Turvaistuin etupenkillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maalis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maalis

Vieras
Kuinka monella ollut turvaistuin tai kaukalo etupenkillä (siis autossa jossa saa laitettua ilmatyynyn pois päältä? Onkohan turvallista pitää siinä? Meillä takapenkki niin ahdas että ajateltiin että turvaistuin voisi olla edessä...

Meillä on (ei kyllä ole edes airbagia matkustajan puolella). Ajan niin paljon yksin, joten helpompi, kun lapsi on siinä vieressä, koska on helposti tylsistyvää sorttia ja osaa rimpuilla itsensä pois turvaistuimen ylävöistä.

Täällä myös yksi jota kiinnostaa asia. Olen suunnitellut turvaistuimen siirtämistä eteen kun lapsi on valmis istumaan kasvot menosuuntaan. Olisi kiva kuulla kokemuksia ja ehkä vähän tietoakin turvallisuudesta näin päin.

Meillä siis istuin selkä menosuuntaan etupenkillä, jossa ei turvatyynyä. Jostain mulle on tullu semmonen käsitys, ettei edessä saa pitää istuinta, vaikka sen turvatyynyn saa pois päältä. Meillä on kolmiovinen auto, niin liikkeestä mistä ostimme istuimen sanoivat, että on turvallisempaa pitää edessä, koska takana hankala kiinnittäminen saattaa aiheuttaa huolimattomuusvirheitä.

Meillä on myös turvaistuin edessä, mutta siinä paikalla ei siis ole ollenkaan turvatyynyä. Kyllähän tuon poiskytkennän pitäisi riittää....mutta itse olen hiukan skeptinen. En ehkä siis pitäisi edessä, jos siinä on turvatyyny.

Meilläkin on edessä, koska autossa ei ole takaovia, niin helpompi saada lapsi "köytettyä" kyytiin. Mutta edessä ei ole turvatyynyä, jos olisi en ehkä uskaltaisi pitää siinä. Se huono puoli on istuimen etupenkillä pitämisessä, että auringonsuojia ei saa laittaa etuikkunoihin.

Kannattaa muistaa, että jos laittaa turvaistuimen etupenkille, missä on airbag, niin se että itse kääntää jostain vivusta turvatyynyn pois päältä ei riitä. Auton sisuksista pitää poistaa se patruuna tms. joka sen turvatyynyn laukaisee. Nuo vivusta/avaimella käännettävät systeemit eivät ole täysin luotettavia. Mutta jos patruuna on poistettu, se tyyny ei missään tilanteessa voi laueta.

Ja muistakaa myös se, että vieressä parkuva lapsi vie kuskin huomion todella tehokkaasti pois liikenteestä. Siinä sitä lasta sitten yritetään viihdyttää (pitääkö joka paikassa edes viihtyä ja olla kivaa?), kaivetaan tuttia ja tarjotaan pulloa toisella kädellä jne. Lapsi suosiolla takapenkille (jos vaan mahdollista), niin ei tule kiusausta ruveta hoitamaan ajaessa. Jos huuto vaan yltyy tai ei jaksa kuunnella sitä, niin pysähdys sopivaan paikkaan ja aikalisä. =)

edellisen kanssa samoilla linjoilla. Airbag saattaa laueta kolaritilanteessa, vaikka olisi vivusta käännetty pois päältä. Ja onhan noita kolareista kuultu, kun äiti on höösännyt vieressä olevaa lasta ja huomio liikenteestä on pois.
Itse en laittaisi eteen. Enkä myöskään kasvot menosuuntaan ennenkuin ei mahdu enää toisin päin. Pikkuisen niskat ei kestä mahdollista äkkijarrutusta. Turhia riskejä mun mielestä..

Miksi tähänkin ketjuun piti tulla antamaan neuvoja, sellaisten äitien siis kenen lapset matkustavat 5 vuotiaiksi takapenkillä selkä menosuuntaan? Ap ei pyytänyt teidän neuvojanne..

Tuskin meidänkään lapset 5 vuotiaiksi asti mahtuu takapenkillä selkä menosuuntaan päin matkustaa. Mun mielestä ap yleisesti kyseli, että miten on muilla, sekä mielipiteitä. Turha sun "pysykää poissa" on tulla tänne avautumaan muiden kommenteista ja mielipiteistä. Pidä sinä omat lapsesi vaikka väärinpäin auton kyydissä, ei kiinnosta mua!

Alkuperäinen kirjoittaja tiipii..:
edellisen kanssa samoilla linjoilla. Airbag saattaa laueta kolaritilanteessa, vaikka olisi vivusta käännetty pois päältä. Ja onhan noita kolareista kuultu, kun äiti on höösännyt vieressä olevaa lasta ja huomio liikenteestä on pois.
Itse en laittaisi eteen. Enkä myöskään kasvot menosuuntaan ennenkuin ei mahdu enää toisin päin. Pikkuisen niskat ei kestä mahdollista äkkijarrutusta. Turhia riskejä mun mielestä..

Siis oikeesti onko täällä äitejä jotka eivät osaa tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, kuten ajaa autoa ja sivusilmällä pitää lasta silmällä vieressään?
Ja käyppä lukemassa noista testeistä että kuinka kovan jarrutuksen ne niskat, pienenkin ihmisen, oikeesti kestää!! Se ei oo pikkujarrutus... Mutta edelleen kukin tavallaan. Meillä on joskus lapset etupenkillä, silloin kun olen yksin liikkeellä esim. kuopuksen kanssa. Jos molemmat vanhemmat ollaan matkassa niin silloin lapset kaikki ovat takapenkillä!

Alkuperäinen kirjoittaja bg:
Kannattaa muistaa, että jos laittaa turvaistuimen etupenkille, missä on airbag, niin se että itse kääntää jostain vivusta turvatyynyn pois päältä ei riitä. Auton sisuksista pitää poistaa se patruuna tms. joka sen turvatyynyn laukaisee. Nuo vivusta/avaimella käännettävät systeemit eivät ole täysin luotettavia. Mutta jos patruuna on poistettu, se tyyny ei missään tilanteessa voi laueta.=)

Juuri näin on, kannattaa vaikka tarkistaa vielä oman auton valmistajalta/myyjältä jos tahtoo kaikki faktat, mutta pelkkä napilla bagin kytkeminen pois ei riitä. Ajoneuvoturvallisuusohjeistuksessa sanotaan, että lapsen turvallisin paikka on aina auton takaistuimella mieluiten etuistuimen takana selkä menosuuntaan päin niin kauan kuin se on mahdollista, ja sen jälkeen takapenkillä kasvot menosuuntaan oikeaoppisin korokkein ja istuimin sekä turvavyöllä kiinnitettynä noin kymmenen vuoden ikään saakka. Tämän jälkeen lapsi voi kulkea pelkällä turvavyöllä kiinnitettynä.
kts ohjeet Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenneturva

Alkuperäinen kirjoittaja Uusavuttomuutta vai blondismia?:

Siis oikeesti onko täällä äitejä jotka eivät osaa tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, kuten ajaa autoa ja sivusilmällä pitää lasta silmällä vieressään?
Ja käyppä lukemassa noista testeistä että kuinka kovan jarrutuksen ne niskat, pienenkin ihmisen, oikeesti kestää!! Se ei oo pikkujarrutus... Mutta edelleen kukin tavallaan. Meillä on joskus lapset etupenkillä, silloin kun olen yksin liikkeellä esim. kuopuksen kanssa. Jos molemmat vanhemmat ollaan matkassa niin silloin lapset kaikki ovat takapenkillä!

Ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana irrottaa käsiään muuhun tarkoitukseen kuin käyttäessään auton hallintalaitteita. Esimerkiksi radion säätäminen on kielletty ajon aikana, tiesittekös sitä? Joten kyllä se on todella kiellettyä hoitaa lasta samalla kun ajaa. Asian voitte tarkistaa oman alueenne autokoulusta.

Alkuperäinen kirjoittaja kertauskurssi tarpeen aika monella?:
Alkuperäinen kirjoittaja Uusavuttomuutta vai blondismia?:

Ajoneuvon kuljettaja ei saa ajon aikana irrottaa käsiään muuhun tarkoitukseen kuin käyttäessään auton hallintalaitteita. Esimerkiksi radion säätäminen on kielletty ajon aikana, tiesittekös sitä? Joten kyllä se on todella kiellettyä hoitaa lasta samalla kun ajaa. Asian voitte tarkistaa oman alueenne autokoulusta.

Tarvitsetko sinä käsiä lapsesi tarkkailemiseen sivusilmällä??

Ystäväni on ajellut useita vuosia lastensa kanssa niin, että pienin on ollut edessä ja vaikka en ihan turhanhössö olekaan, niin sitä touhua on aika hurjaa seurata vieresta. Hän ei kyllä kykene vain katsomaan lastaan, vaan matkan aikana laitetaan tuttia suuhun, poimitaan tavaroita lattialta, kuoritaan banaanit ja syötetään sitä paloina, avataan tuttipulloa ja juotetaan lasta, heilutellaan leluja ja korjataan vaatteita. Ihan oikeesti, se on pelottavaa! Ainakaan hänen hermonsa eivät riitä "sivusilmätarkkailuun". Toinen mitä olen miettinyt, on se että jos istuimen haluaa mahdollisimman taakse auton tuolin selkänojasta, että lapsen jalat mahtuvat hyvin, niin lapsen pää tulee aika lähelle tuulilasia. Onhan siinä se turvaistuimen reuna välissä, mutta siltikin...

No joo, meillä on vauvat kaukaloikäisenä matkustaneet etuistuimella, jos yksin olen ajanut, muuten takana. Turvaistuinta en ole eteen laittanut.

meillä kaukalo edessä ja isompi takana naama menosuuntaan (alle 3v). ei oo airbagiä.
helpompi vieressä, jotta näkee onko lapsella hätä vai tylsyys kiukku. isompaa seuraan peilin kautta, istuu meinaan keskellä. pysähtyy sitten, kun tarvii, eikä joka kitinään.

järjen käyttö on sallitua....

ps. aika moni puhuu puhelimeen ajaessa, musta se on vaarallisempaa, kuin muksujen vilkuilu.

Alkuperäinen kirjoittaja pysykää poissa:
Miksi tähänkin ketjuun piti tulla antamaan neuvoja, sellaisten äitien siis kenen lapset matkustavat 5 vuotiaiksi takapenkillä selkä menosuuntaan? Ap ei pyytänyt teidän neuvojanne..

Faktatietoahan täällä vain on annettu. Kyseessä on lapsen turvallisuus, eikä suinkaan mikään äidin tai lapsen viihtyminen. On se kumma, ettei joku voi sulattaa virallisia ohjeita, jotka on annettu pelkästää lapsen parhaaksi.

Niin, siis miksi täällä palstoilla edes saavat kirjoitella semmoiset, joilla lapset matkustaa selkä menosuuntaan, jotka eivät anna lasten katsoa telkkaria, jotka täysimettävät 6kk, jotka välttävät suolan käyttöä lapsen ruuassa, jotka hoitavat lapset kotona 3-vuotiaiksi tai pitävät lapsella UV-suojattuja aurinkolaseja? Varmasti tekevät kaikkea tuota vain voidakseen kiusata ja haukkua sitten muita. Kyllä pitäisi olla rekisteröitymispakko, että saataisiin nuo kaikki suositusten noudattajat pois täältä häiritsemästä muita ihmisiä mielipiteillään. Kukaanhan ei ole juuri heidän neuvojaan pyytänyt. Tai ainakin niitten pitäisi RELATA!

meillä on tyttö istunut edessä, kun ajellaan kahestaan. ajattelin kuljettaa just niin kauan kun selkä menosuuntaan tai tulee toinen. meillä kans auto kolme ovinen joten taa olis hankala laittaa. Helpompi ainakin mulle, koska pystyn seuraamaan tilannetta. perheen kanssa sitten toisessa autossa ja keskelölä takana kun jompi kumpi meistä vanhemmista vieressä. paljon parempi nopeesti autaa siinä edessä, kun et pysäyttäa auton tai yrittäs "meloa " takapenkille.

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan:

Niin, siis miksi täällä palstoilla edes saavat kirjoitella semmoiset, joilla lapset matkustaa selkä menosuuntaan, jotka eivät anna lasten katsoa telkkaria, jotka täysimettävät 6kk, jotka välttävät suolan käyttöä lapsen ruuassa, jotka hoitavat lapset kotona 3-vuotiaiksi tai pitävät lapsella UV-suojattuja aurinkolaseja? Varmasti tekevät kaikkea tuota vain voidakseen kiusata ja haukkua sitten muita. Kyllä pitäisi olla rekisteröitymispakko, että saataisiin nuo kaikki suositusten noudattajat pois täältä häiritsemästä muita ihmisiä mielipiteillään. Kukaanhan ei ole juuri heidän neuvojaan pyytänyt. Tai ainakin niitten pitäisi RELATA!

LOL todella hauska kirjoitus! Itsekin teen vähän sinne päin, mutta myös minä olen miettinyt miksi ns. oikein tekevät äidit ovat niin kauhea punainen vaate muille!

Onhan sillä asialla monta puolta. Omasta mielestäni taas olisi hankalaa jos lapsi istuisi takana selkä menosuuntaan. Siis se olisi hankalaa että jos on joku hätä tms niin yrittää siinä sitten selkä vääränä kytätä että mikä on hätänä. Aiheuttaa sekin vaaratilanteita, varsinkin jollei lapsi vielä osaa puhua. Aina kun ei voi pysähtyä.

Meillä kuljetaan yleensä koko perheen kesken ja lapset on kaikki takapenkillä.

nää on aina yhtä hauskoja nää istuin-keskustelut!!! oon kyllä itekin aika fanaattinen pitämään lastani selkä menosuuntaan takapenkillä ja päivittäin saan harmaita hiuksia kun kuulen taaperoni syöneen vähän keksiä tai suklaata. mutta eikös ap kysellytkin tosiaan siitä mikä on turvallisinta,ei sitä mikä on mukavinta. ei mulla oo ainakaan mitään ongelmaa ollu siinä että 1v8kk ja 4kk ovat molemmat takapenkillä selkä menosuuntaan. en oo ikinä heille antanut mitään leluja tms.sinne,joten tiedän että jos huutavat,ovat joko väsyneitä tai kiukkuisia ja sehän ei mua estä ajamasta suoraan määränpäähäni. ei niillä siellä mitään hengenhätää kuitenkaan ole.

ja tästä palsatlla kävijöiden arvostelusta... itseäni ottaa kyllä päähän myös,että täällä pyörii aika paljon näitä wnnabe perfect mamoja,joiden lapset on kasvatettu suoraan ohjekirjasta ja kaikki tehdään juuri niinkuin neuvolassa sanotaan ja jos 3kk lapselle antaa perunaa niin sehän kuolee suolistovaivoihin vanhempana ja jos sen laittaisi yöhoitoon niin sillähän häviäis koko perusluottamus kokonaan.just joo!
pitää kuitenkin muistaa että eiväthän sellaiset äidit,jotka hoitavat lapsiaan enemmän ns.hälläväliämielellä,täällä pyöri.miksi he tulisivat johonkin vauvakeskusteluihin,kun maalaisjärki kertoo miten toimia.

Yhteistyössä