turhan hysteerinen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt tod. harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt tod. harmaa

Vieras
Olenkohan turhan hysteerinen kun säikähdin,
ehotin mummulaan yöksi menoa niin tyttö (6v.) alkoi itkemään, että siellä se mummun miesystävä pakottaa hänet suihkuun!!!

(mä tiään et mul on "lievä" paniikki ja suojeluvaisto noita neitejä kohtaan..minut on raiskattu kun olin 8 vuotias, niin en oikein varmaan osaa luonnollisesti suhtautua tollasiin..) :(
Mitä teen? kyselin neitiltä, et eihän se oo koskenu muualle..esim. pyllyyn..niin ei kuulemma. Mut oli pakottanu suihkuun vaikka sillä oli ollu huono olo..ei ollu se miesystävä kuitenkaan menny mukkaan...
Uskallankohan enää laittaa tyttöjä sinne yöksi..? ;(

Alkuperäinen kirjoittaja puutarhatonttu:
Jos lapsi kokee mummolaan menon noin ahdistavaksi niin minusta ihan turhaa laittaa lasta sinne.

Ennen kuin suuntaan tai toiseen tekee päätöstä. Niin mun mielestä pitäis juurta jaksaen selvittää molempien osapuolten kanssa syyt. Ettei lapsi rupea turhaan panikoimaan tai ettei mahdollisesti lapsi yritä vetää höplästä. Tarkoitan nyt sillä yleensä että joskus saattaa lapset keksimään ihme syitä etteivät halua mennä jonnekkin jos ovat joutuneet siellä tekemään jotakin vasten tahtoin/tai ei ole tanssittu oman pillin mukaan(normaaleja juttuja kuten nukkumaan,suihkuun jne).

olis varmaan hyvä tietää, että tykkääkö tyttö muutoin käydä suihkussa? et onko esim pesulla käynti siitä kivaa tai tylsää. Ymmärrän et jos on esim leikkinyt jotain sotkuista (maalannut tms.) niin sit vois "pakottaa" suihkuun. Mut muuten kuulostaa kieltämättä oudolta... voiko mummilta kysyä mist vois olla kyse, josko tuohon liittyy joku aivan normaali selitys... muta en ehkä laittas lasta yöksi, jos itse ei tahdo, vaik ei mitään kauheaa syytä olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja puutarhatonttu:
Jos lapsi kokee mummolaan menon noin ahdistavaksi niin minusta ihan turhaa laittaa lasta sinne.

Ennen kuin suuntaan tai toiseen tekee päätöstä. Niin mun mielestä pitäis juurta jaksaen selvittää molempien osapuolten kanssa syyt. Ettei lapsi rupea turhaan panikoimaan tai ettei mahdollisesti lapsi yritä vetää höplästä. Tarkoitan nyt sillä yleensä että joskus saattaa lapset keksimään ihme syitä etteivät halua mennä jonnekkin jos ovat joutuneet siellä tekemään jotakin vasten tahtoin/tai ei ole tanssittu oman pillin mukaan(normaaleja juttuja kuten nukkumaan,suihkuun jne).

joo tätä mietin minäkin, et se on vain teko syy..ku se halus mielummin kavereille, mut ei ollu ketään, ehotin sit mummua..sit ku se jo valmiiksi itki ni sanoi tuolleen... ;( (sit ku ite oon paniikissa ko. asiasta...)
En luonnollisestikaan pakottanu tyttöä hoitoon sinne, ei ees soitettu. pittää varmaan ottaa puheeksi tällaäinen mummun kans... paska juttu..mut en saa sitä ite mielestä...

Itse jouduin pienenä n.5v Pappa puolen hyväksi käytetyksi. Sormiansa työnsi syvälle ja kun minä sanoin että sattuu niin totes vaan, että ei kun tämä tuntuu ihan hyvältä. Istuin siis hänen sylissään ja mumma oli keittiössä ruokaa tekemässä. Sen tapahtuman jälkeen menin vessaan ja ihmettelin mitä tapahtu. Alapäähän sattui. Häpesin niin etten uskaltanut äitillekkään kertoa vasta kun isona. Pelkäsin aina kun tulivat meille yö kylään. =((((

Mielummin kannattaa olla "hysteerinen" kuin kuitata nuo puheet vaan turhana höpinänä. :hug:

Minä en lasta tuon jälkeen laittaisi mummulaan.

Jos jotain olisi tapahtunut ei lapsi sitä välttämättämättä uskalla kertoa, vaikka lapsella ei olisi mitään tajua siitä että mitä se koskettelu tms. oli. Niin silti tulee vahva tunne että se oli jotain pahaa, kiellettyä,salattavaa. tuntee häpeää ja syyllisyyttä. Myös tekijä saattaa uhkailla lapsen hiljaiseksi. "jos kerrot tästä jollekin niin kaikki saa tietää kuinka likainen ja paha tyttö olet ja sitten sut viedään lastenkotiin, eikä sun äiti halua enää koskaan nähdä sua"

En usko että asiaa kannattaa ainakaan lähteä purkamaan sillä että "selvitetään asia perinpohjin kummankin kanssa" jos tuo mies on jotain tehnyt hän ei aivan taatusti sitä tunnusta. Ja lapsi pelästyisi tilannetta en usko että ainakaan auttaisi puhumaan. Sen sijaan ohimennen voisi mieheltä kysäistä jotain epämääräistä suihkussa käynnistä ja katsoa mitä tulee vastaukseksi ja ennen kaikkea seurata reaktioita.

Anna lapselle aikaa. Tee selväksi että äidille voi kertoa ihan mitä vaan, että mikään asia ei ole niin paha että äiti hylkäisi.
Älä painosta nostamalla koko ajan asiaa esille, mutta seuraa lapsen sanavalintoja ja kiinnitä huomiota oudoilta kuullostaviin lausahduksiin. Niistä voi joskus tajuta asioita esim. äiti käskee laittaa uimapuvun päälle, niin tyttö selitti "joo.. pitää laittaa uimahousut jalkaan muuten jos sekin (mies joka oli tehnyt lapselle pahaa) kulkis ilman housuja niin se vois tökätä sillä pippelillä ja tiputtaa jonkun tytön altaaseen" muuten hauska kommentti, mutta tuon ikäisen ei kuuluisi tietää että pippelillä voi tökätä...

Joo.. tälläsiä mietteitä tuli.. toivottavasti teillä tytöllä on joku ihan muu syy itkuun ja siihen ettei halua mennä mummolaan. :hug:

Yhteistyössä