Turun hiippari / mitä ajatuksia tapaus herättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neulaskato
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neulaskato

Vieras
En voi sille mitään, että koko juttu alkaa kohta tuntua Ruokolahden leijonalta. Tuntuu niin uskomattomalta että tyyppi on maaliskuusta lähtien murtautunut asuntoihin jäämättä kiinni, mutta ei myöskään ole onnistunut viemään asunnoista mitään (?).

Turveketjujen ja -lukkojen myynti on kuulemma vilkastunut; mitäs jos tämä hiippari on alan yrittäjä tai sellaisen palkkaama?

Entäpä sellainen skenaario, että ensimmäiset tapaukset olivat todellisia ja niiden saaman julkisuuden vuoksi jotkut huomionkipeät ihmiset raportoivat olemattomiakin tapauksia.

Eikö Turun keskustassa ole kameroita? Jos tämä hiippari kulkee kuukausia keskustassa muutaman talon väliä yöaikaan, niin eikö häntä näkyisi jossain kamerassa? Tai miksi kerrostalojen rappukäytävien ovelle ei ole asennettu kameroita (vaikka poliisin toimesta)? Eikö kukaan talojen asukkaista ole sattunut tuntemattoman miehen kanssa samaan aikaan alaovelle tai rappukäytävään? Luulisi että sen jälkeen kun tapaus on saanut julkisuutta, ihmiset ainakin panisivat merkille tarkasti minkä näköisiä ihmisiä heidän kotirapussaan kulkee, varsinkin yöaikaan.

Tämä lienee uusin uutinen aiheesta:

TS: Perheenisä ajoi hiipparia takaa - löi päähän ja juoksi perässä | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

:popcorn:

Helsingissä oli 1980-luvulla tiirikkamies, joka tiirikoi asuntojen ovet auki ja katseli nukkuvia naisia, osan myös raiskasi. Vuosia sai jatkaa toimintaa ennen kuin jäi kiinni. Ei Suomessa aleta mitään kameroita asentamaan koska ne maksavat.

[QUOTE="vieras";26801731]Helsingissä oli 1980-luvulla tiirikkamies, joka tiirikoi asuntojen ovet auki ja katseli nukkuvia naisia, osan myös raiskasi. Vuosia sai jatkaa toimintaa ennen kuin jäi kiinni. Ei Suomessa aleta mitään kameroita asentamaan koska ne maksavat.[/QUOTE]

Sama mies on myös Turun seudulla tapahtuneiden vessakourinta-tapausten takana.. Liikkuu tälläkin hetkellä vapaalla jalalla.

[QUOTE="vieras";26801731]Helsingissä oli 1980-luvulla tiirikkamies, joka tiirikoi asuntojen ovet auki ja katseli nukkuvia naisia, osan myös raiskasi. Vuosia sai jatkaa toimintaa ennen kuin jäi kiinni. Ei Suomessa aleta mitään kameroita asentamaan koska ne maksavat.[/QUOTE]

Voisin kuvitella että isossa kerrostalossa asukkaat olisivat valmiit maksamaan kameran porukalla; ei kai sellaiset tavalliset peruskamerat niin paljoa maksa jos on useita kymmeniä talouksia maksamassa.

Ihmetyttää kyllä myös se, ettei poliisilla tunnu olevan suurempaa mielenkiintoa saada ko. tyyppiä kiinni. En jaksa uskoa etteikö poliisilla olisi resursseja (ts. muutamaa kameraa), jotka voisi laittaa valvomaan näitä muutamia katuja/ kortteleita. Hyväähän tässä jutussa on se, että hiippari liikkuu rajoitetulla alueella eikä pitkin Turkua (kun ilmeisesti omistaa yleisavaimen, joka sopii tiettyihin talohin).

Oli miten oli, minä olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi tavallisen kansalaisen turvallisuuteen kiinnittää enemmän huomiota.
Onhan se täysin käsittämätöntä, että kaikenlaisista pikkurikkeistä rangaistaan älyttömästi, kuten esimerkiksi joku ravintolatupakointi, tai vaikkapa ylinopeus.
Sitten taas pedofiilit, murhaajat ja raiskaajat vapautuvat älyttömän pienellä rangaistuksella ja pääsevät helposti karkaamaan. Hiipparit kuuluvat samaan kastiin.
Suomessa ollaan niin humaania, että rangaistaan pikkurikkeistä, mutta todellista rikollisuutta ei kitketä.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Entäpä sellainen skenaario, että ensimmäiset tapaukset olivat todellisia ja niiden saaman julkisuuden vuoksi jotkut huomionkipeät ihmiset raportoivat olemattomiakin tapauksia.

Ihan varteenotettava vaihtoehto. Hiipparihan kuulemma tulee avaimilla sisään eli mitään murtojälkiä ei synny. Kuka tahansa voi väittää että joku tuli yöllä asuntoon sisään, mutta lähti nopeasti karkuun. Ainakin ystäväpiirissä huomio on taattu.

[QUOTE="minä";26801751]Sama mies on myös Turun seudulla tapahtuneiden vessakourinta-tapausten takana.. Liikkuu tälläkin hetkellä vapaalla jalalla.[/QUOTE]

Uskotko että sama mies voisi olla tämä hiippari?

Oli miten oli, minä olen sitä mieltä, että Suomessa pitäisi tavallisen kansalaisen turvallisuuteen kiinnittää enemmän huomiota.
Onhan se täysin käsittämätöntä, että kaikenlaisista pikkurikkeistä rangaistaan älyttömästi, kuten esimerkiksi joku ravintolatupakointi, tai vaikkapa ylinopeus.
Sitten taas pedofiilit, murhaajat ja raiskaajat vapautuvat älyttömän pienellä rangaistuksella ja pääsevät helposti karkaamaan. Hiipparit kuuluvat samaan kastiin.
Suomessa ollaan niin humaania, että rangaistaan pikkurikkeistä, mutta todellista rikollisuutta ei kitketä.

Mä olen niin samaa mieltä kanssasi!

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Eikö kukaan tuohtunut turkulainen kommentoi? :popcorn:

Olen Turusta kotoisin ja käyn siellä kohtalaisen usein, koska asun lähellä.
Mitä pitäisi kommentoida? Mistä pitäisi tuohtua?

Inhottava juttuhan tuo on ja toivottavasti tyyppi saadaan pian kiinni.

Teoriasi jonkun palkkaamisesta on mielestäni aika kaukaa haettu. Oletetaan, että jokin yritys olisi tosiaan tällaisen henkilön palkannut, niin mistä hän voi olla varma siitä, että juuri HÄNEN yrityksestään tullaan sitten hankkimaan turvaketjua ja -lukkoa?

Mielenterveystapaus on varmasti kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkukaupungista myös;26802022:
Olen Turusta kotoisin ja käyn siellä kohtalaisen usein, koska asun lähellä.
Mitä pitäisi kommentoida? Mistä pitäisi tuohtua?

Inhottava juttuhan tuo on ja toivottavasti tyyppi saadaan pian kiinni.

Teoriasi jonkun palkkaamisesta on mielestäni aika kaukaa haettu. Oletetaan, että jokin yritys olisi tosiaan tällaisen henkilön palkannut, niin mistä hän voi olla varma siitä, että juuri HÄNEN yrityksestään tullaan sitten hankkimaan turvaketjua ja -lukkoa?

Mielenterveystapaus on varmasti kyseessä.

No tuo tuohtuminen ja kommentointi -juttu oli vaan heitto ;) Olen toki ajatellut tuota samaa, että ei yrittäjä voisi mitenkään tietää että ihmiset hakisivat turveketjunsa juuri hänen firmastaan (ellei firma sijaitse lähistöllä, ihmiset yleensä hakevat palvelut mahdollisimman läheltä). Kyse oli lähinnä ajatusleikistä. Mielenterveystapausta minäkin veikkaan, mutta mietin silti sitä että kaikkia väitettyjä tapauksia ei välttämättä ole oikeasti tapahtunut. Joku vuosi sitten kesällä jotkut väittivät nähneensä Jämsässä kengurun :)

Tosi kurja juttu, mutta en mä ainakaan ala tuollaisesta hysterisoimaan. Ihan naurettava ajatuksin että alettaisiin nyt asentamaan rappukäytävään jotain turvakameraa varmuuden vuoksi, ei mua ainakaan kiinnosta sellaista kustantaa. Tod.näk. siitä ei edes olisi hyötyä, koska kaveri liikkuu huppu päähän verhottuna. Tiedättekö kuinka paljon sen näköisiä kavereita liikkuu tuolla kaduilla, ihan päiväsaikaan..?

Se on joku pervo tai mielenterveysongelmainen, joka mahdollisesti tykkää katsoa nukkuvia ihmisiä ja ehkä kosketella. Meillä on koira, joten kovin kauaa kukaan ei sängyn vieressä ehdi tuijotella ilman keskeytystä.... muuten turvalukkoa voisin suositella, se on kätevä muissakin tilanteissa. Meillä ei tosin ole, ainakaan vielä.

[QUOTE="turkulainen";26802279]Tosi kurja juttu, mutta en mä ainakaan ala tuollaisesta hysterisoimaan. Ihan naurettava ajatuksin että alettaisiin nyt asentamaan rappukäytävään jotain turvakameraa varmuuden vuoksi, ei mua ainakaan kiinnosta sellaista kustantaa. Tod.näk. siitä ei edes olisi hyötyä, koska kaveri liikkuu huppu päähän verhottuna. Tiedättekö kuinka paljon sen näköisiä kavereita liikkuu tuolla kaduilla, ihan päiväsaikaan..?

Se on joku pervo tai mielenterveysongelmainen, joka mahdollisesti tykkää katsoa nukkuvia ihmisiä ja ehkä kosketella. Meillä on koira, joten kovin kauaa kukaan ei sängyn vieressä ehdi tuijotella ilman keskeytystä.... muuten turvalukkoa voisin suositella, se on kätevä muissakin tilanteissa. Meillä ei tosin ole, ainakaan vielä.[/QUOTE]

Moni yksin asuva nainen voisi olla toista mieltä. Silloin kuin itse asuin kerrostalossa (yksin) niin olisin taatusti ollut kiinnostunut osallistumaan kameran kustannuksiin, jos talossamme olisi tapahtunut jotain tuollaista. Pelkäisin ihan hitosti.
Sinulla on turvanasi mies ja koira, joten ei ihmekään ettei sinua pelota.

Moni yksin asuva nainen voisi olla toista mieltä. Silloin kuin itse asuin kerrostalossa (yksin) niin olisin taatusti ollut kiinnostunut osallistumaan kameran kustannuksiin, jos talossamme olisi tapahtunut jotain tuollaista. Pelkäisin ihan hitosti.

No eikö helpoin ja halvin investointi ole silloin turvalukko- ja ketju? Mitä se kamera siinä vaiheessa auttaa, kun se hiippari on jo sisällä asunnossa?

No siis mulla on mies, mutta se tekee myös yötöitä. Eli olen kotona paljonkin yksin vauvan kanssa. Koirakin on joo, mutta se on kokoa rusina. Lähinnä tarkoitin että koira toimii ilmoittajana, jos joku sisälle pyrkii.

Mutta eihän se mun vika ole, jos sulla ei ole miestä, koiraa eikä turvaketjua esim. ! uskon että paremman avun saat sillä turvaketjulla, kuin jollain kameralla joka on käytävässä. Ei se kamera estä mitenkään sen hyypiön sisäänpääsyä. Eikä välttämättä edes kiinniottoa, jos tyyppi kulkee huppupäässä, mikä ei liene kovin vaikeaa. Mutta mikä sulle sit on tärkeempää, se ettei se tyyppi ensinnäkään pääse sisään, vai vaan se että jälkeenpäin voidaan tiirailla jostain kameroista minkä värinen huppu sillä oli......

[QUOTE="turkulainen";26802558]No siis mulla on mies, mutta se tekee myös yötöitä. Eli olen kotona paljonkin yksin vauvan kanssa. Koirakin on joo, mutta se on kokoa rusina. Lähinnä tarkoitin että koira toimii ilmoittajana, jos joku sisälle pyrkii.

Mutta eihän se mun vika ole, jos sulla ei ole miestä, koiraa eikä turvaketjua esim. ! uskon että paremman avun saat sillä turvaketjulla, kuin jollain kameralla joka on käytävässä. Ei se kamera estä mitenkään sen hyypiön sisäänpääsyä. Eikä välttämättä edes kiinniottoa, jos tyyppi kulkee huppupäässä, mikä ei liene kovin vaikeaa. Mutta mikä sulle sit on tärkeempää, se ettei se tyyppi ensinnäkään pääse sisään, vai vaan se että jälkeenpäin voidaan tiirailla jostain kameroista minkä värinen huppu sillä oli......[/QUOTE]

Mulla on mies ja pieni lapsi, koiraa ei. Asutaan ok-talossa. Mietin kameraa siltä kannalta, että hiipparin tuntomerkit saataisiin / hänet voisi joku tunnistaa kuvasta, mutta eihän se toki auta jos kulkee huppu päässä.

Yksittäisen ihmisen kannalta tärkeintä tietysti on, että hiippari ei pääse omaan asuntoon sisään. Yleisellä tasolla olisi tärkeää saada tuo tyyppi kiinni, ennenkuin hänen tekonsa eskaloituvat raiskauksiksi tai muuksi väkivaltaisuudeksi.

Mulla on mies ja pieni lapsi, koiraa ei. Asutaan ok-talossa. Mietin kameraa siltä kannalta, että hiipparin tuntomerkit saataisiin / hänet voisi joku tunnistaa kuvasta, mutta eihän se toki auta jos kulkee huppu päässä.

Yksittäisen ihmisen kannalta tärkeintä tietysti on, että hiippari ei pääse omaan asuntoon sisään. Yleisellä tasolla olisi tärkeää saada tuo tyyppi kiinni, ennenkuin hänen tekonsa eskaloituvat raiskauksiksi tai muuksi väkivaltaisuudeksi.

No varsinaista hakuammuntaa, meinaan täällä turussakin näitä kerrostaloja piisaa vähän joka kulmalle.... aika epätodennäköistä että hiippari sattuu just meidän rappuun jos tänne joku kamera hankittais. Kyllä ne kamerat pitäis sit asentaa turun jokaiseen rappukäytävään, aikuisena ihmisenä varmaan ymmärrät ettei se ole kovin järkevää...

Eli järkevintä lienee suojautua vaikka sillä turvaketjulla, jos kokee olonsa turvattomaksi. Taloyhtiön ja asukkaiden noin muuten kannattaa pitää huolta avaimistaan ja yleistavainten käyttöä tulee valvoa, ja sitä ovikoodiakin voisi vaihtaa useammin kuin kerran viidessä vuodessa.... Mutta loppupeleissä vaaroja vaanii joka nurkalla, ei jokaisen sekopään vuoksi voi varustaa koko kaupunkia milloin milläkin. Jos turkuun nyt eksyy joku sarjaraiskaaja joka raiskaa puistossa, niin asennettaisko kamerat silloin jokaiseen pusikkoonkin.

Eikö kukaan tuohtunut turkulainen kommentoi? :popcorn:

Mistä tässä pitäisi tuohtua, ja ketä se hyödyttäisi? Ehkä ensimmäistä kertaa olen tyytyväinen siihen, että en asu keskustassa, ja vuokra-asunnon ovessa muutettaessa ollutta turvaketjua osaa arvostaa nyt ihan eri lailla... laitan sen aina yöksi kiinni. Eipä tämä muuten juurikaan tunteita herätä, vähän tosin ihmettelen, kuinka vaikeaa hiipparin kiinni saaminen voi olla.

[QUOTE="turkulainen";26802785]No varsinaista hakuammuntaa, meinaan täällä turussakin näitä kerrostaloja piisaa vähän joka kulmalle.... aika epätodennäköistä että hiippari sattuu just meidän rappuun jos tänne joku kamera hankittais. Kyllä ne kamerat pitäis sit asentaa turun jokaiseen rappukäytävään, aikuisena ihmisenä varmaan ymmärrät ettei se ole kovin järkevää...

Eli järkevintä lienee suojautua vaikka sillä turvaketjulla, jos kokee olonsa turvattomaksi. Taloyhtiön ja asukkaiden noin muuten kannattaa pitää huolta avaimistaan ja yleistavainten käyttöä tulee valvoa, ja sitä ovikoodiakin voisi vaihtaa useammin kuin kerran viidessä vuodessa.... Mutta loppupeleissä vaaroja vaanii joka nurkalla, ei jokaisen sekopään vuoksi voi varustaa koko kaupunkia milloin milläkin. Jos turkuun nyt eksyy joku sarjaraiskaaja joka raiskaa puistossa, niin asennettaisko kamerat silloin jokaiseen pusikkoonkin.[/QUOTE]

Lehtijutuista käsitin että tämä hiippari on iskenyt ihan vain muutamaan taloon keskustassa, siksi mietin sitä kameraakin. Tai sitten käsitin väärin. Niin kauan kun hiippari ei saa käsiinsä muita yleisavaimia, ei noita tunkeutumisiakaan tapahdu muualla.

Yhteistyössä