Tuskaiset selkäkivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
Onko kellään muulla selkä niin pahassa kunnossa, että iltaisin ei meinaa päästä kävelemään muuta kuin vessaan kun on ihan pakko?
Eilen käytiin kaupassa ja loppumetreillä oli selkä jo niin huonossa kunnossa että meinasin mennä maahan istumaan kun kävely tuntui niin tuskaiselta.
Joka kerta kun lasken painon vasemmalle jalalle, on vihlaisut niin kipeitä että melkein tulee tippa linssiin :(

Hieronta ei auta, ei myöskään kuuma tai kylmä. Kauanko tätä pitää kestää?! :o

Sairaalaankin soitin, eikä tälle voi kuulemma tehdä oikein mitään... kestää vaan :'(
Onko teillä hyviä keinoja kivun lievitykseen?

Hulluksi tulen, jos joudun tämän selän takia kaikki päivät kotona istumaan :/

Rv 34+5

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 19:29 Elina kirjoitti:
Särkylääke.

En usko että auttaa, koska tämä ei ole mitään lihaskipua... Joka kerta liikkuessa sattuu (kääntyminen, käveleminen)
Eli tämä ei ole jatkuvaa särkyä vaan ilmenee aina liikahtaessa.

Mä kävin eilen lastentarvikeliikkeessä ja myyjälle valittelin ihan samaa. Kun särkylääke ei auta ja sitt ei sen takia saa oikein nukuttua, joten jos sieltä olis löytynyt joku apu asiaan.

Hän antoi mulle kokeiltavaksi tällaisen babeBelt tukivyö jutun. Se tukee mahaa ja selkää aika hyvin. Mahakramppeja ei ole ollut (koputan vielä puuta) ja selkää ei särje tämän vyön kanssa. Joten kaipa tää on ihan hyvä juttu.

Lisää tästä on kai tuolla www.anita.com (osoite oli tämän paketissa). En ole kyllä itse käynyt tsekkaamassa, vielä.

Käy kysymässä jostain mammaliikkeestä ja sano myyjälle tuosta selkäsärystäsi. Kyll ne yleensä osaavat siellä antaa jotain neuvoja... Tai niin ainakin meidän kaupassa.

LillaStina rv 18+4

Itsekin jännitän raskaudessa, miten tulee käymään kun vaavi masussa kasvaa.
Mulla todettiin 24- vuotiaana varhainen selkärangan rappeumasairaus ja leikattu on muutama vuosi sitten. Kivut on jo ennestään melko hankalat ihan päivittäin ja kun hermot on puristuksissa niin eihän siihen särkylääkkeet auta.
Nyt vaan pitää koittaa niin paljon mitä mahdollista niin liikkua ja koittaa lihaksia vahvoiksi. Auttaa sitten lopussa tietenkin, mutta tiedän kyllä jo nyt, ettei helppoa tule olemaan koska nyt jo vaikeaa ollu vuosia.

Muutama vuosi sitten kirurgi sanoi, ettei kannata raskaaksi tulla, mutta sittemmin kun raskautta suunnitellessa asiasta puhuttiin niin ei se esteenä ole. Pitää vaan varautua siihen, että melko hissusseen pitää olla loppuaikana sitten.
Onhan se kyllä kurjaa, kun kovasti särkee ja mua ehkä aina eniten risonut se, että liikuntakyky heikkenee niin pahuksesti.
Kun se käy sitten psyykkeenkin päälle.
Sanotaan, että kipuun tottuu mutta ei se kyllä mun kohdalla paikkaansa pidä. Turtuu siihen jonkun verran tietty, mutta sit pitäs vaan koittaa montaa muuta asiaa elämässä pitää hyvällä mallilla. Ettei liikaa kuitenkaan 'murehdi' sitä kipua.

Mut kyllä vähän pelottaa etukäteen, sitä en yhtään kiellä.

Mulla todettiin jo ennen raskautta iskias.. tosin sitä ei niin helposti voi diagnosoida, joten 100% varma se ei ole..

Mutta raskaus on tosiaan pahentanut sitä. Itsellä joskus todella vaikea seistä ja liikkua. Tukivyö oli turha ostos (42?).. Eipä ainakaan mulla auta. Itse olen viikoilla 22+5.

Selkärangan kiertäminen ainakin mulla pahentaa, sillä minullakaan ei liity lihaksiin vaan nimenomaan hermoon joka jää nikamien väliin. Mahdollisimman suorassa täytyisi aina olla. Ei myöskään raskasta taakkaa tulisi kantaa ja jopa työt jättää väliin mikäli se pahentaa sitä. Selkäkivustahan saa todella helposti saikkua.. Ja se on raskausaikana varmaan yleisinkin. Niin istuma- kuin seisomatyössä.

Toiset lääkärit sanoo että jumppaa mutta toiset taas kieltää.. Kait se mikä itsestä tuntuu parhaimmalta niin kannattaa vahvistaa selkää. Josko roikkuminen auttaisi?? Itsellä se tuo ainakin hetkeksi helpotusta.. Kipugeelit tosin kiellettiin kokonaan sillä ne sisältää särkylääkettä mitä ei saa ottaa.

Mehiläisen lääkäri sanoi myös että kylmähaude auttaa ehkä. Riittävä lepo sekä vain oleminen. Kotityöt jopa pitäisi lopettaa (imurointi, moppaus, ikkunoiden pesu jne..).

Tiedän että pyllystä tää tilanne.. Mutta eipä tälle taida olla mitään kunnon parannusta. :'( Itse olen saikulla ollut jo jonkin aikaa.. Yritän siitä nauttia nyt ettei tarvitse olla töissä vielä piiiiitkään aikaan. :D
Eli tavallaan kiitos selkäkivuille jotta saan olla pois erittäin raskaasta työstä. Nyt varsinkin kun ajatukset on paljon enemmän vauvassa kuin duunissa. :)

Jaksamista. :flower:
Olen kateellinen sulle, olet jo kuitenkin noin pitkällä.. Lähempänä maalia. :)

täällä sama homma jo kaksi viikkoa ollu järkyttävä kipu oikealla puolella selässä..ei tehoa panadol ainakaan mulla eikä mikään muukaan..aika on tullu tosi pitkäksi kun maata vaan pystyy..onneksi laskettua aika lähellä 18.5 ja toiv täm'ä kipu sitten hellittää..vauvan hoidosta ei ainakaan tällä selällä sitten tulisi yhtään mitään kun ei voi nostella kävellä yhtään.

Heippasta,

Mä olen kärsiny alaselän kivuista jo ennen raskauttakin. Nyt viikkoja 10+3 eli ihan alussa ollaan, mutta selkäkivut on ihan #&%?$!*ä suoraan sanottuna.

Ei pysty olemaan paikallaan, ei istua, ei seisoa, pieni liike ja venyttely auttaa hetkeksi, mutta esim. lattialta ei pysty nostamaan mitään, kun "mamma" jää 90 kulmaan "jumiin". Lihakset ei oo kipeenä, vaan alimmaisten nikamien kohta (mulla notkoselkä). Töissä (istumatyö) on aivan tuskaa, ja särkylääkkeitä sais syödä, kun leipää, jos haluais.

Pari vuotta sitte, kun kärsin ekaa kertaa kunnolla selkäkivuista, olin saikulla 8vk, kävin magneettikuvissa yms, mutta apua ei löytynyt. Söin jopa 100% luonnonkiveä ( muistaakseni jotain mineraalijauhetta=hiekkaa), mutta ei auttanu mun vaivoihin. Kaikkea piti yrittää, kun tuntu että pää hajoaa. Fysioterapia oli yhtä tyhjän kanssa.

Ainut mikä auttoi oli vyöhyketerapia. Sen avulla pääsin töihin takasin, ja käyn edelleenkin, kun oireita alkaa ilmestyä. Nyt on pari kk väliä ja heti huomaa, ja seuraava aikakin on vasta viikon päästä. Ei auta, kun yrittää kestää vaan.

Pientä apua oon saanu myös, kun ostettii uus sänky. Semmonen missä on moottori, eli saan tarvittaessa nostettua jalkoja ylöspäin niin, että selkäranka "oikenee" ja eikä notkoselkä jää jännitykseen. Tyynyt ajaa varmaan ihan saman asian. :)

Toivottavasti löydät apua vaivaasi, luulen tietäväni miltä tuntuu....

<br><br>

Moi!
Mulla sama ongelma molemmissa raskauksissa kunnes löysin kuin taivaan lahjana NAPRAPAATIN, kävin vastaanotolla ja suorastaan lensin sieltä ulos! Jos vika on nikamissa tms. niin suosittelen lämpimästi. Nyttemmin olen oppinut itse loksauttamaan paikat kohdalleen tarvittaessa. Kokeile ihmeessä!

Yhteistyössä