TURHAUDUN, 1-vuotias ei syö, ei ole koskaan syönyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kiitos

Vieras
Hei!

Meillä on viisi lasta, kaikki muut olleet hyviä syömään. Mutta nuorin, 1-vuotias, apua! Hänellä on ollut ruoka-allergioita ja paha refluksi, mitkä nyt helpottuneet, mutta nähtävästi jättäneet jälkensä. Hän ei syö kertakaikkiaan mitään. Ruokaa menee se 1-2 tl ja sitten loppu, kertakaikkiaan loppu. Huutaa jo kun näkeekin ruokaa. Silti aamuisin ja iltaisin syö puuroa paljon. Olen aivan turhautunut ja painokäyrä huitelee pahasti miinuksella. En näytä hänelle omaa turhautumistani, mutta en tiedä mitä teen kun ei ruoka kelpaa. Ekaa kertaa alkaa tulla tosi huono fiilis asian suhteen, neuvolakin jo painostaa, että olisi saatava käyrä ylöspäin. Mutta minkä teen, ei syö!

No ei tosiaan voi muuta kuin jatkaa yrittämistä. Tee nyt ainakin puuro maitoon ja lisää öljyä ja sokerilla maustettua kiisseliä, tai mitä sitten puuron kanssa syökin.

Mun työkaverin pojalla oli paha refluksi, hoidettiin lääkkeillä ihan. Sitten selvisi että syy refluksiin oli maitoallergiselle annettu erityismaidonkorvike.

Sanot että lapsella on ollut ruoka-allergioita, mille aineille hän on ollut/on ? allerginen?

Omasta kokemuksesta (itse olen moniallerginen ruokien suhteen) tiedän että "vaistomaisesti" välttää sellaisia ruokia joille on allerginen ja joista tulee paha olo.

Olette varmasti jo kokeilleet sitä että nollaatte ruokavalion tuttuun ruokaan ja lisäätte soveliaita ruoka-aineita yksi kerrallaan vähitellen? Jos puuro sopii ja maistuu, antaisin puuroa myös päivällä että lapsi oppii ruokarytmin. Puurossa ei ole hirmusti ravintoaineita, joten antaisin lisävitamiinin tueksi, apteekista voi kysyä neuvoa. Voisi kokeilla mitä siihen puuroon voisi vaikka lisätä että lapsi tottuu makuihin.

Oman poikani kohdalla huomasin että jos laittaa eteen liian suuren annoksen, ruoka ei maistu. Sormiruokaa pidän myös hyvänä vaihtoehtona jos noita allergioita ei tarvitse pohtia.

Jos ongelma ei helpota, pyydä neuvolasta lähetettä allergioihin erikoistuneelle lääkärille.

Tsemppiä!

Oletko yksin vai voiko joku auttaa syöttämään sitä ruokaa? Mun pikkuinen teki lakon kipeänä ollessaan, ei muruakaan mennyt alas jos minä tarjosin, kauhea huuto vaan, kun lusikka lähestyi. Anopilta sen sijaan söi, joten anoppi sai syöttää, kunnes minultakin alkoi ruoka kelvata.

Voi olla kaukaa haettua, mutta kokeileminenhan ei maksa mitään

Uusia ruokia kehiin, erilaisia syömätapoja. Esim. sormin lattialla kulhosta tms. Puuroja myös päivällä. Näin sain omani syömään tosin ei allergiaa ja rafluksia ole taustalla. Refluksista riippuen lisäisin kuitenkin maltilla tuota rasvaa, jotta ei tule siitä ongelmia.

Lapsi on ravannut pienen ikänsä allergogilla ja on tarkassa seurannassa. Allergiat ovat väistyneet nyt yhden vuoden iässä, joten nyt ei ole kyse enää siitä, että välttäisi ruokia siksi. Huoh, tämä on niin turhauttavaa. Kyllä minä tiedän, että joskus varmasti alkaa syömän, mutta nyt alkaa nyppimään itseänikin tuo käyrien tuijottelu ja neuvolan huolestuneisuus asian suhteen. Pitäisi ja pitäisi. Kuulemma PITÄISI saada syömään ruokaa ja vielä isoja määriä. Meillä kun saisi menemään edes desin niin sekin olisi todella hyvin. Sitten hänellä on vaiheita, että syö ruokaa, mutta pieniä määriä. Enemmän kuitenkin, ettei syö. Heti kun itse iloitsen näistä hyvistä vaiheista, että syö vaikkapa pikkasta vajaan desin, neuvolantäti masentaa kun PITÄISI taas vaan enemmän saada syömään :(

Puuron teen maitoon ja lisään voita. Lisäksi syö puuron kanssa kiisseliä, minkä teen itsetehtyyn mehuun ja lisään marjoja.

Äsken söi 1 1/2 pinaattilettua ja verilettua, siis yhteensä 1 1/2.

Niin, vielä lisään, että on kehittynyt varsin hyvin ja on tosi vilkas eli kuluttaa kyllä kaiken mitä saa. Ei jää kasvamiseen enää ravintoa kun menee päivien touhuiluun kaikki.

Mulla oli lapsi huono syömään, loppujen lopuksi alkoi syömään vats kun meni kouluun, eskasrissa ja pk-ssa söi aika huonosti.

Ei auttanut mikään muu, joi kyllä nestettä.
Syömättömyys alkoi n.9kk iässä ja oli pahimillaan -11 käyrällä paino.

Tämä on kuin suoraan meiltä 1,5v sitten. Meillä vain ei allergioita, mutta hoitamaton refluksi sai pojan pelkäämään syömistä ja ei oikeasti syönyt. nyt meillä oli 2v 8kk iässä kuukauden Losec-lääkitys jonka jälkeen poika ei kertaakaan kieltäytynyt syömästä koska "sattuu" ( muuten kyllä syö tosi vähän mutta KASVAA taas).
Onko teillä ollut kunnon vatsansuojalääkitys?
paahda leipää johon imeytät margariinia ja sormipaloiks, ja anna syödä aluksi vaikka pelkkää pullaa ja puuroa kunhan "oppii" syömään.
On meillä vieläkin kausia että syö esim 2 vrk aikana puolikkaan nakin ja puolikkaan pullan eikä sitten oikeasti mitään muuta! mutta välillä syö joten se riittää tasaamaan asiaa ja paino nyt saatu nousemaan -22% :sta -16%iin :)

Meillä on ollut käytössä monta eri lääkitystä. Parhaan avun toi Nexium, mutta se jätettiin pois jo kauan sitten kun on pärjännyt ilman sitä.

Tuli vaan mieleen, että oliskohan tuo refluksi jotenkin piilevänä nyt vaivana. Tai ei vaan nyt, vaan ihan ollut koko ajan siitäkin huolimatta, että jätettiin lääkitys pois?

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Meillä on ollut käytössä monta eri lääkitystä. Parhaan avun toi Nexium, mutta se jätettiin pois jo kauan sitten kun on pärjännyt ilman sitä.

Tuli vaan mieleen, että oliskohan tuo refluksi jotenkin piilevänä nyt vaivana. Tai ei vaan nyt, vaan ihan ollut koko ajan siitäkin huolimatta, että jätettiin lääkitys pois?

tottakai voi olla ja aiheuttaa todella ikävää kipua jonka vuoksi ei halua syödä, tai sitten " muistaa" sen vielä. Ei meillä siis tullut muuta kuin röyhtäisyjä silloin tällöin. '
Mutta tsemppiä, kyllä se ruokahalu sieltä vielä löytyy.

Yhteistyössä