Turvaistuinpähkäilyä! Ideoita!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Dilemma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"Dilemma"

Vieras
Meillä on kolme lasta 12v, kohta 6v ja kohta 3v.
Kuopuksella oli Cybexin Pallas-istuin, mutta toppavaatteet päällä ei mahtuisi siihen palkin kanssa enää talvella. Ja turvavyöistuimena tuo ei mielestäni toimi niin hyvin.
Keskimmäisellä on Kiddyn turvavyöistuin.

Kysymys kuuluukin, minkä istuimen ostaisitte kohta 3veelle (14-15kg) vai laitettaisko se tuohon keskimmäisen Kiddyn turvavyöistuimeen, mutta mikä istuin sitten keskimmäiselle!? En laita häntä vielä pelkälle korokkeelle..

Minä olen jo pitempään ihmetellyt noita palkki-istuimi, kun ei niihin meinaa normaalikokoiset kolmivuotiaat mahtua. Joo, meiltäkin moinen löytyy, mutten ole ihan vakuuttunut tuon erinomaisuudesta. Ostaisin kolmivuotiaalle joko jonkin turvaistuimen tai sitten turvavyöistuimen, kunhan se 15 kiloa on varmasti täynnä. En veisi 6- vuotiaalta istuinta.

[QUOTE="Dilemma";27348513]Meillä on kolme lasta 12v, kohta 6v ja kohta 3v.
Kuopuksella oli Cybexin Pallas-istuin, mutta toppavaatteet päällä ei mahtuisi siihen palkin kanssa enää talvella. Ja turvavyöistuimena tuo ei mielestäni toimi niin hyvin.

Kysymys kuuluukin, minkä istuimen ostaisitte kohta 3veelle (14-15kg) vai laitettaisko se tuohon keskimmäisen Kiddyn turvavyöistuimeen, mutta mikä istuin sitten keskimmäiselle!? En laita häntä vielä pelkälle korokkeelle..[/QUOTE]

Oletko huomannut että palkissa on säätö? Että saa löysättyä sitä kuinka lähellä tai kaukana se on istuimesta? Meillä on Cybex Pallas 15kg painoisella 3,5vuotiaalla ja hyvin mahtui talvella toppavaatteissa siihen eikä säätö ollut edes kokonaan auki.

Mä voisin myydä sulle Britaxin Evolvan, joka on nyt 7-vuotiaalla tarpeeton. Siis käytettäväksi turvavyöistuimen tapaan tai sitten istuimen omilla vöillä (meillä käytössä näin muistaakseni nelivuotiaaksi saakka eli 18 kg. Tuo menee sitten monta vuotta teillä vielä, kokonsa ja kilomäärien puolesta.

[QUOTE="Maira";27348553]Nyt täytyy kyllä ihmetellä et miten alle 15kg kiloinen ei muka mahdu pallakseen kun meidän 16 kilonenkin mahtuu ja ihan toppavaatteissa..?[/QUOTE]

Joo pelkkä painohan kertookin lapsen todellisesta koosta paljonkin...

Meidän 9,5 kiloinen 1- vuotias ei mahdu meidän palkkiistuimeen nätisti, mutta 13 kiloinen 3- vuotias mahtuu oikein hyvin. Ovat ihan eri ruumiinrakenteella varustettuja.

[QUOTE="Anne";27348557]Oletko huomannut että palkissa on säätö? Että saa löysättyä sitä kuinka lähellä tai kaukana se on istuimesta? Meillä on Cybex Pallas 15kg painoisella 3,5vuotiaalla ja hyvin mahtui talvella toppavaatteissa siihen eikä säätö ollut edes kokonaan auki.[/QUOTE]

Samoin olen huomannut, että ihmiset eivät yksinkertaisesti perehdy, miten istuimet toimivat. Meidän lähipiirissä on useampia Cybex Pallaksia ja yksikään naapuri ei ole edes ollut perillä, että kankaan alla on se korokelevy, joka pitää poistaa, kun lapsi kasvaa. Sillä saadaa taas lisää tilaa näille toppavaateihmettelijöille. Meillä on vanhempii lapsi nyt melkein 4v. ja painoa on lähelle 18 kg. Hyvin vielä mahtuu istumaan Pallas-fixissään.

• Tykkää
Reactions: Oisku
[QUOTE="vieras";27348581]Joo pelkkä painohan kertookin lapsen todellisesta koosta paljonkin...

Meidän 9,5 kiloinen 1- vuotias ei mahdu meidän palkkiistuimeen nätisti, mutta 13 kiloinen 3- vuotias mahtuu oikein hyvin. Ovat ihan eri ruumiinrakenteella varustettuja.[/QUOTE]

Onko 1v. erityisen isopäinen?

[QUOTE="Dilemma";27348513]Meillä on kolme lasta 12v, kohta 6v ja kohta 3v.

Kysymys kuuluukin, minkä istuimen ostaisitte kohta 3veelle (14-15kg) vai laitettaisko se tuohon keskimmäisen Kiddyn turvavyöistuimeen, mutta mikä istuin sitten keskimmäiselle!? En laita häntä vielä pelkälle korokkeelle..[/QUOTE]

Turvavyöistuimenahan Cybex Pallas on sama istuin kuin Cybex Solution X, joka on ollut Autoliitonkin testien mukaan paras testattu turvavyöistuinmalli. Miksi se ei toimisi hyvin turvavyöistuimena, jos sitä käyttää oikein ja ohjeiden mukaisesti.

Samoin olen huomannut, että ihmiset eivät yksinkertaisesti perehdy, miten istuimet toimivat. Meidän lähipiirissä on useampia Cybex Pallaksia ja yksikään naapuri ei ole edes ollut perillä, että kankaan alla on se korokelevy, joka pitää poistaa, kun lapsi kasvaa. Sillä saadaa taas lisää tilaa näille toppavaateihmettelijöille. Meillä on vanhempii lapsi nyt melkein 4v. ja painoa on lähelle 18 kg. Hyvin vielä mahtuu istumaan Pallas-fixissään.

Olen kyllä hyvin perehtynyt tuon(kin) istuimen käyttöohjeisiin.
Meidän autossa melko lyhyet vyöt, joten siitä johtuen ei mahdu enää kovin hyvin siihen. Jos vyöt olisi pitemmät, voisin vielä onnistuakin. Mutta muutenkaan en ole ollut niin kovin tyytyväinen tuohon paljon hehkutettuun palkki-istuimeen..

[QUOTE="Dilemma";27348642]Olen kyllä hyvin perehtynyt tuon(kin) istuimen käyttöohjeisiin.
Meidän autossa melko lyhyet vyöt, joten siitä johtuen ei mahdu enää kovin hyvin siihen. Jos vyöt olisi pitemmät, voisin vielä onnistuakin. Mutta muutenkaan en ole ollut niin kovin tyytyväinen tuohon paljon hehkutettuun palkki-istuimeen..[/QUOTE]

Siis vika ei ollutkaan istuimessa, vaan autossa. No siksihän pitää tietysti haukkua istuin eikä autoa, jossa on valmistaja säästänyt vöiden pituudessa. Istuimeen mahtuu aivan hyvin, mutta tietysti, jos vyöt ovat liian lyhyet, niin toki se tekee olon ahtaammaksi. ja silloin voi ottaa tosiaan palkin ja jalustan pois - Ja,vot vyöt riittää ja on mukavampi istua.

Minkä painoinen lapsi on? Meillä ainakin turvavyöistuimessa on painoraja 15 kg ja joku pituus rajakin siinä oli. Meillä hyvin laihoja lapsia, joten pituutta oli tarpeeksi kun olivat 15 kg. Miten ois turvaistuin mikä menee ensin vyöistuimena ja sit myöhemmin vois käyttää turvavyöistuimena. 6v:ltä en ottais vielä turvavyöistuinta pois jos siinä vaan viihtyy. Hyvä kuulla et noi palkki istuimet ei toimi kaikilla lapsilla, kun niitä on tällä palstalla niin hehkutettu niin mietittiin josko oltais nuorimmaiselle sellainen hankittu.

[QUOTE="vieras";27348740]Minkä painoinen lapsi on? Meillä ainakin turvavyöistuimessa on painoraja 15 kg ja joku pituus rajakin siinä oli. Meillä hyvin laihoja lapsia, joten pituutta oli tarpeeksi kun olivat 15 kg. Miten ois turvaistuin mikä menee ensin vyöistuimena ja sit myöhemmin vois käyttää turvavyöistuimena. 6v:ltä en ottais vielä turvavyöistuinta pois jos siinä vaan viihtyy. Hyvä kuulla et noi palkki istuimet ei toimi kaikilla lapsilla, kun niitä on tällä palstalla niin hehkutettu niin mietittiin josko oltais nuorimmaiselle sellainen hankittu.[/QUOTE]

On hyvä, että jonkun mielestä palkki-istuimet eivät toimi kaikilla. No eivätpä toimi ne muutkaan istuimet kaikilla. Niissä näyttää olevan seuraavia: Huono istuma-asento, vie liika tilaa autossa, ei voi kukaan istua etupenkillä, lapsi voi pahoin, vaikea kiinnittää oikein ja turvallisesti, ei voi siirtää autosta toiseen, lapsi ei viihdy, kun ei näe muita, jalat ei mahdu mihinkään jne jne. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Hehkuttaminen johtuu varmaankin taas siitä, että suurin osa käyttäjistä taas on todennut niiden toimivan hyvin ja käytön olevan helppoa. Lisäksi ne on todettu testeissä turvallisimmíksi. Useimmiten näyttää kuitenkin olevan niin, että palkki-istuimista kirjoittavat ja niitä moittivat ne, joilla ei sellaista ole ja jotka eivät ole koskaan sellaista kokeilleet. Se näyttää kuitenkin olevan tulevaisuudessa se eniten käytetty turvaistuintyyppi.

[QUOTE="vieras";27348740]Minkä painoinen lapsi on? Meillä ainakin turvavyöistuimessa on painoraja 15 kg ja joku pituus rajakin siinä oli. Meillä hyvin laihoja lapsia, joten pituutta oli tarpeeksi kun olivat 15 kg. Miten ois turvaistuin mikä menee ensin vyöistuimena ja sit myöhemmin vois käyttää turvavyöistuimena. 6v:ltä en ottais vielä turvavyöistuinta pois jos siinä vaan viihtyy. Hyvä kuulla et noi palkki istuimet ei toimi kaikilla lapsilla, kun niitä on tällä palstalla niin hehkutettu niin mietittiin josko oltais nuorimmaiselle sellainen hankittu.[/QUOTE]

Minun mielestä tuossa istuimessa ei ollut mitään kätevää, niin paljon kuin sitä onkin hypetetty. PALJON kätevämpää ois ollut laittaa lapsi istuimeen, 5-pistevyöt kiinni ja thats it! ;) Ei ois tarvinnu säätää palkin kanssa ja mennä itse "tuolin päälle" ennenkuin sai vyön kiinni.

[QUOTE="Dilemma";27348828]Minun mielestä tuossa istuimessa ei ollut mitään kätevää, niin paljon kuin sitä onkin hypetetty. PALJON kätevämpää ois ollut laittaa lapsi istuimeen, 5-pistevyöt kiinni ja thats it! ;) Ei ois tarvinnu säätää palkin kanssa ja mennä itse "tuolin päälle" ennenkuin sai vyön kiinni.[/QUOTE]

Kai tuo on tottumuskysymys, mulla on isommalla tavallinen istuin ja pienellä pallas, nopeammin mä laitan pallaksen kiinni kun isommalle vyöt.

Mun mielipiteeni pallaksesta on se että istuin lunasti kaikki lupaukset ja on erittäin mukava käyttää.

[QUOTE="Dilemma";27348642]Olen kyllä hyvin perehtynyt tuon(kin) istuimen käyttöohjeisiin.
Meidän autossa melko lyhyet vyöt, joten siitä johtuen ei mahdu enää kovin hyvin siihen. Jos vyöt olisi pitemmät, voisin vielä onnistuakin. [/QUOTE]

Teillä ilmeisesti on se vanhin Pallas malli missä on leveä palkki? Meillä on se uudempi x-fix ja autona Corolla missä on todella lyhyet vyöt. Niin lyhyet että kaukalon sai just ja just kiinni niillä. Eikä uuden mallisen Pallaksen kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Isommalla Solution vyöistuimena ja siihenkin ollaan oltu tyytyväisiä. Hivenen ehkä kapea jos on kovin harteikas lapsi.

[QUOTE="Dilemma";27348828]Minun mielestä tuossa istuimessa ei ollut mitään kätevää, niin paljon kuin sitä onkin hypetetty. PALJON kätevämpää ois ollut laittaa lapsi istuimeen, 5-pistevyöt kiinni ja thats it! ;) Ei ois tarvinnu säätää palkin kanssa ja mennä itse "tuolin päälle" ennenkuin sai vyön kiinni.[/QUOTE]

itse oon huomannut että se toimii kaikkein näppärimmin kun lapsi on keski-istuimella (edellytyksenä tietty auto jossa kolmipistevyö keskipaikallakin). Ei tartte kiipeillä istuimen yli. Tosin riippuu niin autostakin, että miten korkeella/alhaalla penkki on ja miten sinne pitää kurotella.

Tässä mä olen kyllä eri mieltä. Minusta on helpompaa sujauttaa palkki paikalleen ja ojentaa toisella kädellä vyö kiinni. Viispistevöiden kanssa sai aina tapella ja rutistella ja oikoa vöitä ja vöiden säätäminen oli hankalaa kun ne pitää aina olla napakasti yms.

[QUOTE="Anne";27348871]Tässä mä olen kyllä eri mieltä. Minusta on helpompaa sujauttaa palkki paikalleen ja ojentaa toisella kädellä vyö kiinni. Viispistevöiden kanssa sai aina tapella ja rutistella ja oikoa vöitä ja vöiden säätäminen oli hankalaa kun ne pitää aina olla napakasti yms.[/QUOTE]

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen et montako istuinta teillä on takapenkillä? Meillä on kolme lasta ja siis nuorimmalle ollaan mietitty tota palkki istuinta. Itseäni vaan mietityttää miten hankala se turvavyö on saada paikoileen kun meillä se turvavyön vastakappale on kahden istuimen välissä. Esikoisella on ollut vaikeuksia saada itse turvavyöistuimen vyö kiinni vaikka hänellä on pieni käsi joka mahtuu sinne väliin. Itse en mahdu laittamaan hänen vyötä kiinni. Kaukalon saa helposti paikoilleen kun meillä on siinä se telakka.

[QUOTE="vieras";27348950]Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen et montako istuinta teillä on takapenkillä? Meillä on kolme lasta ja siis nuorimmalle ollaan mietitty tota palkki istuinta. Itseäni vaan mietityttää miten hankala se turvavyö on saada paikoileen kun meillä se turvavyön vastakappale on kahden istuimen välissä. Esikoisella on ollut vaikeuksia saada itse turvavyöistuimen vyö kiinni vaikka hänellä on pieni käsi joka mahtuu sinne väliin. Itse en mahdu laittamaan hänen vyötä kiinni. Kaukalon saa helposti paikoilleen kun meillä on siinä se telakka.[/QUOTE]

Meillä vain yksi istuin takapenkillä, auto on tilava ja olen saanut kyllä vyöt kiini hyvin vaikka takapenkki on ollut täynnä tavaraa mm. muuttolaatikoita ja ostoskasseja sen sellaisia.

[QUOTE="Anne";27348871]Tässä mä olen kyllä eri mieltä. Minusta on helpompaa sujauttaa palkki paikalleen ja ojentaa toisella kädellä vyö kiinni. Viispistevöiden kanssa sai aina tapella ja rutistella ja oikoa vöitä ja vöiden säätäminen oli hankalaa kun ne pitää aina olla napakasti yms.[/QUOTE]

Varmaan riippuu paljon siitä viispistevyöstä. Meillä on britaxin istuin ja siihen on ainakin tois helppo lapsi laittaa. Lapsi tuoliin ja vyöt kiinni. Sit vaan kiristys. En ole ikinä kokenut sitä hankalaksi. Hankalampi meillä on keskimmäisen turvavyöistuin. Ensiksi pitää vettää turvavyö, katsoa et menee oikein eikä ole kierteellä. Sit pitää taiteilla et saa käden mahtumaan kahden penkin väliin ja vyön kiinni. Nääkin on varmaan ihan tottumis kysymyksiä.

Yhteistyössä