Tutista vieroitus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepa1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jepa1

Vieras
Vinkkejä tutista vieroitukseen tarvittaisiin. Meillä kohta 2v. tyttö ja tutti pitäisi heittää nyt pois... Olemme nyt puhuneet tytölle, että Joulupukki vie tutit tonttuvauvoille, jotka niitä taarvitsevat. Tässä siis juoni lapselle. Tuntuu jollakin tasolla ymmärtävän, että tutit menevät vauvoille.
Kysymysksiä:
- montako yötä valvoitte?
- miten muuten tutin puute "aiheutti"?

Meille tulossa keväällä vauva, joten eikös suositus ole, että esikoinen olisi ollut jo ilman tuttia minimissään 2kk?

Kiitos :)

Meillä kans vajaa 2v poika ja tutti jätettiin pari kuukautta sitte pois vaikka kuvittelin ettei ikinä onnistuis! kysyin pojalta,että vietäskö tutit oravanpoikasille ja niin sitten yhdessä kannettiin tutit ulos.aina sen jälkeen kun poika näytti kaipaavan tuttia,muistutin että nyt oravan poikasilla on hyvä olla kun niillä on tutti. niin ja kaikille ollaan pojan kuullen hehkutettu,kuinka hienosti hän teki viedessään tutit oraville.
yhtään yötä eikä päikkäreitä olla valvottu,meillä nuorempi oli 6kk kun pojalta vietiin tutit. aluksi poika otti välillä väsyneenä kuopuksen tutin suuhunsa,mutta nyt sekin on jäänyt jo. tsemppiä!!

Tyttö oli tosin jo 2v3kk kun antoi tutit mun ystävän vastasyntyneelle vauvalle. Oma pikkuveli syö vieläkin omia tuttejansa.
Päikkärit loppui tuttien poisantoon, mutta yhtään yötä ei valvottu eikä yhtään kyyneltä vuodatettu.

Me kans vietiin oraville =D Tyttö (vajaa 2v) sai itse heittää ne takaovesta ulos. Ensin laittoi vähän vastaan, mutta pienellä suostuttelulla viskasi ;O). Ei vaikuttanut uniin meillä ainakaan, joitakin kertoja kaipaili jolloin muistutin, että hän itse heitti ne oraville. Yhtään tuttia ei jäänyt jemmaan, vaan kaikki samalla kerralla pois (ettei hädän hetkellä äiti heltyisi =D).

Esikoisen tutit jäi myös 2-vuotiaana. Ne ihan oksennustaudin seurauksena. Oksensi pariin kertaan tutti suussa eikä sen jälkeen sitä enää halunnut =D.

meillä vajaa 2v. poika, vieroitusta yritettii mutta poika alkoi syömään käsiään. hän itki ja puri kätensä aivan kamalan näköiseksi.
ajattelin kokeilla uudestaan, mutta en keksi miten saan hänet jättämään kätensä syönnin. kenelläkään hyviä neuvoja?

Meillä on nyt kuukautta vaille 2v poika kolmatta yötä ilman tuttia. Tsemppiä tarvitaan kyllä meille vanhemmille. Poika on nukkunut täyspitkiä öitä heräilemättä 9kk iästä saakka eli ollaan päästy tosi helpolla. Nyt, kun tutit jätettiin pois, hän herää yöllä huutamaan äitiä ja isää viereen. Jos siellä menee käymään, niin homma vaan yltyy ja jatkuu ja jatkuu... Toisaalta tuntuu pahalta huudattaa tunteja keskellä yötä. Nyt pelottaa, että meidän helpot yöt ovat historiaa. Palautuuko yöt normaaliksi ja mikä avuksi saada 2v nukahtamaan yöllä ilman tuttia itsekseen?

ninamaria: meillä myös välillä menee kädet suuhun,mutta ollaan kielletty tekemästä sitä ja aina kun kuolasta märät kädet huomataan,niin pojan täytyy mennä itse pyyhkimään ne kuivaksi. meillä ainakin on auttanut,enää aika harvoin syödään käsiä,kun aluksi sitä tapahtui joka ilta!

Moi!
Pakko kirjoittaa oma tarinamme, koska pelkäsin ihan tolkuttoman kauan tutin pois ottamista, mutta osaksi turhaan...
Lapsosemme on nyt 2,5 vuotta ja tuti oli hänelle tosi tärkeä. Koskaan ei ollut ilman sitä vekotinta nukahtanut, ehkä sylivauvana imetyksen jälkeen joskus torkahti mutta aina tarvitsi tutin rauhoittuakseen- Viimesen vuoden ajan tuti oli vain nukahtamistilanteessa käytössä ja yöllä sen perään huudeltiin vaihtelevasti, joskus kerran yössä sitä etsittiin joskus ei ollenkaan.yleensä unet jatku heti kun tuti löytyi.

Tutin poisantamisesta ollaan puhuttu kesästä saakka, ja aina lapsi sanoi, että en anna pois, minä tarviin sitä ym. Yhtäkkiä 3 viikkoa sitten hän halusi antaa tutin pois ja saman tien ne "lähetettiin "tonttuvauvoille.
Eka iltana itku pääsi, että minä haluan tutin ja haetaan ne huomenna pois mutta itkut loppui siihen, mutta....

Nukahtaminen on VAIKEAA! Ja päiväunia ei olla sen koommin nukuttu!
Ennen hänet vain pystyi viemään sänkyyn unille ja jäi sinne ja nukahti itsekseen, nyt tulee pois sängystä useita kertoja, ei itke eikä kiukkua, muttei osaa rauhoittua. Eli yleensä silittelen 10-20 minsaa ja nukahtaa unilelu kainalossa. Aamuyöstä herää JOKA yö ja yleensä tahtoo äitin ja isin viereen, vaikkei ole koskaan ennen meidän keskessä nukkunut.

Enimmäkseen oon tietty iloinen, että tuti on nyt historiaa,pelkäsin eniten sitä että hampaat kasvaa vinoon, mutta kieltämättä joskus suututtaa, että sinne meni päikkärit tutin mukana. Järjestelmällisesti päikkäreille laitetaan saman rutiinin jälkeen kuin ennenkin, mutta kun on takana tunti sänkyyn takaisin viemistä, luovutan.Ja sitten kuitenkin kiukkuaa väsymystään koko illan ja yöunille menee TOSI aikaisin.

Eli näin meillä.

Meillä lapsi jätti itse tutin noin 1-vuotiaana. Olin koittanut pohjustaa tätä käymällä aina nyppäämässä tutin pois suusta, kun oli nukahtanut. Jos heräsi kesken unien, annoin tutin takaisin, mutta otin taas nukahdettua pois. Illalla nukahtaessa huolehdin tutin pois, mutta yöllä en kyllä ollut niin nuuka, vaan nukuin itsekin.

Tuttia ei myöskään koskaan syöty muulloin kuin nukahtaessa, hereillä ei lainkaan.

Meillä on isommat lapset jättäneet päiväunet pois noin 2,5-vuotiaina, ilman tutin vaikutusta, koska eivät sitä olleet syöneet silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja sanan...:
perusmuoto on TUTTI.

Tämä näpäytys oli ilmiselvästi tarkoitettu minulle.
Kerrottakoon sinulle "sanaseppo" että meillä ei ole koskaan lapsella ollut "tutti" vaan tuti, itse olen syönyt lapsena tutia, en tuttia eli tällä yritän sanoa, että eiköhän se ole ihan oikein sanoa kummin vaan, jossain päin suomea tai murretta on TUTTI ja jossain TUTI. Lähipiirissäni kaikki puhuvat tutista ihan yhdellä T:llä!

Meillä otettiin tytöltä tutti pois kesällä, oli sillon n. 1v 8kk. Heitin kaikki muut roskiin paitsi yhden josta leikkasin tuttiosan pois ja sanoin että tutti on nyt menny rikki kun olet sitä jo niin kauan syönyt. Koitti laittaa tuttia suuhun ja ihmetteli kun ei pysy.
Iltaisin nukkumaan mennessä n. viikon ajan pyysi tuttia johon lyhyesti vaan vastasin että ei ole, meni rikki. Muutamana yönä huusi kovasti mutta ei pyytänyt tuttia, rauhottui kun otin hetkeksi syliin.

Ihmeen äkkiä tottui olemaan ilman tuttia, kun otettiin se pois just sellasessa vaiheessa kun tutti oli kovin tärkeä jostain syystä. Joskus autossa alkoi itkeä tuttia mutta kun ei kerta saanut niin se unohtui sitten.

Nyt tyttö on 2v1kk eikä enää ole pitkiin aikoihin maininnut että hän tuttia haluaisi. Meille on myös tulossa vauva helmikuussa ja kaupastakin ostettiin yhteistuumin vauvalle valmiiksi tutti. Eikä sillonkaan itselle halunnut. On jo käsittänyt että tutit on vauvojen juttu.

Kommentoinpa vielä tuota tutti/tuti -väittelyä... ihan sama mulle millä nimellä kukin kyseistä vempelettä sanoo, anoppini mielestä se on titta....

Meillä eilen illalla jäi tutti pois.Ei koko iltana sitä pyytänyt.Tuttia syönyt kotosalla ei ulkona tai kylässä koskaan.
Nukahtaminen illalla vei yli tunnin.Yleensä olen vaan sänkyyn vienyt ja hän nukahtanut.Yö meni yhdellä heräämisellä.Rauhoittui ilman tuttia.Aamulla herättiin liian aikaisin.
Päiväunille ei meinannut millään ruveta.Nostin pois sängystä ja laitoin sohvalle katsomaan piirrettyjä.Nukahti siihen LUSIKKA kädessä ja kannoin sänkyyn..
Toivoisin että meillä loppuisi yöheräämiset tähän.Poika siis juoksuttanut yössä 1-3 kertaa tutin takia.
Toivottavasti ei tämän pahemmaksi mene..Poika on 2v 2kk.Hänelle tutti ollut tosi tärkeä ja luovuttiin siitä koska se meni rikki eikä uusia osteta.
Toivon ettei tästä ainakaan yöt pahene ja että aamulla nukutaan taas pitkään:)

Musta on kamalaa toi tuttien rikkominen! Parasta jos lapsi siitä itse luopuu. Kannattaa etsiä myös vanha keskustelu. Ei ole kauaakaan aikaa, kun täällä samaisesta asiasta pyydeltiin vinkkejä.

Yhteistyössä