vertaa ettei voinut tupakointia lopettaa eikä selittelisi paskaa.

Hassua, kun samassa viestissä puhut siitä, että tupakan ja heroiinin vieroitusoireet ovat samat (itseasiassa tupakoinnin lopettamisessa ne ovat pahemmat kuin heroiinin kanssa) ja kuitenkin luulet, että tupakoinnin voisi noin vain lopettaa. Totta, jotkut lopettavat kuin seinään, mutta tästähän on tehty tutkimus, jonka mukaan se on geeneissä: toisilla riippuvuus on pahempi kuin toisilla, huolimatta siitä kuinka paljon polttaa päivässä.

ADDIKTIO ei ole sellainen, joka oikeasti katoaa hetkessä tai jonka voisi lopettaa noin vain. Luuletko, että alkoholistit, narkkarit, tupakoitsijat, seksiriippuvaiset tai peliriippuvaiset tekevät sitä huvikseen? Että jatkavat vain, koska haluavat?

Mielenkiintoisia näkökulmia tässä keskustelussa, jossa suurimmalla osalla ei ole hajuakaan siitä, mitä addiktio todella on. Voisin kai minäkin sanoa alkoholistille, että hän voi olla juomatta, koska ei minunkaan tarvitse juoda.. :)

niin, siis addiktiolla ei voi selittää polttamista? Ihan huvikseenko tupakoivat sitten polttelevat, kun tiedossa on omalle lapselle kaikenlaisia ongelmia... (käytöshäiriöisen astmaatikon hoitaminen on raskasta...)? addiktiolla ei voi oikeuttaa polttamista, mutta kyllä se nyt jumalauta joku selitys on tupakoinnille! en usko että yksikään haluaa sairasta lasta. sama homma koskee vaikka ryyppäämistä raskausaikana, kyllä se addiktiolla selittyy, ei kukaan huvikseen vammauta lastaan.

miten näissä ketjuissa muuten kaikki innostuu paasaamaan, MINÄ lopetin, MINÄ tiedän ettei kukaan voi kokea tätä eri lailla jne.. jos kerta se onnistuu niin helposti, niin jakakaa ihmeessä niitä vinkkejä. äitini kuoli 49-vuotiaana keuhkosyöpään poltettuaan 30 vuotta.

Otappas nyt se pää pois sieltä ahteristasi, ja harjoittele uudelleen luetun ymmärrystä. Jos nyt kuitenkin tuosta tekstistä olisi luettavissa, että raskausajan tupakointia ei voi selittää addiktiolla. Raskausajan tupakointia ei voi selittää yhtään millään - tai no voi - totaalisella järjen köyhyydellä. Addiktio ei ole syy (eikä selitys eikä myöskään oikeutus) vahingoittaa KETÄÄN, saati omaa syntymätöntä lastaan.

Mielestäni on myös puhdasta idiotismia, kun tupakoija sanoo, että hän ei ole vastuussa tai selitysvelvollinen tupakoinnistaan muille kuin itselleen. Paskan marjat sanon minä - tupakoija valitsee TIETOISESTI vahingoittaa sikiötä. Toisen ihmisen vahingoittamisesta saa Suomessa rangaistuksen - pitäisiköhän tuon koskea myös syntymättömiä ihmisiä, jotka sinällään ovat täysin puolustuskyvyttömiä. Ja ne äidit, jotka tässä kohtaa pörhistävät rintaansa ja kertovat kuinka terveitä heidän lapsensa ovat tupakoinnista huolimatta, koettavat vain todistella itselleen vastoin parempaa tietoa ja paikkailla huonoa omaatuntoaan. Takaraivossa kuitenkin joku pieni ääni jankuttaa, että "entä jos kuitenkin lapsella myöhemmin ilmenee ongelmia/sairauksia, jotka aiheutin omalla idioottimaisella läskiperseydelläni).

Ja tottakai ihmiset paasaavat MINÄ-perspektiivissä. Jokaikinen suomalainen nainen kun TIETÄÄ tupakoinnin vaikutukset itseensä ja sikiöön. Valistusta ja tutkimustuloksia on ihan varmasti kaikkien saatavilla. Jos nämä tutkimustulokset yms virallinen tieto eivät tee mitään vaikutusta tupakoivaan odottajaan, on mielestäni ihan oikeutettua että toinen ihminen koettaa vaikka vasaralla takoa järkeä kyseiseen päähän. Itse pitkään tupakoineena en todellakaan aio silitellä kenenkään päätä silkkihansikkailla, ja aivan sama jos joku vetää siitä hernarit nenäänsä.

Ja vielä weweewe, luulisi, että sinulla olisi aivan toinen ääni kellossa, jos kerran äitisi on kuollut keuhkosyöpään tupakoituaan 30vuotta.

[QUOTE="vimma";24208306]Otappas nyt se pää pois sieltä ahteristasi, ja harjoittele uudelleen luetun ymmärrystä. Jos nyt kuitenkin tuosta tekstistä olisi luettavissa, että raskausajan tupakointia ei voi selittää addiktiolla. Raskausajan tupakointia ei voi selittää yhtään millään - tai no voi - totaalisella järjen köyhyydellä. Addiktio ei ole syy (eikä selitys eikä myöskään oikeutus) vahingoittaa KETÄÄN, saati omaa syntymätöntä lastaan.

Mielestäni on myös puhdasta idiotismia, kun tupakoija sanoo, että hän ei ole vastuussa tai selitysvelvollinen tupakoinnistaan muille kuin itselleen. Paskan marjat sanon minä - tupakoija valitsee TIETOISESTI vahingoittaa sikiötä. Toisen ihmisen vahingoittamisesta saa Suomessa rangaistuksen - pitäisiköhän tuon koskea myös syntymättömiä ihmisiä, jotka sinällään ovat täysin puolustuskyvyttömiä. Ja ne äidit, jotka tässä kohtaa pörhistävät rintaansa ja kertovat kuinka terveitä heidän lapsensa ovat tupakoinnista huolimatta, koettavat vain todistella itselleen vastoin parempaa tietoa ja paikkailla huonoa omaatuntoaan. Takaraivossa kuitenkin joku pieni ääni jankuttaa, että "entä jos kuitenkin lapsella myöhemmin ilmenee ongelmia/sairauksia, jotka aiheutin omalla idioottimaisella läskiperseydelläni).

Ja tottakai ihmiset paasaavat MINÄ-perspektiivissä. Jokaikinen suomalainen nainen kun TIETÄÄ tupakoinnin vaikutukset itseensä ja sikiöön. Valistusta ja tutkimustuloksia on ihan varmasti kaikkien saatavilla. Jos nämä tutkimustulokset yms virallinen tieto eivät tee mitään vaikutusta tupakoivaan odottajaan, on mielestäni ihan oikeutettua että toinen ihminen koettaa vaikka vasaralla takoa järkeä kyseiseen päähän. Itse pitkään tupakoineena en todellakaan aio silitellä kenenkään päätä silkkihansikkailla, ja aivan sama jos joku vetää siitä hernarit nenäänsä.

Ja vielä weweewe, luulisi, että sinulla olisi aivan toinen ääni kellossa, jos kerran äitisi on kuollut keuhkosyöpään tupakoituaan 30vuotta.[/QUOTE]

Aha. Sähän aggressiivinen olet. Siinähän kiellät riippuvuuksien olemassaolon. Mä kyllä edelleenkin väitän, että tupakkaan voi olla oikeasti todella koukussa ihan samalla tapaa kuin vaikka huumeisiin ja alkoholiin. Riippuvuus vaikeuttaa lopettamista ja toisilla teettää kovankin työn päästä eroon päihteistä. Riippuvuus tarkoittaa sitä, että henkilö ei enää hallitse aineen käyttöä vaikka tietää miten älyttömän vaarallista se on.

Kovistakin riippuvuuksista on mahdollista päästä irti. Kuitenkaan kaikki ei pääse koskaan. Näitä on keuhko- ja syöpätautien osastoilla aika paljon.

Mun mielestä tupakoivia odottajia pitäisi hoitaa samaan tapaan kuin muitakin päihderiippuvaisia, ottaa siis erityistarkkailuun tai jopa pakkohoitoon, jos muu ei auta. En mä hyväksy tupakointia odotusaikana, eikä riippuvuuden "varjolla" voi pössytellä koko raskautta.

Poltin tupakkaa raskausaikana. Kun sain tietää raskaudesta vähensin 20kpl->10kpl ja siitä lähtien yritin lopettaa, mutten pystynyt. Kokeilin nikotiininkorvaustuotteita ja olin viikon polttamatta. Kokeilin itsekuria ja olin kahteen kertaan reilun viikon polttamatta. Kokeilin vertaistukea ja Stumppaa tähän kirjaa, olin kaksi kuukautta polttamatta. Aina aloitin uudelleen ja loppuun asti poltin 5-10kpl päivässä, joskus vähemmän joskus enemmän. Poltin vähiten haitallisia aineitä sisältävää tupakkamerkkiä ja poltin mahdollisimman pinnallisesti savua hengittäen, tupakan jälkeen hengittelin aina pitkään happea ja join paljon vettä. Kadun edelleen tupakointia raskausaikana, vaikka Luojalle kiitos sain toistaiseksi terveen lapsen. Imetin kaksi kuukautta täysimetyksellä ja kuukauden osittain, tällöin poltin myös n.10kpl päivässä. Imetyksen lopettaminen ei aiheuttanut vauvalle vieroitusoireita. Vauva oli normaalikokoinen syntyessään ja ei kärsinyt silloinkaan viertoiusoireita. Näillä en tarkoita sanoa, etteikö tupakointi raskausaikana olisi väärin, on se, aina, riippumatta siitä tuleeko lapselle terveydellisiä ongelmia vai ei. Itse en kyennyt lopettamaan tupakointia edes lapsen takia johtuen ainoastaan heikosta ja herkästi addiktoituvasta luonteestani. Minulla ei myöskään ollut tukea raskausaikana ja ongelmia lapsen isän kanssa. Poltin myös kannabista raskausaikana ja raskauden ensimmäisen 4kk aikana myös join alkoholia max.5 annosta kerralla muutaman kerran. Kaikkea tätä kadun enemmän kuin mitään ja nykyään en käytä mitään päihteitä enää ollenkaan. Tuomitsen itseni varmasti enemmän kuin kukaan muu pystyy.

[QUOTE="Minä";24208405]Poltin tupakkaa raskausaikana. Kun sain tietää raskaudesta vähensin 20kpl->10kpl ja siitä lähtien yritin lopettaa, mutten pystynyt. Kokeilin nikotiininkorvaustuotteita ja olin viikon polttamatta. Kokeilin itsekuria ja olin kahteen kertaan reilun viikon polttamatta. Kokeilin vertaistukea ja Stumppaa tähän kirjaa, olin kaksi kuukautta polttamatta. Aina aloitin uudelleen ja loppuun asti poltin 5-10kpl päivässä, joskus vähemmän joskus enemmän. Poltin vähiten haitallisia aineitä sisältävää tupakkamerkkiä ja poltin mahdollisimman pinnallisesti savua hengittäen, tupakan jälkeen hengittelin aina pitkään happea ja join paljon vettä. Kadun edelleen tupakointia raskausaikana, vaikka Luojalle kiitos sain toistaiseksi terveen lapsen. Imetin kaksi kuukautta täysimetyksellä ja kuukauden osittain, tällöin poltin myös n.10kpl päivässä. Imetyksen lopettaminen ei aiheuttanut vauvalle vieroitusoireita. Vauva oli normaalikokoinen syntyessään ja ei kärsinyt silloinkaan viertoiusoireita. Näillä en tarkoita sanoa, etteikö tupakointi raskausaikana olisi väärin, on se, aina, riippumatta siitä tuleeko lapselle terveydellisiä ongelmia vai ei. Itse en kyennyt lopettamaan tupakointia edes lapsen takia johtuen ainoastaan heikosta ja herkästi addiktoituvasta luonteestani. Minulla ei myöskään ollut tukea raskausaikana ja ongelmia lapsen isän kanssa. Poltin myös kannabista raskausaikana ja raskauden ensimmäisen 4kk aikana myös join alkoholia max.5 annosta kerralla muutaman kerran. Kaikkea tätä kadun enemmän kuin mitään ja nykyään en käytä mitään päihteitä enää ollenkaan. Tuomitsen itseni varmasti enemmän kuin kukaan muu pystyy.[/QUOTE]

Just. Tämmösissä tapauksissa mietityttää vaan se,että miksi on halunnut tulla raskaaksi,miksi on halunnut lapsen. "Joo siis ihQuu me ollaan NiinQ oltu nyt Pertsan kaa kuukausi yhdes ja me halutaan beibi!!11!!" Mut hienoo että oot ees älynny hengittää sen tupakan jälkeen.

En hyväksy tupakkaa siinä missä muitakaan päihteitä kenenkään käyttämänä. Vielä vähemmän odottavan tai imettävän äidin tai lapsensa lähellä polttavan vanhemman. Järjenköyhyyttä altistaa muut ihmiset kaikelle paskalle mitä siitä tulee. Aikuinen ihminen tekee tietenkin omat ratkaisunsa, mutta minä en sitä tule hyväksymään omassa pääkopassani.

Mun jotku kaverit väitti, että terveydenhoitaja oli neuvolassa sanonu, että kymmenen tupakkaa on se maximi määrä päivässä. Tälle on sitten naureskeltu kavereiden kanssa :) h´Hitto mitä toimintaa..jotku vaan saa sen hyvän syyn polttaa, kun ei pysty lopettamaa. Kai niiden siellä neuvolassa tarvii jotain näille riipuvaisille sanoa.

Addikti kuulee mitä haluaa kuulla. Vaikka terkkari sanoisi, että "älä nyt ainakaan kymmentä enempää polta päivässä", muuttuu se addiktin mielessä muotoon "polta vaan 10 huoletta, ei se mitään haittaa". Kun tietää tekevänsä väärin, haluaa väännellä itselleenkin asiat parhain päin. Toisekseen neuvolan henkilökunta haluaa säilyttää kontaktin kaikkiin asiakasperheisiin ja silloin ei kannata suututtaa ketään tuomitsemalla liian suoraan. Siksi terkkarit puhuvat kieli keskellä suuta.

Mun tuttava poltti koko raskausajan ja viiniä lipitti myös, kehtasi kehua kuinka sai kymmenen pisteen vauvan, ei se totuus heti paljastu, nyt alkaa näkyä, että kaikki ei olekaan niin kuin pitäisi, lapsi on nyt neljä, todella levoton, puheen kehitys pahasti jäljessä, samoin motorikkassa vaikeuksia, kouluiässä varmasti ongelmt lisääntyy..

Mulla on keskittymisvaikeuksia, opein puhumaan 5vuotiaana vasta ja tottakai mulla on ihan selkeä lukihäiriökin. :) Äiti ei kyllä polttanut lainkaan, kun mua odotti, mutta meiltä kummankin puolelta löytyy skitsofreniaa ja muita mielenterveys ongelmia. :)

Ehkä mäkin uskon sitten, kun joku näyttää lapsen joka on siitä tupakoinnista kärsinyt. Ei vaan vielä ole vastaan tullut.
Itse poltin ekassa, tokassa en, kolmannessa vähän, neljännessä en. Ja toka on meillä allergisin lapsi, joka sekään tosin ei koivuallergiaa isommasta asiasta kärsi.
Vasta neljännen kohdalla onnistuin lopettamaan kokonaan. Poltin 26v.

[QUOTE="vieras";24208643]Just. Tämmösissä tapauksissa mietityttää vaan se,että miksi on halunnut tulla raskaaksi,miksi on halunnut lapsen. "Joo siis ihQuu me ollaan NiinQ oltu nyt Pertsan kaa kuukausi yhdes ja me halutaan beibi!!11!!" Mut hienoo että oot ees älynny hengittää sen tupakan jälkeen.[/QUOTE]

Tulin raskaaksi miesystävän kanssa yhteisellä päätöksellä. Varmasti ihan samasta syystä halusin tulla vanhemmaksi kuin muutkin ihmiset. Miksi päihdeongelma sulkisi pois tämän halun? Tietenkin olisi ollut parempi että tupakointi olisi loppunut ennen raskaaksituloa. Kannabiksen polton ja alkoholin juomisen olin jo lopettanut, ne kerrat kun näitä päihteitä käytin olivat yksittäisiä repsahduksia, joita en osannut odottaa tulevan (olen aiemmin lopettanut seinään vahvempia huumeitakin). Vastuuni kannan virheistäni ja jo raskauden aikana tein kaikkeni, jotta pysyisin irti päihteistä. Hain ammattiapua, vaadin itselleni huumeseulat ja jätin sekä päihteitäkäyttävän ystäväpiirin että päihdeongelmaisen miehen. Ehken ymmärtänyt todellisuudessa mitä äitiys merkitsee ennenkuin raskaus eteni ja lapsi syntyi, mutta niin.. ymmärsin sentään hengittää.

[QUOTE="Minä";24209444]Tulin raskaaksi miesystävän kanssa yhteisellä päätöksellä. Varmasti ihan samasta syystä halusin tulla vanhemmaksi kuin muutkin ihmiset. Miksi päihdeongelma sulkisi pois tämän halun? Tietenkin olisi ollut parempi että tupakointi olisi loppunut ennen raskaaksituloa. Kannabiksen polton ja alkoholin juomisen olin jo lopettanut, ne kerrat kun näitä päihteitä käytin olivat yksittäisiä repsahduksia, joita en osannut odottaa tulevan (olen aiemmin lopettanut seinään vahvempia huumeitakin). Vastuuni kannan virheistäni ja jo raskauden aikana tein kaikkeni, jotta pysyisin irti päihteistä. Hain ammattiapua, vaadin itselleni huumeseulat ja jätin sekä päihteitäkäyttävän ystäväpiirin että päihdeongelmaisen miehen. Ehken ymmärtänyt todellisuudessa mitä äitiys merkitsee ennenkuin raskaus eteni ja lapsi syntyi, mutta niin.. ymmärsin sentään hengittää.[/QUOTE]

Lisään vielä, että itse kannatan pakkohoitoa päihderiippuvaisille ja nikotiiniriippuvaisille äideilleni, itse olisin tahtonut tällaiseen hoitoon raskausaikana, kun omat keinot eivät riittäneet addiktiosta vapautumiseen. ps. en 'tehnyt' lasta pelastaakseni itseäni, olen mm.ollut jo vuosia tiiviissä psykoterapiassa saamassa itselleni apua.

Täällä yksi joka tunnustaa; poltin koko raskausajan. Jaa miksi? No koska olen riippuvainen. Ystävistäni n. 70% on polttanut raskausaikana. Se on aika yleistä, jostain luin että 20% odottavista äideistä polttaa.

En puolustele itseäni, tyhmäähän se on.

Yhteistyössä