Turvaistuin 8kk ikäiselle!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuolia vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuolia vailla

Vieras
Elikkäs pojan pallero ei enää mahdu kaukaloon ja hakusessa nyt turvaistuin, jossa olisi kallistusmahdollisuus... Ehdotuksia, ehdotuksia!!! Olen aivan hukassa tuolla netissä ja liikkeissä kaivavat esiin aina kalleimman :D Mutta tosiaan, jos saisin vinkkeja ja hyväksi havaittuja neuvoja tuolin ostoa varten, olisin kiitollinen

[QUOTE="vieras";22935161]Cybex Pallas tai Kiddy! Katso netistä autoliiton sivuilta turvaistuin testi tuloksia, minulla ne ratkasivat minkä tuolin valitsin.[/QUOTE]

Peesi. Nämä istuimet ovat uutta tuotekehitystä, olleet markkinoilla vasta pari vuotta ja testitulokset huomattavasti paremmat kuin näissä perinteisissä selkä menosuuntaan tai käännettävissä istuimissa. Kannattaa perehtyä! Itsekään en ollut aikaisemmin näistä edes kuullut, luulin vaan, että selkä menosuuntaan istuin on se paras vaihtoehto, mitä on saatavilla.

Kiitoksia vastauksista :)
Katselin noita Kiddy ja Pallas -malleja ja ne kyllä vakuuttivat testeillä, mutta lähinnä ajattelin sitä palkkia... Onko kuuma kesällä, haitanneeko leikkiä autossa ja syömistä... miten se sanonta menee: vanha koira ei uutta opi :D Vietän autossa pienen kanssa enemmänkin (pikät on matkat ja isompien harrastuksia odotellessa) Meillä istuin tulee kapteenin penkkiin, jonka saa käännettyä. Helpottaa kummasti!
Tuo aktan istuin kiinnostaisi, oliko niissä jotain testiongelmia?
Kertokaahan vielä kokemuksia :)

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;22936216:
Multitechissä ei oo kallistusmahdollisuutta.
Akta gracon xtp:ssä on. Laita ap yksäriä jos oot gracosta kiinnostunut, meiltä irtois.

Mitä tällä kallistus mahdollisuudella tarkoitat? Penkin saa kiinni istuvaan asentoon tai hyvin asentoon joka sopii nukkuvalle lapselle ja asentoihin siltä väliltä.

Mä en tiedä Gracon testiongelmista (jossakin testissä se oli asennettu väärin, oli takapenkillä ilman, että etupenkki oli paikoillaan) ja olen niin tyhmä, että uskon siihen, että kaikki Suomessa myytävät istuimet ovat kuitenkin turvallisia. Toiset ehkä "enemmän" turvallisia kuin toiset, mutta kuitenkin.
Toi istuin on lähes käyttämätön, oli meillä kakkosautossa puolisen vuotta, mutta on nyt tarpeeton.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;22936216:
Multitechissä ei oo kallistusmahdollisuutta.
Akta gracon xtp:ssä on. Laita ap yksäriä jos oot gracosta kiinnostunut, meiltä irtois.

Kyllä on kallistusmahdollisuus Multitecissa!

Mitä tällä kallistus mahdollisuudella tarkoitat? Penkin saa kiinni istuvaan asentoon tai hyvin asentoon joka sopii nukkuvalle lapselle ja asentoihin siltä väliltä.

Juu, niin saa, mutta istuma-asentoa ei voi säätää irrottamatta penkkiä. Mä tiedän, kun meillä on myös multitech itsellä.
Gracossa taas on sellainen ruuvi, missä voit säätää penkin kallistusta lapsen ollessa penkissään kiinni.

Meillä on BeSafe Izi Kombi Isofix kahdella lapsella takapenkillä selkä menosuuntaan ja sen saa käännettyä sitten myöhemmin kasvot menosuuntaan. On kallistusmahdollisuus, onnistuu helposti yhdellä kädellä, kun penkki on kiinni istuimessa. Se on myös tosi helppo asentaa selkä menosuuntaan isofixillä (jos se kiinnitysmahdollisuus autossa on). Istuinta saa myös turvavyökiinnitteisenä. Ollaan tykätty istuimesta näin käyttäjän näkökulmasta :)

BeSafe Izi Kombi isofix sekä Actan uusi Belogic on ainuina hyväksytty Ruotsalaisten tekemässä Plustestissä, jossa testaus on moninkertaisesti "rajumpi" kuin esim. Eurotesteissä. Molemmat tuntu meijän neidistä hyvältä istua ja molemmissa oli kivasti jalkatilaakin. Kasvot menosuuntaan en missään nimessä kyllä laittais vielä pientä, pelkkä äkkijarrutus jo 40km/h saattaa katkasta niskan.

Tietysti nuo tuolien turvallisuudet testataan vasta valitettavasti sitten, jos jotain tapahtuu. Tuntuu, jotta kaikki vaan kehuu omia ostoksia ja pääpaino on siinä, miten hyvin oma lapsi siinä istuu tai viihtyy...monessa muussakin tuolissa lapsi varmasti viihtyisi. Olenhan minäkin lapsena istunut pelkissä turvavöissä jos niissäkään ja hyvin viihdyin....mutta, mutta mitään ei tuolloin tapahtunutkaan!!

Meillä siis myös hankinnassa 11kk tytölle istuin... Noiden kahden mainitsemani välillä nyt pähkäillään... :)

"Kasvot menosuuntaan en missään nimessä kyllä laittais vielä pientä, pelkkä äkkijarrutus jo 40km/h saattaa katkasta niskan."

Pallaksessa voipi laittaa, ilman pelkoa niskan poikki menosta. Ja ei se kolari aina edestäpäin tule!

Juu Pallas on kyllä ehdottomasti parempi kuin "normi" kasvot menosuuntaan, mutta Pallaksessakin isku jakaantuu kuitenkin niska/hartiat/yläselkä -akselille. Tulee kuormitusta kuitenkin enemmän kuin selkä menosuuntaan istuimissa...

Eikä kolari tietenkään aina vain yhdestä suunnasta tule, tuo etutörmäys kun vain on niin kohtalokas verrattuna esim. samassa vauhdissa sivusta tulevaan...

Meidän 8-kuinen pallero myös tulossa yli vauvakaukalostaan joka suunnasta. Nyt siis meillä myös ollut kuumeista turvaistuimen etsintää ja taustatutkimusta pari päivää. Olen päätynyt omissa tutkimuksissani samoille linjoille pähkäilijän kanssa. Haluaisimme turvaistuimen, jossa lapsi voi matkustaa näin pienenä selkä menosuuntaan. (Kaikki turvaistuimista - Löydä istuin perheenne tarpeisiin sivusto niin suosittelee ja tuskin ihan turhaan? Myös esim. tuulilasissa 2007 olleessa artikkelissa "Lapsi matkustaa autossa selkä menosuuntaan" tämä sama suositus.) Kun olen näiden tietojen pohjalta käynyt läpi autoliiton turvaistuintestejä, olen todennut meille parhaiksi juuri Akta graco belogin ja besafe izi combin. Näissä kahdessa vauva matkustaa selkä menosuuntaan ja ovat saaneet etu- ja sivutörmäyksissä hyviä/kohtalaisia arvioita. Myös Bebe confort opal olisi ollut ainakin autoliiton testien ja selkä meno suuntaan matkustettavuuden kannalta hyvä, mutta siltä en löytänyt Suomesta jälleenmyyjää? Mitä tutkin Akta craco belogicin tietoja, se on testien mukaan hankala asentaa ja turvavöiden laitto on hankalaa ja käsittääkseni sitä ei voi kääntää naamamenosuuntaan. Besafen izi kombin voi asentaa selkä menosuuntaan vain, jos on isofix-kiinnitysmahdollisuus (ei siis 3-pistevyöllä) ja sitten myös myöhemmin 3-pistevyöllä kasvot menosuuntaan. Meillä ei ole isofix-mahdollisuutta toisessa autossa, joten me olemme päätyneet gracoon. Täytyy siis vaan varautua hieman työlämpään asentamiseen, mutta oikein asennettuna ilmeisen turvallinen näin pienelle matkustajalle. Jos meillä vain isofix, varmaan päätyisimme besafeen, koska sen voi myöhemmin kääntää kasvot menosuuntaan ja istuimen asentaminen on testien mukaan helppoa.

Ai niin! Omissa vertailuissani olin sulkenut pois istuimet, joissa oli vain isofix-kiinnitys mahdollisuus! Eli autoliiton tuvaistuintesteissä saattaa olla muutama muukin, jotka ovat läpäisseet törmäystestit kohtalaisin/hyvin arvosanoin ja joissa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan.

meillä kanssa on tuo concord ultimax ja tyytyväisiä ollaan. saa asennettua selkä menosuuntaan ja myöhemmin kasvot menosuuntaan. selkä menosuuntaan tosiaan ei ole kallistusmahollisuutta mutta poju viihtyy hyvin ja hyvät sivutörmäyssuojat. kasvot menosuuntaan sitten on kallistus. me ostettiin toi kun en halua laittaa pienenä vauvaa kasvot meno suuntaan koska mun mielestä se on aivan tarpeetonta ja vaarallista enkä päästäisi vauvaani semmoiseen istuimeen. Tuo on sitten vaan MUN mielipide ettei tarvi suuttua kenenkään ja lisättäköön että oon aika neuroottinen ja pelkään autolla matkustamista :D

Uusimmat

Yhteistyössä