Tutista vieroittaminen, kun pikkukakkonen tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Syys

Jäsen
12.08.2005
91
0
6
Morjens!

Meillä on kotona 1,5 vuotias neitonen, joka syö tuttia ainoastaan unilla. Pikkukakkonen on tulossa lokakuussa ja nyt olen alkanut miettimään tuttivieroitusta. Minkälaisia kokemuksia teillä on, että kannattaako vieroitus tehdä ennen pikkukakkosen tuloa vai antaisinko neidin lutkuttaa tuttia sinne n.2 vuotiaaksi asti? Mietin, että hän ehkä ymmärtäisi enemmän asiasta lähempänä 2 vuotta, jos esim. antaisi ne joulupukille mukaan...en tiedä, neuvoja kiitos!

meillä neiti on nyt 1v 2kk ja noin puoltoista kk.tta sitten nappasin tutin pois..jota kans söi lähes pelkästään nukkuessaan! ja meille on kans tulsosa toinen lokakuussa! sen tkai ajattelin näin aikasi että vamrasti kerkiää unohtaa asian! mä luule et yt oli helpompaa kuns it kun toinenkin syö. 2vuotias ei oo vielä niin iso että ymmärtäis miksi se vauva saa syödä mutta hän ei..! ja voi lisätä mustasukkaisuutta! Meillä onnsitui yllättävän kivuttomasti! päiväunille ei kaivannut olelnkaan..(vaikka iitä pelkäsin eniten)..yö unillekesti ukuhataminen vajaan viikon vähän kauemmin..mutta mitään kauheita huutokonsertteja ei ollut!

meillä kaksosten kohdalla vetkuteltiin ja vetkuteltiin tuttien ottamista, vaikka tutit olikin käytössä vain unilla ja isä antoi silloin tällöin muillonkin.. meillä vauva syntyi kun kaksoset oli 1v4kk, ja kun ei tutteja siihen mennessä ollut otettu, ajattelin odottaa sinne 2v asti.. No loppujen lopuksi kun toinen sitten pureskeli tuttinsa rikki pari viikkoa aikaisemmin kun olin suunnitellut tutit nappaista pois, heitettiin ne sitten roskiin.. tarkalleen en muista ikää mutta joko 1v10kk tai 1v11kk, siinä paikkeilla se oli.. :) Vauvan tuttia maisteltiin ihmeen vähän ja muutenkin se kävi ihmeen helposti.. mutta silti olen sitä mieltä että mitä aikaisemmin sen parempi..

meillä syötiin myös vielä tuttia kun kakkonen syntyi. neitillä oli ikää jotain 1v10kk... annettiin sit rauhassa vielä olla tuon tuttiasian suhteen ku se vauvan tulo oli jo suuri muutos. ite sit heitti tutin roskiin yx kaunis päivä, eikä kaivannu sitä enää (eikä tullu maisteltua pikkuvelin tuttia) =)

mä otin pojalta tutin pois vähän enne ku tyttö syntyi, jemmasin tutit ku aattelin ett jospa vauva ja tuttierotus on liian kova yhdistelmä. No ei mitään ongelmaa.
Söi kans tuttia vain nukkuessaan.

No nyt sitten vissiin jotain kaksivuotiaan uhmaa/mustasukkaisuutta hän oikeen metsästää ja etsii kaikki siskon tutit itelleen!!!
Antaa ne kyllä pois pyydettäessä ja jopa kertoo että siskon tutti, tässä äiti ota...
mutta se siis löytää ne mistä vaan ja hakee ne siskon sängystä ja lutkuttaa huvikseen... ite veikkaan tota huomionhakua, sisko nyt 10kk että katotaan millon siltä ne otetaan pois.

meillä on nyt 2 lasta ja kolmas tulossa heinäkuun alussa. ensimmäisen lapsen kanssa otettin tutti pois 2 vuotiaana ja toisen kanssa 9 kuukautisena ja mä olen sitä mieltä et jos multa kysytään niin mitä aiksemmin otat sen helpompaa se on. nuoremman kanssa otettiin vaan pois ja laitettiin piiloo ei osannu edes kerjätä niitä. mut 2 vuotiaalla meni 2 viikkoo ennen kun lopetti pyytämisen.

Mun mielestä otat joko tutin nyt pois hyvissä ajoissa ennen kakkosen syntymää.. Sanotaanhan et 3kk ennen uutta elämän muutosta (esim. toisen lapsen syntymää,muuttoa..) pitää nää muutokset tehä.. Tai sitten odottelet vielä ja otat tutin sitten myöhemmin pois kun pikku sisarkin on tullut tutuksi :)
Meille tuli pikkusisar viime lokakuussa kun poika oli 1v1kk, tutti lähti reilu viikko sitten pojan olessa 2v7kk. söi vaan öisin. Leikkasin tutista pään pois ja selitin että oot jo iso poika et tutti meni siksi rikki kun ei se sovi ison pojan suuhun enää.. Itkettiin 5min ja siihen jäi =)

Juu, lähempänä kahta vuotta esikoinen ymmärtää pitää entistä tiukemmin kiinni tutistaan, joten parempi vieroittaa heti. Meidän neiti on nyt 1 v 10 kk ja tutti on muuttunut äärimmäisen tärkeäksi viimeisten kuukausien aikana. Harmittaa, ettei vieroitettu jo aikaisemmin. Juhannuksen jälkeen on odotettavissa kova taistelu, kun tutti lähtee.

Yhteistyössä