Noita testituloksia ihmettelin itsekin.
Esikoisen aikaan 6-v. sitten oli ehdoton että kaukalon jälkeen lapsi istuu selkä menosuuntaan. Olin jo itse kallistumassa juniorin kanssa tuohon Cybexin palkilliseen istuimeen, mutta halusin vielä varmistua asiasta kun niin ristiriitaiselta vaikuttivat testitulokset ja juuri tuo edelleen voimassa oleva selkä menosuuntaan -suositus. Autoliitosta en päässyt edes keskustelmaan asiasta (kaikki löytyy kuulemma netistä) ja Kuluttajavirastosta minut ohjattiin Kuluttajalehden toimitukseen. Liikenneturvasta sain langan päähän todella asiallisen ja loistavan henkilön. Sen perusteella ja vielä Ruotsin NTF:stä kaivettuani tietoa tässä pääkohdat mistä itse lähden liikkeelle:
- selkä menosuuntaan alle 4-v. lapsilla edelleen suositus
- lapsen kaularankaan (päähän) kohdistuvat voimat ovat huomattavan (n. 5 krt) pienemmät tällöin kuin jos lapsi istuu kasvot menosuuntaan (lapsen pää on hentoiseen niskaan verrattuna vielä tässä iässä niin painava)
(-> U-tubesta löytyy muuten Norjan liikenneviraston tms. aika kuvaava video tästä kun verrataan selkä/kasvot menosuuntaan istuimia törmäystilanteessa, vakuutuin sen nähdessäni lopullisesti selkä menosuuntaan -valinnasta)
- kaikkia testejä ei kannata lukea kirjaimellisesti, painotuksia löytyy aina testeistä riippuen (eurooppalaisissa testeissä painotetaan toisenlaita kolarityyppiä kuin täällä Pohjoismaissa)
- epävirallisissa testeissä palkki-istuimet olleet huonompia kuin selkä menosuuntaan olevat istuimet (niskan kuormitus)
- Ruotsin vanha T-hyväksynä (jota itsekin esikoisen aikaan painotin istuinhankinnassa) korvautunut Plus-testillä (Plus-testin läpäisseistä istuimista luettelo NTF:n sivuilla, näitä ei kyllä vielä kovin paljoa ole valitettavasti vielä)
- Isuin sovitettava aina auton mukaan, hyväkin istuin ei johonkin autoon vain käy ja sitten valittava se toiseksi paras joka omaan autoon saadaan hyvin kiinni
Kannattaa ehdottomasti vierailla naapurimaan NTF:n sivuilla (
NTF Konsument - Plus Test) sieltä löytyy paljon asiaa istuimen hankintaan pohjoismaisesta näkökulmasta.
Itse aion lapselleni hankkia selkä menosuuntaan olevan istuimen. Mieluiten vielä sellaisen joka on 25 kg:n saakka (istuin siis testattu kestämään painavamman lapsen, useat kun testattu 18 kg:n saakka).
Toivottavasti tästä oli jotakin apua samojen turvaistuinasioiden kanssa painiville!