Turvaistuin asiaa, apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vekkuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vekkuli

Vieras
Voiko 6 vuotta vanhan turvakaukalon ottaa käyttöön vastasyntyneelle vauvalle. Ollut säilytyksessä puolilämpösessä huoneessa.
Meille on tulossa uusi tulokas ja hän tarvisi turvakaukalon. Esikoisen turvakaukalo tosiaa meillä on, mutta onko enää käyttökelpoinen. Turvakaukalo taisi olla britaxin. Jos ette itse ottaisi käyttöön, niin kertokaa plussia ja miinuksia eri turvakaukaloista ja mistä kaupasta olette hommanneet sellaisen.

Ottaisin käyttöön. Eihän se miksikään mene ja pehmusteet voi pestä. Jos ei voi irroittaa niin voi pestä kuivapesuaineella tms. jos tarvis. Meillä on Maxi-Cosin kaukalo.

Yleisin suositus on että yli 7 vuotta käytössä ollut kaukalo laitettaisiin vaihtoon, eli eiköhän tuo vielä mene jos tosiaan kunnossa vain on. Tarkista ettei ole homepilkkuja tullut jos on ollut yhtään kosteampi tila. Muutenkin päällinen tietty kannattaa ehkä pestä jos on irrotettava.

Meillä itsellä on käytettynä ostettu Gracon kaukalo telakalla. Jos uuden hommaatte niin telakallista suosittelen, on niin paljon käytännöllisempi :)

eikö muoviosien haurastumisen takia suositella että viittä vuotta vanhempaa kaukaloa ei käytettäisi.
uudet istuimet on myös turvallisempia,kun kehitys niissäkin menny eteenpäin.

Gracon Logico S telakalla oli meillä ja ihan hyvä tarkoituksessaan. Ostettiin se 189eurolla ja vuotta myöhemmin myytiin 120eurolla pois. Ei huono kauppa .

En itse käyttäisi noin vanhaa turvaistuinta. Jostain luin, että 5 vuotta vanhaa turvaistuinta ei suositella käyttöön. Lisäksi jos istuin on kauan kylmässä (kuten tässä tapauksessa), kylmä turmelee istuinta. Itse marssisin kauppaan ja ostaisin uuden istuimen. Lisäksi uusi istuin on turvallisempi kuin 6 vuotta vanha. Meillä vaavilla britaxin turvaistuin ja ollut tosi huippu. Ystävällä britaxin istuimessa vielä 1 vuotias tyttö.

Muovi haperoituu vuosien mittaan, en itse käyttäisi enään. Uusi ei kuitenkaan maksa ihan älyttömästi, pieni hinta turvallisuudesta!

Suosituksia en osaa antaa, itsellä kohta sama hankinta edessä..

Jos kerta ei suositella 5-vuotta vanhaa istuinta enää käyttöön, niin miten sit sellanen istuin mikä käy vastasyntyneestä kouluikään??? Siis kun tuolla kattelin joskus noita istuimia niin siellä oli sellane mistä sit myöhemmi saa selkätuen yms pois, jolloin se toimii korokeistuimena... Ja vielä toppuluokkalainen istuu sellasella istuimella, niin onhan se sillon kauemmin käytössä ku 5-vuotta... Itse siis ihmetellyt tällasta, ku on vähä ristiriitanen homma....

Meilläkin on 6v vanha kaukalo, mutta ostettiin nyt tulokkaalle uus. Tosin meillä yhtenä syynä oli myös se, että tarvittiin kapeempi kaukalo, jotta saadaan mahtumaan kolme istuinta vierekkäin. Meillä oli muutenkin joku halpiskaukalo ja tuntu, että haluttiin jo parempi, ku kehityski on menny eteenpäin noissa jne. Ostettiin Britaxin kaukalo ilman jalustaa. Jalustallisen olisin halunnu, mutta sitä ei saanu laittaa keskelle taakse meidän autossa ja muualle se ei mahtus muiden turvaistuinten vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninnu:
Jos kerta ei suositella 5-vuotta vanhaa istuinta enää käyttöön, niin miten sit sellanen istuin mikä käy vastasyntyneestä kouluikään??? Siis kun tuolla kattelin joskus noita istuimia niin siellä oli sellane mistä sit myöhemmi saa selkätuen yms pois, jolloin se toimii korokeistuimena... Ja vielä toppuluokkalainen istuu sellasella istuimella, niin onhan se sillon kauemmin käytössä ku 5-vuotta... Itse siis ihmetellyt tällasta, ku on vähä ristiriitanen homma....

laittaako joku vastasyntyneen oikeasti johonkin turvaistuimeen ,-kaukalon sijaan ? ei kuulosta kyllä moinen istuin järin turvalliselta millään tasolla..

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnu:

laittaako joku vastasyntyneen oikeasti johonkin turvaistuimeen ,-kaukalon sijaan ? ei kuulosta kyllä moinen istuin järin turvalliselta millään tasolla..

Esim. BeSafe Izi Kombi on 0-18kg mitoituksella, eli meidän tirppanalle varmaan menisi melkein kouluikään :)

5 vuotta on usein sanottu käyttöiän suositukseksi, mutta tuota 7 vuotta monet virelliset tahot myös käyttää, tässä yksi esim. minkä mukaan 5-8v on muovirunkoisen istuimen turvallinen ikä:

"Muovirunkoisten istuinten laskettu turvallinen käyttöaika on 5-8 vuotta. Yhdysvalloissa suositellaan korkeintaan 5 vuoden käyttöä. Valmistusvuoden pitäisi löytyä käyttöohjeista tai istuimen rungosta."

http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/79089.shtml

Petri Koiviston mukaan turvaistuimelle ei ole olemassa parasta ennen -päivämäärää, vaikka Yhdysvalloissa myytävissä turvaistuimissa viiden vuoden käyttöaika onkin määritelty. Turvaistuimen valmistuspäivämäärä pitäisi löytyä stanssattuna kaikkien istuimien runkomuovista. Muovin ja vöiden kulumisen ja heikkenemisen johdosta vanhan istuimen ostajan kannattaa harkita ostamista, varsinkin jos käyttöohje ja istuimen käyttöhistoria ovat hämärän peitossa.

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/vaaratilanteita_turvaistuimessa/

Itse ottaisin käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Esim. BeSafe Izi Kombi on 0-18kg mitoituksella, eli meidän tirppanalle varmaan menisi melkein kouluikään :)

5 vuotta on usein sanottu käyttöiän suositukseksi, mutta tuota 7 vuotta monet virelliset tahot myös käyttää, tässä yksi esim. minkä mukaan 5-8v on muovirunkoisen istuimen turvallinen ikä:

"Muovirunkoisten istuinten laskettu turvallinen käyttöaika on 5-8 vuotta. Yhdysvalloissa suositellaan korkeintaan 5 vuoden käyttöä. Valmistusvuoden pitäisi löytyä käyttöohjeista tai istuimen rungosta."

http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/79089.shtml

ok.
itse kyllä hankkisin siltikin uuden istuimen, niin ei jäisi lainkaan jossitteluille varaa :) ompa sitä turhempaankin rahojaan tullut laitettua .

Yhteistyössä