Turun hiippari / mitä ajatuksia tapaus herättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neulaskato
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No tuo tuohtuminen ja kommentointi -juttu oli vaan heitto ;) Olen toki ajatellut tuota samaa, että ei yrittäjä voisi mitenkään tietää että ihmiset hakisivat turveketjunsa juuri hänen firmastaan (ellei firma sijaitse lähistöllä, ihmiset yleensä hakevat palvelut mahdollisimman läheltä). Kyse oli lähinnä ajatusleikistä. Mielenterveystapausta minäkin veikkaan, mutta mietin silti sitä että kaikkia väitettyjä tapauksia ei välttämättä ole oikeasti tapahtunut. Joku vuosi sitten kesällä jotkut väittivät nähneensä Jämsässä kengurun :)

No vaikea sanoa, onko tapahtunut vai ei. Toisaalta, miksi joku sellaista keksisi, ellei ole mielenterveystapaus itse.

No joo, se kenguru on tietty vähän eri asia kuin murtautuja :D

"Lehtijutuista käsitin että tämä hiippari on iskenyt ihan vain muutamaan taloon keskustassa, siksi mietin sitä kameraakin. Tai sitten käsitin väärin. Niin kauan kun hiippari ei saa käsiinsä muita yleisavaimia, ei noita tunkeutumisiakaan tapahdu muualla."

Lehdissä ei ole informoitu läheskään kaikista tapahtumista. Itse asun yksin turun ydinkeskustassa ja muutama tuttuni on joutunut hiipparin "uhriksi", sekä tiedän hiipparin käyneen ainakin 6 eri kadun taloissa. Sekä hän on käynyt monessa talossa muutamaan otteeseen. Itse olen miettinyt josko hiippari olisi jonkun huolto- tai lukkofirman entinen/nykyinen työntekijä, taikka esimerkiksi poliisi. Heillähän on pääsy lähes kaikkialle. Vaikea juttu.

[QUOTE="turkulainen";26806618]
Itse olen miettinyt josko hiippari olisi jonkun huolto- tai lukkofirman entinen/nykyinen työntekijä, taikka esimerkiksi poliisi. Heillähän on pääsy lähes kaikkialle. Vaikea juttu.[/QUOTE]

Poliisilla tuskin on taloyhtiöihin yleisavaimia, jotka kävisivät asuntojen oviin, eikös ne niistä vain läpi mene tilanteen vaatiessa? Huoltofirma sen sijaan.. monilla on 24h päivystys, mikä takaa pääsyn useiden taloyhtiöiden avaimiin työvuoron aikana, sopivasti sattuen öisin.. Taitanut kaveri pitää pari viikkoa lomaa heinäkuussa, kuten moni muukin suomalainen, kun oli hetken hiljaisempaa...

Tästä oli eilen radiossakin juttua ja poliisia haastateltiin, että mitä voi tehdä jos herää tuollainen tyyppi vieressä. Vastaus oli , että soita hätänumeroon. Joo, niin tietysti, mutta ei tule varmaan ihan heti mieleen, vaan varmasti ensimmäisenä ottaisi jotain mahdollisimman painavaa käteensä ja löisi niin kovaa kuin jaksaisi. Ilmeisesti niin ei suomessa sitten saa tehdä. Onneksi on kaksi koiraa!

Tästä oli eilen radiossakin juttua ja poliisia haastateltiin, että mitä voi tehdä jos herää tuollainen tyyppi vieressä. Vastaus oli , että soita hätänumeroon. Joo, niin tietysti, mutta ei tule varmaan ihan heti mieleen, vaan varmasti ensimmäisenä ottaisi jotain mahdollisimman painavaa käteensä ja löisi niin kovaa kuin jaksaisi. Ilmeisesti niin ei suomessa sitten saa tehdä. Onneksi on kaksi koiraa!

Niinpä... "anteeksi herra hiippari, väistätkö vähän niin haen puhelimeni... "

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="turkulainen";26810392]Niinpä... "anteeksi herra hiippari, väistätkö vähän niin haen puhelimeni... "[/QUOTE]

Anteeksi, mutta olette nyt väärässä paikassa. Olisitteko ystävällinen ja poistuisitte. Soitan poliisille nyt.

Ilmeisesti kysessä on sama p''''pää jonka aiemmista vaiheista löytyy dokkari Ylen elävästä arkistosta:

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/rikostarinoita_suomesta_tiirikkaraiskaaja_35942.html#media=35944

Hänellä oli ainakin silloin käytössään vempeleeksi kutsuttu laite jolla sai helposti auki sen aikaiset Abloylukot.

Kysymys turkulaisille, minkä ikäistä nuo alueet, joilla äijä on nyt toiminut? Voisiko tulla olla vielä niin vanhoja lukkoja käytössä että ne saisi auki vempeleellä? Abloy muutti avainsylinterin rakennetta kun ensimmäinen vempeleenkäyttäjä jäi laitteineen kiinni. Parannetussa lukossa ensimmäinen haittalevy avainreiän suulla pyörii vapaasti ympäri, vanhoissa lukoissa ensimmäinen haittalevy kääntyy myötäpäivään vain 90 astetta 2. haittalevyyn nähden.

nuo tuon alueen kerrostalot ovat todella suuria, joten ihmiset eivt edes tunne kaikkia samassa talossa asuvia. Rappukäytävässä vastaan tuleva mies voi ihan yhtä hyvin olla naapuri tai hiippari.

Eikö taloyhtiöillä ole jotain jemmoja viranomaisia varten joissa säilyttää asuntoihin vieviä yleisavaimia? Jos tuo on onnistunut työnsä puolesta tai muuten murtautumaan sellaisiin kätköihin, ottanut jotkut kopiot avaimista ja palauttanut alkuperäiset? Helppoahan sen sitten on kulkea. Ihan hatusta heitetty tietty tuo.

Kun joku mainitsi kuusi(6) katua tässä, niin avaisitko vielä että mitkä kadut? Läntinen Pitkäkatu, Käsityöläiskatu, Yliopistonkatu ja Kristiinankatu. Mitkä kaksi muuta?

Itse kannatan pientä kansalaisvastarintaa tässä, valvokaa joskus pidempiä aikoja ja katselkaa kaduille ja pihoille. Jos edes pari ihmistä taloa kohti jaksaa näin tehdä yhtenä yönä viikossa, on melko todennäköistä että joku näkee jotain. Kun nuo kamerat tosiaan ovat kustannussyistä melko epärealistisia.

Ja jos tuollainen urpo jossain näkyy niin perään vaan ja jollain kameralla kuvia. Ja jos saa kontaktin niin jollain hiuslakalla kyytiä jonka jälkeen painavalla esineellä polvitaipeeseen tai muualle kuin päähän. Omaisuutensa puolustaminen on ihan ok, myös Suomessa.

ei poliiseilla ole mitään yleisavaimia eikä ole olemassa mitään jemmojakaan. Jos poliisin pitää päästä sisälle taloon, soitetaan isännöitsijä/talonmies/päivystävä huoltoyhtiö avaamaan ovi, ja jos on kiire päästä sisään niin ovi rikotaan.

Ahaa, aloitukseni on nostettu palstan uumenista. Tämän päivän Iltalehdessä (?) oli juttua, että hiippari on iskenyt jälleen pariin asuntoon. On aivan ihmeellistä että sitä tyyppiä ei saada kiinni! Kohta luulisi jo osuvan "tilastotappio" tälle hiipparille; ei kai hän loputtomiin onnistu murtautumaan yksin asuvien naisten asuntoihin. Tosin nythän oli jo ainakin yksi tapaus, jossa asunnossa ollut mies lähti hiipparin perään.

Niin nuo huoltoyhtiöthän ovat vakuuttaneet, ettei yhtään yleisavainta ole kateissa. Lisäksi yleisavaimen omaavista pidetään kirjaa. Joskus kauan sitten on ilmeisesti yksi yleisavain kadonnut, mutta siihenkin liittyi jotain, miksi se ei välttämättä ole tämä avain, millä nyt taloissa liikutaan. Syy siihen, etä ko.miestä ei saada kiinni on varmaan juuri tuo, että tuntomerkkejä ei pahemmin ole, eikä oikein mitään muutakaan.. Eli tuo mies voi olla ihan kuka vain! Ihmeellinen tapaus kyllä ja ei voi ymmärtää mitä iloa joku voi tuollaisesta toiminnasta saada.. Itsensäpaljastajatkin ymmärrän paremmin!

Turussa asustan ja kiven heiton päässä noista osotteista. Olen siis nuori nainen ja tällä hetkellä asustelen yksin, kun mies ja koira ovat toisella paikkakunnalla kesän ajan. Ja täytyneen kyllä sanoa, että minä pelkään olla yksin kotona.. Ihan sairasta on että ihminen joutuu omassa kodissaan pelätä, tosin minulla on turvalukko jota käytän visusti, kun olen kotona myöskin silloin, kun en ole kotona! En tiedä että onko ko. henkilöllä olemassa sellaista avainta joka sopii turvalukkoonkin, mut jos on niin olen varautunut siihenkin. Oon liian hysteerinen tämän asian suhteen ja siksi virittänyt esineitä oven eteen! Ovi kun aukeaa rappukäytävään, niin olen laittanut tuoleja nojamaan ovea vasten et josko se ovi aukeaakin niin tuolit lentävät rytinällä käytävään jolloin ainakin meijä kerros siihen herää ellei jopa koko talo, koska käytävässä pienikin ääni kaikuu ja kolisee.. Saatan panikoida aivan turhaan, mutta täytyneen myöntää että näillä keinoilla oon saanut yöni nukuttua kunnolla.. Sen tähden koska tiedän että tuohon ainakin heräisin.. Mielummin herään tuohon mekkalaan, ku siihen että mies seisoisi vieressäni.. Jos ja kun niin sattuisi että mies tänne yrittäisi niin todellakin lähtisin perään, mua ei se pelota ja suomessahan saa käyttää itsepuolustusta niin taatusi suihkuttaisin hiuslakkaa ym vastaava jotta saataisiin iljettävän sairas ihminen kiinni!!

1. turvaketju, 2. koira. Ja jos kaveri on jo päässyt huoneistoon sisälle, pippuri/ kaasusumutin koko ajan sängyn lähellä, mutta piilotettuna ettei hiippari keksi itse käyttää itä eka. Tai sellainen vitu kovaa ääntä pitävä henkilöhälytin, joita myytiin josku 90- luvulla. Tai hitto vaikka tosi painava pöytälamppu. Onhan jonkun nyt saatava toi kaveri kalautettua tajuttomaksi!

Vaikka tossa yllä joku toisin väittääkin niin kyllä mun tietääkseni viranomaisia varten on putkilukon takana kaikkiin asuntoihin käyvä avain, ja vanhemmissa yhtiöissä ei ole edes hälytintä näissä. Jospa tuo onnistuu murtautumaan näihin putkilukkoihin ja kävelee sitten sisään haluamaansa asuntoon tuolla kyseisellä avaimella? Silloin ei ole ainoastaan VVO;n yhtiöt tai juuri rempatut sellaiset kyseessä.

Jos tätä lukee joku ketä on nähnyt hiipparin, niin pystyykö kasvoista sanomaan yhtään mitään? Eilen näin itse yleiseen tähänastiseen kuvaukseen sopivan kaverin kävelemässä Puutarhakadulla rapunovelta toiselle illalla kello 19 maissa rämpyttäen jokaiseen ovikoodeja ja kokeillen aukeaako. Mies oli tummaan huppariin pukeutunut, siniset farkut jalassa ja vaalea siilitukka. Kulmakarvat olivat vaaleat / punertavat, näytti vähän samankaltaiselta kuin esimerkiksi se yksi räppäri, redrama tai joku tällainen. Ei nyt aivan, mutta sinnepäin.

Kuulemma myös Humalistonkadun maalaistentalossa on aamuseitsemältä pyritty avaimella asuntoihin, tuo aika tietysti on omituinen ja voi olla kyse jostain normaalistakin.

Tidättekö, että tuollainen yksi heppoinen lukko aukeaa parissa minuutissa jos tietää mitä tekee - ja ihan ilman avainta.

Suomi on ollut näissä asioissa aikmoinen lintukoto, ja ihmiset kuvittelevat että lukko estää asuntoon tunkeutumisen.
Keskieuroopassa vaihto-opiskelijana asuessani murrot asuntoihin olivat arkipäivää, vaikka oli lukittu alaovi, lukittu erillinen kalteriovi rapussa ja vielä monta lukkoa sekä salpa ovessa. Kahden ystävän kotiin murtauduttiin tuona aikana, molemmat murrot päiväsaikaan ja toinen vielä niin että olivat kotona päiväunilla. Nihkeä poliisi oli ensin epäillyttoista näistä jutuista kun ei näkynyt murtojälkiä, mutta tyyppi näkyi onneksi viereisen liikkeen turvakamerassa kantamuksineen... Poliisi oli myös sanonut, että tällaisessa simppelissä lukossa (mitä täälläkin käytetään) menee n. minuutti, mutta kun laittaa kaikki lukot niin kuluu huomattavasti pidempi aika... :D eli siis ei väittänyt olevan varmuutta kokonaan suojautuakaan.

Voihan tyypillä tietty olla avainkin, kun uskaltautuu niin moneen paikkaan.

Ja jos tuolla alueella käytetään alaovissa niitä ovikoodeja, niin niihinhän on se yleiskoodi joka toimii muissakin taloissa. Joskus joku tyyppi sen minulle kertoi ja se toimi, enää en sitä muista. toivottavasti kovin moni hiippari ei sitä ole onkinut tietoonsa.

Ja itselläni on ainakin ihan halpis palohälytin, josta saa "matkkahälyttimen" hotellihuoneeseen, toimii toki ihan kotonakin. :D sokka irtoaa kun ovi aukee. Kyllä kuulee.

Rappukoodi asetetaan itse laitteesta joten 1 yleiskoodi käy saman talon rappuihin postinkantajaa varten. Yleensä koodilaitteet toimii vain esim 07:00 - 21:00 muutoin rapun oveen tarvitsee avaimen. Putkilukossa taas on yleisavain talon teknisiin tiloihin, asuntoihin sillä ei pääse..

Yhteistyössä