Turvaistuin kasvot menosuuntaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huonomutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noita testejä kun tutkin, niin huonoimpia istuimia olivat ne, joissa oli suuri painohaarukka. Eli vaikka ovat pitkäikäisiä, niin eivät välttämättä niitä kaikkein turvallisimpia. Meille ei siis pitkäikäisyys ole ostokriteeri. Ja saattaahan sitä jo parin vuoden päästä olla sellainen auto, johon saa istuimen selkä menosuuntaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
se turvaistuinko sitten suojaa sun lapsen niskaa törmäyksessä? pieni lapsi ei todellakaan ole sentakia valmis istuun selkämenosuuntaan.

What? Etkö sä just puolustanut selkä menosuuntaan istuimia??? En ymmärrä.

tarkoitin tietty ei ole valmis istuun kasvot menosuuntaan.
teidän kannattaa mennä autonkanssa ihan isoon lastentavara liikkeeseen ja kokeilla. vasta kun oot todennu asian oikeesti mahdottomaksi ni osta pienelle kasvot menosuuntaan istuin. ja keskustele niidenkanssa tästä asiasta,ne osaa kertoo ja neuvoo.

Noita testejä kun tutkin, niin huonoimpia istuimia olivat ne, joissa oli suuri painohaarukka. Eli vaikka ovat pitkäikäisiä, niin eivät välttämättä niitä kaikkein turvallisimpia. Meille ei siis pitkäikäisyys ole ostokriteeri. Ja saattaahan sitä jo parin vuoden päästä olla sellainen auto, johon saa istuimen selkä menosuuntaakin.

Näinhän se on.

Meillä on ykkösituimena Maxi Cosin selkä menosuuntaan istuin ja kakkosistuimena tuo HTS Izi.

Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Sii, miten niin ei mahdu?

no jos on paskakadetti jota ajaa pitkä ihminen niin sinne takapenkille ei muuten mahdu selkä menosuuntaan oleva istuin. :xmas:

kadetissakin on takana kolmepaikkaa. pelkääjänpaikalla olevan ei tarvi kovin tilavasti istua jos kyseessä on lapsen turvallisuus. jos on monta lasta ni nuorin istuu pelkääjäntakana oikeaoppisesti.
meillä mies on tosi pitkä ja selkämenosuuntaan on istuin keskellä. kaukalo taas on mun takana. mahtuu silti vaikka on selkämenosuuntaan.
eikä tilaihme ole meidänkään auto.

ehkä ne kaikki kakarat on samankokoisia ja niitä on enemmän kuin yksi :xmas:
onhan se toki kuskin turvallista ajaa sitten polvet vaikka suussa, eipähän ainakaan tarvitse tehdä äkkijarrutuksia kun siihen ei pysty. Menee sit sen verran lujaa kolarissa auto vaikka edellä ajavan perään että koko auto on sen verta rutussa ettei kenenkään tartte jäädä henkiin potemaan mitään syyllisyyksiä siitä oliko istuin perseestä vai ei :xmas:

löytyy niitä istuimia mikä mahtuu teidän kippoonkin. vaikka pikkulapsia oliskin kaksi.
ostakaa isompi auto,saa parilla tonnilla.
kuulostat lapselliselta ihmiseltä. tiedät hyvin että olen täysin oikeessa ja jaksat vinkua.
te teette miten lystäätte,ei se mulle kuulu. mutta oon oikeutettu ja velvollinen kyllä sanoon jos joku tekee noin.

kuules kun mulla ei ole exän auton ostoon mitään sanomista. ja on noita kasvot menosuuntaan olevia istuimia jotka on turvallisuustesteissä todettu täysin hyviksi. joissain tilanteissa jopa turvallisemmiksi kun selkä menosuuntaan olevat, se kun on riippuvaista siitä mistä päin rysähtää..

sen lisäksi sulla muuten ei ole oikeutta eikä velvollisuutta mennä mussuttamaan yhtään kenellekään siitä jos käytössä on säädösten mukainen oikein asennettu turvaistuin.

no jos on paskakadetti jota ajaa pitkä ihminen niin sinne takapenkille ei muuten mahdu selkä menosuuntaan oleva istuin. :xmas:

kadetissakin on takana kolmepaikkaa. pelkääjänpaikalla olevan ei tarvi kovin tilavasti istua jos kyseessä on lapsen turvallisuus. jos on monta lasta ni nuorin istuu pelkääjäntakana oikeaoppisesti.
meillä mies on tosi pitkä ja selkämenosuuntaan on istuin keskellä. kaukalo taas on mun takana. mahtuu silti vaikka on selkämenosuuntaan.

onhan se toki kuskin turvallista ajaa sitten polvet vaikka suussa, eipähän ainakaan tarvitse tehdä äkkijarrutuksia kun siihen ei pysty. Menee sit sen verran lujaa kolarissa auto vaikka edellä ajavan perään että koko auto on sen verta rutussa ettei kenenkään tartte jäädä henkiin potemaan mitään syyllisyyksiä siitä oliko istuin perseestä vai ei :xmas:

löytyy niitä istuimia mikä mahtuu teidän kippoonkin. vaikka pikkulapsia oliskin kaksi.
kuulostat lapselliselta ihmiseltä. tiedät hyvin että olen täysin oikeessa ja jaksat vinkua.
te teette miten lystäätte,ei se mulle kuulu. mutta oon oikeutettu ja velvollinen kyllä sanoon jos joku tekee noin.

kuules kun mulla ei ole exän auton ostoon mitään sanomista. ja on noita kasvot menosuuntaan olevia istuimia jotka on turvallisuustesteissä todettu täysin hyviksi. joissain tilanteissa jopa turvallisemmiksi kun selkä menosuuntaan olevat, se kun on riippuvaista siitä mistä päin rysähtää..

sen lisäksi sulla muuten ei ole oikeutta eikä velvollisuutta mennä mussuttamaan yhtään kenellekään siitä jos käytössä on säädösten mukainen oikein asennettu turvaistuin.

kyllä sä tunnut helvetin tyhmältä ihmiseltä!
riskeeraat pienen lapsen hengen. onneks on viisaitakin ihmisiä liikkeellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no joo, oikeasti mä istun kaikki illat himassa toivomassa että mun exä rusauttaa molempien lasten niskat nurin kolarissa ja ihan vittumaisuuttani just siksi ostin istuimet jotka on kasvot menosuuntaan päin, eikö :headwall: .

Mua ei juu todellakaan kiinnostanut yhtään se onko ne penkit turvallisia vai ei, koska mä olen sadisti joka tieten tahtoen haluaa kakaransa hengiltä :xmas:

että oikeen hyvää joulua vaan sullekin. Ajattele lämmöllä sitä selkä menosuuntaan istuinta kun rattijuoppo ajaa transitilla sun kanssas nokkakolarin motarilla jos kerkeät...

Alkuperäinen kirjoittaja vilijonka08:
JOANNA, mulla ei ole autossa telakka mahdollisuutta, ei saa telakkaa kiinni, on niin vanha auto

Se meidänkin telakka oli ihan vöillä, ei meilläkään ole isofix kiinnikkeitä. Meillä oli siis gracon logico s kaukalo, sen telakka kiinnitetään vöillä.

onhan ne istuimet nykyään aika turvallisia oikeinkäytettynä. mutta silti sanotaan turvallisinta olla pientä lasta kuljettaa selkämenosuuntaan. ja kaikki varmaan tietää miksi.
edelleen,mulle on ihan sama miten muut kuljettaa kersojaan. saan silti sanoo mielipiteeni. tottakai sitä puolustetaan miten itse toimii.
toivottavasti ei satu mitään,muille eikä meille.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:

Mielummin ajan "kunnon" autolla kasvot menosuuntaan istuimella, kuin parin tonnin rutkulla selkä menosuuntaan istuimella...

Olen ihan samaa mieltä. Parilla tonnilla ei vielä kovin kummoista autoa osteta.

No ei, eikä ainakaan kovin turvallista autoa

no joo, oikeasti mä istun kaikki illat himassa toivomassa että mun exä rusauttaa molempien lasten niskat nurin kolarissa ja ihan vittumaisuuttani just siksi ostin istuimet jotka on kasvot menosuuntaan päin, eikö :headwall: .

Mua ei juu todellakaan kiinnostanut yhtään se onko ne penkit turvallisia vai ei, koska mä olen sadisti joka tieten tahtoen haluaa kakaransa hengiltä :xmas:

että oikeen hyvää joulua vaan sullekin. Ajattele lämmöllä sitä selkä menosuuntaan istuinta kun rattijuoppo ajaa transitilla sun kanssas nokkakolarin motarilla jos kerkeät...

ihanko olet tosissas? tuota viimestä kommenttia..

Menipä taas hulinaksi tää keskustelu, jokainen tekee miten parhaaksi näkee ja aivan varmasti lapsensa parhaaksi ja mitä autoon tulee jokainen ajaa sellaisella autolla kun haluaa ja voi, ei kaikkilla ole varaa ostaa tuliterää autoo ja tekee varmasti niinkuin parhaaksi näkee autonkin suhteen kuten myös turvaistuimien

minkä ikäsen sä meinaat siihen istuun laittaa? alle vuotias on ainakin ihan liian pieni istuun kasvot menosuuntaan. pienemmästäkin jarrutuksesta pää vemppaa.
en uskaltais kyllä itse,sitte en kulkis autolla laisinkaan jos ei pystyis ostaan asianmukaista istuinta. meilläkin tiukkaa tekee autossa kun kolme ustuinta takana,mutta silti pienet istuu selkä menosuuntaan. edes tuota 1,5vuotiasta en missään nimessä viä kääntäis.
miks sun ois pakko? jos kaukalo on tähän asti menny ni miks ei tulevaisuudessa samanmoinen turvaistuin selkämenosuuntaan?

Jos alkaa pelkäämään kaikkea niin sitten kannattaa lopettaa autoilu kokonaan ja siirtyä vaikka linja-autoon ja junaan. On huomattavasti turvallisempaa kuin huipputurvalliset henkilöautot huippuhienoinen selkä menosuuntaan istuimineen.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:

Mielummin ajan "kunnon" autolla kasvot menosuuntaan istuimella, kuin parin tonnin rutkulla selkä menosuuntaan istuimella...

Olen ihan samaa mieltä. Parilla tonnilla ei vielä kovin kummoista autoa osteta.

No ei, eikä ainakaan kovin turvallista autoa
no,meillä on molemmat autot parin tonnin "romuja" ihan turvallisia autoja ovat

Jos nuo kasvot menosuuntaan -istuimet olis hengenvaarallisia (siis niin, että lisäisivät lasten kolarikuolleisuutta huimasti), niin olisihan ne jo kielletty kokonaan.

ei ne ole hengenvaarallisia,en niin sanonutkaan.
mutta ei tarvi sattua ees kolaria että pienen lapsen pää heilahtaa,jos jarruttaa voimakkaasti. saahan osan malleista aikalailla makuuasentoon.
mutta menkää tosiaan sinne liikkeeseen autonkanssa. ja lapsen. pääsette kokeileen erimerkkejä,löytyy teille sopiva ja saatte ammattimaista neuvontaa. ei kannata tilata istuinta,paitsi jos testannu ennen tilaamista.
en mä ole mitenkään sua vastaan,todellakaan. sanoin ehkä kärkkäästi mielipiteeni.

minkä ikäsen sä meinaat siihen istuun laittaa? alle vuotias on ainakin ihan liian pieni istuun kasvot menosuuntaan. pienemmästäkin jarrutuksesta pää vemppaa.
en uskaltais kyllä itse,sitte en kulkis autolla laisinkaan jos ei pystyis ostaan asianmukaista istuinta. meilläkin tiukkaa tekee autossa kun kolme ustuinta takana,mutta silti pienet istuu selkä menosuuntaan. edes tuota 1,5vuotiasta en missään nimessä viä kääntäis.
miks sun ois pakko? jos kaukalo on tähän asti menny ni miks ei tulevaisuudessa samanmoinen turvaistuin selkämenosuuntaan?

Kaukalon on saanut "työnnettyä" takapenkille paikoilleen. Lasta on hiukan vaikea työntää turvaistuimeen, ja vielä kiinnittääkin... joo, tilanteelle ei nyt vaan mahda mitään :/

vaikka kuinka hankalaa ois kiinnittäminen ni selkämenosuuntaan silti. on olemassa pieniä istuimia,jotka mahtuu kaikenmoisiin kippoihin. oon itse aikanaan pieneen autoon jossa kaks ovee tunkenut vauvani. vaikka kuinka hankalaa ni lapsen turvallisuus kyseessä.
mahdotonta toi ei todellakaan ole,vaikka takapenkki ois täynnä istuimia selkämenosuuntaan.
jos jotain sattuis sä syyttäisit itseen ikuisesti ja vastuussa olisitkin.

Ihan totta kyllä. Mutta entäs jos käykin niin, että joku ajaakin täysillä auton perään. Silloin olisikin turvallisempi vaihtoehto ollut kasvot menosuuntaan. Suomessa TILASTOLLISESTI ajetaan enemmän nokkakolareita kuin muualla Euroopassa. Mutta siis istuimen suunnan turvallisuus on kiinni siitä, mistä suunnasta autoon osuu.

harvemmin niitä sattuu kuitenkaan. yleensä peräänajot on kumminkin lieviä kolareita. ja jos joku täysiä ajais perään ni lapsi kuolis kyllä vaikka ois kasvot menosuuntaan. pikkuauto menee kyl takapäästä ihan tohjoksi. ja nokkakolarissa menis toki myös,mutta lapsen henki voi säästyä.

jotkut vaihtaa turvavyöt,et saa istuimen kiinni. ja onhan niitä joillekkin malleille myös alustoja mihin istuin kiinnitetään.
kaikkee löytyy nykyään.

Nykyajan pienet autot on hyvinkin turvallisia! Pienet autot pärjää nykyään ison Volvonkin kanssa kolareissa hyvin ja paremminkin jos Volvo on vanhempaa mallia. Ja koot on kasvanut pienissä autoissa valtavasti, nykyajan pienet autot alkaa olla jo yli 4-metrisiä (ihan pienimpiä lukuunottamatta)

ihanko olet tosissas? tuota viimestä kommenttia..

ihan tosissani. siinä ei auta mikään istuin jos niin sattuu käymään. Onnellista siinä on vaan se että sitä ei kerkeä onneksi itse edes tajuamaan.
Turvaistuin ei suojaa myöskään katon läpi tulevalta hirveltä oli se istuin miten päin tahansa. Tai siinä tilanteessa kun joku vetäisee liukkaalla tiellä yhdistelmärekan vahingossa auton kylkeen nukahdettuaan rattiin. Ja jos sattuu ajamaan jollain 80-luvun pikkunissanilla, on aika sama kuka törmää ja mistä suunnasta kun koko auto on joka tapauksessa niin rutussa että matkustajat keräillään kyydistä kilon paloina.

ihan turha kuvitella että se turvaistuin olisi minkäänlainen tae siitä että jää edes henkiin jos/ kun jotain sattuu :|
Kannattaa mennä vaikka junalla tai lentokoneella, se on tilastollisesti turvallisempaa kuin huipputurvallisella volvolla ajaminen selkä menosuuntaan olevassa turvaistuimessa

Isompi "parin tonnin auto" ei ole yleensä kauhean turvallinen. Uudempi pienempi auto voittaa sen isomman parin tonnin auton turvallisuudessa 100-0.

Ootteko ostanut istuimet ihan Suomesta? Kuullemma Saksasta saisi samoja istuimia huomattavasti edullisemmin. Vaan uskaltaako tilata?

Saksasta saattaa saada jonkun verran halvemmalla, mutta kannattaa käydä se osto päätös tekemässä jossain liikkeessä ensin. Jos istuin ei olekaan sopiva, niin palauttaminen ei olekaan niin helppoa. Tai on jos osaa sujuvasti saksaa.

Yhteistyössä