Turhauttaa taas (sis. valitusta laihiksesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mua harmittaa niin maan peijoonisti. Miksi hemmetissä tää laihduttaminen voi olla niin tolkuttoman vaikeaa???? Joka ainoa saakelin gramma on tiukassa ja tuntuu että tää projekti on loputon.

Alkuun kuvittelin että vaikeus oli vaan sinä aikana kun imetin. No juu, silloin laihtuminen oli suorastaan mahdotonta. Kroppa piti väkisin kiinni kiloista. Sitten loppui motivaatio, kunnes tänne uuteen paikkaan muutettuamme innostuin uudelleen.

Olen koittanut syödä säännöllisesti ja syödä myös vähemmän. Olen käynyt vähintään kolmesti viikossa lenkillä ja siihen päälle vaunuttelut yms. Olen pitänyt karkkipäivän kerran viikossa ja silloinkin syönyt herkkuja suht hillitysti. Ennen vanhaan pidin välillä aivan järkyttäviä mässypäiviä, mutta ne on historiaa.

Koko kesän aikana olen tasan kahdesti syönyt roskaruokaa. Toisella kertaa pitsan, toisella puolikkaan rullakebabin. Grillattu toki ollaan, mutta vähemmän makkaraa, enemmän mm. itse tehtyjä jauhelihapihvejä yms.

Painoa on kyllä tippunut, mutta oikeesti aivan tolkuttoman vähän. Edes vähän nyt lämmittää mieltä se, että peräti 3 ihmistä on nyt pienen ajan sisällä ihmetellyt että olenko laihtunut. Kuulemma kasvoista huomaa. Mutta ei vaan vyötäröstä... edelleenkään ei pienemmät vaatteet mahdu ja yhä edelleen näytän siltä että olisin viimeisilläni raskaana.

Mitä hittoa mä keksisin tehdä vielä????

Paljonko sinulla on ylipainoa ja paljonko sinulta on lähtenyt tietyssä ajassa?

Mulla oli lähtötilanne se että ylipainoa oli 14 kiloa ja tästä on karissut nyt 5,5 kg. Mieheni, siskoni ja muutama kaverini ovat huomanneet, että takapuoli on pienentynyt, itse huomaan mahan pienentyneen.

Multa kilot lähtee hyvin mutta olen kyllä ihan äärimmäisen tarkka syömisissäni. Mitään herkkuja en itselleni salli lainkaan koska haluan painon alas nopeahkosti.

Niin se vain menee että jos kulutus on suurempi kuin syödyt kalorit, laihtuu. Jos kulutus on syötyihin kaloreihin nähden aika tasoissa, paino ei putoa. Eli lisää joko liikuntaa tai tiukenna ruokavaliota. Mielestäni kerran viikossa mässäily on painontarkkailijalle aika usein, mutta kukin toki tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja nu:
1000 kaloria per päivä niin laihtuu

Mun yks ehkä aika oleellinenkin ongelma on se, etten osaa enkä jaksa laskeskella kaloreita tai muutenkaan mitään kauhean "tieteellistä" laihduttamista.

Sitkeästi vaan koitan uskotella itselleni että järkevä ruokavalio ja liikunta kyllä laihduttaa turhat pois. Mutta kun ei laihduta :(.

Pitäis kait tosiaan alkaa laskeskella ja syynätä vieläkin tarkemmin mitä suuhunsa laittaa. Mutta olen mä vähän hiton katkera siitä että kiloja ei tipu kyllä ainuttakaan helposti. Siis vaikka niitä ylimääräisiä on PALJON.

Alkuperäinen kirjoittaja veiras:
Olisikohan vika sokeriaineenvaihdussa. Jos se on keturallaan kilot ei kyl lähde kirveelläkään. Mites muuten kilpirauhasarvot onko niitä otettu?

Ei oo otettu. Mietin että voisko pco (joka on mulla todettu) estää laihtumisen? Kun siis kuitenkin syön myös sellaista ruokaa joka sisältää jossain muodossa sokeria ja hiilareita. No, ei oikeastaan sokeria, mutta tosiaan niitä hiilareita.

Siinä olet suurin pudottaja- ohjelmassa ihmisten pitää syödä 1700 kaloria päivässä. 1200 kaloria on liian vähän, heil tosin on huomattavasti enemmän ylipainoa mutta kyl mulla itelläkin on kilot paremmin tippunu kun kalorivaje on pienempi.

mä sain painon tippumaan painonvartijoissa..toki niitä pisteitä ei voi loppuikäänsä laskea,vaan se oikein syöminen on sisäistettävä päänupissa..oletko sitä kokeillut koskaan?

Aika kummallisia kuvitelmia sulla. Naisilla laihdutus on elinikäinen projekti, mutta tärkeintä ei ole päämäärä, vaan matka, eli laihduttamisen ei ole tarkoituskaan johtaa laihtumiseen, vaan se on osa naisten sosiaalista liirumlaarumia. Elimistö tietää mitä ravintoa se tarvitsee - turha panna hanttiin.

Ei todellakaan kannata vetää itseä nälkäkuurille (eli tuolle 1000 kalorin jutulle), koska heti laihdutuskuurin loputtua alat syömään "normaalisti" ja kilot tulee takaisin. Millaista liikuntaa harrastat? Kannattaa kirjautua kiloklubin (ilmainen) sivuille, jossa voi laskea kalorit sekä katsoa paljonko lähtee kaloreita milläkin liikunnalla. Kaiken lisäksi sieltä saa muilta käyttäjiltä tukea :)

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Olisikohan vika sokeriaineenvaihdussa. Jos se on keturallaan kilot ei kyl lähde kirveelläkään. Mites muuten kilpirauhasarvot onko niitä otettu?

Ei oo otettu. Mietin että voisko pco (joka on mulla todettu) estää laihtumisen? Kun siis kuitenkin syön myös sellaista ruokaa joka sisältää jossain muodossa sokeria ja hiilareita. No, ei oikeastaan sokeria, mutta tosiaan niitä hiilareita.

No koitas käydä kokeissa. Meinaan mitä olen juttujasi lukenut, niin kyllä sillä panostuksella pitäis oikeasti tulla painonpudotusta. Se voi ihan oikeasti olla kiinni hormooneista, niillä on meinaan uskomattoman suuri vaikutus siihen miten ravinto varastoituu ja miten kalorit kuluu.

"Oireilevalta PCO-potilaalta tutkitaan nykyisin hormonien lisäksi mahdollinen insuliiniresistenssi. Aila Tiitinen kertoo, että PCO-potilaan laihdutus on vielä monesti tavallista vaikeampaa. Hän arvelee yhdeksi syyksi runsasta testosteronia, joka anabolisena steroidina saattaa vaikuttaa rasvan kertymiseen kehoon."

Mun ongelma on se, että mä jaksan vähän aikaa laihduttaa.. Eli saan aina pari kiloo pois ja sitten ei mitään tapahdu viikkoihin tai pariin kuukauteen ja siihen loppuu meikäläisen laihdutus. Toisinaan ajattelen, että joo mä oon niin monta kertaa laihduttanut, että sen takia en ikinä tule saamaan niitä reilua 13 kiloa pois, mitkä siis vuoden aikana tuli.

Mä oon huomannut, että karppaaminen on enemmän mulle sopiva juttu ja hiilarit tosiaan turvottaa aika paljon, mutta en tiedä. Uuden selkärangan tarvisin vissiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Mulla oli lähtötilanne se että ylipainoa oli 14 kiloa ja tästä on karissut nyt 5,5 kg. Mieheni, siskoni ja muutama kaverini ovat huomanneet, että takapuoli on pienentynyt, itse huomaan mahan pienentyneen.

Multa kilot lähtee hyvin mutta olen kyllä ihan äärimmäisen tarkka syömisissäni. Mitään herkkuja en itselleni salli lainkaan koska haluan painon alas nopeahkosti.

Niin se vain menee että jos kulutus on suurempi kuin syödyt kalorit, laihtuu. Jos kulutus on syötyihin kaloreihin nähden aika tasoissa, paino ei putoa. Eli lisää joko liikuntaa tai tiukenna ruokavaliota. Mielestäni kerran viikossa mässäily on painontarkkailijalle aika usein, mutta kukin toki tyylillään.

Mulla oli viime elokuussa lähtöpaino 110 kg, josta on nyt tippunut 12 kg. Eli vajaan vuoden olen laihduttanut enemmän tai vähemmän. Niistä ekat 4 kk oli kyllä yhtä tuskaa imetyksen takia.

Ja siis mä en enää mässäile. Perjantaisin on karkkipäivä ja se tarkoittaa max. 200g:n karkkipussia.

Äh, pitäis kait koittaa olla tosi tarkka syömisten kanssa ja etsiä ne salakavalat kalorit joita nyt selvästi kertyy jostain. Nyt kun tarkemmin mietin, niin olen joutunut kesän aikana leipomaan tosi paljon kaikenlaista ja tietty aina "putsannut" taikinakulhot ja onhan niitä tuotoksia pitänyt maistaakin. Kyllähän noistakin tulee jo melko paljon ylimääräistä sokeria ruokavalioon.

syy on siinä että syöt väärin.
kannattaa kirjata ne ylös viikonajan mitä syö. ja tehdä korjauksia.
kannattaa jättää turhat nopeet hiilarit pois,vaikkei karppaajaks rupeisikaan.
laihdutus käy aluksi ihan työstä eikä sitä voi tehdä vaan puoliksi tosissaan.
pitää antaa kaikkensa jos haluaa saada tuloksia.

vaikeen alun jälkeen se rupee putoon kun itsestään.
otat itseesi niskasta kiinni.

olet mitä syöt ohjelmassa oli nainen jolla pco..sille sanottiin laihduttaminen on hitaampaa ,just sokereita ja hiilareita pitäisi vähentää

Mulla oli viime elokuussa lähtöpaino 110 kg, josta on nyt tippunut 12 kg. Eli vajaan vuoden olen laihduttanut enemmän tai vähemmän. Niistä ekat 4 kk oli kyllä yhtä tuskaa imetyksen takia.

Ja siis mä en enää mässäile. Perjantaisin on karkkipäivä ja se tarkoittaa max. 200g:n karkkipussia.

Äh, pitäis kait koittaa olla tosi tarkka syömisten kanssa ja etsiä ne salakavalat kalorit joita nyt selvästi kertyy jostain. Nyt kun tarkemmin mietin, niin olen joutunut kesän aikana leipomaan tosi paljon kaikenlaista ja tietty aina "putsannut" taikinakulhot ja onhan niitä tuotoksia pitänyt maistaakin. Kyllähän noistakin tulee jo melko paljon ylimääräistä sokeria ruokavalioon.

Esim. aakkosissa on 336 kaloria /100g...eli perjaintaina pelkästä karkista saat liki 700 kaloria. Mielestäni se on aika paljon.

Sulle on yv:tä.

jos sä pystyt puristaan ittelles viikonaikana vaikka 500kcal vajeen,mutta vedät karkkipussin perjantaina ni avot..siinä ne takasin tulee.
karkkipäivät pois kuule ihan ekana. vasta kun olet laihtunut voit pitää kerran viikkoon herkkupäivän. laihduttaja voi pitää pienen herkutteluopäivän kerran kuussa ni se ei dieettiä kaada.
nyt sun laihdutus on + - 0 kaiken mitä saat pihistettyä kumoutuu karkkipäivänä. et liho muttet laihdu.

Alkuperäinen kirjoittaja eh:
Ei todellakaan kannata vetää itseä nälkäkuurille (eli tuolle 1000 kalorin jutulle), koska heti laihdutuskuurin loputtua alat syömään "normaalisti" ja kilot tulee takaisin. Millaista liikuntaa harrastat? Kannattaa kirjautua kiloklubin (ilmainen) sivuille, jossa voi laskea kalorit sekä katsoa paljonko lähtee kaloreita milläkin liikunnalla. Kaiken lisäksi sieltä saa muilta käyttäjiltä tukea :)

Juu ei, mä kartan nyt kaikkia nälkäkuureja tai muita. Tää on jo tähän mennessä ollut pitkä tie, mutta en todellakaan halua enää koskaan lihoa nopeasti uudelleen ylöspäin. Eli vaikka menis miten kauan, niin menköön. Kunhan en sentään enää liho tästä lisää.

Kiloklubiakin olen kokeillut, mutta jostain syystä kaikki tuommoisetkin tökkii. Pitäis kait koittaa taas uudelleen. Hyvä että muistutit :)

Mä käyn sauvakävelyllä 3-4 kertaa viikossa. Lisäksi käyn kävelemässä vaunujen kanssa, pyöräilen ja jumppaan kotona aina sauvakävelyn jälkeen. Täällä on kovin mäkistä maastoa, joten on kyllä tehokasta jopa vaan vaunujen kanssa kulkeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Aika kummallisia kuvitelmia sulla. Naisilla laihdutus on elinikäinen projekti, mutta tärkeintä ei ole päämäärä, vaan matka, eli laihduttamisen ei ole tarkoituskaan johtaa laihtumiseen, vaan se on osa naisten sosiaalista liirumlaarumia. Elimistö tietää mitä ravintoa se tarvitsee - turha panna hanttiin.

sä taidat olla oikeasti mies,on niin tyhmä kommentti

Ensin kantsii miettiä mitä ja miksi syö, siis ruoka päiväkirja, johon sarakkeet mitä ja miksi ja mikä fiilis ja kanen kanssa syö. Pidä tätä 1-2vkoa, siis melko pitkään. Käy vaikka paikkakunnallasi olevan ravitsemusneuvojan tai ravitseusterapeutin luona tuo lappu mukanasi. Sitten hiljalleen ymmärrät syömistäsi ja ainakin teoriassa pitäsii pystyä jättämään ns. ylimääräinen syöminen pois. Ruokavalioon kansii lisätä suhteessa melko paljon vähärasvaista proteiinia ts. lihaa ja kanaa kalaa ym. ja vähentää ns. turhaa hiilaria ja rasvaa. Piilkalorit huomioiden...
Mutta tosissaan kannattaa miettiä totä mitä ja miksi kysymyksiä. Ravintoneuvojat lähtevät usein tuota kautta auttamaan.
Ite oon tiputtanut nyt vuoden alusta 7kg, lähtöpaino on ollut vähän yli 70kg

Tsemppiä. Suosittelen ruokapäiväkirjan pitoa, ihan jokaikisen suupalan (mitä ja kuinka paljon) laitat siis paperille ja sitä kannattaa tehdä pidemmän ajan. Siitä on helppo arvoida missä menee metsään, jos menee.

Itselleni ruokapäiväkirja on ainoa keino pitää itseni ruodussa. PV:n pisteitä laskeskelen sen lisäksi (tammikuusta toukokuuhun lähti 12kg), kesän olen ollut tauolla ja nyt jatkan ja haluan vielä 5-8kg pois.

Toinen asia: annoskoot (myös leivän määrä). Monet kuvittelee kovasti keventäneensä mutta annoskoot on silti suuria. Veikkaisin kyllä myös ettei itsetehdyt jauhelihapihvitkään ole ihan laihduttajan ykkösruokaa. Grillatessa tyydy pieneen palaan kanaa ja ota paljon salaattia- tiedän- helpommin sanottu kuin tehty ja siksi en jaksanutkaan kesällä laihduttaa- talvella onnistuu paremmin- on ihanat marjat pakkasessa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Jos syö terveellisesti, eikä liikaa sekä liikku useamman kerran viikossa niin ei voi olla niin ettei laihdu. Tai sitten et kerro kaikkea... joku ei täsmää.. :hug:

Mä olen aiemmin syönyt joka ainoa päivä karkkia, nyt syön kerran viikossa. Olen vaihtanut riisin ja pastan täysjyväversioiksi. Teen lähes joka aterialle salaattia, jolla koitan täyttää lautasestani vähintään puolet. Käyn tosiaan 3-4 kertaa viikossa lenkillä ja lähes joka päivä kuljen vaunujen kanssa pidempiäkin lenkkejä.

En mielestäni jätä mitään kertomatta, mutta selvää on että jotain teen väärin. En vaan enää keksi että mitä. Olen kahdesti aiemmin tiputtanut painoa hurjasti, mutta molemmilla kerroilla aivan älyttömällä tyylillä (siis suunnilleen nälkäkuureilla jne.) ja siksi YRITÄN tällä kertaa tiputtaa painoa järkevästi. Mutta mitä ilmeisimmin teen tosiaan jotain väärin kun en laihdu. Tai siis laihdun mutta vähän hemmetin hitaasti.

Yhteistyössä