tuplaviivaa näyttää, mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bansku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

bansku81

Uusi jäsen
05.10.2008
3
0
1
Typerää kysymystä pukkaa... Epämääräisten vatsakipujen, vuotojen ja huonovointisuuden vuoksi lirautin tikkuun. Tiineenähän sitä sitten ollaan :D Toivosta luovuttiin jo pari vuotta sitten, mutta näinhän siinä käy juuri silloin kun ei pitäisi...

Mitäs nyt sitten pitäisi tehdä? Opiskelen ulkomailla, eikä mulla oo virallista osoitetta Suomessa. Neuvolaan pitäisi ilmeisesti aika varata? Vai käydä ensin varmistamassa raskaus lääkärissä? Hankalaa kun ei tiedä mistä lähteä liikkeelle =)

Oikein isot onnittelut :hug:

Meille kävi kanssa niin et ei pitäny helppo nakki olla. Heti kun aloin keskittymään sellaisiin asioihin mitä ITSELLENI (lapsen lisäksi) halusin niin naps tässä sitä nyt ollaan.

En tiedä miten tossa tilanteessa.Varmaankin ainakin lääkäriin siellä missä ikinä oletkin. Ja Kelan sivuilta kannattaa käydä lueskelemassa mun käsittääkseni niitten jotain tukia ja ohjeita saa vaika asuis ulkomailla, kunhan on suomen kansalainen. En oo kylä varma, joku varmaan tietää paremmin.

Mut oikeen paljon onnea vielä!

Kiitoksia onnitteluista, kait :D Tunteet menee sellasta vuoristorataa, et ei mitään rajaa... Isännällä naama loistaa kun hangonkeksi, ittellä väri vaihtelee pahoinvoinnin mukaan vihreästä normaaliin. Saako tätä oksetusoloa millään veke?

Mä en oikeesti tiedä yhtään mitään vauvoista, niiden odottamisesta, saamisesta saatika hoidosta... Jos siis meen eka lääkäriin varmistuttamaan sen raskauden ihan virallisesti, niin mitäs sitten? Milloin pitäis tulla Suomeen neuvolaan? Mua vähän huolestuttaa nää vatsakivut ja verenvuoto (tiputtelua), et onkohan se ihan normaalia? Paaaljon pukkaa kysymystä...

Sä voisit selvittää sun kotipaikkakunnan neuvolan ja soittaa sinne. Saat varmasti oikeita vastauksia kysymyksiisi. Voisit myös selvittää, mikä on raskausajan seurantakäytäntö siinä maassa missä opiskelet. Noi eroaa niin paljon toisistaan kaikkialla.

Suomessa ei tarvitse käydä lääkärillä toteamassa raskautta, riittää kun on saanut kotitestiin kaksi viivaa, mutta luulisin, että noiden sulla olleiden kipujen ja vuotojen takia olisi ihan hyvä käydä lääkärissä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa.

Onnea plussasta!

Onnea!!

Itse olin kans (ja olen edelleen) ulkomailla opiskelemassa kun plussa tuli, ja olin aivan pihalla siitä mitä pitäisi tehdä.
Me varattiin vaan aika lääkäriin joka sitten selitti miten täällä toimitaan raskauksien kanssa. Suomen lakien kannalta ei tarvii mennä suomeen, jos et itse halua, riittää että lähettää suomeen varmistuksen raskaudesta olikohan se rv24 aikoihin, voin lähettää tarkemmat tiedot YVnä jos haluat. Jos saat suomesta opintotukea tulet myös saamaan äitiysavustusta (pakkauksen) ym ulkomailla olosta huolimatta, on vaan lähetettävä pari paperia kelaan.

Ulkomailla raskaana olo voi olla aika vaikeaa, ja itse ainain useaan kertaan oon kaivannut suomeen. Näistä palstoista on todellakin apua kun voi lukea kaikkea raskaudesta omalla kielellä eikä tarvii yrittää siinää maassa ja sen maan kielellä pelkästään missä on.

Missä päin maailmaa olet? Itse oon Australiassa ja siksi en täältä asti noin vain päässyt suomeen. Hyvin on kuitenkin mennyt raskaus (nyt 5 vkkoa laskettuun aikaan!) vaikka tuli puoli yllättäen, ja oli vaikeuksia alussa, niin kaikki on mennyt hyvin ja enää ei kaduta ollenkaan se että en mennyt suomeen synnyttämään ja neuvolahoitoonkaan.

Jos on mitään kysyttävää niin laita yksityisviesti, vastaan mielelläni

Entapa jos ei opiskele ulkomailla, mutta on toissa. Yritetaan lasta, mutta suomeen palataan maalis-huhtikuussa. Jos tarppaa jo aiemmin niin ajattelin kavasta suomessa neuvolassa ennen ku on se tietty viikkoraja kiinni. Taalta on nopea ja halpa lentaa nii sen puoleen ei oo ongelmaa :-)

Mutta ei kai siita ole silla lailla haittaa vaikka ehka olisikin ensimmaiset 3-4kk raskaudesta ulkomailla ja loput suomessa? :)

Olishan se nyt aika vitsikästä jos tästä jotain olisi tullut. Eilen alkoivat todella kovat vatsakivut ja veren vuotoa oli ihan kiitettävästi. Veri on aivan kirkasta ja siis todellakin runsasta. Lähden tänään Suomeen ja yritän päästä siellä lääkäriin. Eipähän jää mitään roippeita märkänemään kohtuun. Tuskin tämä mitään normi verenvuotoa ja vatsakipua (joka on lähes kokoajan vain vasemmalla puolella) kuitenkaan oo.

Mut kiitos kuitenkin kaikille neuvoista! Tsemppiä tulevaan!

Yhteistyössä