Turvaistuimista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moona81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moona81

Aktiivinen jäsen
19.01.2010
5 822
1
36
Kuopio
Elikkä meillä on pieni auto (opel corsa). Pojalla nyt puolitoistavuotias on istuimena Graco cosmic xtp. Ja etenkin nyt talvikamppeissa ei istuimessa ole pahemmin tilaa. Siis tietenkin selkä menosuuntaan.

Nyt autoillaan vain ihan lyhitä matkoja. Ja poika vielä viihtyy istuimessa. Vaikka itsestä tuntuukin/näyttää, että istuin on ahdas.

Mutta kesällä ajelemme sitten pitempiä matkoja. Elikkä sellaisia parin tunnin matkoja vähintään. Kun kyläilemme sukulaisissa jne.

Niin aloimpa miettimään. Miten lapset yleensä viihtyy? Haittaako lasta se että jalat on mutkalla jne matkustaessa? Pahoin voinnista poika ei kärsi.

2 ensimäisen kanssa emme autolla matkustaneet.

Nyt sitten mietin onko edessä esim palkki-istuimen osto... Kun taas jossain lukee, ettei lasta haittaa vaikka ei jalkojaan suoraksi saakkaan. Jotenka kokemuksia teiltä rakkaat kanssa mammat. Miten teidän pienet on mahtunut ja viihtyneet selkä menosuuntaan penkeissä? Etenkin jos tilaa ei hirveästi ole.

Kääntää en tätä penkkiä vielä tahtoisi kesäksi.
 
Täältä yksi ääni palkki-istuimelle :) Onhan selkä menosuuntaan tosi turvallista mutta jos se on lapselle tuskallista ja lapsi tulee huonovointiseksi niin onneksi on toinenkin turvallinen vaihtoehto eli palkki-istuimet! Ilman palkkia en 4-vuotiasta kasvot eteenpäin autossa laittaa.
 
Meillä ei onneksi tuota pahoinvointia ole esiintynyt. Ja ainakaan vielä ei ole tuskastumista ilmennyt.

Jäin vain pohtimaan tuota kesää. Kun ei tuo poika ainakaan tuosta kutistu :D. Niin meneeköhän matkustaminen tuskaiseksi pojulle?
 
Itse en koskaan ostaisi palkki-istuinta. Se on hengenvaarallinen. Näin meille sanottiin jo lastentarvikeliikkeessä ja sitten kun itse tutkimme asiaa, niin kyllähän ne vähän rajuilta näyttävät.
 
Itse en koskaan ostaisi palkki-istuinta. Se on hengenvaarallinen. Näin meille sanottiin jo lastentarvikeliikkeessä ja sitten kun itse tutkimme asiaa, niin kyllähän ne vähän rajuilta näyttävät.

täh? Se on yks kaikista turvallisimmista :) Näin meille sanottiin jo lastentarvikeliikkeessä ja sitten kun itse tutkimme asiaa, niin kyllähän ne sitä ovat :D
Hei, et saa mollata istuinta joka oikeesti on saanut mahtavat arvosanat, ja vaan sen takia et luultavasti siinä lastentarvikeliikkeessä ei oo ollut palkillisia istuimia vaan ainoostaan jotain cragon 400e istuimia :)
 
Tästä muuten ei ollut tarkoituskaan tulla, haukkumis/kehumisketju :). Niitä on pilvin pimein jo ollut.

Vaan kokemuksia siitä miten lapsi viihtyy selkä menosuuntaan istuimessa yleisesti. Etenkin jos tilaa ei kauheasti ole.
 
Itse en koskaan ostaisi palkki-istuinta. Se on hengenvaarallinen. Näin meille sanottiin jo lastentarvikeliikkeessä ja sitten kun itse tutkimme asiaa, niin kyllähän ne vähän rajuilta näyttävät.
'

Niin teille varmaan sanottiin Lastentarvike Oy:n liikkeessä. Niin meillekin sanottiin ja arvaa uskottinko niin fiksua myyjää. Menttin sitten toiseen liikkeeseen ja ostettiin Cybexin palkki-istuin. Siellä selvisi sitten mikä oli syy myyjän noin tyhmään käytökseen. Ne ei ole saaneet yhtään palkki-istuinmerkkiä myyntiin. Ehkäpä juurikin noin typerän myyjien ohjeistuksen vuoksi.
 
Eikö palkissa ole 15 kg painoraja? Ei taida kovinkaan monelle 4-vuotiaalle mennä...

Cybex Pallas istuinta käytetään 9-18 kg palkin kanssa ja sen jälkeen siitä tulee edelleen autoliiton testien mukaan turvallisin Cybex Solution X -istuin ja sitä käytetään 15-36 kg. Sitten voi vielä valita ottaako Isofixillä vai ilman ja nyt siihen on tullut uudet lisäsuojat siuvihin, joita meillä ei ole.
 
Meille liikkeessä sanottiin, että jalat voi olla koukussa. Ja se on hyvä, että on koukussa. Kolaritilanteessa se suojaa lasta. Eli pöppö puhetta, että jalat ei sais mennä koukkuun. Siis tätä kuulee jatkuvasti. Ja monesti, että turvakaukalo on pieni, kun jalat tulee yli. Nii ne saakin tulla ja pitääkin tulla. Ei se tee turvaistuinta ja -kaukaloa pieneksi.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";25714093]Meille liikkeessä sanottiin, että jalat voi olla koukussa. Ja se on hyvä, että on koukussa. Kolaritilanteessa se suojaa lasta. Eli pöppö puhetta, että jalat ei sais mennä koukkuun. Siis tätä kuulee jatkuvasti. Ja monesti, että turvakaukalo on pieni, kun jalat tulee yli. Nii ne saakin tulla ja pitääkin tulla. Ei se tee turvaistuinta ja -kaukaloa pieneksi.[/QUOTE]

Ainahan sitä saa tietenkin auton parkkiin ja jalkojen ojentelutauon jos siltä alkaa tuntumaan :D
 
Joo ei se jalkojen yli tuleminen ole mikään este tai haitta kolaritilanteessa, eri asia jos lapsi huutaa eikä siedä oloaan. Kaukalo tai istuin on pieni kun pää tulee yli sallitun korkeuden, jaloilla ei ole merkitystä. Ja jalat on aika pieni merkitysvaikka menisivätkin murskaksi jos vaihtoehtona on turvallisempi matkustaminen rangan kannalta.

JA toihan on niin tiedossa että mitään mielipiteitä istuimista ei kannata kysellä istuimien myyjiltä, ihan sama kun menisit kyselemään autokauppiaalta kilpailevan automerkin malleista, ei varmana ala kehumaan! Selvittäkää faktat etukäteen ja sitten käytte katsomassa parhaat kunkin myyjän omassa liikeessä, sillä se selviää :)

Täältä ääni Kiddylle, oon ehdottoman varmistunut testeistä yms joita oon lukenut että on aivan huippu istuin :)
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
[QUOTE="vieras";25714093]Meille liikkeessä sanottiin, että jalat voi olla koukussa. Ja se on hyvä, että on koukussa. Kolaritilanteessa se suojaa lasta. Eli pöppö puhetta, että jalat ei sais mennä koukkuun. Siis tätä kuulee jatkuvasti. Ja monesti, että turvakaukalo on pieni, kun jalat tulee yli. Nii ne saakin tulla ja pitääkin tulla. Ei se tee turvaistuinta ja -kaukaloa pieneksi.[/QUOTE]

No enpä usko oikein siihen, että koukussa olevat polvet suojaisivat lasta kolarissa. Videokuvien mukaan polvet nousevat ylös ja leuka iskeytyy polviin takaisinheilahduksessa. Mikä nyt sitten milloinkin on vaarallista tai vähemmän vaarallista. Tällä ei ole taas mitään tekemistä sen kanssa, että jalat tulevat kaukalosta yli. Eihän silloin polvet ole kuitenkaan samalla tavalla koukussa kuin istuttaessa selkä menosuuntaan ja jalat valmiiksi suussa.
 

Yhteistyössä